Voedsel komt er door neus weer uit !?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Voedsel komt er door neus weer uit !?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 00:08

Hier zit ik dan, net 5 dagen in Spanje. Belt mijn moeder me op, een rampdag gehad. Mijn paard is doodziek zegt ze.... Schrikken natuurlijk!! Maar wat is er nu mis:

Hij was lusteloos in de wei en zag er ziek uit en na nader onderzoek (door mijn moeder) bleek zijn voedsel en genuttigd water uit zijn neus naar buiten te komen!! Dus DA gebeld, gelijk neussonde en schoonspoelen maar. (waarschijnlijk een slokdarmprop)

Maar hielp dus nix, na 2uurtjes kwam er wederom water zijn neus uitstromen na het drinken ervan. Dus mijn ouders met hem naar de kliniek, opnieuw schoongespoeld. Maar dit mag niet te vaak zei mijn DA want dan kan hij een bloedneus krijgen.

Op advies van de DA toch weer thuis gebracht. Hij staat nu op stal en kreeg koliek. Weer DA laten komen. Hij zit inmiddels vol met peniceline, pijnstillers en koliekmedicijnen. Maar de dierenarts had er een hard hoofd in. Hij was stik vervelend tijdens het slokdarmspoelen, dus de dierenarts durfde bijna met zekerheid te zeggen dat hij dit al kende...

Maargoed, mijn moeder houdt me nu op de hoogte. Zowel zij als de DA kunnen nix doen zei ze.

Toch maak ik me ernstig zorgen, ik ben helemaal niet bekend met dit verschijnsel.

Dus heeft iemand tips? Zoals, hoe gevaarlijk is dit? Hoe lang gaat dit duren? Etc, alles is welkom!!

Ik voel me zo machteloos hier in spanje, heel mn vakantie naar de maan! Het liefst zou ik terugkomen maar dit is niet mogelijk....

Bij mij verkrijgbaar omdat ik er zelf erg over te spreken ben: CORTAFLEX PM voor info en prijzen.


CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:53

Ik ben bang dat het een ernstige slokdarmverstopping is, en als dat niet door gespoeld kan worden.....
Tips heb ik niet, zorg dat je paard op de kliniek komt, en dat hij daar behandeld wordt!! Op de kliniek kunnen ze 24 uur per dag ingrijpen, en als het nodig is m opereren.. Als ze op het moment dat dat nodig is nog bij je thuis is, en ze moet dan nog naar de kliniek, wordt het een moeilijk verhaal! Verder kan ik ook alleen maar met je meebidden dat de voedselprop doorschiet!!! Maar als ik jouw was zou ik tegen je moeder zeggen om m toch maar op de kliniek neer te zetten, dan is zij (hoe stom het ook klinkt) een heel groot deel van de zorgen af, en ik denk dat het voor het paard beter is.
Als de prop er eenmaal door is, is de nabehandeling hetzelfde als bij een échte kolieker... als ie geopereerd wordt duurt revalidatie een dikke maand, als dat niet zo is, reken ook maar op een halve maand!
Veel sterkte!

ps Naar welke kliniek ben je gegaan?

Aut viam inveniam, aut faciam

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:15

Gelukkig heb ik hier geen ervaring mee. Wilde je even sterkte wensen! Echt balen! En dan de pech dat je zo ver weg zit. Net als Engel lijkt het me goed als het niet snel beter gaat om m dan bij de kliniek te laten zetten. Zit je bij Visdonk (dat is bij jou in de buurt). Hoor ook wel eens dat ze naar Gent gaan, omdat ze daar goede ervaringen mee hebben. Sterkte in ieder geval.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:55

Ik ben benieuwt hoe het nu met je paard is.
Je zal je wel veel zorgen maken nu je niet naar je paard toe kunt.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:00

en hoe is t nu

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:10

Vreselijk! Ik bid met je mee dat alles goed gaat! Zoals EngelAngela kan eht best ernstigs worden! Zet je nog neer hoe het gaat enzo?

fok.nl de beste.


paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:53

jeetje wat een schrik!! Misschien maar naar een kliniek laten brengen voor 24/7 verzorging?? Ik hoop dat het goed afloopt!! Hou je taai!!

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:56

jezus wat erg!! Ik hoop dat het goed komt met je paard!!

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 16:22

Ik ben inmiddels gelukkig thuis en kan er zelf voor zorgen... Lachen

Op de kliniek wilde ze hem niet hebben zeg maar... omdat alle veeartsen het nietmeer wisten en ze dus eigenlijk nix voor hem konden doen meer. Want meer als 2x doorspoelen kan tot neusbloedingen leiden en die zijn zeer gevaarlijk. Hij is dus weer mee naar huis gekomen.

Ze dachten aan een open gehemelte en dan zou ik afscheid moeten nemen.

Maar hij staat nu in de weide. Hij is erg stijf van alle ellende en de medicijnen (met doorspoelen had hij zich erg druk gemaakt). Inmiddels geen koliekverschijnselen meer gelukkig. En hij krijgt nu alleen slobber. Dit houdt hij sinds vandaag redelijk goed binnen. Af en toe nog wat door zijn neus, maar gelukkig zeer weinig. Hij eet gelukkig ook zelf, hoef hem niet meer met de hand te voeren. Hij lijkt ook wel iets levendiger.

We wachten nu gewoon af, hij is gelukkig aan de beterende hand!

Maar opereren is geen optie... Dat gaat duizenden euros kosten, zonder garantie dat het slaagt...

Mijn paard is door het oog van de naald gekropen en hopelijk doet hij dit niet nog eens Knipoog

Bij mij verkrijgbaar omdat ik er zelf erg over te spreken ben: CORTAFLEX PM voor info en prijzen.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:10

heeft een paard ook geen strottenklepje ofzo, wat wij ook hebben en wat de neus dichtdoet zeg maar tijdens het slikken, als een paard dat heeft, heeft ie daar niet wat mis mee ofzo, ik ben geen dierenarts, maar kan toch????

www.trimmerijemarije.nl

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:39

strotteklepje bij het paard werkt anders dan bij de mens. Dit is ook de reden dat het voedsel door de neus naar buiten komt en niet door de mond. Dit komt omdat de ligging van het strotteklepje verschilt met die van de mens.

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:50

Bij ons op stal was er laatst ook een paard ontzettend ziek hier is de dierenarts een stuk of 3 keer bij geweest in 3 dagen.
Het paard was lusteloos en na het drinken van water kwam het via de neus er weer uit, eten deed hij echter bijna niet.
Maar bij ons heerste er een virus wat bijna alle paarden ziek maakte. Nu was deze aan de beurt alleen deze was er een stuk erger aan toe als alle andere!
Gelukkig genas hij vrij snel en is hij nu weer helemaal de oude!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, esje01, Fleuribelle, nicoletam, Spaansepony, springzeker en 61 bezoekers