* wat zijn de symptomen wanneer je paard wormen heeft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

* wat zijn de symptomen wanneer je paard wormen heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-02 00:36

Hoi, het paard dat ik rijd heeft al een ongeveer twee weken wat dunnere ontlasting, valt volgens mij af (valt in bij de schoft en aan de achterkant) en staat aan de achterkant wat hoog op te trekken, het lijkt op buikkramp. Mest geregeld onder het rijden meerdere keren (deed hij eerst altijd maar een keer) en laat meer winden als normaal. Ook met gedrag vind ik hem veranderd, de eigenaar vind hem vervelend maar ik heb het gevoel dat hij zich niet lekker voelt. Normaal is het een echte lobbes, beetje lomp maar heel aanhankelijk. Nu is hij zenuwachtig en kribbig, bij het losgooien haalt hij uit en laatst heeft hij in de les mij er op een gemene manier rot afgebokt. Ik rij hem pas 5 maanden maar mijn gevoel zegt dat er iets aan de hand is. Heb er al verschillende op stal naar laten kijken en ze zien wel dat er iets is maar niet verontrustend. Ik weet dat het zeker drie maanden geleden is dat hij een wormenspuit heeft gehad en toen was hij echt aan de late kant. Door de dierenarts vastgesteld! Zou dit weer wormen kunnen zijn?????
REAGEER SVP ALS JE ER WAT OVER WEET.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:39

als het 3 maanden geleden is, zou ik hem weer een wormspuit geven. kan best zijn dat hij er weer last van heeft. Je kunt ook een beetje mest naar de dierenarts brengen. deze kan dan onder de microscoop bekijken of hij teveel wormen en/of eitjes heeft.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:45

Zo! Daar mag wel eens een GOEDE wormespuit in! Weet je wel dat je een paard om de 8 weken moet ontwormen?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:28

Een vriendin van mij haar paard had dezelfde sympthonen maar gelukkig is ze zelf dierenartsassistente op een Paardenkliniek in Klijndijk.Haar paard had ernstige bloedarmoede. Verder had het paard koorts verminderde eetlust, gevoelig in de buik en vaak koliek.Bij nader onderzoek bleek hij draadwormen te hebben.Haar paard heeft 1 week op de kliniek gestaan ivm buikvliesontsteking. Opvallend bij hem was de dorre haarkleur, hij zat in juli nog in zijn winterhaar leek het wel. Dit paard heeft het heel ver weg moeten halen maar is weer helemaal genezen.
Laatst bijgewerkt door greetje op 17-03-02 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 20:34

Het paard is niet van mij maar ik heb hem inmiddels een goede wormenkuur gegeven, en afgesproken dat ik dat voortaan bij zou houden. Dit is een van de mindere kanten van bijrijden, de eigenaar is de baas en beslist hoe zijn paard te onderhouden. Zaterdag heb ik eens goed opgelet en je mag niet aan zijn buik komen, zijn start gaat zwiepen, hij stapt weg, oren plat en normaal schraapt hij met zijn hoeven om aandacht maar wanneer je bij zijn buik komt gaat hij stampen. Lijkt me niet echt goed.

Om de hoeveel tijd geven jullie de paarden een wormenkuur??

Groetjes en een hoefje van Gamble.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:01

Ik geef Flair om de 6 tot 8 weken een wormenspuit, ik wissel de merken af.
In de zomer zo rond juni geef ik haar een equest spuit, deze werkt 3 maanden.

Ik zou even met de eigenaar van het paard overleggen en ervoor zorgen dat er een dierenarts bij komt, misschien is het wel iets heel ernstigs.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 20:54

Dit lijkt ook een beetje op een paard dat zand in de darmen heeft, zou dat het kunnen zijn? Het paard van een vriendin van mij had ongeveer dezelfde symptomen, uiteindelijk bleek het dat te zijn. Je kunt het vrij simpel controleren: doe een paar mestballen in een emmer water, en laat het even staan. Als er zand op de bodem van de emmer ligt, heeft je paard zand in de darmen. De dierenarts heeft doorgespoeld met paraffine, daarmee was het probleem opgelost.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:12

carola schreef:
Zo! Daar mag wel eens een GOEDE wormespuit in! Weet je wel dat je een paard om de 8 weken moet ontwormen?


Hmmz, ik ontworm al 4 jaar om de 3 mnd en heb nog nooit ergens last van gehad

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:21

ik had een merrie met wormen.

nooit wat gemerkt, iets dof in haar vacht maar dat was alles.

ik ontworm elke 8 weken en na deze keer ontwormen;
heleboel wormen in mest.

toen 2 weken later nog een keer wormkuur en nu is ze schoon!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:22

ik had een merrie met wormen.

nooit wat gemerkt, iets dof in haar vacht maar dat was alles.

ik ontworm elke 8 weken en na deze keer ontwormen;
heleboel wormen in mest.

toen 2 weken later nog een keer wormkuur en nu is ze schoon!