af en toe denk ik wat moet ik met pablo :-(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

af en toe denk ik wat moet ik met pablo :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-02 16:24

Vandaag gingen we wandelen met pablo.
Leuk dacht ik.
NIet dus.
Ik kon hem vandaag wel vermoorden.
We gingen eerst naar de molen die altijd op zaterdag en waar hij o zo bang voor is. Nou dat viel erg mee. Hij keek er wel naar maar echt gek werd hij niet. Ik dus al helemaal blij.
Wij dus maar daarnra de weg op gegaan om vervolgens later nog een keer langs de molen te gaan.
Allereerst kwamen we 2 friezen tegen die hij superintressant vond. Hij werd weer net een hengst. Staart erop je kent het wel.
Wij daarna weer verder het bos in. Daar ging heteigenlijk prima. Hij s chrok wel even van een hardloper dieeen rood shirtje aanhad. En ja dat is natuurlijk best eng Knipoog

Toen waren we bijna op het einde kwamen we een vrachtwager zonder opleg tegen. Nou mijn vriend werd even alle kanten opgesleurd want dat was natuurlijk weer supereng. Op zo'n moment heb ik dan even zo een hekel aan pa blo. Waarom is hij toch zo bang.
Afijn wij weer verder komen we een huifkar tegen met 2 paarden ervoor. Pablo vond dit dus ook supereng. En mijn vriend wordt weer een stukje meegesleurd. Hij was echt supergestressd.

Daarna was hij weer een beetje rustig en gingen we nog even naar de beloofde molen als straf. Viel dit keer oo kweer mee.

We hebben hem voor straf niets gegeven. Had even geen belonig vediend.

Nu weet ik ook weer waarom ik soms zo bang ben om met hem naar buiten te gaan.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 16:26

Ja het is wel eens balen ja, Aldira is ook zo'n stresskip. Toch beloon ik haar altijd wel, ik bedoel: we zijn weer heelhuids bij stal aangekomen toch? Haha! Oefening baart kunst, ze wordt al steeds rustiger en 'cooler' als we buiten gaan wandelen, en ach, ze doet het niet expres, ze is gewoon niets gewend dus kan haar niks kwalijk nemen.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 22:39

ik heb ook zo een stres kip naja eigenlijk had
ik zal het ff simpel uitleggen
ze vloog er altijd in rengallop vandoor
wilde heen niet lopen kwam omhoog draaien en proberen terug te galloperen,
terwijl er niets engs was
nu rijd ik sinds een week samen met een ander meisje met haar paard ( die wel rustig is)
nu gaat het stukken beter ze vertrouwd op het andere paard en dat gaat heel goed, kan weer rustig buitenrijden
tip: zoek iemand om mee te rijden
mijn paard is er veel rustiger en liever van geworden en in de bak ( was ze sloom) is ze nu ook vlotter geworden,
ik ben dus weer helemaal trots op mijn meisie terwijl ik haar een tijdje geleden nog kon wurgen ( net als jij nu)
veel suc6 ermee!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 11:11

ja... ikzal even kijken met wie ik naar buiten kan.
maar ik blijf wat dat betreft toch een bange scheiterd.
Terwijl toen ik laats met jurga buiten was hij t och wel erg braaf was.
Hij gaf wel eens een bokje maar ook niet extreem.

Misschien even het vrouwtje vragen van de fjord. Die is nameljk ook superbraaf.

Maar wat kan je aan je pony ergeren he. Terwijl je zelf weet dat het helemaal niet eng is.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 11:23

Ik herken het helemaal, had het ook met een paard dat ik ooit reed.
Aan de ene kant: je moet oppassen dat je niet in de maling genomen wordt door het paard...
Dus "Niet aanstellen! Is niet eng, je wilt gewoon naar huis, dus je kunt er best langs." Aansporen en doorgaan... als het lukt tenminste! }>

Aan de andere kant heb ik begrepen dat Pablo nog niet zo verkeersmak was toen je hem ging huren, dus nog niet veel ervaring had, en nog steeds niet.
Dan kun je hem alleen maar leren kalm te blijven door het ontzettend veel te doen.
Telkens weer (met ander paard of iemand naast je op de fiets) erop uit, buitenritje maken, en steeds belonen als hij ergens langs is gelopen, al was het dan 'al dansend'...
Als hij gaat draven doordat hij schrikt, zodra hij weer in stap is en ontspant, hup lief aaitje en "Braaaaf".
Dit doe ik altijd bij paarden met weinig ervaring, en steeds iets meer opbouwen.
Dat houdt in: eerst een 'niet zo enge route', als die goed gaat en alle dingen zijn redelijk 'bekend' voor hem geworden, dan een 'iets engere route' waar bijv. een huifkar langs kan komen haha.
Heel veel sterkte en verkeersmak worden ze niet in een paar keer hoor.
Kan soms wat langer duren.
Als je geen tijd/hulp hebt om een buitenrit te maken, kun je ook eens hem aan de hand meenemen naar de berm bij het erf van de manege, waar auto's langs rijden enzo...
Wie weet kun je hem alvast op die manier aan vrachtwagen of tractor laten wennen!
You go Pablo! Party!!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 11:32

toen we die huifkar tegen kwamen waren we al bijna thuis.
Moesten nog maar een paar meter.
Was blij dat mijn vriend hem vast had want hij werd me toch een partij sterk.
trouwens de molen was hij eerst ook heel erg bang voor maar dat gaat echt al een stuk beter.
Denk dat er vroeger ook wat met hem is gebeurt bij een grote wagen of vrachtwagen. Want hij raakt helemaal in paniek.
Terwijl als er nog een weg naast is hij er iet bang voor is.
Heb maandag namelijk ook met hem gewandeld en toen was hij dus niet bang.

Probleem is ook dat ik er maar met een paar naar buiten wil. Puur omdat ik de andere paarden veel te druk vindt en dat sommige mensen niet te vertrouwen zijn.
Draven of galoperen opeens weg zonder dat je er erg in hebt of zo.