Speciaal voor de friezenkenners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Speciaal voor de friezenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 18:11

Mijn schoonzusje is gek op friezen, en kan een fries veulen kopen. Het is een merrie en is in mei geboren. De fokker heeft een inteelt percentage van 1,1 %. Hij vraagt er 1100 euro voor, als het veulen afgespeend is. Ze wordt dan ook gechipt. Er zitten geen papieren bij.

Even een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is onze vraag, is dit een redelijke prijs voor dit veulen?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:16

Wat voor afstamming zit erachter?
Heeft de fokker een inteeltpercentage of de merrie? Zo'n percentage is namelijk per paard verschillend.
Ik zou het persoonlijk niet doen, ik vind het een lomp veulen en dan ook nog zonder papieren...

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 18:26

Het is een inteeltpercentage van de fokker. Hij zei dat er in het friese ras altijd een inteeltpercentage zat. Ik weet niet wat voor afstamming erachter zit, alleen dat deze merrie door een van zijn eigen hengsten is gedekt. Maar ik zal proberen daar nog achter te komen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:41

Ik zou het ook niet doen, vind het veulen niet bepaald wat hebben, voor dat geld zijn er wel betere te krijgen.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:55

Bij welke fokker is dit LA? Is dat die vent die vlakbij het viaduct van Bareveld zit?
Zou je schoonzus ook een fries met een wit achtervoetje leuk vinden? Van dit veulen weet ik ZEKER dat ze van een goede fokkerij komt, heeft natuurlijk ook geen papieren maar dat heeft deze ook niet.
Exterieur----> mooi en heeft super gangen. Veulen is momenteel 3 maanden. T'is dat wij al 2 paarden hebben anders hadden wij haar gisteren gekocht. Onze friese enter hebben wij daar vorig jaar ook gekocht, ook zonder papier maar dat boeit niet maar ze doet zeker niet onder voor wat wij gisteren in Bronneger hebben gezien en die hebben wel papieren.

Voor wat betreft de prijs van jouw schoonzus "haar veulen"....is niet onredelijk en het is moeilijk oordelen n.a.v. foto's maar ik heb mooiere veulens gezien.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:55

Ik vind de voorbeentjes voor een 3 maanden oud veulen, wel nog een beetje krommig staan voor zover ik dit van de foto af kan beoordelen Lachen

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 00:17

Ik weet dat de foto's niet echt super goed zijn, maar het veulen is nog niet handmak, dus het was best moeilijk om de foto's goed te krijgen. Nee de fokker woont in Noord Holland. Waar staat dat veulen die jij bedoelt Djuno?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:42

Het is een beetje vreemd dat de man wel een inteeltpercentage weet te vertellen terwijl het veulen geen papieren heeft. Heeft hij dit dan zelf met de rekenmachine en zijn wiskundeboek in de hand zitten uitrekenen dan?
Het veulen is volgens friezenstandaards niet erg mooi gebouwd maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Momenteel gaan veulens met papieren uit simpele stamboekmerries voor evenveel geld en dan kun je al snel een mooier veulen vinden voor dezelfde prijs.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:15

Leo_American schreef:
Ik weet dat de foto's niet echt super goed zijn, maar het veulen is nog niet handmak, dus het was best moeilijk om de foto's goed te krijgen. Nee de fokker woont in Noord Holland. Waar staat dat veulen die jij bedoelt Djuno?


In Wittelte...vlakbij Hoogeveen

vanRijnwoude

Berichten: 575
Geregistreerd: 06-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:38

Ik raad het je ook sterk af eigenlijk.....
Tenminste IK zou het noooit doen.

Ten eerste heeft het beestje een onbekende vader (geen dekhengst), waar je verder neem ik aan geen informatie van hebt. (karakter is dan toch erg belangrijk om te weten denk ik zo...?)

Ten tweede staat hij op de foto's niet al te correct op zijn beentjes.
(Dit kan idd momentopname zijn, en anders groeit het misschien nog wel goed bij.... maar je weet het nooit zeker)

Ten derde kan de fokker iig niet het inteeltpercentage over dit veulen weten als hij geen papier heeft.... dat kan je namenlijk niet zomaar even uitrekenen.

En voor dit of iets meer geld kan je een veulen kopen waarvan je alle informatie hebt, en weet wat voor bloed er door zijn aderen stroomt.

