theorie en de praktijk van "advies topics" op bokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

theorie en de praktijk van "advies topics" op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 21:06

Na een paar maanden bokken (en onherroepelijk verslaafd zijn) vraag ik me wel eens af hoe jullie ervaring is met de theoretische tips en de praktijk.

Als iemand een topic zet met bij RT krijgt diegene 9 van de 10 keer “het correcte advies”
Je kan het dromen: buiten teugel & binnen been, van achter naar voren rijden, de eindeloze discussies over slof en LDR. Bij bijvoorbeeld HAW hoef ik geen foto neer te zetten met een opgetrokken hak, of een hand ter hoogte van mijn bovenbeen want dat is goed voer voor bokkers die graag het juiste plaatje zien met de juiste houding.

Velen weten niet eens waarom het allemaal zo hoort zoals het hoort.

Maar je kan gewoon niet altijd zoals Anky op je paard zitten, en naast de theorie en “hoe het zou moeten” bestaan er ook wel andere trucjes.
Nou snap ik wel dat je een basis ruiter geen trucjes en foefjes wil bijbrengen om dat deze vaak alleen werken als het goed wordt gedaan.

Toch.. hoeveel paarden weet je te bedenken die hoger dan het Z lopen bij een ruiter die nog nooit met een hulpteugel heeft gereden?
Zo ook lees ik veel dingen over scheve paarden en paarden die vastzitten daar is zelfs een sticky over. Maar ruiters zijn ook scheef de meeste van ons zijn rechtshandig en rechts meer ontwikkeld. Dat soort dingen. De theorie zegt niet alles. Hoe ervaren jullie dit in de praktijk?? Met mijn rechter hand kan ik fijnere hulpen geven dan met links (ook door een blessure) maar goed ik moet daar mee leren rijden dan kan je al snel niet meer de regels uit het boekje volgen.

Welke tips buiten de standaard methodes om, heb je gehad die erg goed werkte, of wat juist helemaal niet.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:09

Tja ik het toch het meeste aan mijn lessen. Ik vraag zelden ook iets op bokt omdat het gewoon niet handig is. Hier zien ze niet hoe mijn paard is en kunnen ze op de juiste ogenblikken ook geen tips geven....

Ik houd het maar bij les Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:28

Net als LuvdaTossa vraag ik eigenlijk alles tijdens mijn lessen. Mijn instructrice ziet er paard voor zich en kent ons (paard en mij) ondertussen al wat langer. Daardoor weet zij precies wat wel en niet bij ons past.
Hierdoor zie je maar zelden vragen van mij op RT.

Ik ben ervan overtuigd dat je soms wel eens moet afwijken van 'het boekje'. Iedere combinatie is anders.
Maar vaak komt het uiteindelijk wel weer op hetzelfde neer Haha!

Verder ben ik een echt gevoelsmens. Ik rijd op mijn gevoel en weet van meer dan de helft van de oefeningen niet eens de hulpen op te noemen. Alhoewel het soms wel handig zou zijn als ik het wel wist hoor Knipoog

Ook geef ik zelf niet heel veel advies op RT, omdat zoals ik al zei zelf meer op gevoel rijd, maar ook omdat er hier op bokt mensen zijn die het veel beter (soms denken) uit kunnen leggen dan ik.
Commentaar geven op foto's is ook niet aan mij besteed. Veel mensen zien zelf ook echt wel als ze een hakje optrekken of iets te ver voorover zitten. Daar hebben ze mij niet voor nodig

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:33

theorie en praktijk... tja, ik vertel allemaal verhalen, maar mijn praktijk loopt een beetje achter geloof ik Bloos, ben wel blij dat het niet net anders om is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:36

Ja ik heb ooit met slof gereden, is niks voor mij.
En ik kan gelukkig zowel met links als rechts goed uit de voeten.
Gebruik die bijde ook bijna evenveel in mijn dagelijkse dingen.
Voordeel van je rechterarm 3x uit de kom trekken Tong uitsteken

Verder zit ik zeker net als ieder ander niet correct te paard.
maar word daar op de les goed opgewezen.
In de les word verder niet met trucjes gereden, wel met omwegen om naar je uiteindelijk doel te komen op de correcte manier.
Heb rt dus ook niet nodig om vragen te stellen.

Verder geef ik wel advies op Rt.
Maar je kunt hier simpelweg niet meer als de standaard dingen dsuizend keer opnoemen, omdat daar het probleem ook ergens zit.
Zoals een paard dat links vastzit, is bijna zeker niet recht gereden.

Verder geef ik bij foto's niet vaak tips, zoals hakken enz, dat zien de mensen zelf wel.
Geef daar verder eigenlijk vrij weinig commentaar omdat mensen ook leuk hun foto's moeten kunnen plaatsen.
Behalve als ik me erger aan slof of lomp bit gebruik.
Waar dan meestal ook nog bijstaat, niets zeggen over de slof.
Rij er dan zonder mee, of rij er fatsoenlijk mee.
Zlang je dat niet kunt, aflaten die hap.


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 21:44

Ik doel ook meer op de omwegen. Ik streef uiteindelijk ook naar de juiste manier zonder een hele truckendoos open te hoeven trekken.
Soms zou ik bijna net zo hard op mijn rechterschouder willen vallen als ik deed in de val waarbij ik mijn linker schouder heb geblesseerd (maar toch ook liever niet want het deed veel pijn).
Ik kom er wel want ik ben dus gedwongen om op zit en benen te rijden voor een goede balans. Da's wel positief.

Ik wil ook wel vaak advies geven maar ja, sommige paarden zijn ook mirakels snugger in onder het werk uit komen of hebben een apart karakter en daar hebben ze vaak geen gebruikershandleiding voor geschreven.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:45

Dat is zoveel mogelijk paarden met begeleiding rijden.
Dan word die trukkendoos wel simpeler te doorgronden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:59

Het is prima als men zich wat meer wil verdiepen in het paardrijden en ik denk dat bokt dat zeker kan stimuleren. Bijvoorbeeld dat men wat meer gaat nadenken bij wat men doet. Als bokt RT dàt voor elkaar krijgt, is het al heel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:00

Dat zeker lovely

Maar niet als goedkope vervanger voor les en die indruk krijg ik helaas soms Verdrietig

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:05

Ik stel hier ook vragen. Niet dat ik er meteen last met heb maar uit nieuwsgierigheid. Ik vraag over methodes of die wel echt werken. En dan krijg ik nooit een antwoord. Ik krijg altijd hetzelfde zinnetje, neem les. Maar dat doe ik.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:09

Ik had advies gevraagd mbt scheef zitten (ff samengevat Knipoog)

Advies was onder andere Cesar Therapie...

Daar ben ik nu mee bezig, blijkt zeer nuttig en ik was er anders niet op gekomen...

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:13

Waar blessures van jezelf al niet goed voor zijn.
Vorige week haalde ik m'n arm maar weer eens uit de kom, de dagen daarna heeft eerst mijn vriend gereden.
Maar toch kon ik het niet laten om er zelf op te gaan, gewoon lang teugeltje in stap oefenen om op gewicht en been te rijden.
Dit advies heb ik nooit van iemand gehad.
Toch is dit een manier om je heel bewust te worden van jezelf,je eigen houding.
Vooral omdat je niet anders kunt, de teugel oppakken kan wel maar niet correct.
Op RT zal ik niet snel om advies vragen, ik neem les en dan kan ik alles vragen en bespreken.
Zelfs nu ik niet zoveel kan bespreek ik dat.
Mij lijkt dat als je een goede instructeur hebt je geen vragen op bokt hoeft te stellen, een goede staat toch al open voor andere methodes(paardvriendelijk).

