2 paarden ... te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

2 paarden ... te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 20:23

Ik ben erover aan het denken om nog een paard bij te kopen. Maar buiten al het geld dat het kost, twijfel ik of ik er genoeg tijd voor vrij kan maken! Mijn huidige paard wil ik niet te kort doen en dus blijven rijden op de manier die ik nu gewend ben. Verder werk ik 32 uur per week en heb nog mijn huishouden en dergelijke!
Er zijn vast heel veel meiden waarbij het wel lukt om 2 paarden te houden. Ik wil graag jullie mening lezen, zowel positief als negatief.
ALvast bedankt!


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:29

om heel eerlijk te zeggen zal k niet doen, tenminste als je nog een beetje tijd voor jezelf en vrienden enzo wil overhouden...kost een hoop tijd, misschien als je een bijrijdster hebt ist wel te doen..

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 20:34

Nee voor een bijrijdster zou ik niet zo gauw kiezen...

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:37

heb wel een keeretje een extra paard gereden voor een weekje doordeweek, je houdt nauwelijks tijd over voor andere dingen, maar als je dat niet erg vind kan ik me best wel voorstellen dat je dat doet, want het is wel te redden op zich

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:41

Ik heb er ook 2. ik hou ze zomer en winter buiten, dus beweging is gegarandeerd. Ik vind het een behoorlijke opgave!!
Ik heb hulp, maar dan nog het is gewoon veel meer werk dan 1 paard.
Ik werk ook 4 dagen per week.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:46

Waarom wil je er een paard bij ?. Zoek je een maatje voor je andere paard of zoek je bijv. een wedstrijdpaard.
Ik raad het je in ieder geval af. Ik had 2 paarden en heb helaas mijn merrie een aantal jaren geleden moeten verkopen (met pijn in mijn hart) omdat ik haar niet de tijd en aandacht kon geven die ze nodig had. Mijn andere paard slokte al mijn tijd op. Elke dag voelde ik mij schuldig omdat ik ze niet allebei die aandacht had kunnen geven die ze verdienden.
Oberon zou het nu niet meer 'pikken' als ik er een ander paard bij zou hebben. Hij is mega jaloers !
Laatst bijgewerkt door oberon op 15-08-04 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:47

Ik zou het niet doen .. Ik werk 40 uur. Heb een huishouden, honden en 1 paard.. Voor tijdelijk is het wel te doen .. Maar ik moet er niet aan denken om er 2 te doen elke dag. Ben met 1 al minimaal 2 a 2.5 uur bezig

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:47

Als je het huishouden goed verdelen kunt en je hebt een verzorger achter de hand/bijrijder kun je het doen. Alleen besef wel dat een paard kopen makkelijker is dan VERkopen. Kopen is niet zo'n moeilijke beslissing, er zijn heel veel paarden te koop. Maar om het weer om te draaien ben je verder van huis!

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:49

Ik heb er twee, moeder en veulen, is te doen, maar had er nog een bij om te rijden, nou...er gaat heel veel tijd in zitten vooral als je net zo fanatiek als ik ben.
Ik vindt het weer heerlijk nu gewoon een paardje rijden.
Misschien is het een leuk idee om een tijdje een ander paard van een ander erbij te doen, dan weet je het!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:54

Ik heb er ook twee, maar 1 rij ik nog maar recreatief ivm artrose. Haar zou ik nooit meer kunnen verkopen. De andere is nog (redelijk) jong en die rij ik dus nog niet heel intensief (5x per week ong 40 min). Verder staan ze hele dagen op de wei.
Dan is het goed te doen. (Als ik straks een fulltime baan heb moet je het me nog maar eens vragen Schijnheilig )

Maar idd wat LuvdaTossa zegt, kopen is makkelijker dan verkopen (heb ik ook wel gemerkt). Hou hier wel rekening mee.
En je hebt natuurlijk dubbele kosten met stalling, smid, da, ontwormen, enten enz. Als ze ook maar even ziek zijn slaat dit een flink gat in je budget.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:09

Ik heb er dan geen twee maar rijd er wel twee, afgelopen vakantie had ik er een week zelfs 4, dat was me echt ruim teveel. Wil ik ook niet weer.... Dan moet ineens alles op tijd en gehaast. Kon niet meer even een keer lekker de tijd nemen voor het paard, wat ik eigenlijk wel wil. Dat is voor jezelf als voor het paard een stuk fijner!

