Pony 'gooit' met hoofd en drukt rug heel erg weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Pony 'gooit' met hoofd en drukt rug heel erg weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 15:35

Ik heb een leasepony, en daarop rijden is een groot probleem.
Hij is tijdens het rijden volgens mij bijna de hele tijd behoorlijk gespannen.
En hij gooit telkens zn hoofd omhoog, vaak loopt ie ook heel erg 'ja te schudden' met zn hoofd, heel hard en heftig.
Ook drukt hij zn rug ontzettend weg.

Het rijden is zo niet echt leuk meer
Ik wil zo graag dat ie het fijn vind om bereden te worden en zich lekker wat kan ontspannen. Maar hoe ik ook rijd, ook al rijd ik met een lang teugeltje, hij blijft maar slaan met zn hoofd enzo.
Hij heeft dan ook een heel raar loopje, superkort met zn achterbenen en als je hem dan niet goed vooruit drijft lijkt het net of ie er doorheen zakt.

Ik weet echt niet hoe ik het moet omschrijven, het is echt heel apart zoals hij doet!
En ik weet ook niet goed hoe ik het moet oplossen. Ik heb minstends 1x per week priveles met hem. Volgens mijn instructrice is ie min of meer verpest bij de vorige ruiters/eigenaar. Waarschijnlijk heeft ie op een manege gestaan. En als hij dan zo zn hoofd omhoog 'smijt' (dat is het goede woord Knipoog) dan klap je terug op zn rug. Waarschijnlijk heeft ie heel veel gebonk op zn rug gehad en getrek in zn mond. Hij doet ook gelijk zn mond wijd open als je contact via de teugel wil maken.

En verder is ie ook nog op 1 kant stijf.
ZIjn er bokkers die ook zoiets hebben (meegemaakt) ?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik rijd niet vaak achter elkaar, probeer steeds om om de 2 dagen iets anders (leuks) met hem te doen, zoals wandelen of lekker los in de bak.

Zou het goed voor hem zijn om hem te gaan longeren? Met een hulpteugel, zodat hij aan de longe nagevelijk leert te lopen zonder iemand op zn rug?
En wat voor hulpteugel dan?
Of nog andere tips misschien?

Romeo Lovers


coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:39

Na laten kijken door veearts, eerst uitsluiten dat het niet door de pijn komt.
Daarna zou je instructrice toch het er rijdend uit moeten kunnen krijgen, verpest of niet.
Maar als ik dit zo lees krijg ik het idee dat er een hele goede chiropractor bij moet komen.

And then she realized nothing would change...

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:19

klinkt alsof ie pijn heeft iid, zou zowieso een keer de dierenarts laten langskomen. Past het zadel wel en is het gebit nagekeken? Mijn paard vertoont soortgelijk (wel minder erg als jij beschrijft) gedrag bij pijn in de rug. Mocht het dat zijn werkte bij de mijne lang en laag longeren (pessoateugel) en lang en laag rustig rijden heel goed. Maar ik zou toch nix uitproberen voor de DA is geweest...

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:55

longeren lijkt mij een goed idee.
en natuurlijk na laten kijken!
Zoiets heeft een paardje bij ons op stal ook, die kan ook niet meer netjes ontspannen lopen, alleen als je heel lang op haar rijd! *LOL*
gewoon lekker met lange teugel rijden en vooral niet trekken, dat maakt het alleen maar erger! Knipoog
succes ermee! Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:58

Eerst goed na laten kijken *als je daar de mogelijkheid toe hebt...het is immers je leasepaard*.

Daarna zal je toch samen met je instructrice een manier moeten vinden om het dier anders te gaan rijden, dit kan zoals boven gezegt al dmv longeren met bv pessoa.


Maar als je hem na kan laten kijken heb je al grote kans dat er een fysio bij komt en die heeft dan wel verdere tips.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Dorothe
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:06

Eerst de DA laten kijken naar rug en gebit, dan rijden zonder enige druk op zijn mond of van jouw benen, helemaal ontspannen zitten (je eigen lucht uitblazen, dus diep uitzuchten). Als jij helemaal ontspannen bent en geen enkele druk uitoefend, wordt je paard (meestal) ook vanzelf rustiger, doe dan ook de neusriem af, die geeft spanning waar geen spanning moet zitten (als een paard ontspannen is, gaat hij kauwen, maar als de neusriem erop zit, kan hij niet kauwen). Denk niet dat hij er dan vandoor gaat, want dat zou hij met neusriem ook kunnen doen en dan hou je hem ook niet, dus niet bang zijn, het rijdt echt heel relaxed !!
Succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers