Ierse volbloed met fries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Ierse volbloed met fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 10:59

Hai,
Ik heb een ierse volbloedmerrie met papieren en zou die graag volgend jaar laten dekken.Zijzelf heeft goede springkwaliteiten maar is een ramp in dressuur.Daarmee had ik gedacht om er een fries op te zetten, zodat het veulen wat "gevulder" zou zijn dan mijn volbloedje en terwijl zowel wat springkwaliteiten(moeder) als dressuurkwaliteiten(vader) zou meekrijgen.Het is niet de bedoeling een superpaard te fokken,ik wil gewoon een allrounder.Zou het veulen trouwens met zekerheid zwart zijn?(moeder is zwartbruin)
Wat denken jullie hiervan?

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?



ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:04

Ik zelf hou totaal niet van kruizingen met Friezen,
ik ken er verschillende, gekruist met WPN en Volbloed maar ik vind het echt helemaal niets.
Ze missen de adelijke uitstraling van de Fries en de elegantie en lichtvoetigheid van de WPN-er/Volbloed.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:58

er is hier ook iemand op bokt die heeft een kruizing fries... nog iets, super mooi beestej, schimmel, kan goed springen, dus het hoeft er niet altijd slecht uit te zien.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 12:04

Ach zo...Ikzelf heb nog geen kruising fries x volbloed gezien, maar ik dacht dat ik dan zo'n mooi zwart normaal gebouwd paardje zou verkrijgen die in alle disciplines een beetje thuis is.Ik weet ook wel dat je dit nooit met zekerheid weet,maar toch... Verder heb ik ook al vaak gehoord van draver x volbl maar dat spreekt mij niet echt aan. En wanneer ik er een BWP op zet blijf ik terug met zo'n hoog percentage volbloed zitten.

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:33

Ik zou geloof ik eerder gaan voor een mooie gelderse hengst of een groninger...

en springkwalitet behouden als je zón merrie bij een fries gaat dekken geloof ik niet zo in...ik probeer meestal mijn merrie, die ook goed kan springen te dekken bij een hengst die deze kwaliteit kan behouden dus dek ik bij een springhengst met goede beweging...en die bekend staat om zijn springkwaliteit. ....

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 12:38

Gelders en groninger zijn niet echt mijn smaak.Die staan niet bekend voor dressuur noch voor springen.Ja,maar zoals ik al zei blijf ik,wanneer ik ze laat dekken door een BWP,met zo'n hoog percentage volbloed zitten, en dit zou ik graag vermijden(1 heethoofd is genoeg...)

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:40

MeiaLuna schreef:
Gelders en groninger zijn niet echt mijn smaak.Die staan niet bekend voor dressuur noch voor springen.Ja,maar zoals ik al zei blijf ik,wanneer ik ze laat dekken door een BWP,met zo'n hoog percentage volbloed zitten, en dit zou ik graag vermijden(1 heethoofd is genoeg...)



Pardon gelderse en geen dressuur!!!!!!!!! Ik ken er meerdere die z2 en hoger rijden!!!
De vader van mijn paard is nu zz zwaar startgerechtigd en die is toch echt 100% gelders.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 12:45

Ja?Bij ons in België zie je ze vrijwel alleen als tuigpaard en al diegen die ik ken zijn lang en hebben zo een plat achterwerk en een hertehals...Niet meteen mijn favorieten dus.Ik geloof je wel dat er uitzonderingen zijn,maar ik ben nog niet overtuigd...

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:50

Nou dan moet je een keer komen kijken bij de stal waar ik nu sta. Allemaal gelderse of gelderse keer kwpn rijpaard. 2 goedgekeurde gelderse hengsten die zzzwaar en z1 starten en ga zo maar door en dit zijn hier in nederland echt geen uitzonderingen hoor!!!!!

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 12:56

Tja,maar dat is in Nederland,daar ben ik in België niet veel mee...Ik zei het al,hier heb ik nog geen enkele mooie gelderse gezien,...Blijkbaar mis ik hier nogal veel in het belgenlandje...

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:00

Ik denk het wel want hier in nederland zijn de gelderse erg rijtypisch

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:01

Ik denk niet dat het een gegarandeerd succesvolle combi zal zijn, ik denk dat de kans op telleurstelling groter is..

Ga inderdaad voor wat meer basispaard die zijn dressuurkwaliteiten doorgeeft..

