Dringend: afvoer van urine in de stal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Dringend: afvoer van urine in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 22:37

We zijn nu bezig met de vloer van onze paardenstal; aan de ene kant 3 paardenboxen en aan de andere kant gang.
Mijn vader wilde de afvoer regelen door in het midden van de stal een goot te leggen waar al de urine en water in terecht komen, wat vervolgens weer verdwijnt in een putje. Dus de goot komt voor de ingang van de stallen... Leek mij niet zo'n fijn idee, maar het was het makkelijkst om zo de vloer aan alle kanten aflopend te maken....

Ik wilde liever achteraan in de stal de goten (waar de paarden ook mesten en urineren en waar stro op ligt), maar omdat in de gang ook een putje moet komen voor de waterafvoer kregen we problemen met het aflopend maken van de vloer...

Nu is dit een beetje een standaard paardenstal en vroeg ik mij af hoe dat bij andere (kleinere) stallen geregeld is, dus met verschillend afvoeren op stal........

Hoe is de urine-afvoer bij jullie op stal geregeld? Alle reacties zijn welkom OK dan!

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:40

Wij hebben zaagsel en dat neemt de urine grotendeels helemaal op.
We doen dan wel 1x per jaar de hele stal schoonspuiten voor het kleine beetje watblijft zittne.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:43

Wij hebben geen afvoer in de stallen. De vloer is van gewapend beton, dus alles blijft liggen. De paarden staan gewoon op stro en worden elke dag uitgemest. We hebben geen last van urine dat blijft liggen. Mocht dat wel zo zijn, dan vegen we het in het vieze stro en zo de mestput in. Een heel groot nadeel van een put is, dat hij heel snel verstopt raakt. Ik heb deze ervaring bij een stal waar ik heb gewerkt. Na de grote schoonmaakt, waren de putjes in no time verstopt.

Wel uitkijken met de milieuregels bij je gemeente. Bij de 1 mag je wel op het riool lozen en bij de andere is het streng verboden.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 18:33

niemand meer die weet hoe de urine-afvoer op stal gaat???

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:38

Geen afvoer ---> heeft alleen maar voordelen. Als ze op stro staan is het ook niet nodig.

Mausie

Berichten: 536
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Stekene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:14

In onze stallen is er wel een goot voor iedere boxingang. De paarden zijn dat gewend en maken er geen probleem van, ze stappen er gewoon over, het gootje is dan ook maar 20 centimeter breed. Als de paarden er wel een probleem van maken om over het gootje te gaan kan je er altijd een ijzeren plaat met gaatjes over bevestigen.

Eindelijk de paarden aan huis!!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:29

Wij hebben speciale rubberen matten, waar de urine 'doorheen' kan, en dat loopt dan naar buiten toe. We hebben ergens een gat in de muur, en daardoor kan het zo naar buiten lopen. Werkt super!
Alleen wel even iedere dag buiten de stoep schoonspuiten Knipoog

Lilly97

Berichten: 250
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:57

Wij hebben, maar dan praat ik wel over een enkele stal, gewone straatklinkers zonder gootje. Urine zakt er doorheen en verder staat Lilly op stro. Wel mest ik iedere ochtend de stal uit zodat natte plekken ook kunnen drogen. Het werkt prima OK dan!

Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.
Op bokt bokken bokkers over hun bokkende bok Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:58

wij hebben net als bettine rubberen matten, met daarin micorgaatjes die de urine doorlaten(Imker op bokt verkoopt deze ook geloof ik, stukken goedkoper dan waar wij ze hebben gekocht!) en in het midden van de boxen loopt een gootje, de vloeren lopen dusallemaal iets schuin naar het midden, maar met die dikke matten eroverheen staan de paarden gewoon recht, maar loopt alles wel goed weg

af en toe de stal schoonspuiten met een hoge druk spuit, en f fmat optillen zodta je t gootje kan doorspoelen en je ruikt niets en je paarden staan altijd droog

2x per jaar halen we alle matten eruit en maken de onder+bovenkant schoon met ee hoge druk spuit, zodat alles weer goed wegloopt

1 klein nadeel is dat je het beste niets van stro/zaagsel op de matten kan gooien, daardoor raken de matten verstopt en loopt alles minder snel weg en zal je ze vaker moeten schoonspuiten

de 2 merries staan zonder ioets op de rubber matten, t is zacht, t wordt ook niet glad en ze gaan er ook gewoon op liggen

Quentin wilde niet plassen op die matten, die heeft dus wel wat stro in t midden van zn box liggen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:07

Bij ons loopt het af naar een hoek. Daar wordt het opgevangen in een putje. Via het een buis vanaf het putje stroomt het ondergronds naar een grote put die buiten ligt. Als er teveel inkomt van urine en hemelwater, pompt de drijfpomp het weg. Een nadeel is dat je nooit meer bij die buis kan komen onder de grond want er ligt cement op.

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money

L0L0

Berichten: 1858
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:00

bij ons staan ze ook gewoon op stro en we hebben nooit last van water dat niet weg loopt!

Noord-hollander # 76


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje en 105 bezoekers