Spoedvraagje : Hoe ziet hoef met hoefzweer eruit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Spoedvraagje : Hoe ziet hoef met hoefzweer eruit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 11:31

Jongens, misschien kunnen jullie me helpen. Onze Haf is sinds zaterdagmiddag erg kreupel. Aan hrt hele been is niets te zien en te voelen, toch wil hij niet op zijn linkervoorbeen staan. Ik had ook naar de hoef gekeken, maar zag niets bijzonders. Nu zit ik naar hoefzweren te kijken en wat daar gezegd wordt lijkt veel op mijn Waljano's probleem. Net nog even onder de hoef gekeken, en zie wel paars/rossige kronkelige streepjes op zijn zool. Dacht eerst dat het zo hoorde, maar nu begin ik te twijfelen. Ik wil niet zijn andere voeten optillen om te vergelijken omdat ik hem dan nog meer pijn doe ! Wie weet hoe een nog niet uitgebroken hoefzweer eruit ziet of heeft er een foto van of zo ! Waljano loopt neit op ijzers.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:37

Voel eens aan zijn hoef (op de straal, rondom de straal, de buitenkant van de hoef zelf)...is het warm? Warmte kan de plaats van de hoefzweer indiceren.

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 11:39

Ik heb wel aan de hoef gevoeld, en die volet warm, maar niet of nauwelijks warmer als de andere woet volgens mij ...

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:44

Wat zegt de da ervan?

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:12

Is er niemand die ervaring heeft met hoefzweer en me kan beschrijven hoe de zool er dan uitziet ?

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:13

je ziet er helemaal niks aan in eerste instantie. soms kan het been een beetje opgelopen of warm zijn.
laat de hoefsmid komen en laat hem de hoef onderzoeken met een visiteertang. Dan knijpt hij in de voet en als ie gevoelig reageert zit er meestal een zoolzweer.

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:18

ja, dat wordt een leuke belevenis. Ik bekap hem de hoeven zelf omdat hij een hoefsmid aan zijn voeten niet kon verdragen. Heeft er eentje een trap verkocht en die wilde niet meer komen.... De andere moest hem een praam op de lip en op eht oor zetten om hem in toom te houden, dus daar kreeg ik zo'n genoeg van dat ik zo'n enge bekapcursus heb gedaan en hem nu sinds een tijd zelf bekap, zonder problemen. Helaas heb ik geen verstand van hoefziekten, dus ik denk dat ik er aan moet geloven. Wordt bij ons in de buurt een probleem om een vrije hoefsmid te vinden ....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:22

Dat is dus het nadeel als je zelf bekapt, op momenten dat het echt kritisch wordt heb je dus een probleem.
Een beetje DA moet ook een zoolzweer open kunnen snijden, misschien moest je daar dan maar mee beginnen. Dat arme paard, al die tijd met een hoefzweer staan....

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:24

ik lees nu pas over die paarse streepjes. Dat klinkt meer als een kneuzing. Toch maar ff de DA laten komen dan he.

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:27

Ja morgenochtend ga ik de DA ook bellen. Vanmiddag laat ik ook even een stalhouder hier uit de buurt er naar kijken, die eheft al 30 jaar vele parden en weet er wel veel van. We hadden eerst heel sterk eht gevoel dat hij met stoeien zich had bezeerd aan de spieren omdat er nergens verdikkingen en warme plekken optraden. Een DA gaat dan weer aan hem zitten trekken en duwen en dan krijg je te horen dat je even een week aan moet zien. Wij over ons toeren en het paardje nog broerder als hij er al aan toe was ...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:31

AnitaB schreef:
Ja morgenochtend ga ik de DA ook bellen. Vanmiddag laat ik ook even een stalhouder hier uit de buurt er naar kijken, die eheft al 30 jaar vele parden en weet er wel veel van. We hadden eerst heel sterk eht gevoel dat hij met stoeien zich had bezeerd aan de spieren omdat er nergens verdikkingen en warme plekken optraden. Een DA gaat dan weer aan hem zitten trekken en duwen en dan krijg je te horen dat je even een week aan moet zien. Wij over ons toeren en het paardje nog broerder als hij er al aan toe was ...


