Veulen van 2 weken oud is als de dood voor mensen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Veulen van 2 weken oud is als de dood voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 19:44

Vandaag ben ik wezen kijken bij een veulentje van een vriendin van me.
Leuk hengstje lekker levendig niks mis mee zou je denken.Maar schijn bedriegt,hij staat 24 uur per dag met een halstertje omdat hij niet te pakken is.
We hebben de merrie dus gepakt,veulentje drentelde erachteraan,lekker los gegooid in de binnenbak.
In eerste instantie begon de merrie me gericht aan te vallen,maargoed dat was ik van haar wel gewend Haha!
Na een tijdje accepteerde ze m'n aanwezigheid,heb toen eerst geprobeerd het veulentje z'n aandacht te trekken door me klein te maken en steeds ietsje dichterbij te komen.Maar hij is dus echt niet nieuwgierig naar mensen toe.
Maargoed na mislukte pogingen het veulentje te bereiken,hebben we ze toen we weer naar huis gingen,op stal gezet.De eigenaresse heeft toen de merrie vastgehouden en ik heb het veulentje bij z'n halstertje gepakt.Na wat strubbelingen(had niet anders verwacht van een jong veulen dat voor het eerst druk op het halstertje voelt)kalmeerde hij iets en liet zich over z'n lijfje aaien.Maar toch bleef ie als een rietje staan beven,heb hem geprobeerd gerust te stellen door hem lief aan te spreken en z'n manekam te masseren.
Ik wist tot toen niet waarom hij zo angstig was,had ook al gevraagd of er mss toch niet iets was gebeurd,maar volgens haar niet.Totdat we op het punt staan weg te gaan.
En blijkbaar schoot haar even later toch iets te binnen;Toen het veulen een dag oud was en de stal uitgemest moest worden is er toch iets goed mis gegaan.Iemand van stal bood haar aan te helpen om ze te verplaatsen,zij zou de merrie meenemen en hij zou het veulen wel even optillen(djeez waarom zou een veulen nou na een uur al kunnen lopen?!) Frusty
Merrie is nogal beschermend dus raakte in paniek toen het veulen opgepakt werd en draaide eromheen.Toen heeft die man het veulen dus laten vallen,niet op stal maar net erbuiten op de stenen vloer dus.
Veulen werd weer teruggeduwd op stal,maar de merrie rende in blinde paniek ook naar stal en zorgde ervoor dat een van de benen van het veulen klem kwam te zitten.
Geen goede start dus voor dit kleine hummeltje,snap nu dus ook waardoor z'n gedrag veroorzaakt is.Mijn benadering zou ook heel anders geweest zijn als ik dit vooraf had geweten,maargoed kan je een 14 jarig meisje dit kwalijk nemen?
Ik heb haar iig beloofd te helpen,weet dat daar heel veel tijd en geduld in gaat zitten.....daarbij kan ik nog wel tips gebruiken.
Via deze weg vraag ik dus ook of iemand ervaring heeft met veulen(s) dat het vertrouwen in mensen kwijt is?Wat is de beste manier om zo'n veulen te benaderen of moet je juist kiezen om je passief te houden en het veulen jou laten benaderen?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:02

Ik zou denk ik het veulen laten vasthouden (aan zijn halster)en hem dan overal aanraken. Daarna met rust laten. Dat enkele dagen achter elkaar doen net zo lang tot hij wat meer ontspant. Daarna elke keer een stapje verder.

Succes ermee. Laat je nog weten hoe het verder gaat??

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:17

mee eens stap voor stap verder gaan en nix overhaasten

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:21

Tja dat is idd een verkeerde start en zoals al beschreven net echt handig, maar nu verder met dit probleem. Lijkt mij dat je het goed aanpakt, manenkam krabbelen en bovenop kontje zijn vaak gelefde plekjes doet moeder ook! Het zal idd allemaal wel even duren voor het vertrouwen er weer is, maar de tijd die je eraan besteed zal heus wel beloond worden. Nou heel veel succes ermee OK dan!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:38

Je moet het veulen overal inderdaad proberen aan te raken.
En ga hem lekker kriebelen zodat hij ook aan jou gaan kriebelen.
Ze vinden het heerlijk tussen de voorbenen en op de schoft, en bij hun staartje.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 18:35

Sja als ik de kans kreeg zou ik dat ook wel doen,maargoed ik heb besloten ermee te stoppen.
Als ik probeer een 'afspraak' te maken dan kan ze opeens niet,dan stel ik voor alleen te gaan en dat vind ze ook niet goed.Prima,maar als ze m'n hulp niet wilt kan ze met dat ook direct zeggen ipv me aan het lijntje te houden.
Helaas betekent dit wel dat die kleine hier de dupe van word,ik zie haar niet dagelijks met hem bezig zijn.Mevrouw vind het belangrijker om alweer op de rug van de merrie te zitten Frusty ........Ik wil niet iedere tiener afkatten ook omdat deze merrie per ongeluk drachtig is geraakt,maar waarom krijgen kinderen van deze leeftijd de verantwoording over zo'n jong leven?
Dit veulentje heeft nog een heel leven voor zich,ik wil niet weten wat er gebeurd als hij groter is.Ze kan de merrie al niet aan....... Scheve mond

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:46

Hopelijk wordt hij over een half jaar verkocht, en komt hij in goede handen.
Zo'n triest verhaal

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:31

hele slechte start ja, maar ik dnek dat je veel tijd bij het beesje door moet brengen, bij ons zijn ook de veulens schuw(behalve mick Clown ) je meot hem gewoon bix geven uit je hand enzo, en dan heel leif tegen hem praten, hij kotm vanzelf wel naar je toe denk ik

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:16

het veulen moet naar jou toekomen. Heel klein maken, zodat hij niet tegen je op ziet. Net zolang blijven zitten, totdat hij bij jou komt. Dan ga je hem aaien op plekken waar hij jou goed ziet. Aan het hoofd is nog heel eng,dat kun je beter nog niet doen. Rug en staartje zijn de begin plekken Heel veel kriebelen dus. Op een gegeven moment gaat ie het wel fijn vinden. Knipoog Succes

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:36

Volgens mij hoeven we geen oplossingen en goede begeleiding meer te verzinnen als de eigenaresse niet meewerkt en andere dingen belangrijker vind. Jammer allemaal!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:45

Inderdaad heel jammer..Maar goed, mocht de eigenaresse zich bedenken Knipoog
Ik heb een keer per ongeluk een veulen mak gekregen.. was de stal aan het uitmesten en kreeg telefoon. Ben toen in een hoekje gaan zitten bellen. Een uur later (ja, ik ben nogal een leut Knipoog ) stond hij aan mijn schoenen te snuffelen en even later was ik helemaal niet eng meer.
Achteraf gezien is het denk ik ook wel een goed idee.. ten eerste negeer je het veulen, dus ben je niet echt een bedreiging. Verder hoort hij telkens je stem en zit je stil in een hoekje. Hij heeft dus alle tijd rustig bij je te gaan kijken.
Je kan het allicht een keer proberen Knipoog

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 03:14

Komt vanzelf, echt waar
Rose begon mensen pas leuk te vinden toen ze 2,5 maand oud was. Ze ontdekte toen ineens dat mensen je kunnen kriebelen op plekjes waar je zelf niet bij kan komen Knipoog
Gewoon rustig blijven zitten, op je kont of op je hurken, en als het veulen dichtbij komt langzaam je hand uitsteken. De eerste keren zullen ze wegrennen, maar er komt een moment dat ze niet meer bang zijn Lachen

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:42

hoi,

ik ben de eigenaares van het veulentje,
en inderdaad chantal ik kon niet en ik zei het eerlijk.
het gaat onwijs goed met het veulen op dit moment.
hij komt nu heel graag met me spelen en stoeien we gaan ook met de bal spelen en komt achter me aan rennen hij geeft al voetjes enzo.
ik ben echt trots op hem Bloos
maar daarom hoef je mij niet zo neer te zette Verdrietig dat ik liever op me pony rij. Verdrietig
dat is helemaal niet waar.
Selina staat nu op dit moment het meeste stil en lekker te grazen met het veulen in het weiland worden eruit gehaalt om te borstelen en stukje lopen en met het veulen spelen en knuffelen en in het warme weer lekker afgespoten.
hij is erg verandert het heeft me rijd gekost maar ik heb nu een leuk beestje er aan over.
en hij word niet verkocht
hij mag lekker blijven en lekker ze 3 jaartjes met ze lotgenoten spelen en af en toe stukjes wandelen.

