middelen tegen artrose.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

middelen tegen artrose.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 19:00

Weet iemand welke middelen er tegen artrose van paarden gebruikt kunnen worden?

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:20

Dag Laurie ! de een zweert bij Primeval, de ander Cortaflex, equiflexion, no-bute.....er zijn er bijna teveel om op te noemen. Omdat 1 van mijn paarden het heel haar leven al heeft (afgelopen 4 jaar stabiel en dat wil ik graag zo houden!) ben ik sinds kort overgestapt op Artri-Matrix van Cavalor, dat bevat behalve glucosamine en chondroitine ook hyaluronzuur, hetgeen vrij nieuw is. Gluc/chondr. kun je zien als de bouwstenen van hyaluronzuur, wat het voornaamste bestanddeel van gewrichtsvloeistof is.
In het verleden voerde ik pure gluc/chondr. van de apotheek door het voer (na dit eerst op menselijke proefkonijnen te hebben uitgetest Schijnheilig )

Met dit nieuwe product (ik voer het nu 1.5week) merk ik dat de bobbel die net boven de koot zat, en bleef zitten nadat ze 4 jaar geleden uiteindelijk onregelmatig ging lopen (hetgeen verholpen is door speciaal beslag) langzaam aan het verdwijnen is *LOL* ik hoop binnenkort op bokt te kunnen melden dat de zwelling helemaal verdwenen is !
Omdat dit product zo nieuw is heeft de voedingsadviseur van Cavalor, die bij mij thuis langs is geweest, gevraagd hem hierover ook op de hoogte te houden.

Ik heb een word-bestand met de complete samenstelling mocht je geinteresseerd zijn.

Gaat het weer slechter met je paardje omdat je deze vraag hier zet ?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:45

Gebruik de zoekfunctie eens: hier zijn al veel topics over geweest en zo kan je ieders ervaringen lezen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:50

Kan je ook nog iets met training bereiken denk je?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:42

Er zijn homeopathische middelen die het degeneratieproces remmen, en onregelmatigheden afronden, waardoor ze minder pijn hebben en op lange termijn minder snel achteruitgaan.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:01

Aqua8horse schreef:
Kan je ook nog iets met training bereiken denk je?


Ik denk in veel gevallen van wel

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:56

atrose granulaat van primeval(heb t niet helemaal goed gespeld)

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 02:02

acupunctuur wil al eens helpen bij artrose !!

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:35

Mijn paardje heeft spat. Maar nu loopt ze weer normaal en ze gaat ook terug mee op jumping, allemaal verholpen door speciaal beslag. Maar hier volgt nog een artikel uit Bit. Misschien ben je hier ook wat mee.

Leven met Artrose

De diagnose is gesteld: je paard heeft artrose. Het einde van de wereld? Helemaal niet. Er zijn tal van therapieën waarmee je het leven van een artrosepaard dragelijker kunt maken.

Simpel gesteld is artritis een ontsteking van een gewricht. ‘Arthros’ betekent gewricht en ‘itis’ is de Latijnse term voor ontsteking. De aandoening komt het meest voor in de kogels en spronggewrichten. Bij een ontsteking ontstaat roodheid, warmte, zwelling en pijn. Bij een acute ontsteking zijn deze verschijnselen heftiger dan bij een chronische. Als er nauwelijks nog sprake is van een ontsteking en de zwelling, warmte en pijn zijn afgenomen, kan er toch nog een soort chronische bot- of kraakbeenontsteking in het gewricht bestaan. Daarbij kan het bot oplossen of ontstaat juist een aangroei. Dit is helaas een onomkeerbaar proces en is op röntgenfoto’s goed te zien. Een dergelijk probleem heet artrose. Artrose is dus een verzamelnaam voor problemen als bijvoorbeeld chronische hoefkatrolontsteking, sesambeentjesontsteking en spat.

