Spanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 21:44

Wanneer ik aan het rijden ben, en net ben begonnen, stap ik eerst met wat langere teugel, dat gaat goed...maar zodra ik iets de teugels oppak om wat te gaan doen (om contact te maken met haar) gaat ze bijzonder onregelmatig en dribbelig stappen.
Laatst heb ik haar dus gewoon laten rijden, draven, galloperen, kopje kwam naar beneden en opeens ging het naar mijn idee beter. Had echt een superdag gehad die dag vond ik zelf!
Vandaag kwam er voor het eerst een mevrouw ons les geven in onze bak. Ze vertelde mij dat Cerise ontzettend gespannen was in boven haar flank zeg maar, als ik erop zit, achter mijn zadel aan de rechterkant. Ik moest van haar veel stappen toch en veel stelling proberen te vragen. Ik heb haar ook uitgelegd dat Cerise eigenlijk als groen bestempeld moet worden omdat ze toch veel dingen nog niet kent.
Nu stond mijn vriendin ook te kijken en zij heeft ook aardig wat verstand van paarden en zei zij juist dat als de draf van Cerise haar makkelijkste gang is, haar in deze gang ontspanning te laten voelen en daar in die gang met haar bezig te gaan, omdat je in de stap veel kan 'verkloten' (het is tenslotte de moeilijkste gang van paarden!)
Tegenstrijdig dus met die lesgeefster. (goed, ze kende de paarden en de ruiters nog niet..dat is wel zo natuurlijk.. maar daar gaat het in principe niet om: wel om de manier van lesgeven). Ik heb deze les anderhalf uur gereden, weinig gedraafd, veel gestapt en op de volte bezig gegaan met stelling, stelling, stelling..wat vinden jullie??????? (denk vooral aan mijn superdag..(lees hierboven)....ik hoor het graag!

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:15

hoi laraa,
De stap is idd de moeilijkste gang en als je vriendin al zegt dat draf makkelijker is voor jouw paard kan je natuurlijk best draven om de ontspanning te krijgen.Als je dan de ontspanning hebt( deze kan je verkrijgen door overgangen, belonen als het paard ontspant)kan je de stap uitwerken.Mijn paard was in de stap ook zo gespannen en ging telgangen.Ook kan een paard onregelmatiger gaan lopen of heel kort en daar zit je niet echt op te wachten.Wat je instructrice zei kan ook, maar dat is per paard verschillend.Ik ben benieuwd wat andere bookers vinden, maar dit is mijn eerste indruk.Succes ermee

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:18

wat was eigenlijk het resultaat van die dag ?En als je met lange teugel wel een ontspannen paard hebt dan rijd je eerst zo en pak je heel langzaam steeds de teugels iets korter zonder dat het paard het merkt.Hoeft maar centimeters te zijn.Wordt je paard weer gespannen dan ga je naar het punt terug waar hij wel ontspannen was en zo steeds verder.Steek er tijd in, maar blijf vooral denken:ontspanning is de basis en de basis is het belangrijk( zeker bij een jong paard.)

smiekes
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:41

je heb idd gelijk als een paard gespannen is in de stap moet je daar juist niet te veel aan gaan zitten dan word het vaak alleen maar erger. nu ken ik jou en je paard niet maar vaak door bakjes te stappen worden paarden vaak fijner in het stappen. maar ik zou eerst gewoon gaan probeeren om met lange tuigel los te stappen en dan een beetje aan hastrekken te gaan denken en dan gewoon rustig gaan aan draven me nog steeds die langere tuigel en dan voor zichtig overgangen maken naar de stap. wil ze dan weer gaan dribbelen draf je gewoon weer rustig aan. maar probeer die lange lage lijn in die hals te houden dat is voor je zelf makkelijker te controlenren of ze ontspannen is ( een paard kan alleen lang en laag lopen als hij ontspannen is ).

ik hoop dat je er wat aan heb

veel suc6!!!

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:46

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Het resultaat van die eerste dag les (van een nieuwe lesgeefster bedoel ik) was eigenlijk niet echt super de super. Het doel was wel stelling te vragen en daar wil ik wel goed aan werken. Wat dat betreft zat ze absoluut goed, is ook nooit echt met Cerise aan gewerkt voor dat ik kwam. Maar vandaag heeft mijn stalhoudster ook les van haar gehad met haar paardje en toen heeft de stalhoudster mij 's avonds de les 'doorgegeven'. Toch weer gestapt, veel met de stelling bezig geweest, maar WEL gedraafd en gegalloppeerd. Ze moet het wel leuk blijven vinden en wel ergens d'r energie in kwijt, want ze ging weer erg lekker! Lachen haha Maar goed, we doen nog wel een keer een vervolg les met mevrouw de lesgeefster, dan zal ik eens met haar overleggen. Het is dat je zoveel van allerlei kanten hoort. Mijn vriendin zegt dus idd dat de draf beter is in te werken, terwijl de vriendin van de stalhoudster dat resoluut tegenspreekt..wat moet je dan geloven he? Gevoel volgen dan maar..?? Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:03

DE Cerise? Super dat je les neemt, dat is nog het beste!

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:53

Je voelt zelf het beste wat het makkelijkste gaat. Als mijn paard gespannen en heet is laat ik heb nu toch zo rustig mogelijk stappen, door middel van kleine ophoudingen te maken, een beetje met hem spelen... Je kan wel zeggen dan laat ik hem of haar eerst wel draven maar dan is ze niet gehoorzaam. Jij moet het tempo kunnen bepalen, maakt niet uit of het paard gespannen is of juist ontspannen .. succes ermee !!! groetjes