gr

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:35

dat is inderdaad nie zon goede start.... marja.. ik zou het veulen heel rustig benaderen. En met de merrie bezig gaan bevoorbeeld de merrie poetsen, mischien zien ze dan dat je geen kwaad doen. Je kunt ook met een papiertje (of iets anders) zachtjes ritselen daar worden ze (niet allemaal hoor) nieuwschierig van en willen ze kijken.. Heel veel suc6 in ieder geval!!

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:42

hoi,
het veulen is heel aanhanlelijk geworden komt nu zelf naar de mens toe rennen;)

gr

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:55

de eerste dag dat mijn veulen geboren was was het ook heel bang voor me! Logisch mams deed alsof ik een of andere griezel was Haha! ! Ik heb ze toen in de box gedreven en ben er de hele dag van 's ochtnds 9 tot etenstijd in de box blijven zitten. Allemaal boekjes mee, en lekker de hele dag tegen mijn paardjes zitten kletsen! En dat heeft zker geholpen!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:38

Ik heb ook een verzorgveulen...die is een maand geleden gekomen. Ze is nu 3 maanden. Ze had 2 maanden lang geen mens gezien en haar moeder ook niet. Echt een drama in het begin...je kon ze niet pakken of aaien...want ze rende alleen in paniek door de wei als ze mensen zagen. Er was toen nog een pony met veulen...die pony's vonden ons wel leuk...ze waren altijd blij als ze ons zagen en ze kregen lekkers. Die schuwe pony's zagen dat en ze werden nieuwschierig. Heel langzaam ging het beter. Ze kwamen wel lekkere hapjes bij ons ophalen. Het bange veulen keek naar het andere veulen dat wel bij me durfde te komen en langzaam aan kwam het ook steeds naar me toe. Toen moest de merrie die niet bang was naar de hengst, veulen ook mee.
De bange merrie en veulen waren niet meer zo bang als eerst...maar toch rende ze weg als ze een ander mens dan mij en mijn zusje erbij zagen.
Nu gaat het steeds beter. Met de merrie hebben we nu geen problemen meer. Met het veulen op zich ook niet. Maar ze wil alleen mensen voor haar hebben en niet naast haar en ze wil beslist geen halster om.
Ze moet daar nog aan wennen...maar dat duurt nog lang...
Verder zijn het nu echt superbrave pony's...je kunt er echt alles mee doen

Irisje3
Berichten: 171
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:01

ik hoop dat het beter gaat

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:02

dit is het veulen waar het om ging

[img]http://213.84.242.144/uploadsss/24104_Afbeelding%20019(26)_l.jpg[/img]

Alicia

Berichten: 525
Geregistreerd: 01-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:22

Hallo,
Waar bemoeid iedereen zich eigenlijk mee?
Het veulen moet wennen uhu.
Ik kan ook alles met het veulen doen en ik zie hem ook niet vaak!
Dus wat is nu het probleem???
gr

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:25

Sorry, ik snap het ff niet..
Wie ben jij? De eigenaar ofzo? Verward
Vat et ff niet..

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:09

nee, ik ben niet de eigenaar! (Ik zit effeop de naam van Suus 14....)
Maar ben een goede vriendin die alles met het veulen kan doen!
Zie echt het probleem hier niet van in ofzo! :S:S
Gr

Ydel

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:55

de mensen hier gaven gewoon hun mening en daar hoeft natuurlijk even niet zo fel op gereageerd te worden....
als je op andermans profiel gaat zitten, dan is dat toch verwarrend?
mijn jaarling was ook schichtig en kon niets, moet je dr nu zien... Haha!