Paarden met mega-buiken.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Paarden met mega-buiken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 14:23

*zucht*
Ik hoor van alle kanten de vraag: Is Isolda weer drachtig? Dat wist ik helemaal niet, wat leuk voor je!! Boos!

Ze is dus helemaal niet drachtig, maar ik krijg die hangbuik niet weg. Verdrietig
Ik rijd ook nog niet zo heel intensief, 3 keer in de week ongeveer. Dat wordt verhoogt zodra het 's avonds weer langer licht is, maar ik denk eigelijk niet dat die buik weg zal gaan Verward

Ze is niet meer echt vet, haar hals en op de ribben zijn redelijk slank. Mag nog wel wat weg, maar ik ben niet ontevreden. Isolda is nou eenmaal een zwaar paard.

Maar wat dus te doen aan die hangbuik? Kijk maar eens op ITP daar zien jullie ons zweten in een dressuurproefje, ze heeft echt een behoorlijke buik. Het is het restje buik van Udinde (haar veulentje).

Veel eten krijgt ze echt niet. Gewoon kuil, van arm grasland, dus zonder veel eiwit en vet ed. Daarnaast 2 a 3 kleine voederbieten en sonst nichts!
Ook op het land staat nu nog niets waar ze vet van kan worden, dus ook daar ligt het niet aan.
Ik wil zo graag dat de mensen niet meer aan mij vragen of ze drachtig is *LOL*


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 14:27

Hoeveel kuil krijgt ze nu? Ik heb ondervonden dat een grote hoeveelheid ruwvoer ook tot het verschijnsel 'grasbuik' leidt. Daar zou je in kunnen gaan minderen, en inderdaad meer trainen...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 14:56

Mee eens, vooral kuil wil nog weleens lekker aanzetten. Die van mij lijkt dan wel een opgezwollen ballon, terwijl hij echt het minimum aan kuil kreeg. Op hooi gaat het een stuk beter.
Kan je niet echt een tip geven. Ik gooi die van mij 's nachts in de paddock en overdag op het land. Zelfs van die minieme sprietjes gras zwellen ze op... het lijkt wel alsof ze van lucht dik worden. Misschien toch meer trainen?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:33

Mijn [naam verwijderd] heeft nu geen buikje meer, maar die zat er wel een hele tijd.

Ik voer nu droger: dwz minder ruwvoer, meer krachtvoer. Ik voer heel 'arm' hooi, alle pitamientjes krijgen mijn dames binnen via de brokjes. Werkt goed.

Wat ook goed werkt, is veel laag diep en rond rijden. Dor de bovenlijn op te rekken en de onderlijn aan te spannen, zal je paard sterkere buikspieren krijgen en haar buik beter omhoog houden...beetje als de sit-ups bij mensen....

Maar, ook net als bij mensen, sommige types hebben nou eenmaal meer buik dan anderen.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:40

Tsja sommige paarden (meestal merries) zijn nu eenmaal gezegend met een enorme "pens". Oftewel rondgeribt en ook nog eens lange ribben. Komt omdat ze in die buikholte ook nog ruimte moeten hebben voor een evt veulen.
Ik hoor ook vaak genoeg de vraag of ze drachtig is enz enz. Dan lach ik maar. Als ik maar weet dat ze geen grammetje vet heeft waar het niet hoort te zitten dan maak ik me niet druk.
Laat al die mensen maar wachten op een veulen, ik slaap lekker verder, hihihi.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:00

ojee een niet leuk antwoord maar het hoort ook een beetje bij het paard....
Bij ons hebben alle grunningers het ook lodewijk die fanatiek wordt gereden heeft vergeleken met een ander ras een aardig buikje of hij veel of weinig ruwvoer heeft gegeten hij houd 'm toch wel wat.
een grasbuik ziet er niet mooi uit maar is niet slecht betekend dat er wat in de darmen zit en dat de aan het werk zijn.

Tja Zeske ziet er altijd uit alsof ze elk moment een 2 ling kan krijgen idd ook doordat ze al veulens heeft gehad Charlot heeft dat ook en floor iets minder maar je ziet toch wel dat ze veulens hebben gehad de boel is wat meer uitgerekt.

je zou van kuilgras over kunnenstappen op hooi misschien dat dat iets scheelt maar of het veel uitmaakt??
Ik persoonlijk vind het wel wat hebben maarja dat is mijn voorkeur naar zware paarden he.
Ik plaag lot altijd met zijn 'bier' buikje en ik heb ook wel eens de vraag gehad of ie drachtig was hoor *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 22:17

*LOL* Kim, je hebt gelijk hoor. Het zit gewoon wel een beetje in het type. Die buik krijg ik ook nooit helemaal weg en dat geeft ook niet.
Net als jij, houd ik daarvan.

