Wie vertelt mij de geheimen van het voorbrengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Wie vertelt mij de geheimen van het voorbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 09:17

Ik zet deze vraag maar op dit forum omdat ik denk dat hier de meeste ervaring is met het voorbrengen van paarden...

Afgelopen zaterdag ben ik naar de keuring van het Nederlands Stamboek voor Tinkers geweest en heb me daar verbaasd over het voorbrengen van de paarden.

Naar mijn mening worden de paarden in een dermate hoog tempo door de baan gejaagd dat het niet meer dan logisch is dat ze in galop aanspringen. Dat mag niet, dus moet het dier weer naar draf gebracht worden. En ondertussen blijft de aanjager maar rammelen met zijn doosje en klappen met de zweep. Verward
Ik vond dat de voorbrengers / aanjagers vaak te laat waren met hun 'hulpen' of deze te heftig en te lang door lieten komen. Een doseringskwestie dus...

Heb ik het mis en is er een reden voor deze manier van voorbrengen (ongetwijfeld gekoppeld aan de wensen van de keurmeesters)?

Wie vertelt mij wat de keurmeesters willen zien: een paard dat over zijn tempo door de baan gesleurd wordt en daardoor lekker zijn rug eruit drukt en gaat stuwen of een paard dat in een goed tempo mooi gedragen en in balans loopt.

NB De voorbrengers waren jongens die dit ook doen bij andere stamboeken en waren dus niet de eigenaren van de dieren zelf...


Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:27

Citaat:
Wie vertelt mij wat de keurmeesters willen zien: een paard dat over zijn tempo door de baan gesleurd wordt en daardoor lekker zijn rug eruit drukt en gaat stuwen of een paard dat in een goed tempo mooi gedragen en in balans loopt.


ik denk dat geen 1 keurmeester wil zien dat een paard over zijn tempo in de baan blijft lopen.

Een paard hoort lekker fris te worden voorgesteld (dus enkele dagen voor de keuring maar niet meer in de wei) zodat alle gangen kunnen worden beoordeelt.

Het is inderdaad een dosering voor het rammelen met het bakkie. Als het toch blijft galopperen, stop je daar toch mee?

Stom dat ze maar door bleven rammelen, heeft de keurmeester daar niets van gezegd? Verward

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 12:39

Geen idee, stond als publiek aan de kant... Het valt me al een paar jaar op dat ik bij keuringen van in dit geval het NST de paarden als een bezetene door de baan zie gaan, opgejaagd door klapperende zweep en rammelend bakje.

Misschien denken ze dat die Tinkers toch niet lopen en gooien ze maar meteen de overdrive erop?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:59

Ligt idd aan het doseren van de hulpen. voorbrengen is niet zo makkelijk als het lijkt.


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:13

Ik was vorig jaar bij de friezenkeuring, ging ook echt zo van: Als ze maar hard gaan!
Heel veel veulens in galop enz. en allemaal 2e premie dan

Doseren van de hulpen is altijd beter, je jaagt er aan de longe toch ook niet als een gek achteraan?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:41

wat je ook vaak ziet, dat de paarden met voorbrengers lopen en niet andersom.
Dan krijg je zo'n mee sleur spel, die hebben zeker niet thuis geoefend!
Wij trainen thuis toch wel 6-8 wkn voor de keuring!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 07:47

De vraag blijft overeind: wat ziet de keurmeester graag? Een paard dat hard gaat maar niets meer laat zien of een paard dat misschien iets minder hard gaat (hard is voor mij niet hetzelfde als voorwaarts) maar wel zijn / haar gangenwerk toont...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:08

Niet over tempo jagen, maar mooi ontspannen over de rug door de baan. Zodat ze ook goed keuren kunnen. Een paard dat over tempo gaat is lastig te beoordelen en vervelend om goed naar te kunnen kijken.

Heeft de stamboekorganisatie geen lesdagen in het voorbrengen? Volgens mij had het Fjordenstamboek wel van dat soort dagen, kun je altijd even naar informeren!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:19

LuvdaTossa"]
Niet over tempo jagen, maar mooi ontspannen over de rug door de baan. Zodat ze ook goed keuren kunnen. Een paard dat over tempo gaat is lastig te beoordelen en vervelend om goed naar te kunnen kijken.
[/quote]

Dit lijkt mij ook, en vind ik dan ook het prettigst om naar te kijken.

[quote="LuvdaTossa schreef:
Heeft de stamboekorganisatie geen lesdagen in het voorbrengen? Volgens mij had het Fjordenstamboek wel van dat soort dagen, kun je altijd even naar informeren!


Ik ben onlangs op een Fjordenkeuring geweest (moet zelf ook met mijn paard op 4 sept.) Volgens mij kon iedereen even geen vrij krijgen op die cursusdag... de ene helft moest door de baan gesleurd worden, en de andere helft probeerde in een soort race/struikeldraf zo snel mogelijk weer naar de jury terug te crossen om op te stellen. De paarden die imo goed weren voorgebracht, waren op 1 hand te tellen. Erg jammer, want er zaten best aardige Fjordjes tussen die zo niet op hun voordeligst getoond werden. Op keuringen van andere rassen zal het wel niet veel anders toegaan vermoed ik...

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:55

er staat deze week een uitgebreid artikel in BIT over het voorbereiden voor de keuring en het voorbrengen, er staan handige tips in.

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:26

wij zijn afgelopen zaterdag ook naar de keuring gegaan met onze tinker en het klopt haar draf liet ze niet goed zien ze ken super draven maar op de keuring ging ze te hard daardoor werden haar passen korter en viel vaak in galop dat is dan echt zonde.

Je stopt nooit van iemand te houden: Je leert alleen zonder ze te leven.

Window M2 (gestopt) †Tinka M1 (gestopt) †Tyara M2 (gestopt)

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:46

Een goed voorrenger die heeft best door wat een paard ongeveer in zijn mars heeft. Een voorbrenger die niet tijdig doorheeft dat een paard wegspringt let eigenlijk niet op de lichaamstaal die het paard uitstraalt. Wat betreft het laten meeslepen met het paard kan natuurlijk meerdere redenen hebben. Er zijn dagen bij dan breng ik 3 voor , maar ook zijn er dagen bij dan doe ik meer als 10 en dan is de puf er op het laatst wel goed uit. Wat je dan ipv meeslepen zou kunnen doen is de lijn laten vieren, en het paard meer vrijheid geven. Pas wel op dat je dan geen klap van het achterbeen krijgt Clown . Over het algemeen voorbrengen lijkt heel makkelijk maar dat is het zeker niet. Allerbalangrijkste is dat je het paard ten allen tijde attent houdt. Heel vaak zie je voorbrengers verslappen als de jury niet kijkt, het paard gaat dan hangen en oogt minder. Als de jury dan opeens omkijkt loopt daar een halfduttende knol.
Fouten die wel vaker gemaakt worden zijn:

Te snel
Ongecontroleerd
Verkeerd opstellen
Paard te kort omwenden
Teveel zweepjes ,rammelbakjes en zwepen

Over het algemeen is het het beste gewoon de tijd nemen. Loopt het paard niet zoals het hoort vraag dn toestemming voor nog een rondje.
Blijf zelf kalm ben je dit niet dan geef je dit aan je paard over. Zorg ten allen tijde dat je apard attent is en het komt allemaal goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses en 11 bezoekers