Hooi of kuil??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Hooi of kuil??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 22:01

Wat voeren jullie? en om wat voor reden?
Dus eigenlijk mijn vraag, wat kan ik beste voeren?

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:18

mijn paarden krijgen s'winters kuil en zomers hooi. gewoon omdat dat op de manege zo is. Haha!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:31

Mijn paarden krijgen altijd kuil. Gewoon omdat ze dat lekkerder vinden maar vooral omdat er geen stof in zit, ik wil namelijk niet het risico lopen dat ze gaan hoesten van te stoffig hooi.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:51

alleen maar (veel) kuil in de wintermaanden, 's zomers, als de wei goed is beetje brok erbij

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 23:00

Kuil, minder stoffig en een stuk goedkoper.
Nadeel is wel dat het sneller beschimmeld raakt.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 23:04

Little_Sun schreef:
Kuil, minder stoffig en een stuk goedkoper.
Nadeel is wel dat het sneller beschimmeld raakt.



kuil goedkoper? ik dacht juist dat hooi goedkoper was.

waar ik nu sta krijgt graziano het hele jaar door kuil, ik heb het liever omdat hij het een stuk lekkerder vindt Lovers en het wordt hier gewoon standaard gevoerd, er is niet eens hooi dus weinig keuze.

er schijnt ook meer in kuil te zitten.. maar ik zou niet weten of dat echt zo is?! Schijnheilig

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 01:52

nadeel van kuil is dat het wat vochtiger is, dus sneller beschimmeld (kuil is dat wat in plastiv verpakt is)
en een veels te lagen PH WAARDE heeft en dat kan ook problemen opleveren.

hooi daarentegen is dus wat stoffiger (denk aan paarden met allergie, maar dan zou je het hooi eerst nat kunnen maken ed) maar heeft wel de goede PH WAARDE.

over de prijs kan ik niet zoveel zeggen, aangezien ik dat niet zelf hoef te kopen op dit moment, sta nu op een pensionstal waar kuil wordt gevoerd en daar ben ik niet heel erg blij mee, zit vaak ook rommel tussen en is niet altijd even van de goede kwaliteit.
thuis kan ik zelf kiezen.
-------------------------------------

zomers loopt mijn paardje veel in de wei, dan krijgt ze dus minder ruwvoer, dat betekent gemaaid gras, hooi of kuilvoer, maar van het kuilvoer wil ik dus af.
vaak krijgt ze er stro doorheen als dat voor handen is.
dat als mijn paardje dus thuis staat.

in de winter staat ze wat minder op de wei en krijgt ze meer ruwvoer (kuil of hooi dus), op de pensionstalling is het altijd kuil.

verder krijgt ze brokken, die van mij heeft genoeg aan 1 kilo per dag (dus 2x een halve schep), dat is gewoon het huismerk brokken.
na het rijden geef ik dan er nog wel wat bij, ook ongeveer een halve schep, dus maximaal 1,5 kilo brok per dag.

vaak krijgt ze er nog wel wat bij zoals wortels, brood, paardensnoepjes, appels oid.
soms slobber en tegen het voorjaar aan vaak ook nog wat knoflook en als er veel eiwitten zijn in het voer, ook kalk.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 02:49

Ik voer alleen maar hooi. Ik ben niet zo voor kuil. er zitten te veel eiwitten in en niet alle paarden hebben dat nodig. Plus dat het ook nog eens sneller schimmelt en de kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 08:44

Leonardo eet twee keer per dag hooi en een keer kuil. Vaker kuil zorgt bij hem voor diarree en bovendien vind ik dat hij dan teveel eiwitten binnenkrijgt (ik ben gruwelijk zeikerig met het eten van onze paarden Haha! ) Die ene keer krijgt hij het omdat het weer eens wat anders is dan hooi en hij het ontzettend lekker vindt.

Milena krijgt geen kuil, alleen hooi. Zij is heel eiwitgevoelig en als ze kuil krijgt (al is het maar een handje per dag) dan is het net een wrattenzwijn, dan zit ze helemaal onder de bulten. M'n stalhouder wilde dat in eerste instantie niet geloven, en de eerste maanden van het stalseizoen valt het ook nog wel mee. Maar een allergie bouwt zich op, en op een goede danwel kwade dag zit ze dan ineens helemaal vol eiwitbulten (die openschuren onder je zadel Huilen ) Nu weet 'ie dus dat het serieus is en krijgt ze alleen nog hooi. Ik voer trouwens ook eiwitarm voer (granenmix) met extra vitamines en mineralen erdoor.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:03

Ik voer kuil omdat mijn paard een stofallergie heeft. Daarbij vind ik het heel fijn voer, in hooi zit voor mijn type paard toch iets te weinig voor de wintermaanden. In de zomer gaat die gewoon op het land, dus behalve wat eiwitarme brokken krijgt die niets.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:57

Ik voer hooi, omdat kuil te eiwitrijk is voor die van mij. Voor warmbloeden vind ik het prima, maar voor barokkies kan het helaas niet.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:10

kuil ,

omdat daar nog een paar balen van lagen die eerst opmoesten .
Maar Rena vind hooi lekkerder en het is ook makkelijker (niet meer
met kruiwagens binnenhalen Haha! )
en vaak schoner
(weinig rotzooi erin , droog-geen schimmel) dus ben ik blij als het kuil
op is !

Heerlijk een plakje hooi in de hooizak , hopla !!!!