Maar op het moment.. *grrr*
Alhoewel ik het zelf niet echt zie als ik er naast sta, de zwanger-opmerkingen zijn meer als normaal, dus het is toch echt wel zo. En ik zie het zelf ook op de foto's.

Minder kuilvoer is geen optie, ze krijgen niet veel. Minder voeren, betekend paarden die van hun graatje gaan Knipoog
Hooi idem dito, geen optie, Berber begint binnen een paar dagen te hyperen, ze kan er niet tegen. Meer krachtvoer is ook een erg slecht idee *LOL* Dat overleef ik niet Haha!

hahaha, blijft er weer weinig over merk ik wel. Laag, diep en rond rijden, daar zouden aan kunnen werken. Eerst overleggen met instructrice, want het is niet hetzelfde als voorwaarts/ neerwaarts he?

Nou ja, hopen dat er straks wat buik verdwijnt. Ik ben van plan om straks fanatiek te gaan rijden, zodra het buiten lichter word 's avonds.
Afwachten dus en voor nu, de mensen negeren met hun opmerkingen.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 00:26

Dit komt heeeeeel bekend voor... maar Ironique heeft nooit een veulen gehad. Ik rijd wel veel, 4 a 5 x per week en daarbij nog 1 a 2 keer per week longeren. Helaas heb ik alleen te weinig zicht op wat er gevoerd wordt.... heel vervelend. Een aantal jaren geleden had ik dat zelf in de hand en was er ook geen dikke buik.

Maar laag, diep en rond rijden wist ik niet, die tip ga ik ook gebruiken!!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:22

Ach Jantina, troost je, jij hebt tenminste een merrie (die drachtig zou kunnen zijn).

Ook Lipizzaners zijn gezegend met de neiging tot een hangbuikje. En geloof me, uit moeten leggen dat het een hengst is als ze vragen of ie drachtig is is niet leuk.

Gelukkig heb ik hem nu aardig in vorm, voor die van mij geldt: trainen, trainen en nog eens trainen, en natuurlijk een streng en levenslang dieet...

Maar ik ben weleens jaloers op mensen die hun best moeten doen om hun paard vol genoeg te houden!

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:36

Ik ben bijrijder op een paard wat ook mega dik was (wel een ruin hoor!)
En nee, ik heb nog geen opmerkingen over zwangerschappen gehad, maar hij staat wel bekend als "Dikkie".
De eigenaresse rijdt heel weinig en heeft hem een tijdje in de manegelessen laten lope. En dat heeft heel goed geholpen (ik ben er zelf niet zo'n voorstander van, maar ok.........)
Hij is nu eigenlijk wel 'slank' te noemen in vergelijking met hoe hij was. het probleem is alleen dat hij nu dus er goed uit ziet, maar ik hem niet zo lekker in zijn vel vind zitten. Struikelt en is niet zo lekker vrolijk meer. Ik heb hem sinds gister dus maar weer hoger in het voer gezet (1 kilo per dag erbij)
Hij werkt wel elke dag flink, dus aan conditie ontbreekt het hem niet (meer)

Dan liever een wat dikker paard wat lekker in zijn vel zit, dan een slank ongelukkig paard.
Daarbij ..........ik heb zelf ook een klein buikje...........passen we mooi bij elkaar Haha!

Op zoek naar de zon!!!

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Re: Paarden met mega-buiken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:37

Ja ik herken het meteen, ik heb ook zo een merrie, nu is het niet erg meer omdat ze al 21 is en 10 veulens heeft gehad, maar vroeger op wedstrijden was het nogal vervelend.
Als eerste, grasland was voor haar al fataal, wordt echt dik van niks, dus hooi, ook niet te veel, brokken ook met mate.
Ieder paard is anders, wat nu helpt is, natte zemelen, gekookt lijnzaad er doorheen (als extra voer, want je hebt droge stof nodig, vb hooi) ze vindt het heerlijk en ziet er anders uit. Nu ben ik er ook achter dat ze veel te veel drinkt. Ja dat kan ook bij paarden. Houdt je paard maar eens in de gaten, laat haar maar eens uit emmers drinken die jij haar geeft, als ze niet meer wil, wegnemen en dan gewoon op vaste tijden laten drinken, ik weet zeker dat het scheelt.

succes en groetjes horsey

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam en 159 bezoekers