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:11

kijk eens op www.jboeve.nl daar staan laurentz en parcival allebei gelders dan kun je zien dat ze hier in nederland erg rijtypisch zijn.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:01

MeiaLuna schreef:
Tja,maar dat is in Nederland,daar ben ik in België niet veel mee...Ik zei het al,hier heb ik nog geen enkele mooie gelderse gezien,...Blijkbaar mis ik hier nogal veel in het belgenlandje...

jij hebt het over de tuigpaarden en niet de Gelderse paarden die ook als koetspaard kunnen dienen maar dat kun je met warmbloeden ook. Zet er gewoon een goed bewegende hengst op met heel weinig bloed.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:07

fries moet je niet kruizen ik vind het echt zonde het ras moet zuiver blijven en niet gekruisd worden met van alles ik persoonlijk zou er gewoon een mooie stevige hengst op zetten die in de bloedlijnen lekker dressuurgericht is even goed rondkijken.

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 14:15

wow ocihc,die lijken inderdaad niet op wat ik mij voorstel van gelderse paarden!deze zijn echt mooie rijpaarden!
Alvast hartelijk bedankt voor de tips allemaal!Ik heb nog een hele winter tijd om een geschikt mannetje te zoeken voor mijn meisje,dus dat komt wel goed.Als er toch iemand op bokt zit met zo'n kruising zou ik het natuurlijk graag horen!

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:17

MeiaLuna schreef:
wow ocihc,die lijken inderdaad niet op wat ik mij voorstel van gelderse paarden!deze zijn echt mooie rijpaarden!
Alvast hartelijk bedankt voor de tips allemaal!Ik heb nog een hele winter tijd om een geschikt mannetje te zoeken voor mijn meisje,dus dat komt wel goed.Als er toch iemand op bokt zit met zo'n kruising zou ik het natuurlijk graag horen!


Ik zou het echt niet doen. Zonde van je tijd en geld. Ik snap wel dat het veulen voor jouw is maar je maar nooit dat je het moet verkopen en dan zul je echt het niet snel kunnen verkopen als sportpaard ofwel voor een appel en een ei.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 07:57

Ik heb gisteren nog een beetje rondgeneusd en ben maar 1 foto tegengekomen van een kruising fries x volbloed en die was inderdaad niet wat ik verwachtte...

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:01

Als je echt body wilt hebben en goed dressuur moet je toch echt gaan voor een Gelderse. Friezen zijn vanouds 'karre'paarden en alleen de moderne paarden zijn rijtypisch. En een halve Fries mist toch altijd de uitstraling die een Fries wel heeft.

Maar ja voor die dekking en kosten heb je zo een rijtypisch KWPN veulen..... Wil je per se bij die merrie een veulen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:09

meialuna,
zoek eens op de term F1 producten.
Zo worden de kruizingen Gelders x volbloed genoemd.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 08:09

Ik heb eens op die site van die gelderse paarden wezen kijken en die vond ik inderdaad prachtig,maar ik kan moeilijk met mijn paardje tot in nederland rijden daarvoor.
Ja,het gaat mij niet zozeer over het feit een veulen te hebben(want voor je plezier moet je dat, toch als amateur niet echt doen) maar ze heeft een superpapier en superkarakter,waarvan ik hoop dat ze dat zou doorgeven aan haar veulen,maar in het veulen zou ik wel graag wat meer dressuurkwaliteit en beweging zien.

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 08:10

Ik ga meteen eens zoeken sjuimpje...

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:10

En wat wil je dan met het veulen, aanhouden? Als het een merrie is? En wat als het een hengst is?

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:11

LuvdaTossa schreef:
Friezen zijn vanouds 'karre'paarden en alleen de moderne paarden zijn rijtypisch.


Fout, Friezen waren vroeger rijpaarden voor de elite. Na een crisis zijn ze in het tuig gebruikt, maar de laatste 20 jaar worden ze steeds meer op de dressuur gefokt.

Ik zou absoluut niet kruisen met een Fries, ik heb nog geeneen mooie kruising daarvan gezien. Degene die ik had had de bouw van een Fries (lomp, verticale zware halsaanzet, knieactie) en de kleur van zn vader (KWPN).
Als je jouw paard met een Fries kruist wil dat niet zeggen dat dat veulen dan de dressuurkwaliteiten van een Fries krijgt (die nog heel vaak niet zo goed zijn) en de springkwaliteiten van de moeder.

Ik houd niet zo van Gelderse paarden (mijn buurman heeft er een stuk of 50 die echtg lelijk zijn, dus ik ben bevooroordeeld), maar ik denk dat je beter voor een Gelderse kan kiezen. Geldersen hebben zich allang op hoog niveau bewezen in de sport (zowel springen als dressuur), dus ik denk dat je dat veel beter kan doen.

Don't dream your life, live your dreams!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:13

Kan je eens een foto van haar plaatsen? Zo weten we hoe ze eruit ziet en kunnen we je wat tips geven. Ik zie dat je van Aalst bent en er zit een goede dressuurhengst met body en niet zo heel veel bloed meer in Zeeland. Ik weet niet wat jouw budget is qua dekgeld, dat zou ook handig zijn om te weten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LaDonna75 en 48 bezoekers