[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:04

Ik heb nooit kunnen tekenen, maar toen ik aan het oefenen ben geslagen (veeeeel tutorials doorlezen, kijken hoe anderen werken - WIP- , video's op YouTube, anatomie , veel uitproberen met kleuren, etc) begint het ergens op te lijken. Het is dus echt te leren voor een groot deel :) Je moet alleen wel bij het begin beginnen en er gaat daarom wat tijd inzitten.

En wat Lontje ook zegt: het voordeel van digitaal is inderdaad dat het niet erg is als het helemaal mislukt - als je in lagen werkt kan je gewoon op CTRL Z drukken en het mislukte deel overnieuw doen.

De meeste digitale tekenaars werken in Photoshop of Painter X (of beide.)


Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:05

Natuurlijk kun je met digitaal veel meer dan alleen maar tekenen. maar wil je een paard/hond/kat/mens etc. goed in verhouding krijgen etc. etc. zul je gewoon die basis moeten hebben en dan maakt het niet uit met wat voor medium je dat doet. Kwast/potlood/digitale pen etc. om die basis kom je gewoon niet heen. Het is net als leren lopen, als je geen balans hebt/vind zul je nooit op 2 benen kunnen staan...

Ook een goede digitale tekening blijft 100% handwerk. Je tekent zelf de basis die je vervolgens gaat uitwerken. Digitaal is geen tovermiddel waardoor je ineens wel goed kunt tekenen...

Ilonne's Glas Gravures
Kunst en meer
~~"She who laughs at herself never runs out of things to laugh at."
~~

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:08

Nog een aanvulling op Lontje: De basis is imo het beste/"makkelijkste" te leren gewoon met potlood op schetspapier, dan voel je toch wat meer wat je doet. Het is vooral echt heel goed kijken naar verhoudingen, vormen, hoeken, lijnen. (Zie tutorials ergens op UK. Ik heb er een gemaakt voor 'beginnen tekenen met raster, dan lijnen, en IcePrincess heeft de volgende stap "lijnen en bolletjes" erg goed uitgelegd. Misschien is het handig om daarmee te beginnen?)

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:14

Oke.. Nouja, ik ben een twijfelaar die vaak wil uitgummen, dan wordt het een zooitje, misschien ook omdat ik niet de goede potloden heb. Maar ik ga even op zoek naar die tutorials, en ik ga daar gewoon eens mee aan de slag! Ik ben namelijk overtuigd dat het wel te leren is, en dat zeg ik , misschien niet zooo onwijs mooi, maar oefenen en oefenen en met commentaar weer wat doen, moet er toch is 1 goede tekening uitrollen? O:)

Zo'n Photoshop en Painter X programma, zijn gewoon te koop bij elke digiwinkel? Ook op internet? :)

In memoriam mijn lieve Djessy... veel te vroeg verloren 14-05-2014 - 02-12-2019 ;( ;(
Bakuba (Prestige VDL x Krack C) van mij sinds 8 juli 2019 :+: M2 + 2
Gediplomeerd FNRS jurylid F1 t/m F12 <---> Sinds 9 april 2016 Knhs Jurylid B/L en sinds 5-01-2021 M dressuur jurylid

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:16

:j oefening baart kunst ;)

Ilonne's Glas Gravures
Kunst en meer
~~"She who laughs at herself never runs out of things to laugh at."
~~

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:48

Ik had een topic geopend alleen die is gesloten dus stel mijn vraag maar even hier ;)

Ik heb nog nooit geschilderd maar wil proberen een abstract (vrij simpel) schilderij te maken met kleuren die in elkaar overlopen.

Nou heb ik een paar vraagjes...

Waar kan ik het beste een doek kopen (liefst niet zo duur)? Ik wil een vrij groot doek voor boven de bank.

En wat voor verf kan ik het beste aanschaffen?
Ik heb begrepen dat je hier acrylverf voor kunt gebruiken maar zelfs ook muurverf, of klopt dit niet?

En wat voor kwasten/rollers gebruik je hiervoor?


xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:37

Qua matriaal weet ik niet precies wat je het beste kan gebruiken. Wel weet ik dat je voor een paar euro al bij de Action & Solow een groot doek heb. Misschien is dit van
mindere kwaliteit, maar wat zal er nou aan kapot gaan?
Als je er voorzichtig mee om gaat merk je denk niet eens
het verschil en het is een stuk goedkoper! Ook heb je daar
verf, water colour. Het ligt bij die doeken dus misschien is
het daar wel voor. Heb ook nog niet zo veel verstand van
schilderen. ;)

~ Rust zacht lieve Joytje, bedankt voor de 8 mooie jaren! Y;(
[IM] Rust zacht kanjer...

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:39

Doek
Katoenen doeken zijn goedkoper dan linnen.

Bij de Xenos hebben ze goedkope doeken.
Bij teken/schilder winkels ( en online: De kwast, Martin Brinkhuis, Van Beek etc ) verkopen ook doeken in veel verschillende formaten en deze zijn van betere kwaliteit dan de doeken van de Xenos (strakker gespannen, helemaal op groot formaat, schildert makkelijker en deukt niet in enzo....)
Mijn zusje had laatst 100x70cm gekocht bij de V&D geloof ik, was ook wel OK.

Verf
Voor verf zou ik inderdaad acrylverf kopen, en dan niet voor de allergoedkoopste gaan maar die bij een tekenwinkel kopen.
(Xenos verf bv is rotspul, zit erg weinig pigment in, dekt voor geen meter en stinks to high heavens).
Ik geloof dat Reeves niet zo duur is, en werkt wel fijn. Stinkt ook niet.

Als je kleuren echt mooi in elkaar wil laten overlopen moet je voor acryl wel een hele boel Retarder er bij gooien - dan droogt het langzamer en is het beter te mengen op doek (maar op groot doek moet je wel aardig opschieten, helemaal als het redelijk verdund is met water.)

Als je echt mooie overgangen wil hebben is olieverf veel geschikter - dat droogt VEEL langzamer, en is dus heel mooi te vervagen/mengen.
Wel meteen een stukje duurder, maar als je 3 of 4 grote tubes koopt en wat terpentine - werk in goed geventileerde ruimte, ook met geurloze - of medium (lijnzaadolie), valt de prijs denk ik nog wel mee.

Kwasten
Daler Rowney System 3 Universele Penselen bevallen hier wel goed, en waren ook niet al te duur. Synthetisch.
Ook hier zou ik NIET voor Xenos kwasten gaan, tenzij je er een pincetje bij koopt en tijd uittrekt om de losse haren uit je schilderij te plukken.

Ik vind zelf varkenshaar voor geen meter werken - je blijft dan de haarsporen in de verf veel beter zien, maar het is maar net wat voor effect je zelf mooi vindt.
(Ik wil de verf zo glad en plat mogelijk hebben).

Palet
kartonnen bordjes bij de supermarkt,
afscheur palet (zit een waslaagje op, werkt erg fijn zowel met olie als acryl!) is geloof ik rond de 5 euro voor 36 velletjes)

Schoonmaken
Voor olieverf: terpentine.
Voor acryl: water en zeep.

(Je hebt ook wateroplosbare olieverf, dan heb je geen gezeur met terpentine, maar dit is wel duidelijk duurder).

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:45

highwaykind schreef:
(Je hebt ook wateroplosbare olieverf, dan heb je geen gezeur met terpentine, maar dit is wel duidelijk duurder).


Keek laatst bij de V&D en daar zijn de setjes van Gogh H2oil en de van Gogh gewone olieverf net zo duur :j

'n tekening van je paard? Kijk eens in mijn profiel!
'n gevelsteen? http://home.tiscali.nl/gevelsteen/

TinkerTom

Berichten: 4032
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Fijnaart

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:12

bij de blokker hebben ze leuk goedkoop materiaal om mee te beginnen, ik geloof 2,99 voor een doek 30 x 40 cm en acrylverf is ook een paar euro.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:59

maar de acrylverf van de blokker is echt bagger qua kwaliteit

'n tekening van je paard? Kijk eens in mijn profiel!
'n gevelsteen? http://home.tiscali.nl/gevelsteen/

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:03

silkie schreef:
maar de acrylverf van de blokker is echt bagger qua kwaliteit

Helemaal mee eens, net als Xenos en ander " merkloos" spul, zou toch echt voor wat duurders gaan hier (en hoeft echt niet heel duur te zijn).
Dankje voor de H2Oil V&D tip trouwens, eens kijken :)

TinkerTom

Berichten: 4032
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Fijnaart

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:12

Ik vind die van de blokker ook niet geweldig maar om te beginnen en te oefenen is het niet verkeerd hoor...

Wendy15

Berichten: 11077
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:23

Ik heb ook blokker en action verf.. dacht ook van goh he, prima om mee te beginnen.. Maar ik raak er zwáár gefrustreerd van dat ik diverse lagen moet smeren en dat het dan nóg niet dekkend is :=

TinkerTom

Berichten: 4032
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Fijnaart

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:37

Ik heb een paar keer gewerkt met de blokker verf maar ik had geen last van dekkende lagen, misschien omdat ik het nauwelijks verdund had??

Wendy15

Berichten: 11077
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:39

Ik verdun ook niet :n
Action vind ik helemaal prutverf := Heb ook eens een doosje bij de lidl gehaald en die valt eigenlijk nog wel mee :j
maar wil nu toch wel gaan kijken voor een beter merk :=

TinkerTom

Berichten: 4032
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:48

Deze heb ik gemaakt met blokker canvas en blokker acryl, wat betrefd dekking had ik geen moeite, trouwens een van mijn eerste schilderijen voordat ik digitaal begon :-)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZTWVTZSR.jpg

Wendy15

Berichten: 11077
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:50

Maar daar heb je ook niet zoveel lagen over elkaar gebruikt denk ik? :) Ik bouw m'n schilderijtjes echt op uit verschillende lagen en als ik er dan een nieuwe laag overheen wil zetten dekt het totaal niet :n Of als ik even een stukje wil bijwerken ofzo..

CaPrIoLe`79
Berichten: 5541
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:57

Die verf is inderdaad waardeloos gepigmenteerd en een studieverf van een beter merk is echt niet zo duur en een basissetje van 200 ml tubes is regelmatig nog eens extra in de aanbieding. (bijv. van het merk amsterdam, setje met zwart, wit, magenta, blauw en geel)
Als ik wat wil oefenen gebruik ik wel vaker die goedkope kruidvatdoeken, alleen in de grote formaten blijft het niet goed strak staan.
Paletmessen en paletten koop ik ook vaak bij het kruidvat. Die paletmessen breken vaak af, maar wat wil je voor 1,99 voor een hele set?

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

Wendy15

Berichten: 11077
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:59

Ik vind die blauwe kwasten van de action overigens wel fijn om mee te werken :j

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:11

Kwasten doe ik ook niet zo moeilijk over, zolang het niet uithaart is het goed (de duurdere gaan vaak wel iets langer mee, maar met afbladderende stokjes valt er nog prima mee te schilderen ;) ).
Doek werkt iets fijner als het wat beter is, maar ik heb ook geen probleem met Xenos doeken.
Verf zou ik toch echt nooit meer bij de Xenos/Blokker etc kopen. Gewoon even rondkijken naar aanbiedingen dus :)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5541
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:15

Die goedkope penseeltjes even over een schuurpapiertje halen en die uitvallende haren vallen ook wel weer mee.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

TinkerTom

Berichten: 4032
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:16

Wendy15 schreef:
Maar daar heb je ook niet zoveel lagen over elkaar gebruikt denk ik? :) Ik bouw m'n schilderijtjes echt op uit verschillende lagen en als ik er dan een nieuwe laag overheen wil zetten dekt het totaal niet :n Of als ik even een stukje wil bijwerken ofzo..


nee :+ daar had ik geen geduld voor haha

CaPrIoLe`79
Berichten: 5541
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:19

Over die H2O verf, diezelfde prijs, dat was zeker voor kleine tubejes? Hadden ze ook grote 200 ml tubes staan?

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:07

idd kleine tubes, 20 en 40 ml, maar is die H2Oil uberhaupt wel verkrijgbaar in 200ml tubes?

'n tekening van je paard? Kijk eens in mijn profiel!
'n gevelsteen? http://home.tiscali.nl/gevelsteen/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers