Schaatsen en astma???

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Schaatsen en astma???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-02 22:04

Gaat dat samen?
Ik heb astmatische bronchitis en ik heb er met sporten wel snel last van. Vooral in de winter en vooral als het dus wat kouder is. Ook met paardrijden.
Ik heb ook een tijdje op atletiek gezeten, maar dat sprinten enzo dat ging echt niet zo geweldig, kreeg het steeds benauwd.
Nu wil ik misschien wel weer op een andere sport naast paardrijden, en ik had gehoord dat je met schaatsen niet zoveel last ervan hebt?
Verschillende schaatsers (Bart Veldkamp en één of andere Noor) hebben ook astma en die schaatsen toch wel op topniveau en ze houden het wel vol. Schaatsen lijkt me eigenlijk best leuk.. Denken jullie dat het te doen is?

Scheve mond

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:14

Ik denk dat je het beste van jezelf uit kunt gaan. Als je er bij andere sporten al heel veel last van hebt, zou ik toch wel wat voorzichtig zijn. Ik weet niet in hoeverre Bart Veldkamp of die Noor (Koss misschien?) er last van hebben.
Heb je er met recreatief schaatsen ook last van?

Geen onderschrift.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:16

Rodriques heeft het ook volgens mij zij schaatste eerder altijd met zo'n kapje voor haar mond. Dus ik denk wel dat dat samen gaat ik heb ook astma en heb ook geschaatst toch later voor de paarden gekozen Haha! . En anders vraag het je arts die weet er vast wel meer over!!!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:02

Marianne Timmer heeft het ook. Ik weet alleen niet hoe erg ze het allemaal hebben. Zelf heb ik ook astma, maar ondervind daar bij (recreatief) schaatsen vrij weinig hinder van. Je kan het ook zien als een manier om je longen een beetje te trainen. En misschien kun je in de eerste instantie beter niet te hard van stapel lopen.

Ik heb er eerlijk gezegd bij paardrijden weleens heel erg last van gehad.
Toen was de lucht in de bak iets te koud en als ik dan heel erg moe ben en dus sneller adem, kan ik daar best wel erge ademhalingsproblemen van krijgen. Bij schaatsen heb ik dat alleen als ik het erg warm krijg terwijl de lucht die ik inadem koud is. Dan wil ik wel eens kortademig worden, maar niet echt erg ofzo.

Ik denk dat je het misschien even moet uitproberen hoe het gaat. Dan kun je altijd nog beslissen of je er mee doorgaat ja of nee.

Groetjes van Patricia

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 08:54

Gewoon proberen, ik denk dat het wel gaat omdat je meestal in de open lucht schaatst en geen last hebt van stofjes enzo....


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:46

Ik zelf heb ook astma, en ben een enorme schaatsfan. Je moet zorgen dat je ingeademende lucht eerst verwarmd wordt. Goeie warming up en indien nodig, sjaal voor je neus, zodat het ingeademde lucht goed voorverwarmd wordt.
Een goeie warming up is zeer belangrijk! Succes! Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:51

Ow Liz, je moet het ZEKER niet opgeven omdat je het benauwd hebt! Ik had ook astmatische bronchitis, en niet zo'n beetje ook (miste halve jaren op school), ik ben 1,5 jaar geleden gaan hardlopen. Na een jaar (!) kon ik eindelijk zonder al te veel moeite een halfuur achter mekaar doorlopen, rustig tempo, zonder benauwd te worden. Ik ben alleen gestopt (beetje stom). Het is niet zo heel slecht nu, maar wel slechter dan een jaar geleden. Ik had me voorgenomen om weer te beginnen, ivm conditie opbouw ed, maar toen viel ik van mijn paard. Nu moet ik dus wachten totdat mijn rug beter is voordat ik weer mag beginnen.
Het is helemaal niet leuk om kotsend in de bosjes te hangen, halfdood neer te storten, je ene been niet voor je andere te krijgen, maar als je uiteindelijk gewoon zonder moeite (ivm wat voor gevecht het voorheen was) een half uur kan lopen, dat voelt ZO GEWELDIG. Ik was super trots op mezelf, ik liep 2-3x per week en ik had grootse plannen (elke dag 's ochtends vroeg). Omdat ik ging werken en het een paar weken niet deed bleek mijn conditie een beetje gekelderd. Bovendien vond ik fietsen wel goed genoeg (10 km op een dag, is niks). Nu moet ik voor de wedstrijden gewoon een superconditie hebben. Ik ga gewoon weer keihard trainen (ik zwem nu een paar keer per week een halfuurtje, voor mijn rug, maar ook mijn conditie, merk dat ik doodmoe ben na een paar slagen). Het voelt echt geweldig als JIJ dat 'ff' gedaan hebt. En natuurlijk is het allemaal helemaal niet fijn, maar ik kan me al nauwelijks meer herinneren hoe het was om elke keer als ik hoestte over mijn nek te gaan. Het wordt allemaal véél beter, en het is het zo ontzettend waard!
Begin gewoon met sprintjes, korte rustige loopjes van een paar honderd meter. Loop goed uit tot je op adem bent, en als je merkt dat het goed gaat, doe dan iets meer (plak er 2 aan elkaar). Op een gegeven moment liep ik 5 minuten. Ongelofelijk, en 2 weken later (voor mijn geveol) liep ik al een kwartier. Als je daarna gaat wandelen voel je je helemaal licht in je hoofd, heel raar, maar niet benauwd zijn (en dat is al na een paar weken) is nog veel fijner!