Meestal ontstaat artrose door slijtage en is het gewoon een leeftijdsverschijnsel. Mar het kan ook optreden na een blessure. Te vroeg weer aan de slag nadat een paard zich heeft verstapt is bijvoorbeeld een oorzaak. Artrose kan onregelmatigheid veroorzaken. Het kan zijn dat botwoekering de beweeglijkheid belemmert.

Inspuiting
Er bestaat helaas geen therapie die artrose geneest. Wel zijn er tal van mogelijkheden het leven van een paard met artrose te veraangenamen. Soms zelfs zo dat het dier nog jaren actief kan zijn. Er zijn toppaarden in de sport die met deze aandoening nog goed functioneren.
Afhankelijk van de mate van artrose heeft een dierenarts verschillende opties. In sommige gevallen biedt een operatie uitkomst. Het gewricht wordt ontdaan van ontstekingsresten, losse botfragmentjes en ruwe oppervlakken worden glad geschuurd. Soms worden botdelen aan elkaar geschroefd om zo de beweeglijkheid die de pijn veroorzaakt te stabiliseren.

Een andere methode is inspuiting van het gewraakte gewricht met steroïden of hyaluronaatzuur, een soort kunstmatige gewrichtsvloeistof met ontstekingsremmende eigenschappen. Het maakt de schade niet ongedaan, maar kan de voortgang van het proces vertragen en de pijn wegnemen.

Dierenarts Eric Laarakker reageert terughoudend. “Het is een tijdelijke oplossing die niet zonder gevaren is. Je zit in een gewricht te prikken, met alle risico’s van dien. Het werkt wel tegen de ontsteking, maar het geneest de artrose niet. Daarom moet je het steeds herhalen en dat maakt het een dure behandeling. Het is dus bepaald geen wondermiddel, zoals wel eens wordt gedacht.

Consumptiedier
Phenylbutazon werd tot voor kort gebruikt als middel om verlichting te bieden. Deze pijnstiller annex ontstekingsremmer neemt de kwaal niet weg, maar maakt het leven van een artrosepaard een stuk aangenamer en kan verslechtering vertragen. Phenylbutazon mag echter niet meer worden gebruikt, omdat een paard bij de overheid nog steeds als consumptiedier te boek staat. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd. Er wordt gewerkt aan een officiële verklaring, waarmee eigenaren door ondertekening kunnen aangeven hun dier nooit als slachtpaard aan te bieden. Het middel staat wel op de lijst van verboden middelen, dus een paard dat ervan afhankelijk is, is alleen nog voor recreatie te gebruiken.

Schokdemping
Naast de traditionele aanpak zijn er veel paraveterinaire en alternatieve therapieën mogelijk om het leven van een artrose paard te veraangenamen. Ook qua omgang en verzorging kun je het nodige doen. Denk in de eerste plaats aan een adequate pijndemping door aangepast beslag. Volgens Chris Oomen, meestersmid van de Heliconopleidingen in Deurne, is schokdemping inderdaad een eerste vereiste. Dat kan door het gebruik van zooltjes, als dan niet met het aanbrengen van elastische kit. Oomen maakt ook gebruik van beslag dat alle kanten kan oprollen, waardoor een paard zijn voet makkelijker afwikkelt.

Supplementen
Op het gebied van voeding is het belang dat een paard met artrose niet te dik wordt. Te veel gewicht zorgt voor extra belasting op de toch al gevoelige gewrichten. Opmerkelijke resultaten zijn behaald door bijvoeding met glucosamine- en chondroïtinepreparaten, waarvan recent is wetenschappelijk is aangetoond dat het bij mens en dier inderdaad heilzaam werkt bij artrose. Het herstelt de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof en het kraakbeen, waardoor de beweging gemakkelijker gaat en de stofwisseling in het gewricht verbeterd. Ook de stof MSM (methyl-sulfonyl-methaan) kan gunstig weken door de ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen.
Er bestaan wrijfmiddelen op basis van de transportvloeistof DMSO aangevuld met gewrichtssmeerachtige componenten en bekende bestanddelen uit natuurgeneeskunde zoals arnica en calendula. Sommige paarden reageren er goed op.

