Opleiding voor paardentandarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Opleiding voor paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 21:07

Ik heb gehoord dat er in nederland een opleiding voor paardentandarts is. Nu omdat dit in België niet is zou ik eens graag willen weten of er iemand wat meer informatie of een site van weet. Met opleiding bedoel ik dus niet een gewoon 1 dags cursus maar meer in vergelijking met hogeschool - universiteit.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:10

free schreef:
Ik heb gehoord dat er in nederland een opleiding voor paardentandarts is. Nu omdat dit in België niet is zou ik eens graag willen weten of er iemand wat meer informatie of een site van weet. Met opleiding bedoel ik dus niet een gewoon 1 dags cursus maar meer in vergelijking met hogeschool - universiteit.


Nou ik dacht dus dat die alleen in Amerika te volgen was? Opleiding van 4 maanden geloof ik. Iemand die ik ken wilde dat ook gaan doen, van haar heb ik deze info.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:56

In Nederland zijn wel cursussen gebitsverzorging bij paarden. Deze zijn alleen toegankelijk voor afgestudeerde dieren/veeartsen. Boos!
Ze staan op de website van de universiteit opleiding dierenarts (Utrecht), zag ik. Verder is in Nederland geenofficiele opleiding paardentandarts. Ik heb mij er in verdiept omdat ik ook geinteresseerd ben in de mogelijkheden, vandaar.

Het beroep 'tandarts' is trouwens een beschermd beroep en alleen mensen met een tandheelkundige opleiding mogen zich 'tandarts' noemen. Paardengebitsverzorger is geen beschermd beroep en iedereen met een vijl mag zich daarvoor uitgeven.

Een rondje googlen leert dat er wel een paardengebitsverzorger in Nederland is die zelf cursussen geeft. Hij is 'equine dentist' (da's weer geen beschermde term/beroep omdat het een Engels woord is Verward) en heeft zelf zijn opleiding in Amerika gedaan. Daar kun je cursussen (losse modules) volgen voor paardengebitsverzorging aan de universiteit. Afhankelijk van de hoeveelheid lessen en praktijkuren die je draait mag je jezelf na x aantal certifcaten 'equine dentist' noemen, het korste is idd een paar maanden, volg je alles dan ben je geloof ik drie jaar bezig! Deze opleiding is ook erg duur!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:01


Djinti

Berichten: 27
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Haaltert, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:36

Hey!!

Er is wel een opleiding voor paardentandarts, maar je moet het wel weten!!

Dit is in Engeland, wat ook niet ver is niwaar!!! Mijn paardentandarts heeft het daar gedaan dus het is er wel zeker!!

Het is een opleiding die een jaar duurt, maar verdere informatie heb ik voor het ogenblik nog niet.

In septamber komt zei nog eens lang bij ons, om onze paardjes hun tanden te controleren en dan zal ik haar wat meer informatie vregen van waar dit precies kan gevolgd worden. Ik ga deze opleiding in mijn stage verwerken van de richting waar ik momenteel mee bezig ben, dus zal ik ook naar engeland moeten afzakken !

Veel succes nog!!

linda13
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 07:43

Er is wel een opleiding in nederland voor paardengebitverzorger
Zij heeft haar opleiding in Amerika gedaan en is bevoegd om deze opleiding te geven in Nederland en/of Belgie. En dan heb je dezelfde diploma als de mensen die dat hebben gedaan in Amerika. Dit is alleen niet met studiebeurs ed. of een dag in de week naar school

laura0406
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:04

linda13 schreef:
Er is wel een opleiding in nederland voor paardengebitverzorger
Zij heeft haar opleiding in Amerika gedaan en is bevoegd om deze opleiding te geven in Nederland en/of Belgie. En dan heb je dezelfde diploma als de mensen die dat hebben gedaan in Amerika. Dit is alleen niet met studiebeurs ed. of een dag in de week naar school


hoi
welke opleiding is dat dan?
heb je een site?

linda13
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-08-04

Re: Opleiding voor paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:16

Helaas zij doet dit nu niet meer, maar in deurne is nu een opleiding....