A-symmetrische beugels / schuine beugelrubbers...(+foto's)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

A-symmetrische beugels / schuine beugelrubbers...(+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 18:57

Ik persoonlijk vind het ondingen, daar niet van...

Maar ik zag van de week die foto's van Swaab weer voor bij komen en daar vciel het me op dat hun die A-symmetrische beugels aan het zadel hadden hangen en met de hooge kant aan de binnenzijde.
Nou vond ik het zowiezo al vreemd dat je zulke dingen gaat gebruiken op een zitcursus Verward
Maar ik weet niet beter of de hoge kant hoor toch aan de huitenzijde te liggen?
Op de Swaab-manier is het veel moeilijk om je been aan het paard te houden...

Ik ben wel benieuwd wie er graag 'A-symmetrisch' rijdt en hoe.


[edit]
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
[/edit]

[edit2]
Dhr. Swaab zijn beugels en enkels...
Afbeelding
Afbeelding
[/edt2]
Laatst bijgewerkt door ibikus op 17-03-02 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 19:08

M'n zusje zwéért bij die dingen, ikzelf vind het echt ondingen. Ik rijdt er ook nooit mee daarom.
Nou ik jou verhaal zo lees ga ikzelf ook twijfelen over welke kant nou buiten hoort te hangen. Volgens mij moet de lage kant buiten. (een schuin beugelblokje is aan de buitenkant toch ook hoger?, of heb ik dat nu ook mis?). Het doel ervan is dat de ruiter de hakken duidelijker gaat / kan uitdrukken, maar het leidt inderdaad ook vaak tot het afsteken van het onderbeen.
Maar goed, als een ruiter zich dat beseft en hij / zij vind het fijn rijden... Waarom niet? Ik vind het wel erg raar dat deze dingen bij een zitles worden gebruikt. Bij het woord 'zitles' denk ik aan een nette houding in een normaal zadel met normale beugels enz. Niet aan allerlei trucjes en hulpmiddelen om je zit mee te verbeteren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 19:22

Waardeloos.
Krijg altijd last van m'n enkels met die dingen. Het wringt aan alle kanten en ik zit helemaal niet lekker.

De buitenkant van je voet hoort iets omhoog geduwd te worden en dat zou het het makkelijker maken om je tenen naar binnen te draaien.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 19:41

Vogens veel mensen moet de hoge kant aan de buitenkant, maar ik ben het daar niet mee eens.
Als je dat nl. doet gaat de onderkant van je voet naar buiten, en als gevolg daarvan je knieen naar binnen, waardoor je gaat klemmen met je knieen en dan druk je je zelf het zadel uit.
Als je hoge kant aan de binnenkant doet, dan draai je de onderkant van je voet naar binnen en je knieen kan je dan niet meer aanklemmen, waardoor je paard weer tussen je benen past en das toch wel handig Haha!

Veel succes ermee.
IK rij er zelf niet mee, want ik vind het niet prettig rijden.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:15

Yep, ben ik vaker tegen gekomen. Verklaringen vindt ik er nooit bij, dat is wel jammer. Ik vindt de verklaring van Prakkie wel iets hebben, hoewel, je knieën niet mogen afsteken natuurlijk.
Ik heb er vroeger wel mee gereden, maar ben overgestapt op kunstof beugels met zo'n korfje, dat is veel relaxedter op lange ritten, krijg je niet zo'n pijn in je voeten van het steunen op dat smalle randje beugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:27

Die verklaring van hierboven is ook heel interresant moet ik zeggen, maar mij hebben ze ook geleerd om het hoge gedeelte aan de buitenkant te doen zodat je je tenen dan weer netjes naar binnen hebt.


Verder rij ik er ook nooit mee.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:33

Ik heb nu ook schuine beugelblokjes, maar die zijn weer anders Haha!
Deze zijn van voren hoger dan van achteren, zoda je hak automatisch naar beneden geduwd wordt. Ik hou ook niet van die beugelblokjes die schuin zijn naar opzij, maar deze zitten super. Tong uitsteken

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 01:25

Billy schreef:
Ik heb nu ook schuine beugelblokjes, maar die zijn weer anders Haha!
Deze zijn van voren hoger dan van achteren, zoda je hak automatisch naar beneden geduwd wordt. Ik hou ook niet van die beugelblokjes die schuin zijn naar opzij, maar deze zitten super. Tong uitsteken


Jaaa, die wil ik ook! Heb ze een tijd terug in een katalogus gezien, maar weet niet meer in welke Verdrietig ! Die dingen moeten heel fijn zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 08:25

Op de foto die je hier toont gebruikt Swaab de beugels goed en precies zoals je het zelf aangeeft. Althans ik neem aan dat de eerste foto ook Swaab is, de 2e foto is onduidelijk.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:01

ik had ook diebeugelblokje..ik vindt ze wel heel fijn

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:30

Ik weet niet hoor, maar de manier waarop Dhr Swaab zijn beugels gebruikt lijkt me juist niet waar ze voor bedoeld zijn!!! Heel simpel, als je een schuin beugelblokje koopt dan doe je toch ook de dikke kant onder de buitenkant van je voet? De reden waarom deze beugels zijn ontwikkeld is omdat je dan die beugelblokjes niet meer hoeft te gebruiken!!!!!!!! (veel mensen vinden dat lelijk of ontsierend) Dat zou dan dus betekenen dat je de korte kant van de beugel aan de buitenzijde moet houden.
Dat mensen de beugels gebruiken op de manier van Dhr Swaab is denk ik heel persoonlijk! Als je daarmee beter en lekkerder zit, waarom zou je het dan niet doen. Dat is natuurlijk ieder voor zich!!
Het feit dat je voeten naar buiten draaien wanneer je ze op de bedoelde manier gebruikt is helemaal waar, je gaat je tenen makkelijker afsteken! Echter als je ze andersom gebruikt "krullen" je voeten een beetje om je paard en raken je knieen inderdaad los van het zadel!
De manier van gebruik is dus heel persoonlijk, alleen zijn de beugels door de fabrikant niet bedoeld om te gebruiken op de manier zoals Dhr Swaab dat doet!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:58

Die schuine beugelblokjes werden volgens mij 'vroeger' veel gebruikt, lijkt wel alsof ik toen iedereen ermee zag rijden......nu nooit meer.
Aan ons vhz-zadel hangen asymmetrische beugels, heb ik tot anderhalf jaar geleden mee gereden. eerst had ik altijd de hoge kant buiten (want dat deed ik ook altijd met de schuine blokjes), later op advies van m'n instructrice de lage kant naar buiten om m'n been meer OM het paard te kunnen leggen.
Maarja, net als een rijbroek met een leren zit wen je eraan en lost het uiteindelijk het probleem niet echt op. Het rijden ermee is gewoon even wennen en een kwestie van volhouden. Als ik met dat zadel rijd ben ik er zo weer aan gewend nu, maar ik heb bij m'n dressuurzadel 'gewone' beugels.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:57

Ik zal wel erg blonT zijn maar ik snap van jullie uitleg helemaal niets.
Ik heb mijn wedstrijdbeugels ook op de manier van Swaab zitten volgens mij. Die zijn dubbel asymmetrisch, ze staan ook nog iets naar achter.

Dus je tenen worden idd iets opgelicht waardoor het hak uitdrukken weer bevorderd wordt. Ik zie het probleem niet zo.

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 23:15

Fitz, staat er bij jou geen L en R op dan? Sommige beugels hebben dat, om aan te geven hoe ze aan je zadel moeten. Dubbel a-symmetrisch kun je ook op dezelfde manier met de korte kant naar buiten aan je zadel doen. Maar als jij ze zo prima vindt zitten, dan is dat toch hartstikke goed!!!! Het gaat om je persoonlijke gevoel.

Ik heb alleen maar willen uitleggen hoe de fabrikant ze bedoeld heeft....

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 23:39

Ik heb ze gehad die beugels, kan er niet mee rijden ook niet met schuine beugel inzet super irri.

Ik rij met beugels met dwarshaak waardoor ze recht aan de beugelriem hangen en de beugelriem dus niet draait.

Afbeelding

Deze beugels zijn voorzien van een gedraaide beugelriemhaak. Hierdoor liggen de beugelriemen strak langs het zadel en wordt het schuren tot een minimum beperkt.

Het zijn Sprenger beugels en ik heb er een leuk (geheel van) RVS anti-slip inzet inzitten ook van Sprenger btw.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 23:48

Ik rijd niet met a symetrische beugels, maar wel met van die schuine blokjes. Met de hoge kant buiten.
Waarom? Geen idee, maar ik rijd er heerlijk mee.
Maar nu ik met mijn voet mee zit te wiebelen, zou je zeggen dat je tenen beter naar binnen gaan als je het hoge stuk aan de binnenkant hebt Verward
Op de manier waarop ik ze heb, wordt mijn knie wel iets naar binnen gedraaid, maar ik klem er niet extra door volgens mij. Doordat mijn knie naar binnen wordt gedraaid, wordt mijn bovenbeen ook iets mee gedraaid.
Dat is toch juist goed Verward

Maar in ieder geval, ik rijd er heerlijk mee. Maar het is misschien maar net waar je aan gewend bent.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 08:56

Dien d'r zadel heeft ook schuine beugel blokjes. De gewone rechte vind ik lekkerder zitten. Vraag me niet waarom, gewoon prettiger. Ik ben alleen te lui om rechte d'r in te doen(ze liggen heel mooi in de kast Haha! ).