Morgenochtend?? Dat beestje wil nauwelijks op zijn been staan en je belt pas morgenochtend?? Telefonisch advies kost niks hoor en dan heb je tenminste iemand die ervoor opgeleid is..
Mijn jaarling heeft ook hoefzweren gehad, maar je ziet er niks aan, het moet opgesneden worden.. Kijken heeft geen zin..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:33

Iedere minuut dat je het paard zo laat staan is dierenmishandeling. Hij staat al zo sinds Zaterdag? Slechte ervaringen uit het verleden mogen niet het argument zijn om het nog een dagje aan te zien.

Ik zou NU de DA bellen, helemaal als er verder geen verdikkingen te zien zijn aan het been. En een DA die zegt dat je het een weekje aan moet zien met een zoolzweer is de naam DA niet waard.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:02

Buiten dat kan een zoolzweer ook leiden tot bloedvergiftiging als jjeheb te lang laat zitten en hij komt niet vanzelf naar buiten.

Een hoefzweer kan je aan de buiten kant niet zien. En ik zou toch een smid laten komen je kan altijd aan de DA vragen of hij je paard wil sederen. Je kan wel alles zelf willen doen .. maar als je hier vraagt hoe een zoolzweer eruit ziet (terwijl je die niet ziet aan de buitekant) dan weet ik dus niet of dat verstandig is.
Ik zou ook een deskundig arts raadplegen. Was Cassidy ook zegt als een arts hiervan zegt dat he he aan moet kijken bel je gewoon een andere arts die zijn vak wel verstaat.

Veel Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:08

Bij ons op stal staat een paard met een versleepde hoefzweer (Smid en DA konden hem niet vinden, en het paard stond op zooltjes). Heeft heel slecht gestaan, en in Utrecht konden ze het ook zo snel niet vinden. Het was kantje boord, paard heeft het op het nippertje gehaald.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:10

dat een zoolzweer niet vanzelf naar buiten komt is niet zo. Maar je kan beter niet wachten tot dat gebeurd. Erg pijnlijke zaak en erg "messy"
Als je een infectie krijgt in de voet kan dat bovendien tot blijvende schade leiden, en het is nog altijd "no feet, no horse"

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:35

HeyNatasja mijn bijrijdpony heeft 2 maanden terug ook een hoefzweer gehad. Zelfd de dierenarts heeft niks aan de hoef kunnen zien wel liep haar been op met vocht en moesten we ontstekingsremmers geven hiervoor. Wij dachten ook van wat is het nou? Pas na 2 weken kwam de hoefsmid op haar hoeven te doen en kwam het aan het licht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:38

Mijn hoefsmid zegt altijd dat je bij acute kreupelheden onder de voorknie maar het beste hem erbij kunt halen, drie van de vier keer is het een hoefzweer

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:46

volgens mij staat er op www.hoofcare.nl wel een foto van een paard met een hoefzweer

succes

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 16:41

Mijn vraag was of iemand wist hoe een hoefzweer eruit zien.
Mijn paarden zijn mijn alles en ik zorg echt prima voor ze. Ik hoef dus geen opmerkingen over het wel of niet erbij halen van een DA. Mijn paardenarts kan je trouwens alléén 's morgen tussen 8 en 9 bellen.

Maar alle anderren die wel serieuze en goede reacties op mijn vraag gaven, hartstikke bedankt !

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:20

AnitaB schreef:
Mijn vraag was of iemand wist hoe een hoefzweer eruit zien.
Mijn paarden zijn mijn alles en ik zorg echt prima voor ze. Ik hoef dus geen opmerkingen over het wel of niet erbij halen van een DA. Mijn paardenarts kan je trouwens alléén 's morgen tussen 8 en 9 bellen.