Maar nu dus twee. Een staat op het land, kost me kwartier halen en kwartier brengen. Ander staat overdag in het land en 's nachts op stal. Merk dat ik er makkelijk in wordt en hem standaard 's avonds rijd. Dan ben ik er pakweg een uur of 2 mee bezig. En die 24/7 in het land moet ik altijd 3 tot 4 uur voor uittrekken.
Tegen de tijd dat ik naar school ga, ben ik dus ook blij dat die op stal staat gewoon door zn eigen eigenaresse gedaan wordt en zo nu en dan ik tijd voor 'm heb! Heb dus echt geen tijd voor 2 paarden fulltime...en om heel eerlijk te zijn wil ik het ook niet hebben met alle drukte ernaast.

Kies je ervoor om 2 paarden te hebben, dan ben je dus ook dag in dag uit druk bezig met werk, huishouden en paarden. Het is dus maar waar je van houdt, maar van mij hoeft het nu niet zo nodig *al zul je zien dat het me straks toch overkomt en ik het wel doe Scheve mond *!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:10

Ik denk dat het er (zoals al eerder aangegeven) vanaf hangt wat je met beide paarden wil doen/waarom je er 1 bij wilt...

Persoonlijk zou ik bijv wel een gezelschapspony erbij kopen (bijv om deze een prettige oude dag te bezorgen en mijn paard een maatje Knipoog),

hoewel ik denk dat ik er dan ook gelijk een verzorgstertje bij moet zoeken... mijn paard is nl nogal jaloers aangelegd... Haha!


ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 21:18

Mijn merrie is 13, nog niet oud, OK. Ik rijd met haar dressuur, en zij doet heel erg haar best. Maar we gaan echt heel langzaam vooruit. Ik heb heel veel met haar meegemaakt en wil haar absoluut niet kwijt en ook niet veel rustiger aan doen met haar, want ik heb ook heel veel van haar geleerd. Maar ik zou het zo fijn vinden een paardje te hebben waar het makkelijk(-er) mee gaat en waar ik écht mee aan de slag kan en durf.
Maar zo te lezen is dat wel wat makkelijker bedacht dan in de praktijk uitgevoerd....
Ik had eigenlijk veel meer positieve verhalen verwacht... Haha!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:22

Tja, das een dilemma...

Ff bij jezelf nagaan hoe belangrijk wedstrijden voor je zijn en terug naar de basis... waarom rijd je paard, wat is er zo leuk aan, zou t idd net zoveel voldoening geven als het makkelijk zou gaan... Knipoog

Het is volgens mij een veel voorkomende reden waarom mensen hun paard verkopen...
Laatst bijgewerkt door mmouse op 15-08-04 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:24

Ik heb er nu 4 te doen. werk op het moment niet, ga straks weer werken en school doen. Ik heb 1 hoofdpaard (moet t ff een naampje geven) die is mijn eerst prioriteit. Is mijn wedstrijdpaard. die doe ik elke dag even lang. Dan heb ik een pony. waar ik een verzorgster voor heb. die rijd hem een aantal keren in de week. En voor de rest loopt hij voor de kar. dan doe ik er nog 1 voor een kennis. die doe ik minder vaak. een 4x in de week. En rijd ook nog 4 x in de week een friesemerrie. Het gaat allemaal wel, maar heb ook hulp van mijn vader, moeder en bijrijders. Straks als ik weer wekr zal het een stuk lastiger worden. gelukkig gaat er dan 1 weg en gaat mijn vader meer met de pony doen. en kan ik mij op de 2 andere concentreren. het is te doen, maar je houd weinig tijd over. Ik maak ook regelmatig wat tijd vrij voor andere dingen dan paarden. soms moet je daardoor erg vroeg op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:25

Ik ben ook wel positief, maar ik heb eigenlijk maar 1,5 paard (qua rijden dan). Dus dat scheelt ook weer in tijd. En mijn paarden staan in volpension, dus niet zelf mesten of voeren. Dit scheelt ook een berg tijd.
Je moet bij jezelf nagaan of je het er voor over hebt, zo ja, dan doen!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:28

Uhh Tessya, ik lees in je onderschrift dat ook jij 2 paarden niet in je eentje trekt Lachen

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 21:33

Citaat:
Ff bij jezelf nagaan hoe belangrijk wedstrijden voor je zijn en terug naar de basis... waarom rijd je paard, wat is er zo leuk aan, zou t idd net zoveel voldoening geven als het makkelijk zou gaan...


