op welke leeftijd tinker inrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

op welke leeftijd tinker inrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-02 23:48

Ik dacht dat dat gewoon op 3 jarige leeftijd moest, maar nu hoorde ik laatst dat je dat beter op 4 jarige leeftijd kunt doen..
Hoe zit het nou???

alvast bedankt,
liefs,
Elke, Mazzel & Shakyra

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:53

Ik heb me laten vertelen dat je een tinker beter pas later in kan gaan rijden vanwege zijn bouw.Ik weet het niet helemaal zeker maar zal het eens op zoeken in het tinker boek.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 00:08

Tinkers kun je inderdaad beter iets later inrijden (staat in een tinkerboek), ivm met hun bouw maar elk paard groeit op die leeftijd eigenlijk nog. Maar als ik jou was zou ik het gewoon even opzoeken.

Groetjes Marjolein & Killian.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 08:20

juist omdat ze stevig gebouwd zijn wat later. hun gewrichten moeten nog helemaal volgroeien (daar moet veel meer gegroeid worden dan bij 'normale' paarden) maar als je gewoon lekker rustig aandoet kan je best met 3,5 beginnen, met mijn eigen tinker ben ik begonnen in september (ze is waarschijnlijk van mei) ze is errug chique voor een tinker. dus gewoon lekker rustig aan doen (maar dat is met de meeste paarden belangrijk) kijk gewoon goed naar je paardje of jij vind dat ze er aan toe is of niet.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 09:42

lisannehaffmans schreef:
iets eerder als andere paarden, omdat tinkers stevig gebouwd zijn. ik dnek dat met 2 jaar ofzo wel zou gaan, maar bter kun je wachten tot ie ongveer 3 is, dan is hij tenminste helemaal volgroeid!


dat klopt volgens mij echt niet hoor! niet dat ik nou zoveel van tinkers weet, maar geen enkel paardenras mag je eerder inrijden omdat hij toevallig wat steviger is. naar verhouding met andere paarden lijkt hij er dan misschien al klaar voor, maar hij is nog lang niet volgroeid, lichamelijk en geestelijk.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 11:56

mijn tinkertje was ± 4 toen we begonnen met inrijden. dit jaar wordt hij 5 en we hebben het eerst lekker rustig aangedaan met een 10 minuutjes beginnen enzo en dat dan 3 x per week. en heeeeel veel wandelingetjes gemaakt in het bos Lachen maar ik zou zeggen, doehet lekkre rustig aan, neem er de tijd voor en bouw het rustig op!

veel succes ermee!

FjordenFreak

Berichten: 310
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: amstedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 13:05

grassie"]
[quote="lisannehaffmans schreef:
iets eerder als andere paarden, omdat tinkers stevig gebouwd zijn. ik dnek dat met 2 jaar ofzo wel zou gaan, maar bter kun je wachten tot ie ongveer 3 is, dan is hij tenminste helemaal volgroeid!


dat klopt volgens mij echt niet hoor! niet dat ik nou zoveel van tinkers weet, maar geen enkel paardenras mag je eerder inrijden omdat hij toevallig wat steviger is. naar verhouding met andere paarden lijkt hij er dan misschien al klaar voor, maar hij is nog lang niet volgroeid, lichamelijk en geestelijk.
[/quote]

nee, en vooral niet met 1 1/2 jaar he, lisannhaffmans?

k zoek een verzorg/bijrijd paard/pony vlakbij amsterdam-noord: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 14:32

Tinkers zijn net als Shires koudbloeds en daarbij duurt het langer tot ze volgroeid zijn dan bij warmbloed/volbloed paarden. Daarom zou ik ook iets langer wachten met inrijden..maar dat moet ieder natuurlijk voor zich weten.

Don't hate me cause you ain't me!

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 15:32

lisannehaffmans schreef:
iets eerder als andere paarden, omdat tinkers stevig gebouwd zijn. ik dnek dat met 2 jaar ofzo wel zou gaan, maar bter kun je wachten tot ie ongveer 3 is, dan is hij tenminste helemaal volgroeid!


Dit is grote onzin en dat weet je zelf ook wel.

Maar als je gewoon rustig aan doet en alles langzaam opbouwt kun je best wat met haar gaan doen als ze drie is. Maar als je merkt dat het teveel wordt dan doe je weer even een tijdje rustig aan. Maar ik zou zeker iets langer wachten als je het geduld hebt.

FjordenFreak

Berichten: 310
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: amstedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 16:38

lisannehaffmans schreef:
iets eerder als andere paarden, omdat tinkers stevig gebouwd zijn. ik dnek dat met 2 jaar ofzo wel zou gaan, maar bter kun je wachten tot ie ongveer 3 is, dan is hij tenminste helemaal volgroeid!


trouwens lisanne, heb jij een veulenzadel?
dan kan ik er meteen op rijden, ach ja, wat maken die 3 jaar toch uit, he? als het meteen kan...

k zoek een verzorg/bijrijd paard/pony vlakbij amsterdam-noord: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 16:37

ik hoorde laatst van een klasgenootje dat je er juist beter op kan gaan rijden als ie nog wat ouder is omdat die dan beter volgroeit is ofzo zelf zou ik het niet weten maat wat die lisanne zegt slaat nergens op dat weet ik wel

Mzzl, Lotte

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:13

kijk naar de ijslanders die zijn ook steviger gebouwd en...... ja ook die worden later ingereden.

vink zo wiezo dat je een paardje eerst paard moet laten zijn voordat je er gelijkt opspringt. ze hebben nog heel hun leven om de mens te dragen en te dienen

tja....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:59

Ik ben het met de meeste bovenstaande reacties eens. Een tinker is wat later uitgegroeid dan de meeste paardenrassen. Het is daarom beter wat later te gaan inrijden, zodat je ze de kans geeft wat meer ''body''' te krijgen.
Ik heb mijn tinker als 3 jarige zadelmak gemaakt, maar ben gaan rijden toen hij ong. 4 jaar was. Als 3 jarige had hij het niet aangekund, hij was echt nog een baby om te zien en ook in zijn gedrag.
Nu is hij bijna 6 en het gaat hartstikke goed.

* To Belg, or not to Belg *

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 19:12

is dat hetzelfde bij Friezen dan ook?
Ik ga nl. deze zomer ook een fries zadelmak maken en dan inrijden, maar die is dan 3 jaar en zo'n 3 maandjes oud...

maar wat lisanne zegt slaat op stront, want dan is nog geen enkel paard goed volgroeid...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:59

Ik zou zeker wachten tot zijn 3e, en als er geen haast bij is, en je kunt je zelf nog inhouden, wacht dan liever nog even!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:51

Friesen zijn ook pas laat uitgegroeid, rond 5 jaar. het is dus het beste om ze rond 4 jaar pas in te gaan rijden. je mag hiervoor natuurlijk wel zadelmak maken en rustig longeren maar nog niet echt erop gaan rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, Marjelle1992, Veldbloem en 67 bezoekers