Beginnend rotstraal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Beginnend rotstraal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 15:46

Milka begint een beetje rotstraal te krijgen. Ze heeft het nog niet.
Het stinkt ook niet en maar 1 hoef heeft een gat (volgens mij ondiep)
Nu heb ik de eigenaar van de stallen gevraagt (die heeft ook gekeken) en die zei dat ik moest teren.
Voor de zekerheid heb ik de hoefsmid ook gebelt en die zei hetzelfde.

Is dat goed?? Kan ik teren?
Voor het geval er bacterien in zatenn heb ik Milka behandeld met Betadine.

Kan ik nu rustig teren zoals de hoefsmid en stalhouder zeggen?

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:50

Ik persoonlijk vind teer echt rotzooi. Je kan beter door de hoefsmid dat gat 'open' laten snijden, dat er lucht bij kan.

Maar goed, dat teren is een discussie punt. De ene helft zegt van wel, en de andere helft zegt van niet.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 15:58

Ja want de hoefsmid zei dat het niet nodig was het weg snijden.
Omdat het nog geen echte rotstraal is. Knipoog

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:29

Je kan ook van dat blauwe spul gebruiken, dat zit in een spuitbus en geeft minder troep dan teren... Sorry maar de naam Verward is me even ontschoten dus als iemand het weet... Scheve mond

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:41

Teren zou ik dus niet doen. Daarmee sluit je de hoef af en blijven de bacteriƫn in de hoef zitten. Ik zou er egyptische zalf op doen. Eventueel een watje gedrenkt in deze zalf in het gat drukken en deze regelmatig vervangen. Verder de stal goed schoon houden.

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:56

Zelf vind ik teren ook niet echt super. Sil heeft regelmatig aan alle hoeven rotstraal. Om toch de stralen soms iets harder te maken gebruik ik teerspray. Worden ze toch harder en is niet zo heftig als echte teer. Wat verder ook goed is om het goed schoon te maken (ook van binnen) is blauwtinctuur. Dat kan je vloeibaar kopen en er zit een heel dun tuitje op dus dat kan je mooi bij de hoefballen ertussen spuiten. Als je dit niet wil is Egyptische zalf met een watje ook super! En inderdaad de smid inschakelen om de stralen mooi te snijden zodat j ze goed bij kan houden. (hmm zo blijf je lekker bezig met je paard.... Knipoog ) Oh ja de box beetje schoonhouden wil ook helpen natuurlijk! Bij ons wordt gewoon de ene week beter opgestrooid als de andere en dat merk ik meteen aan zijn hoeven.. Nou er is dus best iets aan te doen.
Maar goed dat dat je er optijd bij bent en er iets aan doet!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:23

Gebruik de zoekfunctie eens. Hier zijn al veel topics over geweest! Teren is absoluut niet goed, je sluit het dan af en de buitenkant sluit zich, maar binnenin gaat het verder. Betadine is wel heel goed.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 22:55

Ik heb eerst de hoevn ontsmet met betadine, zodat de bacterien dood zijn.
Morgen ga ik pas teren Knipoog
De hoefsmid zei dat ik dat het beste kon doen, dus we zien wel.
Als het niet werkt heeft de DA een middeltje voor me, dus het zal wel goed komen.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:58

Ik zou niet teren als ik jouw was Mijn ervaring daarmee is dat je de boel afsluit en het alleen maar erger maakt.
Wat ik altijd doe is de hoef weken in een emmer met een biotex sopje, Biotex droogt de boel uit, soda schijnt ook goed te werken, beide maken alles ook goed schoon.
Daarna kan je eventueel ook hoef en zool gebruiken, dat reinigt en maakt ook goed droog.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:00

ik knip altijd met een schaar alles losse stukjes weg, daarna met een handdoek goed de hoeven droog maken.

dan neem je wat watten en die doop je in de hoefteer, vervvolgens prop je die goed in de straal en waar het past, daarna wel op stal laten staan zodat het goed kan opdrogen.

na twee dagen zie ik altijd al verschil...

