zomereczeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 22:18

hallo,
ik heb een welsh pony die vorig jaar last had van zomereczeem (bij zijn vorige eigenaar).

nou is hij bij ons gekomen (van bos naar kust kant) maar wat moet ik voor de rest voor maatregelen treffen....

hebben jullie ideeen en suggesties???

alvast bedankt namens mij en namens max.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:26

Het ligt er een beetje aan hoe erg hij er last van heeft. Bij erge zomerexceem blijft de boett-deken favoriet, een soort lichte, nauwsluitende deken die hij dag en nacht omheeft en er voor zorgt dat de exceem veroorzakende mugjes er niet bij kunnen. Kvika op bokt gebruikt zo'n deken. Daarnaast zijn er heel veel verschillende middeltjes verkijgbaar. Deze werken vaak bij elk paard verschillend, een kwestie van uitproberen. Ik heb zelf goede ervaringen met aphythom huidemulsie www.aphythom.nl Ook begin ik dit jaar met preventieve homeopathische middelen, .Culivetsem en Allergitum Hierover vind je ook een topic op medisch. Ook vanaf de avondschemering tot de morgen op stal zetten schijnt te kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 18-03-02 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:34

ik heb weleens gehoord dat ze er geen last van hebben door de
zee(lucht).
of dit waar is weet ik niet maar mischien heb je er wat aan.

groetjes

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:00

flaim schreef:
ik heb weleens gehoord dat ze er geen last van hebben door de
zee(lucht).
of dit waar is weet ik niet maar mischien heb je er wat aan.

groetjes


Klopt maar dan heb je het wel over een plekje min of meer direct aan zee, en die heb je helaas niet in Amsterdam

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:10

Hoi!

Wij hebben ook een Haflinger (ook al bijna een jaar) en toen wij hem kochten had hij ook last van zomereczeem.
De dierenarts heeft ons toen de raad gegeven om zijn manen en staart (ligt eraan waar ie er last van heeft) iedere dag goed in te smeren met zalf zodat de vliegjes die nog in zijn manen en staart zaten er uit gingen of dood gingen. Nu is (na ruim een half jaar smeren) is alles verdwenen maar zelf wij (!) hebben nog kans dat de pony weer last van zomereczeem krijgt. Wij wonen vlak bij de kust (we rijden ook regelamtig door de duinen) dus in Amsterdam heb je al helemaal kans dat ie het (weer) krijgt. Overens kan je jouw pony ook een prik laten geven door de DA zodat hij/zij geen jeuk meet heeft door de vliegjes en dus ook niet meer gaat schuren want de vliegjes zelf kunnen geen kwaad. Het is dus alleen de jeuk. Ik raad je zoiezo aan om jouw pony goed in te smeren met zalf als je dat nog niet gedaan hebt. Zo gaan de vliegjes eruit.
Wij zelf geven onze pony binnenkort een prik tegen de jeuk zodra het weer van de vliegjesweer wordt.
Succes!

Kuzz Kyralovertje

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 00:13

Mijn pony heeft daar ook last van. Elk jaar maar toevallig dit jaar niet omdat er een andere pony bij stond maar die is nu weg.
Ik weet verder niks....

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:08

Eerst & vooral eens met de zoekfunctie zoeken naar oude topics over zomereczeem. Er is hier al veel geschreven & verzucht door zomereczeempaarden-eigenaars, & ik vond dat allemaal wel leerrijk.

Wat ik dit jaar probeer te doen: knoflookpoeder door het eten (ben ik al een tijdje mee bezig), insmeren met TCK 97 (heb de afgelopen jaren al heel veel smeerseltjes geprobeerd waar niets van hielp, maar hier heb ik goeie dingen van gehoord; ben ik ook al enkele weken mee bezig) & een Boett-deken opleggen (heb ik zelf nog geen ervaring mee, maar ik hoor alleen maar positieve zaken).

Het is idd zo dat wanneer je in de omgeving van de zee woont, dat de symptomen dan verdwijnen. Waarom weet ik eigenlijk niet precies, ik denk omdat het daar nooit helemaal windstil is, de & culicoïdes een voorkeur hebben voor een vochtig, warm klimaat en een windstille omgeving?

Ik heb ook ooit aan een cortisonespuit gedacht, maar ben snel weer van dat idee afgestapt wegens de vele bijwerkingen. Het is trouwens geen oplossing voor de zomereczeem, het onderdrukt enkel de symptomen, & moet ieder jaar herhaald worden.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:11

Weten waarover je spreekt is ook niet slecht (want ik lees in de reacties hier maar rare dingen): je vind wel wat leerrijke info als je op Google zomereczeem intypt...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:12


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:55

insmeren met Sweet-Itch van Sectolin, werkt prima, wel 2-3x daags doen.
Knoflook werkt ook prima.
En wat misschien ook helpt is citroengeur vernevelen. Dat doen wij sinds nov. en ik ben heel benieuwd of hij (mijn knol) er nog last van heeft... Denk dat ik dat vanaf apr tot mei wel ongeveer ga ontdekken.
Wat ook werkt: schuurborstel. Ik ga er nu eentje (2, aan iedere kant een) op zijn weefrek monteren, kan hij lekker raggen, maar niet te hard zodat hij zich niet kapot schuurt, en zijn manen blijven leven (hoop ik). Anders wordt het toch weer zijn staldeur dicht snachts (iedereen werd er wakker van behalve ik).

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 13:45

heel erg bedankt voor de tips.

ik heb zo'n boet deken voor hem besteld, knoflook heb ik al in huis en graag hoor ik even over het zalfje waar de vliegen dood van gaan??? wat is dit voor zalfje, waar haal ik dit...

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:40

hai..
je kan ook aan je DA vragen om hem daar tegen te laten spuiten wil ook wel eens helpen..

voor zalfje--zie paardendrogist!!
voor tel; moet je me maar effe pb-en zoek ik ut voor je op!!