voorkomen mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

voorkomen mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 16:32

Voordat bokkers over mij heenvallen ik heb de zoekfunctie al gebruikt!
Wat ik alleen niet kan vinden is het proberen te voorkomen van mok,wel allerlei middelen om het te bestrijden.
Magic heeft een paar jaar geleden de ernstigste vorm van mok gehad n.l. rasp met bloedvergiftiging.
Waarschijnlijk nou ja weet het bijna wel zeker,heeft ze dit gekregen van een scheerapparaat die wondjes heeft gemaakt op haar onderbenen.
Iemand die dacht goed te kunnen toiletteren had haar voor ons keuringsklaar gemaakt.
Hierna heeft ze nooit meer mok gehad(ook nooit meer benen geschoren).
Nu staat ze echter lekker op het land wat momenteel flink nat is,af en toe zit er een dikke laag modder op haar benen.Maar de zon doet ook flink zijn best en ze heeft roze kootholtes(4 witte benen).
Verder word ze gewoon bijgevoerd met muesli voor de vitaminen en mineralen.
Mijn vraag dus omdat ik echt panisch ben dat ze mok krijgt in deze situatie,kan ik preventief iets doen.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !


fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:46

Wat heel belangrijk is, de kootholtes droog houden!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:48

Je kunt cure-mok tabletjes geven van VSM, te verkrijgen bij de paardendrogist.
Voor de rest de kootholtes goed droog en vet houden (insmeren met uierzalf)

Je suis Charlie.

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:42

Ik zou van de kootholten goed schoon proberen te maken (modder eruit scheppen Knipoog ) en insmeren met vaseline als beschermlaag. Nando staat nu ook op stal met mok Huilen en die heeft in dezelfde modder gestaan, zoals je weet Bloos . Verder kan je er weinig anders tegen doen dan haar weer droog op stal te zetten, maar ik weet dat dat niet de bedoeling is.
Ik zal duimen voor wat droger weer Haha!

Bessy, Neala, Hazel

DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:22

Nicky heeft op dit moment ook mok ( is alweer bijna over) Ik had het eerst gewassen met betadine shampoo om de korstjes er een beetje af te krijgen en dan ongeveer 2 keer per dag met mokzalf inmasseren. En natuurlijk goed drooghouden, en vaseline als beschermlaag zodat er geen water bij kan

Lovers ....... NiCkY ....... Lovers

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:29

Mok kan zowel ontstaan door vochtige omstandigheden als door zonnebrand. In beide gevallen raakt de huid geirriteerd en op een geirriteerde huid heeft de mokbacterie meer vat.

Voorkomen doe je door de kootholtes zoveel mogelijk droog houden EN te smeren met zonnebrandcreme hoge factor of sunblock. Juist de combinatie van nattigheid en felle zon kan erg heftig op de huid inwerken (je zegt al dat ze roze kootholtes heeft - voor je het weet zijn die vuurrood).

En ik weet uit ervaring hoe erg is het is als de boel naar binnen slaat. Gelukkig is Ret alweer bijna twee jaar mokvrij, op een enkel plekje af en toe na (en daar zijn we dan heel snel bij met behandelen).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:19

Ik spuit de kootholtes in met Equistar, door de siliconen komt er een waterafstotend laagje op de haren/huid.
Werkt tot nog toe perfect, heb al 4 jaar geen mok meer.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 18:47

Bedankt voor de goede raadgevingen allemaal.
Droog houden gaat dus een beetje moeilijk met dit weer en eerlijk gezegd durf ik er ook niet zo goed zalfjes op te smeren omdat ik bang ben de huid week te maken en dan juist toegang te geven voor bacterieen.
Het meest voel ik voor de oplossing van Ilindra,dat is niet vet,dus brand niet in en maakt niet week.Is vuil en waterafstotend.Precies wat ik wil.
Bedankt OK dan!


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:25

Ilindra schreef:
Ik spuit de kootholtes in met Equistar, door de siliconen komt er een waterafstotend laagje op de haren/huid.
Werkt tot nog toe perfect, heb al 4 jaar geen mok meer.



Dat is toch glansspray of niet ?
Dan zal ik dat binnenkort ook eens proberen
Kan je het er ook al opspuiten ookal is er al mok ?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:34

Ik kom net van vakantie terug en vind mijn schimmel terug met mok aan alle vier haar benen .Ik vroeg me inderdaad al af hoe het kwam want wij hebben hoog gelegen weide's die er droog bij liggen.Maar ik denk dat het antwoord van karin (bij mijn paard )het juiste is.Het meisje wat haar verzorgde heeft haar regelmatig afgespoten omdat het zo heet was.Ik heb ook nooit geweten dat ze door zonnebrand mok konden krijgen.Zo zie je maar dat je altijd weer wat bij leert.Ik zal een goede sunblocker kopen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:02

Ik heb laatst ergens gelezen dat Kiezelderma goed tegen mok schijnt te zijn.
Ook preventief, door het voer.
Het is bij jordenshippo verkrijgbaar onder deze naam, maar sectolin verkoopt het onder de naam equi derma.
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee.


Djimmert

Berichten: 632
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Aan de rand vd bos.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:14

Ik geef mijn fries het hele jaar door knoflook en heb tijdens de weidegang MSM zalf gesmeerd, om de 2dagen in de kootholte's, en hij heeft geen last van mok tot nu toe (sokken zitten er nog gewoon aan).

Healing Touch for AnimalsĀ® Practitioner, http://www.animaltouch.nl

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:54

Het gaat erom dat er geen infectie van de huid kan ontstaan, wil je mok voorkomen. Zonnebrand is ook een factor waaruit mok kan ontstaan.
Dus: kootholtes niet uitscheren, niet te lang nat laten (uit modderige wei halen, box goed uitmesten). Dan is de huid prima in staat om een infectie te voorkomen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 19:56

Vandaag Magic maar binnen gehaald,want kon ze bijna gaan snorkelen op haar stukje weiland.(lichtelijk overdreven hoor) Haha!
Tot nu toe geen mok gezien,maar toen ze op stal kwam voor alle zekerheid haar benen met betadine gewassen,de modder zat tot op haar spronggewrichten.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:19

Mijn fries had zo erg mok dat de dierenarts moest komen...maar je meot het gewoon droog houden...1x in de week wassen met betadine shampoo als het nat weer is uierzalf erop dat is vet en water afstotend kan echt geen kwaad en die mokpillen geven vanaf september ongeveer als het natte weer komt! maar of je paard nou op wei stata of neit dat maakt niet uit je kunt juist gewoon beter gewoon op wie laten staan voor de frisse lucht en je paard voor mok op stal zetten is nergens voor nodig!

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Dartel, GrapeshotBot, JeaDH, Koekie73, LadyFiesta en 25 bezoekers