Nu al dekens?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Nu al dekens?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:34

Hier tegenover zag ik het eerste paard alweer onder een deken staan. Was dan wel een gewoon dun regendekentje maar toch...ik vind het nog wel warm (ook in de regen) voor een deken...Zijn er nog meer die nu al met dekens beginnen?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:35

er zijn al best wat mensen die al hun paard onder de deken zetten, ik begin er zelf mee als de temperatuur overdag nog rond de 10 graden is... maar dan komt er wel meteen een 200 grams op

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:44

Ik heb vanmorgen mijn 29 jarige ruin een regendeken op gedaan.
Door zijn leeftijd heeft hij nogal problemen met zijn vacht en die is ook niet meer waterdicht. Dus bij langdurige regen wordt hij nat tot op de huid.
Een beetje rillen is niet zo erg maar nu stond hij echt heel erg met zijn achterhand te shaken en dan ben ik problemen liever voor.
Als het weer opknapt, gaat de deken er ook weer af.

De rest van de pony's krijgt helemaal geen deken op en ze blijven de hele winter 24/7 buiten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:52

Ik heb de mijne nu tijdens de regen ook dekens op.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:04

Vanavond gaat Har onder een dunne deken...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:08

Hoe koud gaat het dan vanavond worden? Ik begin eigenlijk pas onder de 15 graden met een zomerdekentje.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:09

Ik heb mijn paarden nog niks op, vind het nog te vroeg en de temperatuur is naar mijn mening nog niet genoeg gedaald voor dekens.

In de regen kan ik begrijpen dat de regendekens nu op gaan, en 's nachts kan ik zomerdekentjes ook begrijpen, maar ik begin er zelf nog niet aan.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:11

Hmmm, blijft deze week zo'n 17 a 18°C s'nachts, dus voor die van mij nog geen deken. Maar, bij ons op stal is een endurance paardje net geschoren, en die staat wel met een dekentje.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:14

Ik heb een paar keer staan te twijfelen of ik toch niet de regendeken op zou doen, zeker voor de nacht. Maar ja dan staat ze er overdag ook mee op, omdat ik pas 's avonds kom en de kudde 24/7 buiten staat. Zweten onder een regendeken lijkt me nog erger dan natregenen, dus heb ik de deken maar afgelaten.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:16

Ik heb vanochtend ook staan twijfelen met de regen hoor, maar aangezien ik zelf ook nog in een shirtje met korte mouwen buiten loop met dit ietsie pietse regen heb ik ze afgelaten.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:16

Sjuimpje schreef:
Ik heb de mijne nu tijdens de regen ook dekens op.


Ik twijfel ook om mn paard een regendeken op te doen... maar werk overdag en kan de deken dus niet afdoen als t zonnetje schijnt...

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:56

Zodra de mijne weer naar stal gaat ga ik ook beginnen met dekens.
Ze heeft nu al een aardige wintervacht. Ik weet niet wat ze van plan is maar als het in dit tempo doorzet gaat ze voor de poolbeer prijs.

In de wei kan ik helaas geen deken op doen. Ze staat in een kudde van 20 paarden en dan heeft mijn deken geen schijn van kans. Knipoog

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:09

Dekens zijn voor sukkels, bijzondere gevallen en oude paarden.
Oude paarden hebben vaak problemen met de kou en nattigheid, mede omdat hun spijsvertering vaak niet zo optimaal meer werkt. Dan kan een deken nut hebben.
Er staat bij ons op stal een paard wat in zijn jonge jaren twee keer een fikse longontsteking heeft gehad omdat ie zonder deken stond. Hij kan daar kennelijk niet tegen, dan heeft een deken nut.
In 95% van alle overige gevallen zit de noodzaak van een deken tussen de oren van de baas, omdat die redeneert vanuit z'n eigen kou-beleving en ziet voor het gemak maar even over het hoofd dat de warmte-beleving van een paard totaal anders werkt.
Rijden van wedstrijden is ook vrijwel altijd een slechte smoes, een goed gekozen scheerpatroon doet wonderen.
Blijft eigenlijk alleen over die situatie waarbij paarden potentieel op de tocht kunnen staan en dat zijn er niet zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:15

ikke schreef:
Rijden van wedstrijden is ook vrijwel altijd een slechte smoes, een goed gekozen scheerpatroon doet wonderen.


Een goedgekozen scheerpatroon voor een wedstrijdpaard is toch echt helemaal kaal. Zo'n dekenmodel vind ik werkelijk geen gezicht, daarbij zweet je paard zich onder zo'n dekenmodel rot en dan droogt hij erg langzaam na het wassen. Ik begin liever tijdig met dekens, dan hoef ik niet te scheren.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:24

Als je fatsoenlijk met een (sport)paard in een binnenbak wilt blijven rijden, wil je er toch echt wel voor zorgen dat ie kort in het haar blijft zitten, lijkt mij. Anders is ie na een paar minuten werken al zeiknat en heeft ie het bloedheet ....... En als je je paard scheert, moet ie toch als het koud wordt, wel een deken op als ie in de wei loopt toch?

Taliesin krijgt denk ik eind sept/begin oktober een 200 grams deken op, daar blijft het ook bij vermoed ik.

Groeten,
Judith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:33

ikke schreef:
Dekens zijn voor sukkels, bijzondere gevallen en oude paarden.

Beetje kort door de bocht. Maar die conclusie heeft denk ik alles met jouw achtergrond te maken.

Maar als je je paard wast en je laat hem nu in de regen buiten staan dan krijgt hij last van zijn spieren dus dan moet er een regendek op. Een dek voor de kou is kolder, het is helemaal nog niet koud.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:34

CCCCorine"]
Een goedgekozen scheerpatroon voor een wedstrijdpaard is toch echt helemaal kaal. Zo'n dekenmodel vind ik werkelijk geen gezicht, .
[/quote]
Wat JIJ vindt is jou probleem, maar dat wil niet zeggen dat dat het beste is. Ik ken hordes paarden waar intensief mee wordt gereden en die dat uitstekend doen zelfs zonder geschoren te zijn.
[quote="CCCCorine schreef:
daarbij zweet je paard zich onder zo'n dekenmodel rot en dan droogt hij erg langzaam na het wassen. Ik begin liever tijdig met dekens, dan hoef ik niet te scheren.

Dat "zich rot zweten" zal wel los lopen en dat ie langzaam droogt is alleen maar de buitenkant, de huid is binnen enkele minuten droog. Bovendien, waarom zou je een paard uitgebreid wassen in de winter, dat is soliciteren naar problemen, enkel voor wat uiterlijk vertoon. Dat de kwaliteit van de huidige jury dermate slecht is dat uiterlijk vertoon zo belangrijk is, hoeft in mijn ogen niet ten koste te gaan van de gezondheid van je paard.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:35

nu heeft mijn paard nog een vliegendeken op. tsja brabant he er zitten nog wat dazen. en ik september als de temperatuur wer wat daalt, vooral s'nachts gaat zijn regendeken om. en als het echt koud wordt oktober gaat zijn winterdeken om. maar die is nu nog in de reparatie.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:45

Danc word ergens in oktober geschoren eerder gaat er geen dekentje op....

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:45

ikke schreef:
Rijden van wedstrijden is ook vrijwel altijd een slechte smoes, een goed gekozen scheerpatroon doet wonderen..


als je je paard scheert in de winter moet het paard ook een deken op.
is het dan ook een sukkel?


ik vind wel dat mensen vaak hun paard snel een deken op gooien. sneller dan nodig is...

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:47

ikke.. dan vindt jij misschien wel dat de conclusies van andere niet goed zijn maar het hoeft ook niet te betekenen dat jij alles het beste voordoet.............

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:48

ikke schreef:
Citaat:
Rijden van wedstrijden is ook vrijwel altijd een slechte smoes, een goed gekozen scheerpatroon doet wonderen.


Ik heb mijn pony vorige jaren altijd een sportstreep gegeven, maar ze is dit jaar niet mooi in haar zomervacht gekomen. Ik weet niet zeker of dat door het scheren komt maar ik wil eens kijken hoe de vacht wordt als ik een jaartje niet scheer. Omdat ik straks ook niet met een poolbeer wil zitten ga ik het dit jaar eens met dekens proberen.

Maar misschien kom ik daar ook weer helemaal van terug. Ik wil het zelf uitproberen voordat ik oordeel.

Maar misschien ben ik ook al te laat met dekens. Weet iemand dat? Als je de vacht kort wil houden heeft het dan zin om nog met dekens te beginnen als een paard al een aardige wintervacht aan het kweken is?
Mijn pony begon namelijk begin augustus en zit nu alweer vrij dik in het haar. Ze staat nu 24/7 in weer en wind buiten.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:48

Ik vind het nog veels te vroeg voor een deken. die van mijgaat niet nder een deken. Maar het is nog echt warm overdag, dus waaromzou je je paardje een deken opdoen. Zag het hier van de week ook al, en ik vind het echt belachelijk, iig bij een gezond paard als je nou bv zoals het voorbeeld hier een heel oud paard hebt.Maar gewoon..nee mijn keuze zou het niet zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:52

Mijn paard is nog in de rui, nu al dekens? Heeft nog zijn dazendeken op...

Ik vind het zo sneu, die beesten verstikken. Zelfs met een buitenbox is het nog te warm. Als ik de stal heb uitgemest zweet ik mij rot.

12 graden vinden ze een heerlijke temp en dat is het nog lang niet.

Die van mij zit altijd heel kort in zijn haar en heeft gedurende de winter een 150 grams deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:59

Ikke schreef:
Ik ken hordes paarden waar intensief mee wordt gereden en die dat uitstekend doen zelfs zonder geschoren te zijn.


Apart dat ik die juist weer helemaal niet ken. Maar ik weet niet wat jij verstaat onder intensief.
Voor een sportpaard is het geen overbodige luxe om geschoren te zijn. Als atleet kleed je je in de winter [trouwens ook in de zomer] met speciale vezels. En als je je paard ziet als een atleetje dan hoort daar ook een aangepaste verzorging bij.