Therapie
Dekken en beenbeschermers met magneten kunnen heilzaam werken voor paarden met artrose, zegt Eric Laarakker. Maar hij maakt een voorbehoud. “Ik vind het niet iets waarmee een leek mag goochelen. Bij fout gebruik kun je op den duur schade aanrichten. Het is iets dat de dierenfysiotherapeut moet doen.”
Martin van den Dungen is dierenfysiotherapeut en gebruikt ook wel magneetveldtherapie. “De fabrikanten maken die apparaten zo dat ze door iedereen zijn te bedienen en ze bieden ze aan, dus dat hou je niet tegen.”

Zijn behandeling van paarden met artrose is onder andere gericht op het opheffen van spierspanningen in het hele lichaam, bijvoorbeeld door massage. Verbetering van de doorbloeding en betere afvoer van afvalstoffen is het gevolg. Hij vindt samenwerking met een dierenarts en goede voorlichting aan de eigenaar over wat deze wel en niet met het paard mag doen erg belangrijk. “Als ik een paard met artrose onder handen krijg, kijk ik eerst naar het totale plaatje. Ik ben geen tovenaar, maar meestal zie je na een stuk of vier behandelingen vooruitgang in het chronische stadium van artrose. Vaak treedt ook verbetering op door behandeling van de secundaire klachten. Vertrouw ik het niet of denk ik dat er nog meer loos is, dan verwijs ik terug naar de dierenarts.”

Homeopathie
Homeopathie biedt zeker goede mogelijkheden bij artrose, volgens dierenarts Atjo Westerhuis. “In veel gevallen kan een paard weer goed functioneren, afhankelijk van de ernst van aantasting. Inzet van de behandeling is lekker meedoen in de recreatieve sfeer, dus geen topprestaties meer. Het meest ideale is als bij de behandeling een reguliere en een alternatieve dierenarts samenwerken.” Bekende homeopatische artrosemiddelen zijn Calcareo fluorica D12 samen met Bryonia alba D12, Symphytum officinalis D2 of D3 en Hekla lava D3. Duivelsklauw of in de homeopatische verdunning, Harpagophytum procumbens D6 werkt ook goed, voornamelijk bij artrose in grote gewrichten, zoals heup en knie.

Manuele therapie
Een manueel therapeut onderzoekt de rug van een paard en neemt eventuele blokkades in de wervelkolom weg. “Het is te kort door de bocht om te zeggen dat dit verlichting biedt”, zegt dierenarts en manueel therapeut Rodinde Hoogenraad. “Het hangt helemaal van de ernst van de situatie af. Maar het is wel vaak zo dat een paard met pijn in zijn benen op gegeven moment ook last van zijn rug krijgt. En het heeft wel zin om dat te behandelen, om zijn algehele welbevinden te verbeteren.

Acupunctuur
De positieve effecten van acupunctuur zijn wetenschappelijk bewezen. Acupunctuur is gebaseerd op energiestromen die door het lichaam lopen. Verstoorde energiebanen geven problemen en stimulering met ragfijne naaldjes herstelt de doorstroming. Een goede energiestroom helpt bij genezing en pijnbestrijding.

De effecten van acupunctuur bij artrose paarden is in sommige gevallen opmerkelijk. Rodinde Hoogenraad is ook acupuncturist. “Door deze therapie komt endorfine vrij en dat werkt pijnverlichtend. Daarnaast verbetert de doorbloeding, worden afvalstoffen verwijderd en neemt het algehele gevoel van welbevinden bij het paard toe. Hoeveel verlichting het biedt, hangt opnieuw af van de mate van artrose. En meestal moet je vrij intensief behandelen om resultaat te krijgen, dus zeg maar zo’n tien keer achter elkaar op wekelijkse basis.”

Aromatherapie
Natuurgeneeskundige therapieën, waar aromatherapie er één van is, nemen een paard als geheel in beschouwing. “Artrose is een symptoom. Wij zoeken naar de reden waarom het dier dit heeft ontwikkeld en zetten dan de behandeling op”, legt Margriet Cremers van het Natuurgeneeskundig Instituut Silverlinde uit. Aromatherapie maakt gebruik van de medicinale kracht van een plant, de ‘kernkracht’ genoemd. Door sterk geconcentreerde essentiële olie te laten inademen, op de huid aan te brengen of te laten innemen. Een eerste consult van 45 tot 60 minuten bestaat uit onderzoek en het stellen van de diagnose, waarna de behandeling en samenstelling van eventuele producten wordt vastgesteld. Aromatherapie kan de klachten verlichten en ondersteunend werken naast reguliere behandelmethoden.

Beweging
Over één punt zijn alle deskundigen het eens: voor een paard met artrose is beweging het allerbelangrijkste. Niet te veel, maar zeker niet te weinig. Stilstaan betekent stijf worden. Op stal staan is voor een paard met deze aandoening eigenlijk taboe. Is de wei geen optie, zorg dan dat het dier enkele keren per dag van stal komt voor wandelingen aan de hand of rondjes in de stapmolen.

Vocht en kou kunnen de symptomen verergeren. Zorg voor een schuilhokje in de wei en een lekker dek in de winter. Een flinke dikke bodembedekking in de stal voorkomt optrekkende kou van onderaf. Hou eventueel de benen warm met vervoersbandages. Geen stalbandages, want die kunnen de doorbloeding juist weer verminderen.

Tekst: Tessa van Daalen

Mensen met paarden hebben hemel op aarde
maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!!!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:37

ik heb ontzettend positieve reacties over cortaflex gehoord, en ben van plan dit ook te gaan gebruiken voor mijn pony met spat.
MIST: zou je mij ook een beetje op de hoogte willen houden? en waar heb je het vandaan? hoe dien je het toe? en wat is de prijs? het klinkt heel hoopvol, dat product. ik hoop voor je paardje dat die bobbel helemaal verdwijnd! SUCCES!

start paardensport Zie profiel voor meer info

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:03

muiszje schreef:
ik heb ontzettend positieve reacties over cortaflex gehoord, en ben van plan dit ook te gaan gebruiken voor mijn pony met spat.
MIST: zou je mij ook een beetje op de hoogte willen houden? en waar heb je het vandaan? hoe dien je het toe? en wat is de prijs? het klinkt heel hoopvol, dat product. ik hoop voor je paardje dat die bobbel helemaal verdwijnd! SUCCES!


Cortaflex heeft nu ook een product met HA (hyaluronzuur) dus dat is ook een optie ! Ik werd er op geattendeerd door iemand op bokt, die ook reageerde op een arhtritis topic, ik ben toen gaan pb-en en emailen, deze persoon heeft een drafstal, en gebruikt het dus ook. Via hem kwam ik in contact met Cavalor (heeft wel wat voeten in aarde gehad Haha! ) Arthri Matrix kun je in kleine hoeveelheden kopen, maar ik heb maar gelijk de grootverpakking gekocht (vanwege de goede referenties van deze persoon), 4 kg voor 370euro, paard mag max 90gr per dag, dus je doet er wel een paar maanden mee.
Ik heb een uitgebreide beschrijving van de samenstelling van AM als je die wilt moet je me ff pb-en met je prive emailadres (word bestand)
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn paard nog nooit zo goed heeft aangevoeld (over kreupelheid zul je mij niet horen want ze was niet kreupel) als ik nu een (bos) ritje maak, probeert ze alles in het werk te stellen om NIET naar huis te hoeven, op het laatste moment probeert ze een zijstraat in te slaan, zodat we een langere ronde maken.....en ze weten echt wel waar de stal is, dat kan ik je verzekeren!

