licht kreupel paard, tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

licht kreupel paard, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 19:22

Mijn 14-jarige paard (voormalig springpaard, nu dressuurpaard..) is sinds enkele weken, vanaf 29 juli, (licht) kreupel. Nadat hij een hele dag in de wei had moeten staan omdat we aan het hooien waren (door het stof kan hij dan niet binnen staan) is hij kreupel geworden. Ik vraag me overigens wel af of deze lange dag in de wei de oorzaak is, aangezien hij niks geks heeft gedaan. In ieder geval ben ik er 's avonds op gaan zitten, waar hij in draf kreupel bleek. In stap was niets te zien, in draf was het ook niet meer dan een onregelmatigheid, maar wel duidelijk waarneembaar. Toen heb ik hem drie dagen aan de hand gestapt.

Daarna heb ik hem voorzichtig opgepakt, met het oog op de toen naderende kampioenschappen. Na twee dagen gereden te hebben (tweede dag had ik les) was hij wederom licht kreupel. Toen heb ik geen risico meer genomen en ons afgemeld voor de kampioenschappen.

Op 12 augustus heb ik gekeken of ie nog kreupel liep aan de longeerlijn. Dit leek niet het geval en ik heb hem 13 augustus weer gereden. Dit ging erg goed, dus 14 aug. heb ik hem weer gereden. Wederom liep hij heel goed. Gister was hij echter weer kreupel en heb ik hem weer op rust gezet.

Aan zijn been is geen verdikking te zien. In stap loop hij volledig regelmatig, pas in draf uit zich de kreupelheid. Zijn hoefbeslag is in orde. Heeft iemand misschien ervaring met zo een kreupelheid? We overwegen naar een kliniek te gaan (Lienden is voor ons het dichtste bij) of eventueel naar Dhr. Nas in Bemmel. Heeft iemand ervaring met deze klinieken? Of denken jullie dat het beter is om hem nog een tijd rust te geven en dan af te wachten? Alle tips zijn welkom!


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:51

Hmm, klinkt een beetje als mijn pony.
Op een of andere manier als hij te lang in het gras staat is hij kreupel. Althans, zo leek het. Elke keer wanneer hij een tijdje in het normale gras had gestaan liep hij kreupel, en dat een keer of 5. (Heb veel gewisseld, weer op stal, omdat ik mijn twijfels had of het wel in het gras zat).
Toen ik dat door had (dacht ik), heb ik hem op een heel klein kaal stukje gehouden. Zo heeft hij dus meer als een maand goed gelopen.
Maar nu had ik dat uitgebreid, gezien ik mijn andere pony erbij wilde zetten, die is toch wat te dik, dus kwam goed uit.
Maar weer liep hij kreupel na het uitbreiden van zijn stukje gras.

Ondertussen liep hij voor het gezicht weer goed, erg snel al.
Toch aan mijn hoefsmid gevraagd of er wat zichtbaar was. Maar echt geen teken van hoefbevangenheid ofzo.

Toch zat het mij niet lekker, dus de veearts laten komen. Die heeft een buigproef gedaan waar hij kreupel uitkwam. De veearts zei ook wel dat hij te dik was, maar zeker niet hoefbevangen.
Op het moment staat mijn pony op rust (dat moest twee weken) en krijgt ontstekingsremmers, en had in het begin ook pijnstillers.
Mocht het nu weer terugkomen zal er verder onderzoek gedaan worden door het been stukje voor stukje te verdoven, en dan anderhand foto's ofzo. Ligt er dan natuurlijk aan wat ze vinden.

Dus voor mij nog afwachten, mocht jij meer weten ben ik benieuwd.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:35

Ik zou naar de kliniek gaan, daar hebben ze alles bij de hand om te kijken wat er mis is. Rontgenfoto's, scan voor de pees e.d. Je blijft anders gissen en 1 ritje naar de DA en je bent heel wat wijzer. Ik pas altijd de regel toe als het met 3 dagen stappen niet weg is of heel wat verbeterd, dan naar de kliniek. Je kan een DA thuis laten komen, maar die kan er ook niet in kijken en ben je weer dagen/weken verder terwijl met een ritje naarde kliniek je alles wat moet gelijk kan laten onderzoeken.
Ik ben wel eens geweest bij Nas, om destijds een paard wat ik kocht te laten keuren, hebben ze goed gedaan, meer ervaring heb ik nit met die kliniek.
Succes met je beessie!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:16

mijn paardje heft ook zoiets. ik ga naar de kliniek met haar en scans laten maken van het been

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:39

Bij die van mij was het elke dag maar weer af te wachten hoe hij liep. Toen dit te lang duurde DA erbij gehaald, reageerde negatief op de buitproef. Ben met hem naar de kliniek (wassenaar) gegaan. Helaas bleek dat hij artrose heeft.

Ik zou er iniedergeval niet te lang mee wachten.
Bij mij in de kliniek zeiden ze als ik er eerder mee naar hun was gegaan dat de revalidatietijd waarschijnlijk ook veel korter was geweest. Artrose is niet te genezen, maar er kan wel wat mee gedaan worden.

Succes iniedergeval.


Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:48

Het kan zijn dat je paard zich bijv bij het rollen geblesseerd heeft. Er kunnen dan wervels verkeerd schieten.
Ook kan het alleen een spierenkwestie zijn, dat hij zich bij een rare/plotselinge beweging heeft geblesseerd.
Probeer eens goed te voelen met je handen over het lichaam van je paard of hij ergens gevoelig is.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 16:49

Vandaag zijn we naar de kliniek geweest. De DA vertelde dat het niks op de foto kon zijn, aangezien hij 14 is. De kritieke leeftijd waarop artrose e.d (wat ik zelf dacht dat hij wel eens zou kunnen hebben) zich openbaarde was 7-11 jaar dus zoiets kon het bijna niet zijn. De buigproef ging goed, hij was alleen gevoelig op beide kogels voor. Dit was niet heel ongebruikelijk voor een wat ouder paard, maar links was het wat erger, dus dacht ie dat het een verrekking van een kapsel van het gewricht was. Ik mag dus weer voorzichtig gaan opbouwen.. Bedankt voor alle reacties, heb er zeker wat aan gehad en ben blij dat ik naar de DA ben geweest!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:52

pff ik moet morgen met gracia naar de kliniek... ben zo zenuwachtig....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 16:58

kan me helemaal voorstellen! Succes in ieder geval, en laat even weten wat de kliniek ervan zegt!

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 08:00

graciaxxx schreef:
pff ik moet morgen met gracia naar de kliniek... ben zo zenuwachtig....




Heel veel succes in ieder geval!

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:46

veel succes... en laat even weten wat het nu precies is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, callass, Noesie, Oehlala en 20 bezoekers