And then she realized nothing would change...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:19

runningkawa schreef:
Dat zeker lovely

Maar niet als goedkope vervanger voor les en die indruk krijg ik helaas soms Verdrietig

Die indruk krijg ik ook soms. Maar hoeveel mensen weten nou hoe een paard er van binnen uitziet?? Hoeveel mensen weten nou wat een bepaalde manier van bewegen met een paard doet op korte of lange termijn???
Bijna niemand dus. Daarom vind ik het goed als men zich wat meer verdiept in waar men mee bezig is. Dan krijg je ook niet van die kreten als 'Hij doet het niet', 'Hij luistert niet' en het aloude "hij wil niet aan de teugel".

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:22

coydog schreef:
Waar blessures van jezelf al niet goed voor zijn.
Vorige week haalde ik m'n arm maar weer eens uit de kom, de dagen daarna heeft eerst mijn vriend gereden.
Maar toch kon ik het niet laten om er zelf op te gaan, gewoon lang teugeltje in stap oefenen om op gewicht en been te rijden.
Dit advies heb ik nooit van iemand gehad.
Toch is dit een manier om je heel bewust te worden van jezelf,je eigen houding.
Vooral omdat je niet anders kunt, de teugel oppakken kan wel maar niet correct.
Op RT zal ik niet snel om advies vragen, ik neem les en dan kan ik alles vragen en bespreken.
Zelfs nu ik niet zoveel kan bespreek ik dat.
Mij lijkt dat als je een goede instructeur hebt je geen vragen op bokt hoeft te stellen, een goede staat toch al open voor andere methodes(paardvriendelijk).



Daar moet ik je gelijk in geven, ik heb ook een fantastische instructrice waar ik alles aan mag vragen. Ze zegt altijd, vraag zoveel je kan anders zou ik geen les moeten geven. En ik kan haar alleen maar gelijk geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:31

Wat ik heel vaak merk is dat mensen zich inderdaad zoals Lov al opmerkte niet verdiepen in een paard. Maar daarnaast ook niet weten dat je verder komt door aan bepaalde voorwaardes te voldoen. Tot en met het Z kom je er wel. Daarna komt er wat meer bijkijken, en dan komt men meestal wel in de knoei.
Een hand die naar achteren staat is een terugwerkende hand..............en dat is niet toevallig omdat je niet altijd volgens het "plaatje" kunt rijden. Dat plaatje is ergens voor bedacht, om de beste uitgangspositie te krijgen om paard te kunnen rijden!
Als ik zie dat mensen wat achter in het zadel zitten, of wat strak in de schouders, dan vergeten die mensen dat je daar automatisch een terugwerkende hand hebt. En achter de beweging komt te zitten. Je kan dan wel verder gaan, maar je blijft een stoorzender voor je paard en jezelf. Op die manier schakel je een stuk gevoel uit.

Veel mensen zeggen altijd: Ja ik zit ook zo MAAR..............die maar moet er niet zijn. Je moet dan zeggen...............ik weet dat ik slecht zit, ik weet dat ik daarmee mijn paard uiterst stoor...........daarom ga ik ook zoveel x per week zitles nemen. Zodat ik de eerste voorwaarde kan voldoen van goed leren paardrijden: Zitten! Onafhankelijk kunnen zitten. Je teugels los kunnen gooien en in dezelfde positie blijven zitten.
Hoeveel mensen kunnen dat?


Zelf kan ik het ook allemaal niet zo best.........en een stuk minder dan ik heb gekund. Maar ik ben mij er wel van bewust dat het allemaal niet zo best is. En werk er hard aan.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:36

eigenlijk wat echt werkt, heb ik hier niet van bokt, maar van mijn eigen instructie on-site. veel bokt-theorie klopt wel hoor, maar wel achteraf. dus je zou vraagtekens kunnen zetten bij advies, maar gewoon het babbelen of discussieren over iets technisch kan wel leuk zijn.

je hebt helemaal gelijk dat het meeste ongefundeerd gezegd wordt.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:42

SuperPepeijn schreef:
je hebt helemaal gelijk dat het meeste ongefundeerd gezegd wordt.

en er wordt nog meer niet begrepen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 22:46

Lovely schreef:
Die indruk krijg ik ook soms. Maar hoeveel mensen weten nou hoe een paard er van binnen uitziet?? Hoeveel mensen weten nou wat een bepaalde manier van bewegen met een paard doet op korte of lange termijn???
Bijna niemand dus. Daarom vind ik het goed als men zich wat meer verdiept in waar men mee bezig is. Dan krijg je ook niet van die kreten als 'Hij doet het niet', 'Hij luistert niet' en het aloude "hij wil niet aan de teugel".