Je moet het zelf weten, het kan goed of verkeerd uitpakken... Scheve mond

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:09

Mensen heel erg bedankt voor alle reacties. Ik zal mijn schoonzusje dit allemaal laten lezen en ik hoop dat ze een verstandige keuze maakt!

Dan nog ff n vraagje tussendoor, die miss een beetje off topic is. Stel je voor dat een merrie gedekt wordt door haar eigen broer. Wat zijn dan de risico's van het veulen?

Er was iemand die zei dat het veulen dan opeens dood neer kon vallen, maar dit lijkt me nogal sterk. Ik heb eerder het idee, dat het veulen dan tijdens de dracht al sterft... Wie kan me hier meer info over geven?

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:16

Zijn er ook mensen die goeie adressen weten waar je evt. een fries kan kopen? Liefst in Noord Nederland...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:48

Leo_American schreef:
Dan nog ff n vraagje tussendoor, die miss een beetje off topic is. Stel je voor dat een merrie gedekt wordt door haar eigen broer. Wat zijn dan de risico's van het veulen

Dan heb je kans op een zwak veulen, maar of het zomaar dood neer kan vallen?? Nog nooit gehoord, in het dorpje war ik vroeg woonde was er een vrouw die liet alle katten niet casteren(want mensen gaan toch ook hun eigen gang), pas toen zeg maar een moedersdochter x door haar eigen broer (die dan weer van die moeder x zoon) kwamen er katten met 1 oog e.d.
Een zus x broer is imo niet verschrikkelijk schadelijk, als er echt maar een zeer goede reden voor is. En dan maakt het ook nog uit of het half of vol familie is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:22

Leo_American schreef:
Zijn er ook mensen die goeie adressen weten waar je evt. een fries kan kopen? Liefst in Noord Nederland...


Ik zou m'n instructrice kunnen vragen. Zij weet regelmatig leuke Friezen te koop. Moet je mij even een lijstje met 'voorwaarden' pben dan kan ik haar wel adressen vragen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:54

Leo_American schreef:
Mensen heel erg bedankt voor alle reacties. Ik zal mijn schoonzusje dit allemaal laten lezen en ik hoop dat ze een verstandige keuze maakt!

Dan nog ff n vraagje tussendoor, die miss een beetje off topic is. Stel je voor dat een merrie gedekt wordt door haar eigen broer. Wat zijn dan de risico's van het veulen?

Er was iemand die zei dat het veulen dan opeens dood neer kon vallen, maar dit lijkt me nogal sterk. Ik heb eerder het idee, dat het veulen dan tijdens de dracht al sterft... Wie kan me hier meer info over geven?


Opeens dood neervallen is meestal het gevolg van een hartaderbreuk. Dit lijkt bij Friezen meer voor te komen dan bij andere paarden maar is dus niet direct relateerbaar aan het hoge inteelt%.
Zoals jezelf al suggereert, mocht zo'n kruising afwijkingen geven dan sterft het veulen meestal als embryo al.
Maar waarom zou je in vredesnaam zo'n kruising willen doen?? Het lijkt me sowieso niet gezond en verder fokken met zo'n dier al helemaal niet...
Voor adressen kun je me even pb'en of mailen.

Chomoc
Berichten: 128
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: snikzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:50

Leo_American schreef:
Mensen heel erg bedankt voor alle reacties. Ik zal mijn schoonzusje dit allemaal laten lezen en ik hoop dat ze een verstandige keuze maakt!

Dan nog ff n vraagje tussendoor, die miss een beetje off topic is. Stel je voor dat een merrie gedekt wordt door haar eigen broer. Wat zijn dan de risico's van het veulen?

Er was iemand die zei dat het veulen dan opeens dood neer kon vallen, maar dit lijkt me nogal sterk. Ik heb eerder het idee, dat het veulen dan tijdens de dracht al sterft... Wie kan me hier meer info over geven?

wij hebben ook een paard, zijn broer is ook zijn vader, je ziet er niks vreemds aan, en mijn moeder is er nu M1 mee.... de broer van het paard had dus te lang bij de moeder gestaan...

maar ik zou eerlijk gezegt dus niet de merrie door de eigen zoon ofzo laten dekken.... domme fout...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:26

Ik weet ok nog een leuke net zadelmakke fries merrie van 4 jaar. pb maar even als je interesse hebt!