Verkopen of houden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 10:54

Hallo,
Ik weet niet goed waar ik het moet plaatsen maar zet het maar hier neer.
Sinds mijn fjord Nadja op de wei staat wordt ze steeds vervelender.
In het begin kon ik haar er gewoon uithalen maar nu(2 maanden later) kan ik niet eens meer in haar buurt komen of ze rent al weg!
We hebben al heel veel geprobeert maar ze vertikt het gewoon.

Wat ze doet is dus het volgende:
Meestal kan je de eerste keer bij haarkomen en menemen tot 2 meter voor het hek dan gaat ze stil staan.
Wil je dan dat ze doorloopt draait ze zich om en smeert hem(en probeer maar zo'n fjord van 450 kilo tegen te houden) met als gevolgt(teugels stuk 2 halstertouwen stuk een hengsten ketting stuk)
Nadat ze hem is gesmeert kan je helemaal niet meer bij haar komen we hebben al echt van alles ge probeert gewoon in het weiland gaan zitten dan komt iedereen behalve zij.
Insluiten met een longeertouw daar springt ze over heen of loopt er door heen.

En nou zeggen ook veel mensen nou dan ga je toch als alle paarden op stal staan(rond 7 uur). Maar als ik s'avonds ga moet ik opschieten want dan blijft me vader op stal. Dan geef ik ahar gewoon haar zin. En dan kan ik dus niet zelf meer belissen wanneer ik wil!

Dan het 2de probleem:
Aan de hand is ze verschrikkelijk sterk en als ze is niet wil dan smeert ze hem gewoon.
Ik kan dus niet even lekker buiten het terrein met haar grazen want ik kan haar niet houden als ze wat doet!

Probleem 3: Scheve mond
Mijn vader is er 2 maanden geleden afgevallen onder een buitenrit en heeft een trap na gekregen van haar.
En nu nog steeds is het niet over met izjn been(spier gescheurt)
Vanaf dat moment wil mijn vader haar verkopen en rijdt er niet meer op.
In het begin wist ik zeker dat ik dat niet wou omdat ze bij mij zo lief was maar nu weet ik het gewoon niet meer Verdrietig
Sindsdien mag ik ook niet meer alleen het terrein af en dat vind ik helemaal erg want daar had ik haar eigenlijk vooral om gekocht omdat ze zo lief zou zijn buiten en ik wou stoppen met de manege lessen onmdat ik dan lekker alleen een lange buitenrit kon maken.

Nu is er ook nog een keuze om met meerdere naar buiten te gaan wat ook gezellig kan zijn natuurlijk.
Alleen gaat nadja meteen bumperkleven en daar zijn de meeste paarden niet van gedient.
Als je dan in galop gaat gaat ze aan de kletter omdat ze voor de ander uitwil en het liefst nog een wedstrijdje wil doen.
Dus dit is ook geen goede optie eigenlijk.

Ik zit in een dipje aan de ene kant wil ik haar heel graaghouden omdat het rijden wel goed gaat opzich en aan de andere kant ben ik het zat en wil ik een paard waar ik lekker mee door de bossen kan rijden en gewoon uit de wei kan pakken zonder hoofdstellen zwepen en weet ik veel wat mee te moeten nemen waarbij ik haar wqaaarschijnlijk nog niet te pakken krijg!

Ik moest mijn verhaal even kwijt en hopen dar jullie me kunnen helpen met de keuze om haar wel of niet te verkopen Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25


Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:09

Ahh meis.. Dat is een moeilijke keuze.. Is het niet gewoon uitproberen tot hoe ver ze kan gaan? Als er echt niks mee te doen valt, zou ik denk ik toch haar verkopen. Want zo is er voor jou ook geen lol aan. Dan ga je steeds met tegenzin naar je paard.
Sterkte.. Ach gut