Ik geef het door de zemelen (met stukjes appel Schijnheilig ) die ze elke dag krijgen.

update over de "bobbel" soms is ie nu smorgens helemaal weg...terwijl dat vroeger alleen was nadat ik gereden had....ben zeer benieuwd hoe dit over een paar weken is, hij is zonder twijfel sowieso een stuk kleiner.
Ze wordt trouwens wel dagelijks bereden, en normaal gesproken staan mijn paarden overdag in de wei, helaas door de dazen (ik woon aan de rand van het bos) is dit nu niet mogelijk en staan ze overdag in de bak.

edit (toevoeging): als die bobbel weg is geef ik een feestje *LOL* hij zit er al 4 jaar, en ze had er geen last van....maar het hoort niet ! ik dacht dus dat het "erbij" hoorde....blijkbaar niet !
Laatst bijgewerkt door Mist op 26-07-04 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:07

duivelsklauw,daar hoor ik ook best goede dingen over Lachen
dat heeft een onstekingsremmende en pijnstillende werking.

verschillende merken verkopen dingen van/met duivelsklauw.

weet niet of je toevallig het merk hopp kent?
ben ik heel tevreden over,over hun producten.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:28

mist, ik pb je ff.

start paardensport Zie profiel voor meer info

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 20:45

bedankt allemaal!!!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3474
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:43

Hyonate krijgt Natasja ingespoten in haar bloed en dat werk echt super goed!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

saffier1998

Berichten: 11
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: enschede

beweging!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 20:03

mijn paard heeft overhoef aan zijn voorbeen.. was al afgeschreven door de dierenarts maar hij loopt nu L2 dressuur. Het belangrijkste voor een paard met artrose is bewegen, dan blijft de boel gesmeerd! Saffier loopt ook 23 uur per dag buiten en dat is toch echt het allerbeste. Plus dat ik hem nog Artri-Aid door het voer doe dagelijks. Kijk op www.nutri-science.nl

succes!!

het leven is ruiger met een tuiger!!
http://websitemaker.kennisnet.nl/myownmiracle
My own Miracle L2+1

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:42

Glucosamine complex!

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:25

Mag je dit constant geven? Ik geef nu Top Joint waar ook glucosaminesulfaat, MSM en chondroitine en nog vele andere aminozuren en vitaminen in zit. Deze pot is nu bijna leeg en ik zou ook misschien Artri Matrix willen geven (waar koop ik dit trouwens?) Kan dit of wacht ik liever en dien ik die dingen in kuren toe?
Mijn paard is chronisch hoefbevangen en heeft denkelijk ook spat ( dit moet ik nog laten checken ). Ik wil het geven ter voorkoming en omdat hij heel stijf is.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:24

Dit kan je blijven geven en moet je ook blijven geven, het is ter ondersteuning en iets wat kapot is wordt niet meer heel dus zolang je paard leeft "moet" je dit blijven geven. In het begin geef je een hogere dosis en daarna blijf je een onderhoudsdosis geven, omdat het nl;. het probleem niet oplost maar ter ondersteuning is. En zeker al sje merk dat je paard er goed op reageert.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:14

Het is alleen jammer dat dat soort producten via het voer opgenomen amper op de juiste plaats terechtkomen.

Er is nog steeds niet wetenschappelijk aangetoond dat het werkt. Er is wel wetenschappelijk aangetoond dat het niet kan werken...

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:07

Zep schreef:
Het is alleen jammer dat dat soort producten via het voer opgenomen amper op de juiste plaats terechtkomen.

Er is nog steeds niet wetenschappelijk aangetoond dat het werkt. Er is wel wetenschappelijk aangetoond dat het niet kan werken...


