paard 'valt' in slaap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

paard 'valt' in slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:15

Ik heb nu al een paar keer gehad, dat als ik mijn merrie opgezadeld heb staan en ze staat een beetje te suffen, dat ze dan ineens wil gaan liggen, zeg maar in slaap 'valt'. Uiteindelijk schrikt ze dan wel wakker, en blijft wel staan, maar ik heb het nu ook al een paar keer met rijden gehad, bv bij een langdurige uitleg tijdens een clinic, viel ze zowat om met mij erop. Wat zou dit kunnen zijn, of is mijn merrie gewoon superrelaxed?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:32

ehm, sommige paardjes kunnen bijv, poetsen heeerlijk vinden waardoor ze wel eens in slaap vallen, maar onder het rijden en opzadelen?
ik hoor vaak dat paarden die dat doen waarschijnlijk een hersentumor hebben(niet bang worden, waarschijnlijk is het niet zo), maar het overgrote deel gaat dan volgens mij juist door het lint, inplaats van in slaap vallen.
zou er toch even naar laten kijken. kan nooit kwaad

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:46


Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:44

Het kan narcolepsie zijn, maar dat komt heel erg zelden voor. Ik heb er een artikel over, als je dat wilt hebben ff pb-en met je prive emailadres

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:44

Wij hebben ook een paard op stal staan, die in haar stal letterlijk in slaap valt... het schijnt een zeldzame 'slaapziekte' te zijn.. weet de benaming even niet meer.
Ik weet dat Mist hier op bokt een Engels artikel hierover heeft... Volgens mij heb ik dat artikel ook nog..
Als ik even tijd heb dan kijk ik het even na.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 09:05

Het rare is dat ik het haar op stal of in de wei niet zie doen, ook niet als ze bv op de poetsplaats staat te suffen. Het gebeurt volgens mij ook alleen op warme dagen. Het zit me helemaal niet lekker, heb voor vanmiddag een afspraak gemaakt bij de kliniek.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:09

Loena schreef:
Wij hebben ook een paard op stal staan, die in haar stal letterlijk in slaap valt... het schijnt een zeldzame 'slaapziekte' te zijn.. weet de benaming even niet meer.
Ik weet dat Mist hier op bokt een Engels artikel hierover heeft... Volgens mij heb ik dat artikel ook nog..
Als ik even tijd heb dan kijk ik het even na.


hey mel, als jij het kunt vinden, wil je het haar dan toesturen, anders moet ik op mijn oude computer gaan zoeken Boos! want op de nieuwe heb ik hem niet meer !

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:14

ik ga nu wel even zoeken... moet volgens mij hier in mijn PB box staan..

Het paard bij ons op stal heeft het juist alleen in haar stal... maar als je er op zit en je gaat lang zitten kletsen... dan weet ik het zo net nog niet...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:16

Die slaapziekte wordt ook steeds erger, eerst is het alleen op 1 plek, maar het komt er op neer dat je dan ook niet meer mag rijden, omdat het levensgevaarlijk voor jezelf is. Als ik je zo hoor, lijkt het wel veel op die ziekte. Ik zou de dierenarts bellen!

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:10

Bij ons op stal had een paard dat ook.

Zou idd de dierenarts bellen!! Kan heel gevaarlijk worden!

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:49

Het kan ook zijn dat ie even een zuurstoftekort heeft waardoor hij omvalt en het lichaam even niet functioneerd..

en idd toch even de da erbij halen. Het kan idd heel gevaarlijk worden voor mens en paard! Stel je voor dat je er op zit en het paard omvalt en boven op jou terecht komt! Of dat je paard tegen de bakrand o.i.d aanvalt!

veel sterkte ermee!

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 20:11

Bedankt voor het artikel Luna. Het is idd ook een quartermerrie, volgens het artikel een grote kanshebber, dus wie weet. De da dacht aan een te lage bloeddruk. Morgen komt hij bloed afnemen, dus vrijdag weten we meer.