Wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
krissie1985

Berichten: 3455
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Overijssel nederland

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:56

Mijn paard is buiten altijd erg fris, als wil draven wil hij meestal in galop aan springen. en als dan wil inhouden gaat ie helemaal scheef lopen, laatst lag al bijna met haar in de sloot Scheve mond Verdrietig

Wat doen jullie als een paard zo doet? of wat gebruiken jullie tijdens een buitenrit?

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:57

ga eens met meerdere paarden naar buiten, of zorg dat er iemand naast je loopt. of ga een keer alleen aan de hand naar buiten. Verder weet ik niet wat je dr aan kan doen qua hulpteugels, slof, thiedeman???

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:58

lekker laten gaan... op een veilig stuk, of niet meer buitenrijden tot het vertrouwen en de gehoorzaamheid 100% is.

krissie1985

Berichten: 3455
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Overijssel nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:59

dit doet ze dus ook als je met meerdere paarden naar buiten gaat, maar aan de hand zou ik wel eens kunnen uitproberen,

Gebruik jij zelf een hulpteugel voor buiten? is dit wel goed?

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:01

ja ik weet niet welke hulpteugel je het beste kan gebruiken. Ik ben laatst met een fjord naar buiten geweest die een jaar niet meer naar buiten geweest is. Toen heb ik dr een slof omgedaan, als ze wat ging doen kan je dr in ieder geval houden enz.

krissie1985

Berichten: 3455
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Overijssel nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 16:02

Vosse schreef:
ja ik weet niet welke hulpteugel je het beste kan gebruiken. Ik ben laatst met een fjord naar buiten geweest die een jaar niet meer naar buiten geweest is. Toen heb ik dr een slof omgedaan, als ze wat ging doen kan je dr in ieder geval houden enz.


ok, daar geef je gelijk in, zou altijd een x kunnen proberen, bedankt Lachen

krissie1985

Berichten: 3455
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Overijssel nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 16:03

Duncan schreef:
lekker laten gaan... op een veilig stuk, of niet meer buitenrijden tot het vertrouwen en de gehoorzaamheid 100% is.


Ze is 100% verkeersmak,en ik vertrouw haar ook wel, maar is gewoon dat ze graag hard wil, ik ga ook wel eens met haar bos in en laatt haar dan gaan, maar als terug rij moet ze gewoon rustig doen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:04

Ophoudingen maken, en als hij daar doorheen loopt parkeer ik hem tegen een boom, vuilnisbak, huis, of iets anders waar die niet zomaar doorheen loopt.

Ook wil het welleens helpen om hem goed aan het werk te zetten, dus nageeflijkheid vragen en dan links en rechts wijken, of slalommen.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:04

voor hulpteugels moet je niet bij mij wezen misschien heeft iemand anders info over welke hulpteugel je het beste kan gebruiken bij dit probleem?!
ALS DAT VERSTANDIG IS HOOR!!!!????????
Laatst bijgewerkt door Vosse op 17-08-04 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:05

volgens mij kan je hem het beste van te voren even longeren om de energie eruit te krijgen. of gelijk gaan draven op de weg en daarna pas terugnemen

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:06

Sjonniej schreef:
Ophoudingen maken, en als hij daar doorheen loopt parkeer ik hem tegen een boom, vuilnisbak, huis, of iets anders waar die niet zomaar doorheen loopt...



tegen een boom helpt bij mij niet, want daar loopt ie gewoon tegen op, maar misschien helpt het bij jou wel,

Citaat:
Ook wil het welleens helpen om hem goed aan het werk te zetten, dus nageeflijkheid vragen en dan links en rechts wijken, of slalommen.


als je nou gewoon eerst een half uur thuis in de bak flink werkt, doet ie het dan ook nog??

krissie1985

Berichten: 3455
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Overijssel nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 16:07

okee dat is mss ook nog een optie, ik ga dingen gewoon allemaal ff uitproberen, van dat logeren is wel goed idee

krissie1985

Berichten: 3455
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Overijssel nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 16:07

Vosse schreef:
als je nou gewoon eerst een half uur thuis in de bak flink werkt, doet ie het dan ook nog??


Dat zou niet weten, heb nog nooit geprobeert, zou eens kunnen kijken of ie het dan nog doet!

06Brie
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Buinerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:15

Heeft hij dit zowel op de heen als op de terug weg? Als ze in stal wel te houden is, zou ik gewoon elke keer de overgang, stap- draf maken en als ze rustig blijft doordraven. Gaat ze weer galopperen, weer terug in stap. Blijven praten, jou paard vindt het erg leuk buiten, wie niet?!
Als hulpteugel in het ergste geval zou ik een slof omdoen. Bij een thiedeman heb je zelf niet genoeg invloed... Een slof kan gewoon loshangen, totdat je hem nodig hebt!
Succes ermee!

krissie1985

Berichten: 3455
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Overijssel nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 16:19

mijn paard heeft dit vooral op lange stukken, en vooral op de terug weg naar stal!

06Brie
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Buinerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:12

Mijn paard kon in het begin niet normaal stappen, wat heb ik vaak over het fietspad gegaloppeerd... Nu niet meer, zodra ze gaat drippelen draai ik haar heel rustig om en rijd weer van huis. Ik heb dit maar twee keer hoeven doen en nu stapt ze alleen ook rustig naar huis. Elk paard is weer anders, bij deze heeft het geholpen.... Zij kon een slof niet verdragen, want het was kiezen, of heel langzaam galopperen of de lucht in, uiteindelijk helpt dit erg goed!
Ik hoop dat het lukt, succes ermee!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:10

Een paard dat de neiging heeft omhoog te gaan (steigeren) moet je nooit op een slof rijden, want hiermee kan hij zijn hoofd niet gebruiken om weer in ballans te komen en klapt hij gemakkelijk achterover, als je de slof dan laat vieren kan hij zijn benen erin krijgen. gebruik dan maar liever een thiedeman. Als je de teugels los laat door naar voren te gaan tijdens het steigeren werkt hij niet in en kom je weer veilig beneden waarschijnlijk. Ik ben voor de thiedeman; vriendelijker voor je paard, makkelijker voor de ruiter en ook nog veiliger en het heeft hetzelfde of een beter resultaat dan de slof, waar je een paard makkelijk mee kunt verprutsen. Succes met alle verschillende adviezen!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:25

vergeet nou eens even al die hulpmiddelen: slof, speciale bitten etc
ga enkel stappen
als het paard onrustig wordt, achterwaarts laten gaan
nadat je een paar keer bent wezen stappen wordt het paard al rustiger
en vooral: vaak doen !
als je he tzo af en toedoet, naar buiten gaan, wordt het paard vrolijk en opgewonden
of eerst trainen in de bakj en dan buiten lekker wat gaan stappen en als je he tgevoel hebt dat je controle hebt, een klein drafje
neem er de tijd voor, dat hoeft niet ineen week allemaal te lukken
al die hulpteugels en bitten werken op den duur toch alleen maar averechts

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:32

Vosse schreef:
als je nou gewoon eerst een half uur thuis in de bak flink werkt, doet ie het dan ook nog??

Ik ga buitenrijden omdat ik dan geen zin heb om in de bak te gaan rijden, en wegens problemen met mijn rug red ik het niet eens om eerst een tijd te gaan trainen en dan nog naaar buiten