Klopt Zep, daar ben ik me terdege van bewust ! dat is nu met HA zo, en is ook het geval bij glucosamine en chondroitine. Niemand heeft nog kunnen bewijzen dat het zeg maar "op de plek van bestemming aankomt"

Er zijn echter wel vele dubbelblinde proeven (humane + bij paarden) die toch aangeven dat gemiddeld genomen zo'n 75% vd patienten er baat bij heeft, waarbij het placebo effect dus uitgeschakeld is. Op basis hiervan ben ik 4 jaar geleden gluc/chondr gaan geven aan mijn paard. Hoewel deze niet kreupel was (speciaal beslag) was ze wel stijf als ze net was opgestaan in de stal (wat het beeld gaf van een hoefzweer, na 10-15 seconden was het over) dit was al jaren zo. Ik weet dit heel goed omdat 1 van mijn slaapkamer deuren uitkomt in de stal Schijnheilig dus horen ze mij niet aankomen, waardoor ik ze vaak slapend betrap Haha! . Na een maand of 2 stond ze tot mijn verbazing op "zonder hoefzweer".
Alvorens het mijn paard te geven had ik trouwens een paar mannelijke proefkonijnen op mijn werk gluc/chondr. geadviseerd......ze waren mij dankbaar wel was het volgens hen zo dat de eerste 2-3 weken de pijn eerst verergerde.

Dus ja, de meningen zijn verdeeld, die dubbelblinde proeven heb ik wel vertrouwen in, komt toch anders over dan "het geheugen van water"(= homeopathie) wat nog nooit iemand heeft kunnen bewijzen.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:57

Ik gebruik het ook voor mezelf aangezien ik ook slijtage (artrose) heb en heb er veel baat bij. Wel niet bewezen...tja....kan alleen zeggen dat ik veel mensen en dieren meemaak die er wel veel baat bij hebben.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:36

hallo, waar kan ik arti matrix van cavalor krijgen en wat kost het enz.

groetjes kim

morryknorrie
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:13

bij mijn paard is een paar maanden geleden artrose vastgestelt en hij moest waarschijnlijk afgemaakt worden maar nu heben we niuewe medicijnen en die wreken als een trein hij loopt nu beter we hebben zelfs al een ahlf uurtje met hem gereden ( alleen stap en draf) maar daar benk heel blij mee ik weet niet presies de naam van het medicijn maar als je het wilt weten stuur me eff een pb en dan vraag ik het eff na .bij mijn paard heeft het zeker geholpen . wat je ook moet doen ik elke dag je paard laten lopen ook al is het maar stappen zo word hij niet stijf. ik longeer me paard zodat hij wel loopt maar niet me hele gwicht hoeft te dragen . waar je wel op moet letten is dat longeren enkel maar rondjes lopen is en dat zet het gewicht op 1 been ik loop ook vaak rechtuit aan de longeerlijn zodat het gewicht verdeelt wordt over 4 benen . laat me weten hoe het gaat met je paardje groetjes nathalie

het gaat weer goed met mn paardje:D (nu maar hopen dat het zo blijft)

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:45

Ik zie dat ik een oud-topic omhoog haal.
Al mag dit niet sorry maar wou nog even verder
een aantal vragen stellen over het onderwerp in dit topic!


Ik heb ook een paard, zeven jaar, met artrose.
De artrose is nu gelukkig stabiel.
Ik mag weer licht gaan rijden en dit opbouwen,
heb een schema hiervoor.

Ik heb glucosamine complex paard besteld,
ga dit gewoon proberen en we zien wel of dat het helpt.
Ik wil wel is weten of dat er ook mensen zijn
die speciaal beslag eronder hebben bij artrose..?
Of ofdat er een speciale manier van bekappen is/bestaat..?
(bekappen niet geloof ik, maar beslaan wel)

En fysio of acapuntuur ofzo..?
Of mensen die bij Eric Laarakker zijn geweest met artrose paard?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Rowie_lover en 36 bezoekers