12 jarige wil vegetarisch leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

12 jarige wil vegetarisch leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 22:15

Mijn dochter wil vegetarisch leven, wie heeft er titel of site met info over goede alternatieve voeding voor mij?
Laatst bijgewerkt door Biepmiep op 17-08-04 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt


A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:17

geen site ofzo... maar je moet gewoon zorgen dat ze genoeg vitaminen binnenkrijgt; veel peulvruchten eten en vleesvervangers bijv. quorn en andere soja producten... noten zitten ook veel eiwitten in! succes dr mee!!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:37


De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:02

Grappig, daar heb ik net een uitgebreide reaktie zitten typen, mijn vraag is dus: waarom wil ze vegetarisch verder. 12 lijkt me nou ook niet een leeftijd waarop je weloverwogen dat soort beslissingen neemt, zeker niet wanneer je daar niet mee bent opgevoed. Het is toch vaak een mode-verschijnsel.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:11

lageveld schreef:
Grappig, daar heb ik net een uitgebreide reaktie zitten typen, mijn vraag is dus: waarom wil ze vegetarisch verder. 12 lijkt me nou ook niet een leeftijd waarop je weloverwogen dat soort beslissingen neemt, zeker niet wanneer je daar niet mee bent opgevoed. Het is toch vaak een mode-verschijnsel.


ik ben vegetarier geworden toen ik 9 was en ik had er ECHT wel over na gedacht!! ik heb na die tijd nooit meer vlees gehad en dat was niet omdat het mode was..

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:23

wat moet ik me dan voorstellen bij de motivaties van een 9-jarige ?
Bovendien: Ergens over nadenken is heel wat anders dan tot een juiste conclusie komen die gebaseerd is op goede argumenten.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:29

dat ik het niet leuk vond dat ik op een kinderboerderij rond liep te huppelen en de volgende dag diezelfde (soort) beesten op mn bord had liggen...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:35

Inderdaad, zoiets had ik al vermoed Lachen In mijn opinie dus de meest foute reden die er bestaat om vegetariƫr te worden. Maar dat heb ik zojuist in het andere topic uitgelegd, dus kijk daar maar even haha.


A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:47

ja nu zou ik het ook om andere redenen doen inderdaad.. maar ik denk nogsteeds dat er wel wat voor nodig is om als 9 jarige te stoppen met vlees eten als je fam. dat nog wel doet... dat doe je dan echt niet onbewust.

wat is de link van dat andere topic?? ben wel benieuwd Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 00:11

Wel ff opletten he ? Lachen
Zie berichtje eerder van Saskia

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 00:43

lageveld schreef:
Wel ff opletten he ? Lachen
Zie berichtje eerder van Saskia


ohja sorry... ach t is al laat he :p

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:59

vaak is het zo dat als een kind op die leeftijd geen vlees meer wil eten, het is vanuit medelijden. Er wordt geen bewuste keuze gemaakt, maar een emotionele keuze.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:20

een emotionele keuze is toch ook bewust?? of mis ik nu iets...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 13:07

Ja vind ik ook. Als mijn kind er moeite mee heeft (omdat het zielig is) om vlees te eten, ga ik haar echt niet dwingen.

He tis wel moeilijk er achter te komen hoe ik ervoor zorg dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgt. En nu gaan we ook nog naar Italie op vakantie, dadelijk.....veel vega-pizza's dan maar.......

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:21

Let vooral op dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Vooral vitamines B (met name B12), eiwitten en ijzer vormen de problemen. Aangezien het ijzer uit voedsel anders dan vlees minder goed wordt opgenomen, is het ook belangrijk dat het wordt gecombineerd met vitamine C.
Het Voedingscentrum heeft hier een handig boekje over dat de benodigde informatie bevat. Het boekje kun je bestellen bij het Voedingscentrum en kost 8,25
Dit is de link : http://www.voedingscentrum.nl/shop2/sho ... sp?id=1705

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:25

rommie schreef:
een emotionele keuze is toch ook bewust?? of mis ik nu iets...

Emotionele keuzes zijn geen bewuste keuzes, maar keuzes die je in een opwelling maakt.
Als haar kind vegetarisch wil zijn heeft zij daar het volste recht toe. Echter in de praktijk zie ik vaak dat met name kinderen de keuze uit emotie maken en later weer gewoon normaal vlees eten. In de tussentijd kunnen er wel problemen ontstaan als bijv. bloedarmoede.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:16

Arno24 schreef:
Echter in de praktijk zie ik vaak dat met name kinderen de keuze uit emotie maken en later weer gewoon normaal vlees eten. In de tussentijd kunnen er wel problemen ontstaan als bijv. bloedarmoede.


dit ben ik niet helemaal met je eens... het gebeurt inderdaad wel eens dat kinderen na een tijdje weer vlees gaan eten, maar dat is bij volwassenen, of kinderen die een 'bewuste' keuze maken vaak hetzelfde verhaal. volgens mij heeft de soort keuze die je maakt niet zo veel te maken met of je het volhoudt of niet... ik denk dat dat meer te maken heeft met volhouden en hoe belangrijk je het vind.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:28

ik bedoelde met mijn antwoord ook niet of men het wel of niet zou vol kunnen houden. Wat ik ermee bedoelde was dat iemand die een keuze uit emotie maakt, later zich pas bewust wordt van wat hij/zij heeft gekozen. Zodra dat bewustzijn er is, gaat iemand zichzelf opnieuw afvragen of het de juiste keuze was. Op dat moment kiezen een hoop mensen vaak een andere richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:37

ik ben ook 12 en vegatarier, en dat doe ik omdat iedereen het is Tong uitsteken

en tja ik vind het zilig, en ik voel me er niet fijn bij als ik het eet.....En ik at bijna nooit vlees, ik at alleen in het weeknd vlees

omdat ik het meeste vlees nieteens lekker vind

Nadir

Berichten: 12705
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:53

lageveld schreef:
In mijn opinie dus de meest foute reden die er bestaat om vegetariƫr te worden.

Misschien dat ze op latere leeftijd wel bewust worden van hun "foute" keuze, mocht die dan zo fout zijn... Knipoog

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:05

Tja, zie het bericht van Menino .... betere argumenten om mijn stelling te onderbouwen zou ik zelf echt niet kunnen verzinnen Haha!

En voor de melezende dieren: gedurende het weekend een beetje uitkijken voor ene Menino voortaan Lachen Haha!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 20:17

Arno24 schreef:
Let vooral op dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Vooral vitamines B (met name B12), eiwitten en ijzer vormen de problemen. Aangezien het ijzer uit voedsel anders dan vlees minder goed wordt opgenomen, is het ook belangrijk dat het wordt gecombineerd met vitamine C.
Het Voedingscentrum heeft hier een handig boekje over dat de benodigde informatie bevat. Het boekje kun je bestellen bij het Voedingscentrum en kost 8,25
Dit is de link : http://www.voedingscentrum.nl/shop2/sho ... sp?id=1705


bedankt, is besteld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:18

lageveld schreef:
Tja, zie het bericht van Menino .... betere argumenten om mijn stelling te onderbouwen zou ik zelf echt niet kunnen verzinnen Haha!

En voor de melezende dieren: gedurende het weekend een beetje uitkijken voor ene Menino voortaan Lachen Haha!


Ben ik nou zo rooT ? maar wat is er mis mee....?

ik vind het echt niet zielig om ze op te eten enzo, maar het is de situatie waarin ze worden gehouden enzo...

wat is daar mis mee?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:20

Heeeelemaal niets mis hoor Renske! Maak je geen zorgen. We zijn het blijkbaar gewoon eens !

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:22

he
als je terug bent van vakantie moet je hier maar eens in de kast komen snuffelen, vegetariche gerechten.
Toen ik een jaar of 13 was wilde ik ook geen vlees meer eten...
En ik ben blij dat mijn ouders me toen lekker vegetarisch hebben laten zijn
en nu eet ik nog steeds erg weinig vlees.

Dag lieve mama...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, GrapeshotBot en 55 bezoekers