[LO] Longeren een gogue of chambon??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

[LO] Longeren een gogue of chambon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 08:17

Wat is beter om een paard tijdens het longeren de rug te laten ontspannen een gogue of chambon.....wat is jullie ervaring??

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:24

zonder. Er zijn te vaak hulpteugelen die verkeerd gebruikt worden of dat de mensen denken dat het werkt maar niet zien hoe het paard echt reageert. (Niet persoonlijk bedoelt, maar ik ben van mening dat er veel te vaak naar "hulpteugels" gegrepen wordt). Gewoon met de longeerlijn longeren en verder niets, het paard ontspant het meest als er het minst aan hem getrokken wordt, zeg maar. Daar ben ik voorstander van!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 13:27

Bedankt voor je reaktie...maar voor een tijdje gebruiken, wanneer het paard net ingereden is en nog vaak gespannen loopt, ook aan de longe??
Ik ben met je eens dat je zo min mogelijk van hulpteugels gebruik moet maken....
Maar ik denk ook dat het voor een bepaalde periode geen kwaad kan, wanneer het paard nog erg nerveus en gespannen is....

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:34

ieder zn eigen. Ik houd er al niet van om het een periode te doen. Een keertje of 1 keer in de zoveel tijd eens, maar meer ook echt niet. Er zijn heus wel uitzonderingen, ik kom ook wel eens dingen tegen die je het makkelijkste/ snelste/ beste op kan lossen met een hulpmiddel, maar dat beperk ik zoveel mogelijk. En juist bij jonge paarden NIET, want zij zijn nog zo heerlijk onbevangen en kennen nog geen druk en spanning, dat wil ik graag zo houden. Door (lang/vaak) te longeren raken ze juist vertrouwd met de omgeving, jou, het hele gebeuren en uiteindelijk ontspannen ze dan ook, door de neus helemaal over de grond te laten glijden. Dat vind ik veel fijner dan er een hulpteugel aan de zetten en zo geforceerd een houding afdwingen die zeker voor een erg jong paard nog helemaal vreemd en nieuw is.....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:35

Ik heb je topic verplaatst naar UZ.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 13:38

Yep...ik kan een heel eind met je meegaan, maar het betreft hier een merrie van 8 jaar, die pas een half jaar onder het zadel is (in die zin nog heel groen), maar het is nogal een "hittepetit", en met longeren vliegt ze werkelijk met opgeheven hoofd de bak door.
De instructrice raadde ons toen aan om even een gogue te gebruiken, totdat ze wat rustiger loopt....

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:42

tuurlijk, gewoon doen. Want ik ben ook groot voorstander van luisteren naar de gene die je betaald om je te helpen en adviezen uit te brengen. Kijk maar eens hoe het gaat, bespreek alles met de instuctrice, wissel met haar gedachten en ervaringen uit, houd haar er anders bij tijdens het longeren met hulpteugel, bespreek de andere mogelijkheden enz enz enz

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 13:43

Amadeo schreef:
tuurlijk, gewoon doen. Want ik ben ook groot voorstander van luisteren naar de gene die je betaald om je te helpen en adviezen uit te brengen. Kijk maar eens hoe het gaat, bespreek alles met de instuctrice, wissel met haar gedachten en ervaringen uit, houd haar er anders bij tijdens het longeren met hulpteugel, bespreek de andere mogelijkheden enz enz enz



Bedoel je dit sarcastisch of meen je dat??

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:46

Stephany schreef:
De instructrice raadde ons toen aan om even een gogue te gebruiken, totdat ze wat rustiger loopt....


Ik zou voor de gogue gaan, maar gebruik hem niet te lang en niet te vaak en begin op een lichte stand. Als een gogue goed gebruikt wordt kan het niet zoveel kwaad. Mijn paard loopt er prima mee en loopt er hooguit 1 keer in de maand mee aan de longe ( voorheen wat vaker maar ik heb het afgebouwd) en loopt heerlijk soepel en licht in de hand als een veertje.
succes!!!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 13:48

He bedankt!! Hier kan ik wel wat mee! Is ook zeker de bedoeling om het af te bouwen! Het is gewoon om aan te leren dat ze wat ontspannen over de rug gaat lopen!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:50

Stephany schreef:
He bedankt!! Hier kan ik wel wat mee! Is ook zeker de bedoeling om het af te bouwen! Het is gewoon om aan te leren dat ze wat ontspannen over de rug gaat lopen!


Met wat oefenen gaat dat zeker lukken!!! succes

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:04

Haaai Stephani, longeren met een hulpteugel kan best wel eens praktisch zijn evenals het longeren aan de dubbele longe. Lammert Haanstra heeft een goed boek (en video) over longeren, misschien leuk om eens te lezen. Ik vind zijn "touwtje"het prettigste werken bovendien kun je het op verschillende manieren bevestigen afhankelijk van het doel!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:27

nee hoor, dat was serieus! Ik meen echt dat je niet voor niets een instructrice in dienst neemt, je wil wat van haar toch? (ik ben wel eens sarcastisch, maar dat was ik nu niet, haha!)