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:11

Wat vervelend, dat je fjord misschien verkocht moet worden.. Scheve mond..
Ik denk dat je het beste om haar te kunnen houden, een hengstenktteing aan het halster doet, en die dan om zijn/haar neus, Zodra ze dan weg wil rennen niet blijven trekken, want dan gaat ze alleen maar terugtrekkken, maar dan gewoon 1 stevige ruk aan het touw geven.. Dat ze even zoiets heeft van.. Wow das niet bepaald fijn rond mn neus.. Verward.. En wat je kan proberen om dr beter te pakken te krijgen is zorgen dat als je dr te pakken krijgt, ze het leuk vind om naar je toe te komen, door dr uitbundig te belonen, en snoepjes te geven, en ook als ze wat gedaan heeft wat goed is, braaf is geweest tijdens het rijden goed belonen.. In het begin met snoepjes.. en daarbij dan tegen dr zeggen hoe braaf ze wel niet is geweest..
en voor het bumperkleven is denk ik het beste om dr eerst zo goed mogelijk te laten lopen.. zodat ze ontspannen met dr hoofdje naar beneden loopt.. zodat je meer controle over dr hebt...

en anders zou ik het ook niet weten.. Verdrietig Scheve mond Ach gut

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:15

Tjah... Hele moeilijke keuze... Scheve mond
Als je alles heb geprobeerd, zou ik er toch over gaan nadenken om haar misschien toch te verkopen, want als het gewoon niet gaat en je er geen plezier meer aan hebt, dan is het ook niet leuk... En ga je gewoon kijken voor een ander Fjordje!

Maar veel sterkte hoor meis... Ach gut

    If you can dream it, you can do it ...

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 11:17

Zazoutje dank je wel en inderdad dan ga ik met tegenzin naar me paard en dat is nou iets wat ik absoluut niet wil!

Manuutje dank je wel voor de tips maar de hengsten ketting is op dit moment stuk door haar leuke kuren en als ik die om wil doen moet ik eerst bij haar zien te komen

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 11:19

Dank je Mir!
Gelukkig kan ik hier mijn verhaal even kwijt!
Ik ga het er nog een keer met mijn ma over hebben en dan toch een beslissing maken ik moet er niet te lang over denken anders veranderd mijn keuze weer Verdrietig

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:23

Het is misschien niet leuk, maar misschien wel het beste... Ach gut

    If you can dream it, you can do it ...

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 11:26

Tnkx voor de steun Mir!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:26

Is er niemand bij je op stal die misschien wat meer invloed op haar heeft, zodat die je kan helpen haar een beetje heropvoeden? Zou zonde zijn als je haar moet verkopen, toch?

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:27

Verkopen is niet het eerste wat in me op komt. Je schrijft niet hoe oud je pony is, hoe lang je haar al hebt en wat je met haar doet.

Hoe was ze dan vóór het weideseizoen??

Als ik jou was zou ik zorgen dat ik goede begeleiding/les kreeg, want zo te horen schort er nog wel wat aan de opvoeding. En dat je vader er af gevallen is, is natuurlijk banketstaaf voor hem maar natuurlijk geen reden tot verkoop.

Verder adviseer ik je om ook eens naar de wei te gaan zònder dat je iets van haar wilt, gewoon om even te aaien. Ik zou wel oppassen met het geven van snoepjes trouwens, voor je het weet heb je een hapgrage pony.

There is no reality, only perception.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:32

Hoe reageert ze als je haar op stal zet of heb je die mogelijkheid niet
'Dan kan ze niet echt voor je weg rennen.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:35

Idd, niet te veel met snoepjes werken, want eigenlijk is ze natuurlijk helemaal niet zo lief, maar af en toe belonen als ze wel braaf mee de wei uit gaat kan wel Lachen

    If you can dream it, you can do it ...

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 11:38

Georgette:De eigenaren van de stal hebben ook problemen met haar en het in de wei zetten gaat dan ook met nogal wat problemen!