Maar alle anderren die wel serieuze en goede reacties op mijn vraag gaven, hartstikke bedankt !


Niemand zegt dat je niet goed voor je paarden zorgt meid we bedoelen het goed hoefzweren kunnen naar aflopen en zijn geen dingen waar je bij gaat afwachten.

Als je arts alleen tussen 8 en 9 te bereiken is, dan zoek je een andere arts want er zijn er die (zoals het IMO hoort) 24/7 te bereiken zijn. Je paard zal verdorie met een goede koliek staan. Je kan volgens mij niet een paard een week lang echt kreupel laten staan. Ik kijk het ook een paar dagen aan maar niet te lang. Als ik een hoefzweer vermoed bel ik de smid en hij heeft er dan ook uiterlijk de volgende dag te staan.

Ik heb mijn paard de eerste 4 /5 keer bij de smid ook helemaal plat moeten spuiten maar een hoefzweer snijd je er niet zelf ff uit
het is goed bedoeld heus ! Ik weet niet wat jij wel en niet serieuse reacties vindt maar een smid of een DA bellen lijkt mij in dit geval het beste.

veel succes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:35

Ga met Riant mee, een DA hoort er 24/7 voor je te zijn...
Is hij er niet voor je, moet je een ander zoeken. Dieren houden zich nu eenmaal niet aan kantooruren om ziek te worden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:33

Een hoefzweer kun je niet zien, maar wel voelen.
De hoefwand is warm op de plek waar de zweer zit en de bij de pees kun je meestal een duidelijke hartslag voelen (kloppend gevoel).
Het been kan dik zijn maar dat hoeft in eerste instantie niet.

Ook kunnen beide benen (achter of voor) even warm aanvoelen, terwijl er met de andere 2 een duidelijk verschil is te voelen.

Wat je kunt doen is met een hamer tegen de plek tikken waar je de zweer vermoed. Het paard gaat dit niet fijn vinden (dus denk om een trapreactie), op een andere hoef zal hij deze reactie niet geven of iig veel minder venijnig reageren.

Hoe sneller je de zweer laat uitsnijden des te beter is het, het genezingsproces zal dan ook sneller gaan omdat er minder druk (=pus) is wat eruit moet.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:53

SM.. Bij die van mij was dus niks te voelen qua warmte en niks te zien, ja hij liep stokkreupel.. Na wat snijwerk kwam er een dot pus naar buiten, Het arme beestje heeft megapijn gehad..
Ga verder met Riant en Cassidy te zijn, een dierenarts hoort 24/7 bereikbaar te zijn..zoniet ga je opzoek naar een andere arts die dat wel is..

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:55

ik heb al eens een paar keer met een hoefzweer te maken gehad en dat stelt niks voor. Sterker nog, ik was er elke keer vroeg bij en dan konden ze de zweer nog niet vinden.. Dat schiet dus echt niet op.

De laatste keer (is al weer een jaar of 4 geleden) wist ik bijna 100 procent zeker dat het een hoefzweer was. Ik heb express nog even gewacht. Toen op dat moment de hoefsmid kwam kon hij het zo opensnijden en had ik er toen veel minder last van dan een keer daarvoor toen zijn halve hoef was weggesneden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:40

Essie, het ligt aan de locatie van de zweer. We hebben een paard op stal waar een hoefzweer altijd zo hoog zit dat de smid niets kan vinden. En die komt dan bij de kroonrand naar buiten toe. Je wilt alleen niet weten wat het paard tot het moment dat de zweer doorbreekt, voor een pijn lijdt.
En niet iedere zweer kan naar buiten toe. Slaan ze naar binnen toe ben je verder van huis.

Verder ben ik met je eens dat een rijpe hoefzweer makkelijker te vinden is. Maar je paard op drie benen zien staan is ook weer zo zielig.