[LO]Rechtsom moeilijk te longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

[LO]Rechtsom moeilijk te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 21:20

een stalgenoot van mij heeft een paard van 2 1/2 die linksom heel goed loopt aan de longe.
Maar als ze rechtsom moet komen er problemen,aan de hand gaat het goed, los in de bak ook,maar aan de longe lukt het voor geen meter.
Ze weil zich steeds omdraaien.
We stijfelen nu erg of het gewoon verzet is, of dat het iets medisch kan zijn.
Wie herkent dit en heeft tips????


Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:26

Ik heb ook paar paarden gedaan en die draaide om aan de longe.

Ook vinden de meeste paarden, de ene kant moeilijker als de andere kant, maar dat draaien moet je zeker goed afleren.

Longeer het paard, als het in je eentje niet lukt gewoon met zijn tweeen, de ene die houd de zweep ergoed bij, en wanneer het paard wil draaien gebruik je de zweep (niet slaan op het paard, maar eerst, door de klappen met de zweep en als dat niet lukt mag je best met het touwtje, achter zijn kont of waar dan ook een tik geven hoor.

en als die dan doorloop, dan gelijk lief belonen met je stem.

Als je het paard straf met de zweep, gebruik dan ook een zware stem, en laat het paard denken, dat die stem bij de zweep hoort. Wanneer je even zamen hebt geoefend, en het gaat aardig, en hij wil omdraaien, kan je hem dan een zware stem opzetten en hoef je de zweep niet meer te gebruiken.
Maar het kan lang duren hoor, dus heb geduld.

Veel succes ermee

Als alle mensen met hun gebreken, zichzelf bekeken,
dan zouden ze het praten over andere wel laten.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:04

Mijn paard was in het begin nogal stijf linksom, met rijden, longeren, alles. Na veel oefening - dus veel linksom rijden en longeren, veel slangenvoltes en andere korte wendingen - gaat het al een stuk beter, rechts is nog steeds zijn favoriete kant, maar links gaat dus ook al een stuk beter!

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of er een medische reden achterzit vanaf hier, maar zelf lijkt het me onwaarschijnlijk. Verward

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:21

Je kan ook op de amerikaanse manier gaan longeren: dit heb je nodig: 2 longeerlijnen (geen zweep, want dat is minder vriendelijk!!), Dan doe je het hoofdstel in (met bit) maak 1 lijn aan de buitenste bitring vast en doe deze achter het paard langs onder zijn kont, de andere lijn kan je gewoon gebruiken hoe je ook gewoon longeert. de lijn achter zijn kont kan hem aan de teugel vragen, om laten keren (de lijnen keren atomatisch om! simpel he Tong uitsteken)zorgen dat ie doorloopt(door een klap met de lijn om zijn kont te geven, doe je lijn iets naar achter en geef dan een tik!. Als je apardje dan ook naar binnenloopt dan kan je hem met de buiten lijn naar buiten sturen. Probeer maar eens, misschien werkt het!

Groetjes liza


Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 00:46

Bedankt voor jullie adviezen. OK dan!
Onder het zadel is ze nog niet want ze is pas 2 en een half.
Maar met die dubbele lijn kunnen we gaan proberen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 07:51

En op de grond al meer aan de rechterkant doen. Dus meelopen etc etc. Het kan ook zijn dat ze het gewoon vreemd vind om een mens rechts te zien, het meeste wordt toch altijd links gedaan.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:10

heel veel paarden proberen zich op een kant om te draaien aan de longe in het begin, gewoon goed aanpakken, vaak als je het een aantal keer hebt kunnen voorkomen houden ze er mee op.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:59

Ik verplaats het naar UZ


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Nanu en 22 bezoekers