(Her)keuren bij aankoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

(Her)keuren bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 15:21

Ik weet dat hier al topics over zijn geweest, maar geen met echt het antwoord dat ik zoek.

Als je een paard wil kopen (even een hypothetisch voorbeeld: jong dier rond de 4 jaar, prijsklasse laat ons zeggen tussen de 5000 en de 8000 euro, zoals ik al zei ik heb niet een bepaald paard in gedachten). Stel dat het dier al klinisch en röntgenologisch gekeurd is... ik zag in de andere topics dat veel mensen zouden laten herkeuren door een eigen dierenarts. Maar wat als je bijvoorbeeld paard in het buitenland koopt? Zoek je dan zomaar een dierenarts in de buurt of hoe los je dat op? Of stel dat je geen eigen paard hebt en dus ook geen vaste eigen dierenarts, hoe kies je dan een om die keuring(en) door te laten doen?

Of is het niet nodig zo'n jong paard opnieuw röntgen te laten keuren, en is klinische voldoende? (maar ok, dan nog moet je een dierenarts hebben).

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:25

ik zou het toch altijd door mijn eigen dierenarts laten doen en als je het gaat hebben over een paard in die prijsklasse zou ik zowiezo bijde keuringen opnieuw doen. ja en met een paard uit het buitenland zou ik het niet weten hoe ik dat zou oplossen helemaal geen ervaring mee. Maar het lijkt me wel verstandig om gewoon opnieuw te laten keuren je hoord ook nog wel eens van die verhalen dat paarden gewoon goedgekeurd worden door de dierenarts omdat ze bevriend zijn met de eigenaar. hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar kan altijd! suc6 ermee

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 15:34

Het is niet dat ik nu zo'n paard ga aanschaffen hoor (I wish Knipoog) Maar gewoon ik vroeg het me af, en liever nu dan dat ik er ooit voorsta en dan bekenk *probleem*. Ik zou in zo'n geval ook verkiezen om te herkeuren, hoewel ik er veel andere meningen over hoor (argument: leeftijd dier). Maar als je geen vaste dierenarts hebt (omdat je geen paard hebt), of je koopt een paard in het buitenland, dan wordt het toch wel wat moelijker, want hoe weet je dan welke te nemen... En inderdaad, het doel is zo'n eerlijk mogelijke keuring te krijgen, en de dierenarts van de eigenaar of aangeraden door de eigenaar lijkt me niet echt een strak plan Knipoog

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:53

Ken je geen paardenmensen in je omgeving die je hun ervaringen met hun dierenartsen kunnen vertellen? Of eventueel bij een gerenommeerde kliniek zoals de Uithof?
Paard uit het buitenland halen is geen goed idee of je moet het via een handelaar doen onder voorbehoud van goedkeuring door een door jou aangewezen dierenarts.
Keuringen zijn toch momentopnamen dus je moet het juiste moment uitzoeken van keuren, dus niet op het moment dat het paard uit de veewagen vanuit het buitenland uitstapt maar na een paar dagen, dan kunnen eventuele medicijnen ook al uitgewerkt zijn.
Proeftijd afspreken met de verkoper is ook een goed idee en dan aan het einde vd proeftijd laten keuren. Tis maar net wat je afspreekt/wilt.

Een paard in die prijsklasse zou ik zeker laten keuren en ik zou persoonlijk aanwezig willen zijn bij de keuring. Het is een hoop geld en dan zou ik wel willen weten of het beest niks mankeert bij aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:58

Wat ik nog wel eens heb gedaan bij een paard dat te ver weg stond is het paard kopen op voorwaarde dat het goedgekeurd word door de eigen veearts. Je moet dit wel zwart op wit zetten.

Via kennissen kom je vaak wel aan een vertrouwd adresje in de buurt van de koper. Zorg dat je er zelf bij bent als het paard klinisch gekeurd wordt.

En foto's kunnen natuurlijk beoordeeld worden zonder dat dat paard daarbij aan te pas hoeft te komen. Maar ik accepteer nooit een keuring van de eigenaar, tenzij ik heel goed bekend ben met de veearts die hem gedaan heeft.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 16:10

Cissy, ik heb het precies een beetje onduidelijk gesteld. Ik bedoel dan een paard waar je zelf naar gaat kijken in het buitenland (haalbaar als ik bijvoorbeeld denk aan nederland, duitsland, enz...). De koper kan best wel enkele uurtjes reistijd over hebben om te gaan kijken etc, maar ik zie het niet gebeuren dat je dan een dierenarts meesleept, dus moet het een zijn van daar in de buurt in zo'n geval.
Wat betreft die kenissen bij ons in de buurt, ja die heb ik inderdaad, ik weet op zich wel welke dierenarts ik hier zou willen, tenminste als die nog ergens plaats heeft voor een nieuwe klant. Maar dat lost probleem nog niet op van dierenarts in de buurt van waar paard staat.
Bij de klinische keuring zou ik zoizo bij willen zijn, denk dat iedereen dat wel verkiest.