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:21

Marco heeft ook (lang) last gehad van beginnend rotstraal. Onze hoefsmid was niet zo van al die middeltjes (ik heb ook een tijdlang braaf elke dag geteerd) en adviseerd mij om de hoeven gewoon schoon en droog te houden en enkele dagen in een soda-sopje (of iets anders ontsmettend) te wassen. Daarnaast heb ik nog eens extra wat tea tree olie in de scheuren/gaten en na een aantal weken is het al prachtig genezen

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 10:13

Oke, ik moest het even een weekje van de dierenarts en de hoefsmid proberen.
Als het dan niet lukt, hadden hun nog een middel. En anders kan ik dat van jullie proberen.

Bedankt!!

Ik ga om het gat heen teren, en het gat zelf vol stoppen met betadine. En eventueel een gaasje in het gat doen. (Watje pluist dus doe ik gaasje)

Is dat een goed idee??

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:33

Heey!!
Onze hoefsmit heeft een wondermiddeltje hiervoor, dat wij altijd gebruiken voor hoefrot, rotstraal en alle andere vervelende wondjes in de hoef.
Het is heel eenvoudig spul, het bestaat uit 500 gram zinkzalf (drogist/apotheek) en 10 ml tea-tree olie (drogist/apotheek) dit meng je goed door elkaar en smeer je twee keer per dag op de hoef, wel goed schudden voor gebruik omdat de tea-tree olie snel boven komt drijven.
Het spul stinkt onwijs maar helpt echt super, met een beetje mazzel ben je er binnen een week vanaf Lachen
Succes!!

* Nieuw Profiel, met foto's!!!*

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:19

ik houdt persoonlijk niet van teren, want je kan niet zien of er nog bacterien zitten en die sluit je op met teren zodat ze naar binnen verder gaan woekeren.

Blauwe spray is CTC-spray, alleen verkrijgbaar vis de DA

Je kan ook paarse spray gebruiken voor schapenrot, die kan je zo bij de boerenbond/welkoop kopen.

Zowel CTC-spray als spray voor schapenrot werken prima bij rotstraal

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 14:36

Ik heb het dus gister met betadine gedaan.
Vandaag ging ik kijken hoe het eruit zag, en de straal was veel schoner en harder als gisteren!! Ik ga hier nu een tijdje mee door!! Haha!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:07

teer vind ik echt goor spul, geen teer meer voor mij, ik spoot er altijd gewoon betadine poederspray in, of van dat blauwsel, maar ook dat liever niet, geeft zo af. en betadine hielp echt super goed!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:10

Citaat:
maar ook dat liever niet, geeft zo af.


*kijkt naar haar paars/blauw gespikkelde armen*

ja en het spettert ook nog als je het erop spuit Scheve mond

dat spul schijnt kankerverwekkend te zijn, daarom mag het wel bij schapen, maar niet bij paarden gebruikt worden, een schaap gaat gemiddeld niet zo lang mee

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:25

Bij mijn shet maakte ik het eerst schoon met soda in water en daarna deed ik er egyptische zalf op,werkt erg goed je hebt het ook in speciale tubbes.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:32

Jessica heeft altijd heel erg rotstraal gehad (en nog steeds). De gaten zaten er echt in en ik kon zo mijn vingers in de straal duwen. Wat ik altijd doe is goed schoonmaken met water, afdrogen met een handdoek (eventueel met een hoevenkrabber de handdoek in de gaten duwen, zodat het goed droog wordt), dan blauwsel met watjes of gaasjes in de gaten en daar omheen teren. Dus niet over de watjes/gaten heen! Dit helpt over het algemeen heel goed. Verder is de stal droog houden een must!

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:01



Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 15:46

Jah die site ken ik al. Knipoog

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:00

niet teren. teren kan alleen op een gezonde hoef. Als er eenmaal rotstraal zit en je smeert er teer op is het helemaal feest voor bacteriƫn.

Ik doe er egyptische zalf op. Als het erg is kan je een steriel gaasje drenken in de zalf, oprollen en dat erin proppen. Op de uithof gebruiken ze dat trouwens ook.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 16:06

Ik doe teer op de andere 3 hoevn van Milka, en doe betadine op de hoef met rotstraal. Om het gat heen teer ik wel.
En het werkt!! Haha!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:41

Cavalor dryfeet. Wel ff handschoenen aandoen. Anders word je de volgende dag wakker met helemaal ingedroogde handen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Joelle, Annash, BeFunny, boemel, bonnielau, dazai, Eepie, Fly_high, Getty_Maan, Jorex, Kabayo, Maanon_, Pierus, rien10, Schrompeltje, Sica, weslyjune, Zinzi_jewel en 73 bezoekers