Ellenlouise:Ze is 10 jaar en ik heb haar ongeveer een half jaar en rijdt recreatief..
Voor het weide seizoen was ze weer veel sterker aan de hand dan nu en deed ze gewoon niks als ze dat niet wou.
Ze is vroeger heel erg verwent geweest ja maar ze is 10 en dat gaat niet zomaar haar hoofd uit hoor!

Apaloosafan:Als ze op stal moet blijven breekt ze de hele boel af dus dat is niet zo slim!

Allemaal bedankt!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 11:40

Van mij krijgt ze niks hoor maar als je zo'n beetje alles geprobeert hebt dan ga je rare dingen doen!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:50

Succes en sterkte met je besluit!

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours


nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 12:15

Dank je wel zal ik nodig hebben Verdrietig Scheve mond

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:18

Toch zal ik het dier nog een kans geven en op zoek gaan naar begeleiding/instructie die jou Fjord wel te baas kan.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:28

Ik zou idd gewoon iemand zoeken die haar wel aankan en dat aan jou kan leren, verkopen is imo de laatste keus. En als ik een paard zou gaan kopen en de zou zich zo misdragen, dan weet ik niet of ik die wel zou willen hebben.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:14

Kan je instructice je niet helpen? Of iemand die net wat meer overwicht over haar heeft??
Sterkte zo is het natuurlijk ook niet meer leuk Ach gut

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

FaithMiroma

Berichten: 266
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:18

Ze walst gewoon over je heen echt een paard ZONDER respeckt

Faith&Miroma..

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:34

Daar is ze zelf ook wel achter denk ik. Ze vraagt wat ze moet doen en niet om informatie die ze al weet.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 14:02

Rocky17 dat had ik zelf ook begrepen maar ze is gewoon verschrikkelijk verwent en ze is al tien en dat krijg je er niet zomaar uit en daarom denk ik dat ze beter af is bij een volwasse iemand die wat meer over haar te zeggen heeft

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:07

Sorry als ik je hier mee kwets, maar in mijn ogen is het een kwestie van opvoeden!

Het klinkt als een typsche verwende pony (of jij dat nu hebt veroorzaakt of niet laat ik er buiten)

Dus.......terug naar af. Behandel haar als een veulen, daar gedraagt ze zich naar dus moet je haar op die manier behandelen.

Ketting erom heen en idd een flinke ruk geven wanneer ze er vandoor wilt gaan (zoals hierboven ook al beschreven)

Consequent zijn en opvoeden die handel!

Ik wil niet al te generaliserend zijn, maar het klinkt in mijn oren als het typscje gedrag van een fjord met het 'ik ben een bulldozer' syndroom.
Daar bestaat maar 1 oplossing voor, 2 eigenlijk, opvoeden en consequent zijn.

Of je daar lol mee hebt/krijgt in het paardrijden is de vraag. Zo niet, zou ik idd op zoek gaan naar een andere pony!

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 14:14

Dank je wel Dimple!
Ik ben het helemaal met je eens maar ik ben denk ik niet de persoon om haar op te voeden ik ben tenslotte pas 13 en doe toch het meeste met haar daarom lijkt het me beter om haar te verkopen aan een volwassene die veel tijd voor haarheeft!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:51

Ik zou haar te koop zetten ook al is het zo moeilijk,jij wilt een pony waar je normaal mee kan buitenrijden,lief is etc!Fjorden zijn sterk, oke dat is Ninla ook maar zodra ze iets doet wat ik NIET wil hebben,lel!
Luisteren moeten ze ~~}>
Ik zou wel zoals Dimple zegt,tot die tijd even alles eruit meppen!
Gewoon een boze stem opzetten behandel haar lekker als een klein kind!ophouden met die onzin!
Geef dur een ruk als ze niet mee wilt,en neem desnoods een zweep mee en wees is lekker boos!Ze heeft helemaal het recht niet om zo te doen!
Dus gewoon luisteren!Probeer het iig verder kan ik je niet helpen Scheve mond

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, Berdien, lina1998, SentiBot, wend2009 en 39 bezoekers