Leeftijd castratie????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Leeftijd castratie????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 18:50

Op welke leeftijd kunnen hengsten het best gecastreerd worden?
Kan het al voordat ze volgroeid zijn? Kan een hengst van 3 bijna 4 ook nog gedaan worden, of blijft ie dan hengsten gedrag vertonen?


CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:59

er zijn al meer discussies over.. de een zegt vroeg, want dan hebben ze niet die hengstenpraatjes... de ander zegt laat: want dan groeien ze mooier uit. Als hij erg vervelend is zou, en je weet zeker dat je niet wilt fokken, zou ik zeggen de ballen eraf! Maar als ie een brave hengst is, waarom??

Aut viam inveniam, aut faciam

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 19:01

Nou omdat ie anders niet in de wei tussen de andere paarden (merries) kan. Dat is eigenlijk het enige probleem. De reden dat hij zo laat wordt gecastreerd is inderdaad het uitgroeien. Het is een arabiertje en die zijn al zo sprietig, dus moest ie wel eerst op lengte en breedte komen Lachen. De jongeman heet Arabesk overigens en is een kleinzoon van Malika, mijn vroegere verzorgpaard zie ook http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=5032891#5032891

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 19:02

Maar ik vroeg me af of ze merries blijven bespringen ook al zijn ze ruin.......

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:04

mijn pony is op zijn zesde gecastreerd, de enige "hengstenmanier"die hij heeft is dat ie nog wel eens een hengstige merrie wil dekken, maar dat is ook het enige..
verder is het een gewone simpele ruin.....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 19:05

Gaat ie dan ook echt met zijn jeweetwel (ik typ het zelf maar 'banketstaaf' Haha! Haha! ) erin? En hoe lang duurt het voordat ze na de castratie geen zaadcellen meer in hun kwakkie hebben?

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:15

Ik ken ook ruinen die vroeg zijn gecastreerd die nog denken dat ze kunnen dekken. Maar ik zou een hengst zo lang mogelijk hengst laten vooral vanwege de groei. Ze worden er toch vaak wat mooier van.
En ik zou na de castratie toch wel 2 weken wachten met ze weer bij de merrie zetten bij ons is het toen goed gegaan en er zijn geen merrie's gedekt.

groetjes Anne

NMPRS merrie te koop! http://ijslander.webs.com/verkoop.htm

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 19:17

Hoe oud was jouw hengst dat ie werd geholpen?

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:25

Jantine2 schreef:
Hoe oud was jouw hengst dat ie werd geholpen?


Die hengst was 4 jaar. Ik ben van plan om met mijn merrie een veulen te fokken. Als het een hengst wordt doe ik hem naar de begrazing en als ie eruit komt zie ik wel verder. Ze zijn dan 4 jaar en misschien verkoop ik hem (als hengst) of ruinen en zelf houden. Maar ik vindt het een mooie leeftijd. Verder hebben ze (afhangend van de hengst) meestal niet zo heel veel last van hengsten streken. Maar je moet natuurlijk doen wat voor jou makkelijk is. En kijk naar je paard is het een drukte maker dan moet je misschien wat eerder castreren.

groetjes Anne

NMPRS merrie te koop! http://ijslander.webs.com/verkoop.htm

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 19:32

Ja hij is al bijna vier, dus moet het toch gebeuren. Zeker omdat ie steeds over de hokken naar de merries kruipt en straks weer op het land moet. En het is niet de bedoeling dat meneer nog meer veulentjes gaat maken. De boef is op de nieuwe kwpner van de baas gekropen en daar is nu een veulen van..... voor het gemak ook maar weer een hengstje Verward

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:37

Oke naja hebben wij ook een keer gehad was ik niet zo heel erg blij mee. Was er een uitgebroken. Maar idd de leeftijd is wel goed.
Als het nou een hele mooie hengst is kun je ook nog bij de dierenart wat sperma in laten vriezen kun je altijd nog een veulen van hem fokken. Ik ken iemand die dat heeft late doen en daar hebben ze nu een pracht veulen van.

groetjes Anne

NMPRS merrie te koop! http://ijslander.webs.com/verkoop.htm


cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:24

Jantine2 schreef:
Maar ik vroeg me af of ze merries blijven bespringen ook al zijn ze ruin.......


dat probeert die van mij nog af en toe wel eens en die is met 1,5 gecastereerd

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:12

Idem - heb ook een ruin die met 1,5 is gecastreerd maar altijd geinteresseerd is in merries. Hij springt en natuurlijk gebeurt er niks, maar het is slecht voor de rug van je merries en er is vaak veel onrust in zo'n groep. Zeker als je de merries niet echt laat dekken (dan slaan ze wel af), dan heb je het gesodemieter iedere keer als ze hengstig zijn.

Wanneer je castreert hangt verder af van het karakter (maar dat klinkt ook wel erg logisch) - dat zegt trouwens niks over het latere gedrag, de ruin die ik hierboven heb beschreven was ook als hengst een dotje, super braaf - maar sprong/springt dus wel op onze merries.

Verder is het gezegde dat je van vroeg castreren een groot paard krijgt en van laat castreren een zwaar paard (meer hengstennek, enz).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 08:44

Maar hoe komen al die andere ruinen dan wel zo rustig? Op stal zijn drie ruinen en het enige dat ze doen is ruzie maken met elkaar om het leiderschap en naast de merries blijven lopen die hengstig zijn. Maar niet erop.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:38

Als we dat wisten hadden we ook geen problemen! Enige wat ik je kan zeggen is dat er in ieder geval geen relatie is met de leeftijd van castreren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers