Welke hengst erop?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Welke hengst erop?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 18:23

Ok, Nikkie.
We hebben Nikkie gekocht. Ze staat nog in Friesland maar komt over ongeveer 2 maanden naar ons toe *LOL* (Tussendoor gaan we zelf langs)
M'n moeder maakte een grapje over dat we dr later, als Nik zelf uitgegroeit is en volledig aan ons in gewent enz. enz. we dr zouden kunnen laten dekken. Ik zei dat mn moeder het veulen toch niet weg kan doen omdat ze het veel te leuk vindt. Mn vader zei toen: Moet het veulen weg dan?
M'n moeder en ik keken elkaar aan en waren helemaal verrast van mn vader z'n opmerking. Maar hier gaat het nu even niet over.
Zodra Nikkie dus bij ons staat en alles volledig goed gaat, zoals het wennen, berijden enz. enz. enz... zouden we haar dus willen laten dekken. Maar door welke hengst? We zijn al een beetje aan het kijken in "hengstenboekjes" en zijn al aan het rond vragen.
Wat denken jullie? Welke hengst zou goed zijn om Nikkie door te laten dekken?
2 Foto's van Nikkie:
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!
Stephanie OK dan!
P.s.: We denken eerst goed na over de dekking enz. dus maak je geen zorgen! Dit is eigenlijk even om alvast een idee te krijgen over de hengst.

Nicky, my proud


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:28

Ik zou, zoals al eerder gezegd, gaan voor een warmbloed hengst in elk geval...

Ik neem aan dat jullie een beetje op het budget gaan letten ook? Knipoog Dan zal een painthengst wel afvallen... Maar wellicht een NRPS-hengst ofzoiets?

Of wil je graag een apart kleurtje fokken? Schijnheilig

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 19:10

uuuh, niet van die moeilijke vragen stellen Leon Tong uitsteken
Iig een warmbloed. Daar zijn we uit na jou miniuitleg!
En met een apart kleurtje bedoel jij...?

Nicky, my proud

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:00

Als je die nou kruist met die Kinsky hier elders op bokt.... Wat zou daar uitkomen? een toverbal waarschijnlijk.... Haha!

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 20:01

Kinsky... Wel is van gehoord hier..
Weet je waar ik een foto kan vinden? Tong uitsteken

Nicky, my proud

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:06

wij hebben een bonte hensgt maar is 9 maanden jammer he?

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:12


Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 20:16

Oooowe ja, komen we weer bij leon en wesley uit Knipoog
is echt een super gaaf paardje zo te zien! zou vast iets uuh.. aparts uit komen ja!

Nicky, my proud

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:20

Hahahahahaha

zie je wel Stef... Nikkie en Baron zijn voorbestemd voor mekaar hahahaha

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 09:09

Hahaha, tsja...
Hij is echt super (Baron) maare, volgens mij willen mn ouders er een bonte op? Tong uitsteken

Nicky, my proud

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:08

[quote="MustangS"]Ok, Nikkie.
We hebben Nikkie gekocht. Ze staat nog in Friesland maar komt over ongeveer 2 maanden naar ons toe *LOL* (Tussendoor gaan we zelf langs)
M'n moeder maakte een grapje over dat we dr later, als Nik zelf uitgegroeit is en volledig aan ons in gewent enz. enz. we dr zouden kunnen laten dekken. Ik zei dat mn moeder het veulen toch niet weg kan doen omdat ze het veel te leuk vindt. Mn vader zei toen: Moet het veulen weg dan?
M'n moeder en ik keken elkaar aan en waren helemaal verrast van mn vader z'n opmerking. Maar hier gaat het nu even niet over.
Zodra Nikkie dus bij ons staat en alles volledig goed gaat, zoals het wennen, berijden enz. enz. enz... zouden we haar dus willen laten dekken. Maar door welke hengst? We zijn al een beetje aan het kijken in "hengstenboekjes" en zijn al aan het rond vragen.
Wat denken jullie? Welke hengst zou goed zijn om Nikkie door te laten dekken?

Wat voor een ras/type is de merrie? Zit er een papier bij en zo ja wat voor een bloed zit er achter? En wat voor een veulen wil je fokken?
Een leuk paardje om (alleen maar) door het bos te rijden of wil je western gaan rijden? En welke hengst vind je zelf leuk? Welke punten van je merrie wil je verbeteren of bevestigen? Mischien lastige vragen maar het helpt je wel om een geschikte partner voor je merrie te vinden.
Als je Western wil gaan rijden (ik zag een western zadel) zou ik eerder voor een in die richting gefokte hengst gaan.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:36

MustangS schreef:
Hahaha, tsja...
Hij is echt super (Baron) maare, volgens mij willen mn ouders er een bonte op? Tong uitsteken


Corrigeer me als ik het fout heb, maar bont x bont geeft volgens mij nooit bont Verward

In de gerbilfokkerij is dat wel zo namelijk (heb ik ervaring mee) als je dan bont wilt doorfokken moet je een fokproduct hebben dat zelf niet bont is, maar van bonte ouders komt. Heeft te maken met het bonte gen of zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:39

DePennyBitch schreef:
Corrigeer me als ik het fout heb, maar bont x bont geeft volgens mij nooit bont Verward



Waar komen Tinkers dan vandaan Verward

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 13:14

Tolstoj schreef:
Wat voor een ras/type is de merrie? Zit er een papier bij en zo ja wat voor een bloed zit er achter? En wat voor een veulen wil je fokken? Een leuk paardje om (alleen maar) door het bos te rijden of wil je western gaan rijden? En welke hengst vind je zelf leuk? Welke punten van je merrie wil je verbeteren of bevestigen? Mischien lastige vragen maar het helpt je wel om een geschikte partner voor je merrie te vinden.
Als je Western wil gaan rijden (ik zag een western zadel) zou ik eerder voor een in die richting gefokte hengst gaan.


Ok komt die... Ze is een Paint merrie. Ze heeft papieren.
Welk bloed?? Zou ik vanavond even na moeten kijken (ze staat nog in friesland en haar papieren zijn daar ook nog. we zijn daar vanaf vanavond t/m zondag) Wat voor veulen we willen fokken? Bedoel je qua kleuren? Dan bont denk ik? Of bedoel je dat niet? Bloos Nikkie wordt western recreatief ingereden. Dus niet voor de wedstrijden ofzo. We gaan western rijden (als we het veulen echt houden, ook met het veulen op een gegeven moment) op een recreatieve manier. Dus ook buitenritten enz. Welke hengst... dat weten we eigenlijk nog niet. Vandaar dit topic (ook voor wat meer informatie). In ieder geval zal het denk ik ook wel een "westerngefokte" hengst worden (als je dat bedoeld? Bloos )
Ik hoop dat ik het goed heb begrepen. Je vragen.
Laatst bijgewerkt door Coconuts op 13-08-04 13:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Nicky, my proud

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 13:16

DePennyBitch"]
Corrigeer me als ik het fout heb, maar bont x bont geeft volgens mij nooit bont Verward

In de gerbilfokkerij is dat wel zo namelijk (heb ik ervaring mee) als je dan bont wilt doorfokken moet je een fokproduct hebben dat zelf niet bont is, maar van bonte ouders komt. Heeft te maken met het bonte gen of zoiets.
[/quote]

Ik geloof je meteen! Echt waar... maar:

[quote="Ilindra schreef:
Waar komen Tinkers dan vandaan Verward


Dat snap ik dan eigelijk ook niet Verward Een tinker is altijd bont toch? Dus je moet wel 2 bonte "gebruiken" (iig bij de tinkers dan)

Nicky, my proud

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:42

DePennyBitch schreef:
Corrigeer me als ik het fout heb, maar bont x bont geeft volgens mij nooit bont Verward


Je hebt het dus fout *LOL*

Bont kan heterozygoot en homozygoot zijn... heterozygoot wilt zeggen dat de drager twee verschillende genen bij zich draagt, nl voor bont en voor effen. Bont is dominant, daarom zie je een bont paard. Homozygoot is twee dezelfde genen, dus twee effen genen of twee bonte genen.

Als je dus een bonte x een bonte doet zijn er meerdere mogelijkheden, bijvoorbeeld:

moeder is heterozygoot bont en vader is heterozygoot bont, veulen kan effen, homozygoot bont en heterozygoot bont worden!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:28

snowdon schreef:
Je hebt het dus fout *LOL*

Bont kan heterozygoot en homozygoot zijn... heterozygoot wilt zeggen dat de drager twee verschillende genen bij zich draagt, nl voor bont en voor effen. Bont is dominant, daarom zie je een bont paard. Homozygoot is twee dezelfde genen, dus twee effen genen of twee bonte genen.

Als je dus een bonte x een bonte doet zijn er meerdere mogelijkheden, bijvoorbeeld:

moeder is heterozygoot bont en vader is heterozygoot bont, veulen kan effen, homozygoot bont en heterozygoot bont worden!


Ok, thnx! OK dan!

Bij de gerbilfokkerij is bont x bont nooit bont namelijk, dus ik was er voor de duidelijkheid even van uit gegaan dat dit altijd geldt.

Zou je overigens het (effen) foktproduct van een bont x bont gerbil pakken, dan is de kans op bont weer wel aanwezig. idd te maken met de bonte genen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:30

Overigens, wat krijg je als je twee homozygoten kruist?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:55

DePennyBitch schreef:
Overigens, wat krijg je als je twee homozygoten kruist?


homozygoot bont x2 = homozygoot bont
homozygoot effen x 2 = homozygoot effen
homozygoot effen x homozygoot bont = heterozygoot bont Knipoog

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:04

weer zo'n lompe vraag van mij, maarja niet de eerste deze week.
hoe weet je wat voor gen je paard heeft? ik snap hier nog altijd niks van
*hopeloos geval*

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:06

Dat weet je niet Haha! Is gokken of n.a.v. de nakomelingen en voorouders alles naast elkaar leggen en dan vallen er dingen af en door sommige feiten weet je dingen zeker..., daarom ook hetvolgende wat je vaak hoort:

fokken = gokken!

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 21:44

Ben weer terug van de ranch!
Hmm, leon, heb je zelf een idee voor Nikkie?? *LOL*

Nicky, my proud

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 00:20

snowdon schreef:
Dat weet je niet Haha! Is gokken of n.a.v. de nakomelingen en voorouders alles naast elkaar leggen en dan vallen er dingen af en door sommige feiten weet je dingen zeker..., daarom ook hetvolgende wat je vaak hoort:

fokken = gokken!


Dat is makkelijk te weten, als de merrie 1 niet bonte ouder heeft is ze heterozygoot, heeft ze 2 Tobinano ouders dan kan ze homozygoot zijn en daar is tegenwoordig ook een test voor. Dat staat op het papier.

Ik zou zeker voor een Paint of Quarter hengst kiezen voor je merrie, dan fok je tenminste binnen het ras en heeft het veulen ook een vol papier. Je kan het veulen willen houden, maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd en wie weet willen jullie in de toekomst wel eens aan een Paint wedstrijdje meedoen, dan is het veel fijner als het veulen ook een Paint veulen is.
Binnen de Paint fokkerij mag je "kruisen" met Quarter hengsten en Paint hengsten, dan krijgt het veulen alsnog Paint papieren, ook als het niet bont wordt dan krijgt het papier bij de Paints, Breedingstock papier, waarmee je ook deel kunt nemen aan wedstrijden.

Voor de toekomst van het veulen zou ik zeker een Paint hengst kiezen, er zijn er in Nederland een aantal erg goede!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 06:22

jeddah schreef:
Dat is makkelijk te weten, als de merrie 1 niet bonte ouder heeft is ze heterozygoot, heeft ze 2 Tobinano ouders dan kan ze homozygoot zijn en daar is tegenwoordig ook een test voor. Dat staat op het papier.

Ik zou zeker voor een Paint of Quarter hengst kiezen voor je merrie, dan fok je tenminste binnen het ras en heeft het veulen ook een vol papier. Je kan het veulen willen houden, maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd en wie weet willen jullie in de toekomst wel eens aan een Paint wedstrijdje meedoen, dan is het veel fijner als het veulen ook een Paint veulen is.
Binnen de Paint fokkerij mag je "kruisen" met Quarter hengsten en Paint hengsten, dan krijgt het veulen alsnog Paint papieren, ook als het niet bont wordt dan krijgt het papier bij de Paints, Breedingstock papier, waarmee je ook deel kunt nemen aan wedstrijden.

Voor de toekomst van het veulen zou ik zeker een Paint hengst kiezen, er zijn er in Nederland een aantal erg goede!


Hmmz OK, als je zo'n situatie hebt is het idd makkelijk... maar je weet niet altijd de ouders Knipoog En je hebt ook nog niet altijd nakomelingen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:38

Citaat:
Ok komt die... Ze is een Paint merrie. Ze heeft papieren.


Ze heeft toch papier? Dus dan is het makkelijk Knipoog . Daar staat dan op wat voor kluer de ouders zijn.
En hoe dan ook, als een paard platenbont (=tobiano) is dan kun je het dier laten testen, is een kwestie van haren opsturen naar het lab en de kosten zijn rond de €50,-. Dat weet je meteen of het homozygoot of heterozygoot is en dan weet je of het paard 50% of 100% kans bonte veulens zal geven.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M_arjolein en 99 bezoekers