Zep, jou oplossing is inderdaad ook handig... dus dan haal je paard naar huis en laat het daar keuren door eigen dierenarts, niet goed terug naar verkoper. Maar hoe doe je dat dan met te betalen som? Of betaal je gewoon maar zet je in contract dat je je geld terug wilt indien niet goedgekeurd? En deze keuring gebeurt dus enkele dagen nadat paard aangekomen is? Wat als eigenaar hier niet mee wil instemmen, en dit ziet als "proeftijd" wat het in mijn ogen eigenlijk niet is, maar kom heb hier al vanalle rare dingen gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:32

Wij hebben het een aantal keren zo gedaan, dat we dus wel de hele som betaalden, het paard is dus van ons en je praat niet van een proeftijd. De verkoper wist vantevoren op welke dag/tijd en bij welke veearts de keuring zou plaatsvinden.

Wij hebben het zo gedaan bij een paard dat uit België en uit Duitsland gehaald werd.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:39

Ik zou het opnieuw geheel laten keuren en als je geen eigen arts hebt, kan je een arts kiezen van aangesloten artsen bij je verzekeringsmaatschappij. Ik ga er dan vanuit dat je het paard ook wilt laten verzekeren.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:28

ik zou de keuringrapporten goed nakijken.. en bij je verzekring navragen of ze geldig zijn.. is dat het egval zou ik het betreffende paard klinisch opnieuw laten keuren maar rontchen lijkt me een beetje overbodig.. ligt er troiuwesn wel een beetej aan hoe lang geleden het is gebeurd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:48

Je kunt wel dezelfde foto's gebruiken als ze niet ouder dan een paar maanden zijn. Maar wel nog een keer naar laten kijken.

Ik heb wel eens een paard willen kopen waar een foto bij zat die door mijn veearts puur fototechnisch werd afgekeurd (verkeerd belicht)
Laat er nou net op die foto iets heel lelijks staan waarop het paard uiteindelijk niet werd goedgekeurd....

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 19:03

Ahzo Zep, ja dat lijkt me inderdaad de beste oplossing in zo'n geval. Pff en dat laatste berichtje Scheve mond toont nog maar eens het belang van inderdaad te laten (her)bekijken en eventueel gewoon te herkeuren. Je zult er maar mee zitten terwijl je het had kunnen voorkomen, zou zonde zijn.

Wat betreft die verzekeringen waar jullie het over hebben, vanzelfsprekend dat ik zou laten verzekeren moest ik een paard kopen, maar daar moet ik eerst eens naar informeren, geen idee wat je allemaal nodig hebt, wat de eisen zijn, heb namelijk nog nooit een paard verzekerd omdat ik altijd paarden voor anderen reed. Weet wel dat een vriendin van mij haar paard heeft verzekerd, maar daar was geen röntgenkeuring voor nodig, weet wel niet wat de verzekering inhield, en ik neem aan dat eisen hier in België ook anders zullen zijn dan in Nederland en dat er veel verschillende "formules" zijn, zoals altijd bij verzekeringen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:07

Wij laten een eventuele koper zelf de VA uitzoeken waarbij ze het paard willen keuren. Dus herkeuren is niet nodig.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 19:11

in mijn berichtje gaat het eigenlijk om het hypothetisch voorbeeld van en paard dat al gekeurd is, zoals regelmatig aangegeven wordt bij advertenties.
Als er gewoon nog moet gekeurd worden, is het inderdaad handig dat de koper mag kiezen, maar zouden jullie dan bijvoorbeeld ook zo'n regeling treffen als die dat zep omschrijft? Ik bedoel stel ik kom vanuit België een paard bij jullie kopen, dan ken ik geen VA bij jullie 'in de buurt' he, dus dan wordt het moeilijk uitkiezen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:26

Zou het net als Zep doen: foto's die recent genomen zijn laten beoordelen door je eigen dierenarts. Je hoort idd wel vaker dat er een slechtere foto tussen zit, die moeilijk te beoordelen is (is dan vaak niet voor niets). Die dan gewoon over laten maken. Lijkt het verder prima, dan zou ik hem in ieder geval klinisch laten keuren en afgaan op het advies van de arts. Als je gaat kijken bij een paard een handige tip voordat je laat keuren: vraag of ze het paard al op het harde willen monsteren (rechte lijn en op de voltes in draf). Vooral op de volte valt menig paard al door de mand. Dat scheelt dan weer keuringskosten....

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 09:14

Kyona schreef:
Zou het net als Zep doen: foto's die recent genomen zijn laten beoordelen door je eigen dierenarts. Je hoort idd wel vaker dat er een slechtere foto tussen zit, die moeilijk te beoordelen is (is dan vaak niet voor niets). Die dan gewoon over laten maken. Lijkt het verder prima, dan zou ik hem in ieder geval klinisch laten keuren en afgaan op het advies van de arts. Als je gaat kijken bij een paard een handige tip voordat je laat keuren: vraag of ze het paard al op het harde willen monsteren (rechte lijn en op de voltes in draf). Vooral op de volte valt menig paard al door de mand. Dat scheelt dan weer keuringskosten....


Ja inderdaad, waarschijnlijk heeft het vaak een reden dat een foto niet al te goed is genomen. Wat betreft die laatste tip, dank u tips zijn altijd handig, maar als het dier bijvoorbeeld niet helemaal zuiver loopt, laat je het daarom al direct staan of zijn er toch keren dat je toch nog laat keuren?