westernfjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 13:31

ik rijd soms op een western fjord maar begrijp van het westernrijden nog niet zoveel hulpen enzo wie kan me helpen met enkele tips

fritsie
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:41

misschien moet je wat duidelijker zijn. Ik denk dat de meeste je nu niet echt ver kunnen helpen of je een online theoretische les geven. terwijl als ze weten bij welke hulpen je eerst wil begrijpen dan kunnen ze je al gauw beter helpen.

x lara

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:56

precies lara! en dat niet allen maar heb je het over teugel, been, gewicht hulpen of over de stem hulpen want stemhulpen verschillen nog al heb ik gemerkt.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:29

Tip: neem les (van een goede instructeur/instructrice).

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:30

Tenfold schreef:
Tip: neem les (van een goede instructeur/instructrice).


Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:37

Jublover schreef:
ik rijd soms op een western fjord maar begrijp van het westernrijden nog niet zoveel hulpen enzo wie kan me helpen met enkele tips


Zal ik je dan maar als enige een goed en bruikbaar advies geven? Haha!

Geef de hulpen net als op een western Quarter, western Arab, western Paint of western Haflinger!

Tong uitsteken
Clown

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:08

ja dat vind ik een goeie sonja en net wat tenfold al zegt neem les van een goeie instructrice

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:29

Tenfold schreef:
Tip: neem les (van een goede instructeur/instructrice).

Helemaal mee eens (voor de verandering :p)

fritsie
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:32

mag ik reageren op jullie reacties? is misschien wel de beste tip die je kan geven, maar ja als er iemand vraagt of we kunnen helpen met een probleem in een trail oefening of wat dan ook, dan zeggen jullie toch ook niet neem les bij een goede instructeur/instructrice? maar dan helpen jullie diegene toch ook?

vind het eigenlijk een beetje banketstaaf tegenover degene die gewoon een serieuze vraag stelt.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:59

als je de hulpen van dat paard wilt weten kan de eigenaar van de pony je denk ik het beste helpen, die weet precies alle commando's ed. dus zou het gewoon is aan hem/haar vragen of ze je wat kan uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:59

Fritsie, kun jij mij dan ook via internet effe gauw leren kunstschaatsen? Want dat zou ik ook serieus best wel willen kunnen zonder er verder enige notie van te hebben, me er voor in te spannen, les te nemen oid.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:21

Mijn tip was anders zeer serieus bedoeld.
Hoe kun je in een paar zinnen 'de hulpen van het westernrijden' uitleggen, als je al van 'DE hulpen' kunt spreken? M.i. is dit alleen te leren met behulp van een goede begeleiding (en jaaaaren lang oefenen).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:29

En wat er dan ook nog bij komt kijken is dat je, als je al een poos dressuur hebt gereden, behalve het aanleren van de hulpen ook weer een heleboel af moet leren.
Mijn advies zou zijn om te gaan lessen op een (goede) westernmanege op een (goed) paard dat de hulpen al kent. Als je al les hebt op die westernfjord en je snapt de hulpen niet goed, dan is de instructie niet goed geweest. Een goede instructeur hoort bepaalde dingen op verschillende manieren uit te kunnen leggen.
Als je al een tijdje meerijdt in de western, zul je ook zien dat er verschillende stijlen in het westernrijden zijn. Dus ook wat dat betreft zouden tips die we hier kunnen geven compleet averechts kunnen staan op wat de ander zegt. Daarom is het het beste om je aan een instructeur vast te houden, ipv overal een stukje mee te pikken....mijn advies is idd les nemen, en blijf bij één instructeur (voorlopig)

En nog wat: je moet jezelf zeker 10 lessen de kans geven om te voelen wat western eigenlijk inhoudt. Hoe vaak heb je op die Fjord gereden ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:01

Als je een klein dingetje tegenkomt kun je daar wat meer op ingaan. Bij een grote complexe vraag is het erg moeilijk om dat via het internet op te lossen. Ik denk dat dat het verschil is. Dus het kleine probleem is in dit geval de trail oefening, het grote probleem zou dan zijn wat westernrijden eigenlijk is.

fritsie
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:05

ok mee eens, maar is het dan echt nodig om "banketstaaf" opmerkingen te maken? zoals amen of het bericht van sonja?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:12

Misschien omdat die vraag weleens vaker op bokt langs is gekomen? Paardrijden leer je niet uit boeken of van het internet. En die opmerking van Sonja doelde in mijn ogen eerder op het woord "westernfjord" dan op het feit dat de TS hier de vraag stelt hoe de hulpen in elkaar zitten.
Wat maakt de hulpen voor een Fjord anders dan voor een ander ras?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:55

Ik heb net heel veel berichten naar de mesthoop verplaatst. Graag ontopic en persoonlijke gesprekken verder via PB.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:03

Naast les nemen kun je ook eens naar de bibliotheek gaan.
Daar staan vast wel een paar goede boeken over western rijden.

GO WEST is een hele goede met duidelijke uitleg.

Succes met je paard

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:31

Anya schreef:
Ik heb net heel veel berichten naar de mesthoop verplaatst. Graag ontopic en persoonlijke gesprekken verder via PB.


Sh.it Tong uitsteken heb blijkbaar het beste weer eens gemist
jammer Huilen
Het penny gehalte werdt wel erg groot op Bokt de laatste tijd
Cool
Oja ontopic blijven Schijnheilig
Ben het met sonja eens Cool

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:46

ik ben het ook met sonja eens.... en met cassidy...
ik kreeg laatst de mededeling dat elke hulp op elk paard het zelfde moet zijn in het western.. of engels.. lijkt me ook wel..
wat zal ik dan een lastig paardje hebben, kom er achter dat ik dr dingen verkeerd geleerd heb.. Scheve mond ooooops
maar zoals cassidy zegt, geef het 10 lessen de kans...

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 04:21

misschien kunnen jullie haar dan ook vertellen waar ze les kan nemen? Want als toevallig iemand weet in buurt van Arnhem waar je western les kan nemen zou ik het dara ook graag proberen Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 08:28


Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:16

tadaaaaa