Kwam ik woensdag op de manege...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Kwam ik woensdag op de manege...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 11:09

Kwam ik woensdag op de manege mocht er niemand de stallen in. Er was een veulentje geboren!
Maar het stomme was dat die merrie een maand of 6 geleden als huurpaard bij ons op de manege kwam, ze is nu nog steeds geen eigendom van de manege. Persoonlijk vond ik haar al zo uit verhouding staan maar ze had tot op de dag van geboorte toch niet echt een hele dikke buik. Niemand wist ook dat de merrie drachtig was en dus heeft ze tot een dag voor de geboorte ook gewoon in de lessen meegelopen en ik vond haar met rijden wel sloompjes. Ze heeft verder ook niets extra's aan voer gehad. Gewoon de het basisvoer biks en hooi. Het was dus een grote verassing voor iedereen. Woensdag om 17.00 uur is er dus een merrieveulentje geboren. Ze was wel wat aan de kleine kant en niemand weet nu ook of het veulen te vroeg of te laat is geboren want we weten niet hoe lang de merrie drachtig was. Het stond op en dronk na ongeveer 2,5 uur en vooralsnog gaat het goed met het veulen (gelukkig maar!!)

Heeft iemand van jullie dit ook wel een meegemaakt?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 11:34

Ja heb ik tot 2 keer toe meegemaakt. Eerst met een pony die ook altijd lessen meeliep in de manege, ze heeft een gezond merrie veulentje gekregen. Toen mocht er ook niemand bij op de manege, dit omdat moeder en kind rust moesten hebben.
Later ook nog met een vriendin, die merrie heeft zelfs nog volop gesprongen en heeft een gezond hengstveulen op de wereld gezet. Ik zou die dag met haar een buitenrit gaan maken en toen vertelde mijn vriendin dat ze niet meekon want haar paard had onverwacht een veulen gehad.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:42

Jep ik heb het ook meegemaakt. Een pony die wel dik was maar er niet drachtig uitzag. We hadden wedstrijd een aantal van de meest brave paarden deden onwijs achterlijk. De volgende ochtend bleek waarom. Ze wilden op stal blijven (ze wilden ook idd terug naar stal) omdat er dus een veulentje moest komen. De volgende ochtend lag er een prachtig hengstveulen naast!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 13:31

De merrie waar ik dat uur op reed is al vaak hengstig omdat ze een kiste in de eierstokken heeft en kan daarom nog wel eens tekeer gaan maar ik merkte dat ze zich tijdens het rijden ook iets drukker gedroeg als normaal.
Normaal gesproken is ze als ze hengstig is een beetje aan de slome kant gaat ze snel tegen het been in maar dit keer was ze behoorlijk vlot toen ik opsteeg en in ze heeft zelfs een paar galoppassen in staptempo gemaakt. Tijdens mijn les was het veulen net 2 uur oud. Deze les was ze continue wisselend sloom-snel.

Toen ik afstapte om naar stal te gaan was ze ook 5 minuten lang hardop aan het snuiven knorren en dat was niet uit vermoeidheid. om naar haar eigen stal te gaan moest ze langs de stal waar het veulen stond.

Ik denk inderdaad dat dit paard ook in de gaten had dat er wat aan de hand was.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 23:13

zoiets heb ik ooit ook wel eens meegemaakt.
is al wel een tijdje geleden, een vriendin had een pony gekocht en daar deed ze van alles mee, ook springen ed.
ze vonden haar wel wat dik, dus werd ze op dieet gezet, maar ze werd steeds maar dikker en dikker, dus nog maar minder voeren.

tot op een dag zij de stal binnen kwamen en er een veulentje naast stond, de dag ervoor had ze nog gewoon meegedaan in de les met springen. ze vonden haar wel een beetje sjago maar dachten dat het bij haar karakter hoorde.

met de merrie is alles goed gegaan en met het veulen ook.
toen die 3 was (was een merrie, hengst hadden ze waarsch niet gehouden) is ze ingereden, een tijdje heeft zij erop gereden, haar zusje en daarna verzorgers.
ze werden allemaal te groot en uiteindelijk werd ze verkocht (net als de moeder, die btw kleiner was dan het veulen).

dat is dus al best een tijd geleden (een jaar of 6 iig).
maar daar is dus alles wel goed gegaan.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 00:10

Yep, heb ik ook wel eens meegemaakt.
Zaterdags had ik nog met haar gesprongen in de springles, zondags had ze een dressuur of springwedstrijd (weet niet meer), en in de nacht op zondag/maandag heeft ze een veulentje gekregen! Niemand merkte het ook aan haar, ze was totaal niet sloom en vond het nog hardstikke gaaf om mee te springen.
Niemand wist dat ze drachtig was, ook de manege eigenaar niet. Later bleek dat het een ontsnapte haflinger hengst was geweest van een paar stallen verder.
't veulen was helemaal oké!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:51

hmm wij hebben het dus andersom gehad! We hadden een nieuw paard dat enorm dik werd, ze kreeg al niet zo veel voer en was ook sjacherijnig. Ze dachten toen dat ze drachtig was dus hebben ze haar laten scannen.. bleek dus dat ze helemaal niet zwanger was! Ik weet niet wat er nou precies aan de hand was, of dat ze schijnzwanger was of gewoon te dik..

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 14:11

Gisteren kreeg ik te horen dat het veulentje een spuitje heeft gehad. Ze was 6 weken te vroeg geboren en was veel te zwak en daarom hebben ze besloten haar af te laten maken....
De moeder staat nu maar een beetje zielig weer in haar oude stalletje.. Huilen
Tja...dat soort dingen gebeuren ook maar leuk is 't niet!!

Groetjes van Jessica!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 23:55

he jakkes
gecondeleerd
mijn veulen mag nog ff in maggie blijven ( terwijl het me niet snel genoeg geboren kan worden)
maar als ik dit zo hoor
moet "het" Haha! lekker wachten totdat " het" volgroeid is Lachen