Er zijn overigens nog een heleboel beroemde sporters die door zwemmen, hardlopen, schaatsen of wat dan ook van hun astma af zijn gekomen. Bij mij zei de arts dat dat wel zou komen als ik 19 zou worden oid. Ik ben gaan hardlopen toen ik 18 was, en idd, het is een stuk beter, maar het is zeker niet over! Ik zit nu op de helft van mijn medicijnen, en het is nu weer een stuk slechter, maar het is nog steeds 10x beter dan eerst. Dus gewoon iets gaan doen, ik merkte met zwemmen dat ik helemaal naar werd van het chloor (allergische reactie), maar nu heb ik er al geen last meer van (zwem nu 1,5 week). Gewoon je ergens overheen zetten, en alleen door heel diep te gaan kom je er beter uit, geloof me! En ik weet dat het alles behalve prettig is, maar als je niets doet wordt je alleen maar benauwder!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 17:57

Bedankt hoor, iedereen Haha!

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Rushwood

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 13:26

schaatsen en astma gaan zelfs prima samen.
je leest in de diverse reacties dat er best veel bekende schaats(t)ers met astma zijn en dat heeft een rede.de japanner shirahata is een mooi voorbeeld. hij had als kind al veel last van astma en is op advies van de dokter gaan schaatsen. dit heeft hem enorm geholpen met zijn astma.waarom? omdat schaatsen naast techniek en uithoudings vermogen en sport is waarbij je geconsentreerd moet adem halen, dus maw als je goed met deze sport omgaat kan het je helpen met je probleem.
greetz pepper.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 14:01

Ik denk dat het aan je zelf ligt, hoe erg je astmatische bronchites is... maar ik denk wel dat schaatsen goed voor je zal zijn.
Dan krijgen we misschien later een olympische schaatster.

Mag ik dan mee als toeschouwer Haha! Haha! Tong uitsteken

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 16:09

Haha nee jij gaat mee schaatsen! *LOL*

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 19:30

Nou, zelfs als je aan de zuurstof zit en in een rolstoel zit kun je nog heel wat met conditieverbetering bereiken (heb ik eens op tv gezien, die mensen beulen zich echt af!).

Het gaat er mn om dat je aan aerobe sporten doet, sporten dus waarbij je flink gaat hijgen (hardlopen, zwemmen, schaatsen). Daarmee dwing je je lichaam om meer lucht eruit te halen, dieper adem te halen etc. Doordat je veel meer ademt (hijgen, en dieper) gaat het slijm er ook meer en beter uit. Als je dieper ademt neem je meer zuurstof op. Als je traint neemt je bloed meer zuurstof op, en dat alles bij elkaar maakt dat je minder adem HOEFT te halen om toch aan je zuurstofbehoefte te voldoen. Dat komt er dus op neer dat je niet/minder benauwd bent. Handig! Vork

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:10

Spirit schreef:
Haha nee jij gaat mee schaatsen! *LOL*


Ehm.... dinsdag ff oefenen hoor Haha!
Maar misschien kunnen we samen schaatsten, race ik je zo voorbij! Schijnheilig

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:25

skipperfan schreef:
(....), race ik je zo voorbij! Schijnheilig


Ah, dan krijgen we twee Olympisch kampioenen Haha!

Geen onderschrift.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Kairos, Wolken en 8 bezoekers