Dit is dus exact waar ik op doel!!!
het is natuurlijk erg lastig om dat via internet te doen.. Ik heb zelf ook en galop probleem (en gelukkig twee keer per week les van goede instructeurs).. maar het standaard versje kan ik ook wel van buiten, een mede bokker kent mijn gebreken en fouten niet, noch mijn paard .. Ik weet heel goed waar ik heen wil alleen niet altijd hoe ik er moet komen.

Veel gaat toch op gevoel. Je gaat onbewust soms ook hulpen geven. Ik betrap mezelf gelukkig vaak als ik "weer met dat linker handje" bezig ben maar ik weet dat een aantal van jullie hele goede tips voor me zouden kunnen hebben. Echter ik peins er niet over om een topic op RT te zetten omdat ik voor 99% al weet wat de reacties zijn.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:57

En de standaard versie zal je instructrice/instructeur je misschien ook zeggen maar dan op het moment dat je het doet, zodat je na een tijdje het zelf gaat voelen.
Je gaat jezelf op je fouten "betrappen" zodat je jezelf leert corrigeren.
Wat je zo te lezen dus eigenlijk al doet.
Voor het rijden hoor ik het commentaar al in mijn hoofd, niet voorovervallen-voor je kijken-rug recht-trots op je paard zitten-als jij beter zit gaat je paard ook beter lopen.
En dan begin ik pas te rijden Tong uitsteken

And then she realized nothing would change...

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:00

Pipo schreef:
Wat ik heel vaak merk is dat mensen zich inderdaad zoals Lov al opmerkte niet verdiepen in een paard. Maar daarnaast ook niet weten dat je verder komt door aan bepaalde voorwaardes te voldoen. Tot en met het Z kom je er wel. Daarna komt er wat meer bijkijken, en dan komt men meestal wel in de knoei.
Een hand die naar achteren staat is een terugwerkende hand..............en dat is niet toevallig omdat je niet altijd volgens het "plaatje" kunt rijden. Dat plaatje is ergens voor bedacht, om de beste uitgangspositie te krijgen om paard te kunnen rijden!
Als ik zie dat mensen wat achter in het zadel zitten, of wat strak in de schouders, dan vergeten die mensen dat je daar automatisch een terugwerkende hand hebt. En achter de beweging komt te zitten. Je kan dan wel verder gaan, maar je blijft een stoorzender voor je paard en jezelf. Op die manier schakel je een stuk gevoel uit.

Veel mensen zeggen altijd: Ja ik zit ook zo MAAR..............die maar moet er niet zijn. Je moet dan zeggen...............ik weet dat ik slecht zit, ik weet dat ik daarmee mijn paard uiterst stoor...........daarom ga ik ook zoveel x per week zitles nemen. Zodat ik de eerste voorwaarde kan voldoen van goed leren paardrijden: Zitten! Onafhankelijk kunnen zitten. Je teugels los kunnen gooien en in dezelfde positie blijven zitten.
Hoeveel mensen kunnen dat?

Zelf kan ik het ook allemaal niet zo best.........en een stuk minder dan ik heb gekund. Maar ik ben mij er wel van bewust dat het allemaal niet zo best is. En werk er hard aan.


Ik sluit me volledig aan bij deze mening. Ik heb afgelopen weekend een training Centered Riding gehad. Wauw, wat een verschil. Ik wist wel dat je zit belangrijk was, maar dat het verschil zo ontzettend groot was, dat had ik nooit gedacht. Mijn paard is in 1 keer voorwaarts en is heel veel minder schrikkerig buiten. Het is een echte aanrader.