Tja daar heb je een punt... Het is misschien ook meer om mijn merrie te beschermen tegen teveel ambitie van mijn kant...
Maar wegen alle nadelen (van een tweede paard) op tegen het feit dat ik wedstrijden wil rijden... Verward Verward Verward

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 21:35

Citaat:
Uhh Tessya, ik lees in je onderschrift dat ook jij 2 paarden niet in je eentje trekt


Haha ! lekker alert! *LOL* *LOL*
Laatst bijgewerkt door ynskje21 op 15-08-04 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:35

ynskje21 schreef:
Tja daar heb je een punt... Het is misschien ook meer om mijn merrie te beschermen tegen teveel ambitie van mijn kant...
Maar wegen alle nadelen (van een tweede paard) op tegen het feit dat ik wedstrijden wil rijden... Verward Verward Verward


Dat kan alleen jij beantwoorden...

Maar misschien dat je nu je "beseft" dat je door je ambitie je paard kan overvragen je de rust kunt vinden om een ambitienivo laager te gaan zitten Knipoog

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 21:43

Ja, maar dat doe ik al een tijdje hoor. Het is ook niet dat zij het niet kan maar meer dat het zo langzaam gaat (en dat ligt niet alleen bij haar uiteraard, maar ook bij mij). Ik heb verder wel ontzettend veel plezier met haar hoor! En de voldoening is extra groot wanneer iets wél bevestigd is. Maar goed, dat was even off topic.
Ik denk dat ik gewoon nieuwsgierig ben hoe een training zou gaan met een ander paard (ynskje is mijn eerste eigen paard en heb dus geen andere ervaringen).

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:45

Begrijp niet zo heel goed waarom je perse een tweede paard wilt kopen hoor, als je nu al zo twijfelt of het kwa tijd en wellicht geld haalbaar is...

Maar goed; mijn ervaring. Ik werk fulltime, en de paarden staan achter huis. Ik had een tijdje geleden 2 rijklare paarden, en in praktijk kwam ik er niet aan toe om beide leuk te rijden.... Zeker als het weer niet meezit is het soms een hele opgave om consequent 1 goed te blijven trainen, laat staan 2... Het slokt echt je hele avond op. Avondje op de bank met zak chips op de buik gaat niet meer als je 2 witl trainen.

Een is goed te doen. In mijn ervaring blijft de tweede er vaak wat bij.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 21:50

Citaat:
Begrijp niet zo heel goed waarom je perse een tweede paard wilt kopen hoor, als je nu al zo twijfelt of het kwa tijd en wellicht geld haalbaar is


Ik hoef ook niet per se. Ik denk erover en lees graag jullie mening of ervaring daarover. En die ervaringen bevestigen eigenlijk wel wat ik ook al een beetje dacht. Dat het wel errug veel wordt...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:53

ik heb tijdelijk 2 te rijden gehad(ook op concours, Z pponys en L paarden) maar het is wel veel hoor! ik studeer, momenteel heb ik er weer 2 te rijden, de ene nog niet op concours, nu gaat het makkelijk, maar zodra ik strax weer naar school ga ben ik blij dat de eigenaresse van het ene paard het deels van mij overneemt! ik was niet van plan om steeds 2 paarden per dag te rijden, dat houd ik echt niet vol! nu is het ook zo, als ik er strax niet meer uit komt, wegens drukte oid, dan doe ik het ene paard eg(is niet van mij, maar ik breng hem alleen uit en kan hem terugdoen wanneer ik wil!)

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:04

ynskje21 schreef:
Ik denk dat ik gewoon nieuwsgierig ben hoe een training zou gaan met een ander paard (ynskje is mijn eerste eigen paard en heb dus geen andere ervaringen).


Dat kan ik me goed voorstellen... misschien kun je een periode een paard verzorgen van iemand die er die periode wegens omstandigheden zelf geen tijd meer voor heeft...

Weet je gelijk hoe het is om twee paarden te hebben en hoe een ander paard traint (en je helpt er iemand anders mee Knipoog)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, monsera, Rijsa, Vagabondo en 29 bezoekers