(regen)deken voor oude pony als het koud wordt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

(regen)deken voor oude pony als het koud wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 10:58

[**] is 2 jaar geleden heel ziek geweest. Zn longen zullen altijd een zwak punt blijven. Maar vooral (eigenlijk alleen) in de winter gaat het weer minder.
Hij is dan aan het kuchen enz. Vorig jaar heeft ie zich er nog goed doorheengeslagen zonder dierenarts met een homeopatisch poedertje.

Nu had ik het er gisteren met een stalgenootje over, en die zei dat ik [**] in de najaar/herfst/winter misschien wel een regendekentje op kon leggen. ([**] heeft nog nooit een deken opgehad, op een zweetdeken na Knipoog )
Zei dacht dat ie dan ging hoesten omdat ie in de winter eerder kou zou vatten. (zou goed kunnen, op de wei, flinke stortbui, harde wind erbij, het is toch al een oude pony).
Maar dan geen winterdeken maar alleen een regendeken, ze zei van het merk verona bij divoza, die zou hij dan de hele herfst/winter op kunnen hebben, en het was volgens haar maar een dun dekentje.

Nu heb ik op de site van divoza gekeken en vond die deken dus, deze:

Afbeelding

Maar op de site staat: * 100% waterdicht
* ademend
* licht gevoerd
* zeer geschikt voor voorjaar, zomer en herfst


Dus niet voor de winter (??) terwijl zij er heel zeker van was dat alleen die deken gewoon in de winter op kan blijven, zonder een andere deken. Scheve mond Ze zei dat ze het paard wel eerst wintervacht liet ''aanmaken''...

Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie er van denken, is die deken goed, of toch maar helemaal geen deken? Ik ben niet zo thuis in de dekens namelijk, en ik weet nu ook niet wat ik moet doen. Nagelbijten / Gniffelen

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:35

Je kan het proberen. Mijn haf van toen 26 jaar ging helaas staan zweten onder een vergelijkbare deken. Omdat ze toch een dikke wintervacht aanmaakte. Ik heb haar geen plezier gedaan met die deken. Dit jaar gaat ze gewoon dik in de dekens, omdat ze ook slechter uit haar vacht komt.
Mocht het fout gaan, met zweten enz, bij jou paard, kan je beter een zomerdekentje voor op stal aanschaffen en die regendeken erover voor buiten.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:36

Wij geven de oude pony ook in de winter een regendeken op, puur tegen de wind en regen/sneeuw. Dus beestje laten we eerst een wintervacht aanmakenb en als het echt kou wordt krijgt ie pas een deken

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:41

Ik zou hem redelijk vroeg in het najaar/winter opleggen, zodat hij gewoon een wintervacht aanmaakt en gewend raakt aan de deken, snap je Verward

Wanneeer je hem vroeg oplegt wordt hij iig niet nat, maar omdat de deken zo dun is zal hij toch wel wintervacht aanmaken, deze wil ik voorkomen door op tijd een extra deken onder de regendeken te doen, maar in jou geval is dat niet nodig.

Ik denk dat het zeker kan schelen, net wat je zelf zegt, goede plensbui, paard kletsnat, harde wind eroverheen en een wat ouder paard met toch al wat minder weerstand door de longproblematiek.
Heel veel succes en nu hopen dat hij niet alsnog ziek wordt OK dan!

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:43

Ik had die van Harrys horse zonder vulling in de winter op mn haf van 18, afhankelijk van de kou deed ik er evt. een extra deken onder. Mocht het weer heel bar zijn, dan de Rambo WUG met hals.

Ze had wel een beetje wintervacht, ook niet te vroeg beginnen...

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 12:54

Hmm ik moet er nog goed over na denken...want als die die deken op heeft, kan die niet meer af.. Scheve mond
Ik wil iig het beste voor 'm, maar ik moet er nog over denken wat dat nu precies is. Van de ene kant denk ik wel dat ik hem een plezier doe met die deken, maar mn moeder zegt weer dat ie het maar met die wintervacht moet doen, zij denkt dat dat wel gaat. En dat ie zon deken misschien wel niet fijn vind en af wil gaan doen. Dan ga ik ook weer twijfelen enzo. Nagelbijten / Gniffelen
Moet er iig nog goed over denken.... Scheve mond Lachen

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:24

Hoe oud is oud bij jou?
Ik kan me voorstellen dat een deken voordeel kan hebben. Hoewel ik absoluut geen voorstander van dekens ben, zijn er omstandigheden waar het beter is om het wel te doen. Leeftijd kan zo'n reden zijn.
Dat Divoza opgeeft dat de deken voor voorjaar en zomer is, is alleen in hun voordeel, hoe meer dekens jij koopt, hoe meer zij eraan verdienen Extreme duivel
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Bucas, onverwoestbaar en 200% waterdicht; alleen de staartflap geeft het onmiddellijk op.
Bedenk wel dat als je een deken oplegt, de isolerende werking van de vacht om zeep is. Een paard kan z'n haren niet meer overeind zetten om daarmee de isolerende luchtlaag te vergroten. ik zou dus wel voor een gevoerde versie kiezen, al moet je niet overdrijven.
Let ook op de hoeveelheid EN kwaliteit van het voer. Sommige paarden hebben duidelijk meer voer nodig in de winter. Lijnzaad (lauwwarm) wordt ook door veel paarden gewaardeerd. Keer of twee - drie per week, een kopje-vol koken en geven.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:53

ikke: de Verona is een Bucas-deken!
Ik heb hem nog niet, maar van verschillende kanten vernomen dat het toch echt de "beste" ongevoerde regendeken moet zijn!

Ik ben met mijn ouwetje (24) al een paar jaar aan het pieren: in eerste instantie alleen bij slecht (lees: nat) weer een dunnetje van eigen-merk DIvoza. Resultaat: inderdaad zweten of condensvorming onder de deken. Geen succes dus.
Maar helemaal zonder deken is ook geen succes, want a) heeft hij het TE koud als het nat weer is en b) komt hij de lente amper door die dikke laag winterhaar heen.

Ik ga dus dit jaar experiment 3 beginnen: hij krijgt een middeldikke waterdichte deken op (een oude Weatherbeeta Highlander Turnout). Ik denk dat ik deze alleen elke ochtend op ga doen en niet 's nachts op stal op laat, maar dat mnoet ik nog even met mijn wederhelft overleggen hoe hij daarover denkt (samen weet je tenslotte weer meer dan alleen!).