Hoe bouw ik Son's conditie weer op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Hoe bouw ik Son's conditie weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 13:15

Gelukkig is het weer wat opgeknapt voor Son, ze heeft nu veel minder last van benauwdheid. We mochten de afgelopen twee weken alleen stappen, ongeveer een half uurtje. Dit hebben we trouw iedere dag gedaan, maar hoe nu verder...

Helaas heeft ze een paar dagen geleden met haar re-voorbeen door het damhek heen gestaan, terwijl ze met haar li-zijde langs het hek stond. Ter verduidelijking:
Steek je re-arm gestrekt voor je uit, zodat je re-hand op een lijn zit met je li-schouder Verward . Zoiets dus. Nu loopt ze in draf nog ietsje onregelmatig, maar er is niets warm of dik aan haar been. Waarschijnlijk heeft ze dus last van haar spieren in haar re-schouder o.i.d. Dit moet natuurlijk niet erger worden, dus sinds dit 'truukje'van mevrouw, moet ze nog even rustig aan doen (van mij, zelf draaft en galoppeert ze door het land Boos! ).

Dussss, wie heeft ervaring met benauwde/dampige paarden en hoe breng je ze na een mindere periode weer in conditie? Mijn dank is groot en die van Son ook Lachen .

Flirt

Berichten: 54
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:57

je moet in iedergeval niet in een binnenbak gaan rijden. Als er ruiterpaden zijn ind ebuurt zoek die dan op en ga haar daar weer op conditie brengen eerst een paar weken stappen met 5 min draf in totaal en voer dit lagzaam op tot een hele buitenrit met draf en galop.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:56

Eerst heel goed losstappen.
Dan kun je rustig aan 5 minuten draven en weer stappen, dan weer draven enz.
Niet te lange buitenritten maken, en af en toe een stukje galopperen.
Na een week maak je een wat langere buitenrit met meer draf en galop.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:50

Vooral buiten rijden.. Als er een bos in de buurt is>>
Veel stappen int begin en draf langzaam opbouwen,,
mijn pony heeft trouwens ook al eens zo'n "truukje"
uitgehaald.. Hij had inderdaad ook een tijdje spierpijn..