Stoffig topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Stoffig topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 20:47

Ik heb de laatste tijd erg veel last van hoesten als ik bij de manege weg kom. Nu doe ik de laatste tijd vaak meerdere stallen achter elkaar, dus inclusief opstrooien, wat al een beetje een stoffige bedoening is, en daarna nog rijden in de binnenbak, die regelmatig gesproeid wordt, maar als er meerdere mensen in rijden en er is net een tijd gegaloppeerd, dan blijft dat heel erg hangen, je ziet het niet (als je foto's maakt dus wel, overal kleine stofdeeltjes die door de flits oplichten) maar het slaat bij mij dus heel erg op mijn keel. Ik blijf hoesten als ik thuis ben.
Hebben jullie hier ook last van als jullie bij de paarden zijn geweest en hoe ga je hier dan mee om? Ik moet erbij zeggen dat het iets is van vooral de laatste weken, vorig jaar natuurlijk geen last van want toen was ik veel meer buiten bezig met de paarden, maar dit jaar met stalling en binnenbak erbij merk ik echt wel verschil. Ben trouwens ook heel gevoelig voor hooikoorts, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:39

Weet je wat erg was? Toen wij nog rood zaagsel hadden en dat moesten scheppen uit de container. Als je dan ziet wat een troep er uit je neus komt later.. Misselijk
Mijn oplossing? Ik heb mondkapjes gekocht en een skibril opgedaan. Nergens meer last van. Okee, het zag er niet uit, maar als je 30 stallen zo moet mesten dan liever voor banketstaaf lopen dan je longen en lenzen naar de kl#te helpen Haha! Misschien een idee voor jou? Haha!

Oh voor het rijden is het niet echt een idee denk ik, bij ons sproeien ze de bak als er veel stof hangt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Stoffig topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:48

Cody schreef:
Ben trouwens ook heel gevoelig voor hooikoorts, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?


Zeker weten!
Ik heb echt zwaar last van hooikoorts (het begint nu alweer!) en ik kan dus echt niet tegen stof.
Als ze me vragen of ik wil helpen met hooi voeren dan weiger ik dat dus gewoon, jammer dan, genoeg andere klusjes. Opstrooien doe ik dus ook niet, daar heb ik een week last van.

Ik rij 's zomers heel vaak met een zonnebril op. Scheelt een stuk. Wel zo'n snel model dat ook aan de zijkanten afsluit.

Wat voor bodem ligt er in de binnenbak? Want zoveel stof, ondanks sproeien, is ook absoluut niet goed voor de paarden!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:53

Hai
Ja, kan er heel goed mee te maken hebben!
Ik ben zelf helaas astmatisch (lekker handig met paarden...) en heb flinke hooikoorts en nog andere allergieen (je blijft in zo'n kringelte)
Niet mesten, niet opstrooien vooral, niet 10 stoffige paarden poetsen etc etc. Bij mij werd alles laatste tijd steeds erger, en nu heb ik medicijnen voor de asthma en dat helpt weer iets, maar ik zie altijd op tegen de zomer helaas.............

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 23:01

MirageGidran schreef:
Ik ben zelf helaas astmatisch


Oh ja, ook nog was ik nog vergeten.
Wij hebben echt de juiste hobby gekozen! (not)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 00:07

Ik heb het zelf ook, voor met stoffig stro en een stoffige bak. Ook met poetsen van stoffige paarden. Blijkbaar zitten er in dat stof ook prikkelende deeltjes.
Met poetsen en opstrooien goed alles tegen elkaar open. Poetsen het liefst buiten en dat het stof van je afwaait. Een mond/neuskapje is een mooie oplossing.
In de stoffige binnenbak is minder gezond en zeker voor mij als hij net geslept is met de trekker want dan hangen die dampen er ook nog. Dat is helemaal vreselijk!
Tijdens de gevoeligste perioden heb ik helaas wel medicijnen nodig (flixotide, is een ontstekingremmer) maar ik kom aardig het jaar door...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Stoffig topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 08:42

Cody schreef:
Ik heb de laatste tijd erg veel last van hoesten als ik bij de manege weg kom. Nu doe ik de laatste tijd vaak meerdere stallen achter elkaar, dus inclusief opstrooien, wat al een beetje een stoffige bedoening is, en daarna nog rijden in de binnenbak, die regelmatig gesproeid wordt, maar als er meerdere mensen in rijden en er is net een tijd gegaloppeerd, dan blijft dat heel erg hangen, je ziet het niet (als je foto's maakt dus wel, overal kleine stofdeeltjes die door de flits oplichten) maar het slaat bij mij dus heel erg op mijn keel. Ik blijf hoesten als ik thuis ben.
Hebben jullie hier ook last van als jullie bij de paarden zijn geweest en hoe ga je hier dan mee om? Ik moet erbij zeggen dat het iets is van vooral de laatste weken, vorig jaar natuurlijk geen last van want toen was ik veel meer buiten bezig met de paarden, maar dit jaar met stalling en binnenbak erbij merk ik echt wel verschil. Ben trouwens ook heel gevoelig voor hooikoorts, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?


Tipje: laat even een allergie test doen.
Ik heb ook hooikoorts en heb een aantal jaar gelden presies hetzelfde gehad al jij nu hebt. Dat heb ik lekker verwaarloosd en niks aan gedaan (gevolg: vette longontsteking). Gevolg: zware stro-allergie en een stofallergie (maar dat wist ik al) boven op mijn hooikoorts.
Mijn cariere in de paarden was meteen ten einde (werkte toen op een manege).
Ik kan nu nog wel hobbymatig 1 tot 2 stallen mesten en opstrooien, bij de 3e stal begint het weer. Met rijden heb ik geen last, maar rij ook maar 1x per week in een binnenbak.

Allergietest doen ze dmv bloedafname (2 buisjes), gaat gewoon via het ziekenfonds en dan testen ze op van alles en nog wat.
Niet geschoten is altijd mis, en dat kan je gezondheid kosten.

Succes!
viv

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 16:48

Ik heb gelukkig gen hooikoorts, maar wel een stofallergie en astma (licht), ik rij maar zeer zelden in een binnenbak, en dan in een bak met zand, scheelt al een stuk, verder staan mijn paarden (een gedeelte dan ) op stand, scheelt ook een stuk met mesten en de paarden die in een stal moeten, ivm veulenen ed, krijgen alleen lang stro, scheelt ook, al moet ik na het opstrooien wel naar buiten en het eerste half uur niet meer naar binnen!!!!
een van mijn eerste paarden stond binnen op een manege en in de winter had ik last, maar begon ook hij te hoesten, toen hij verhuisde naar een buitenbox was het voor ons beiden over!!