Overigens heb ik mijn oude paardje zonder hulpteugels naar de Z gereden. Geheel onbewust hoor, want ik wist toen niet eens dat ze bestonden (en ik leef niet eens in een grot Knipoog ). Ik vond sporen en zweep al heftig:D

Het verdiepen in je paard is heel belangrijk. Ga er niet gelijk vanuit dat het paard niet wil of aan het etteren of lui is. Want meestal is dat niet zo. Het is confronterend om de fout bij jezelf te zoeken, maar uiteindelijk kom je daar wel verder mee. Ik heb vanavond tijdens het rijden het bewijs gezien/gevoeld.

Ja, en de tips op Bokt....ik moet zeggen dat bepaalde tips me in ieder geval aan het denken zet, en dat is ook waardevol denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:02

Ach, er zijn kreten die al dik 20 jaar door mijn hoofd galmen en nòg maak ik de bijbehorende fout zo af en toe.
Het is jammer dat er op dit forum nog zijn weinig inhoudelijk gepraat wordt over paardrijden, daar was dit forum aanvankelijk namelijk wel voor bedoeld. Als je de theorie de theorie laat en er niet vanuit gaat dat alles morgen in de praktijk MOET LUKKEN, dan kan een theoretisch verhaal heel goed helpen bij het begrip van waar het over gaat. Als je die theorie kan combineren met de praktijk waar wel of juist niet nodig is en als je kennis meeneemt en bereid bent steeds verder te leren, dan is dit forum wel geschikt om kennis op te doen. Tenminste, als men zich er toe kan zetten om serieus te reageren en daarnaast moet je wel een beetje kunnen zien wat onzin is.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 23:07

Er zijn absoluut best veel goede tips te vinden, met name soms ook als het om veiligheid gaat (neem bijvoorebeeld vragen over paarden die omhoog komen dat zijn soms gevaarlijke situaties)..

maar voor mezelf zoek ik nét dat beetje meer diepgang gelukkig kan ik mijn instructeur ook gewoon bellen als ik even een dag slecht heb gereden, maar hoewel ik instructeurs (1 voor springen en 1 voor dressuur) die goed nij me passen heb, ben ik ook wel eens benieuwd hoe jullie (diegenen die ik bedoel mogen zich aangesproken voelen) met sommige dingen omgaan.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:15

Ik kan de mijne sms'en Haha!. Dan krijg ik een berichtje terug met dat we het in de les mee zullen nemen Lachen.

Ik vind dat je een gevaarlijke situatie als steigeren, niet nog gevaarlijker moet maken dan het al is. Voorzichtigheid is wel geboden in adviezen daarover, de lezers proberen namelijk alles uit, dus ook de slechte tips.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:20

Mijn instructrice kan ik vrijwel ook altijd bellen, maar ik ga haar niet storen als ik over een methode heb gelezen. Dan zet ik liever een topic neer waar iedereen in mag reageeren als hij wilt. Als ik zelf problemen dan neem we het ook in de les, net als bij Lovely.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 23:28

ja en iklees ook wel adviezen waar mijn nekharen van overeind gaan staan, maar is het niet een beetje kenmerkend in de paardenwereld dat iedereen het beter weet dan iedereen. Er zijn op Bokt een paar mensen waarvan ik het advies echt serieus neem maar er zijn er ook waarvan ik denk... nou ja laat ik het niet hardop zeggen.

Punt blijft (wat hierboven is genoemd) de diepgang in sommige gevallen. Het zou soms fijn zijn om even een opbouwende discussie over juist ie kleine dingetjes die niet zo lekker lopen te kunnen hebben.

In sommige topics gaat het meer om het spelletje "ik weet het beter" dan om constructief hulp te bieden. Daarnaast natuurlijk een hoog gehalte "da's Sielugh" maar oke ik ben ooit ook zo geweest. Daar trek ik me weinig van aan (en ik was Uber-Penny want ik vond manen trekken zielig toen ik 10 was en geloofde dat mijn pony zomaar Z zou worden als ik maar lieV genoeg voor hem was echt heel erg)..

inmiddels heb ik heel veel geleerd maar weet soms zo weinig..
_

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers