sterk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 16:19

hallo allemaal ik heb een welshpony en hij is heel sterk hij heeft is een stangetje in gehad van plastick en nou heeft die een dubbel gebrokken bit en hij is op alle 2 bit sterk hij houd zijn kaken op het bit vast Boos! en hij loopt al in de m1 WAT MOET IK DOEN!! EN IK KRIJG LES Verward Verward
graag informatie graag Verdrietig Verdrietig doei daantjuh

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:22

je instructrice vragen wat je moet doen!
als ie wegvliegt, op de volte zetten of tegen de omheining stil zetten, longeren zodat ie op je stem leert reageren....

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 17:28

ja dat heb ik allemaal gedaan ik krijg les en hij blijft maar zo als ik hem logeer dan word die nog frisser en als ik hem stil zet dan word ddie nog sterker

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:49

Mee om leren gaan. Probeer een aantal dingen, en wat het beste werkt voer je altijd uit. Ga in ieder geval nooit terug trekken, maar maak ophoudingen.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 18:03

ja okee bedankt! ga het morgen proberen
tnxs;(

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L


Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:06

Idd met rust oplossen.
Luna maakte er ook altijd een wedstrijd van. En met kwaad worden en terug trekken heb ik nooit wat berijkt.
Wat bij haar goed hielp, ik heb een keet bijna 3 uur lang gereden, elke kaar dat ze het bit vastpakte en wegvloog heb ik haar gewoon laten gaan.
Op een gegeven moment was ze zo moe dat ze er niet eens meer aan dacht het bit vast te pakken.
Daarna heb ik dat nog een aantal keer gedaan en dat werkt bij haar echt goed.
Er zullen vast wel mensen zijn die hiet commentaar op hebben maar bij Luna was dit echt het enige dat werkte.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:14

als je paardje trekt, (en harder wil dus?) gewoon laten gaan, niet terug trekken,.. gaat ie hangen, DRIJVEN! en laat hem niets hebben om OP te hangen.
stormd hij ervandoor er achter aan drijven, en langer laten gaan dan dat hij van plan was: zoiets als: *ok , je wilt rennen, je mag, maar wel zo lang als IK wil!*

start paardensport Zie profiel voor meer info

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:33

paard op je been rijden, niet op de teugels. de achterhand activeren dat hij los van voor word en nageeflijk word. als hij harad gaat op vangen mat je zit.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:38

Inderdaad wat Alikesflame zegt.

Ook VOORAL niet gaan zitten terugtrekken, dat heeft toch geen zin.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 16:13

okeee bendankt ik heb nou alles geprobeerd maar ik denk er om een pasoa bit te nemen maar me ma wil niet dat ik dat doe ik weet n ie hoe die er uit zit hebben jullie een foto er van en is dat goed voor je pony en helpt het Verdrietig

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:16

waarom wil je hemelsnaam een pessoabit als je ooit een keer de naam hebt gehoord maar verder niets ervan weet??
Los het op met lessen en geduld.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 16:16

ik heb hem al best lang en hij loopt al in de m1 ikwil gewoon weten of het werkt!!!!

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:24

Ja maar dan doet hij het dus al een heel poosje op dit bit.
Maar je weet niet eens wat een pessoabit is? Dus ik snap niet waarom je er dan mee wil gaan rijden. Je hangt toch ook niet zomaar het eerste en beste bit dat je ziet hangen in de ruitersportzaak aan je hoofdstel?
Je kan dit niet zo oplossen, dit werkt misschien voor een poosje, maar na een poosje weet je pony ook hoe hij dit bit beet moet pakken en ben je net zo ver van huis, wat moet je dan??

De enige manier om het op te lossen is rijtechnisch!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 01:35

blijkbaar wil je er een pessoa bit inhangen zodat jij hem beter kan begrenzen: je lost het dus op met je handen.

dat was JUIST NIET de tip.

start paardensport Zie profiel voor meer info

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 13:31

neeeeeeeeeee mar ik wil gewoon weten laat maar okeeee laat maar en 1 ding ik wil het niet met me handen op lossen ik wil gewoon weten HOE IK HET MOE OPLOSSEN !!!!

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

ella46

Berichten: 37
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:53

dit herken ik! mijn eerste paard deed dit ook, ik heb toen altijd veel overgangen gereden, dus echt met been, degene met wie ik toen samendeed hing er ook een pessoa aan, maar dit hielp echt niet! ik heb em toen een lekker dik gewoon watertrensje gegeven en na een tijdje consequent voor het been rijden ging het echt super!

jaja.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:34

Verplaatst van VMR naar RT.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:35

daanboy schreef:
neeeeeeeeeee mar ik wil gewoon weten laat maar okeeee laat maar en 1 ding ik wil het niet met me handen op lossen ik wil gewoon weten HOE IK HET MOE OPLOSSEN !!!!


Er staat heir duidelijk beschreven hoe je het kan oplossen, je hebt dit bericht de 15de geplaatst en de 16de kom je met ik heb alles geprobeert.

Je hebt hem best lang dus rij je hem dus al best lang op deze manier en is die dus al best lang ster *leuke zin Haha! *
Dat is niet in 1 dag over, daar moet je geduld en je instructeur voor gebruiken.

Met een pessoa bit los je het dus op met je handen, als je dat niet zou doen, wat maakt het dan uit welk bit je er in hebt hangen?

Ik heb zelf ook zo'n racemonster, en als ze wou gaan nou ok ga maar, maar je stopt pas als ik er genoeg van heb, dit deed ze drie keer en de vierde keer dacht ze ook wat meer na.
Maar dat is zeker niet in 1 dag gebeurt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:17

Sily schreef:
Met een pessoa bit los je het dus op met je handen, als je dat niet zou doen, wat maakt het dan uit welk bit je er in hebt hangen?

Ik heb zelf ook zo'n racemonster, en als ze wou gaan nou ok ga maar, maar je stopt pas als ik er genoeg van heb, dit deed ze drie keer en de vierde keer dacht ze ook wat meer na.
Maar dat is zeker niet in 1 dag gebeurt.


dit bedoel ik dus ook. maar ik krijg *durft het niet zo te zeggen* bijna een tirade over me heen.
ik wil de TS niet boos maken ofzo, maar advies geven, men luisterd niet en wil blijkbaar ook niets aannemen? waarom start men dit topic dan?
toch om tips?.. sta er dan ook open voor aub.

start paardensport Zie profiel voor meer info

ella46

Berichten: 37
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:35

muiszje schreef:
dit bedoel ik dus ook. maar ik krijg *durft het niet zo te zeggen* bijna een tirade over me heen.
ik wil de TS niet boos maken ofzo, maar advies geven, men luisterd niet en wil blijkbaar ook niets aannemen? waarom start men dit topic dan?
toch om tips?.. sta er dan ook open voor aub.


vind ik ook. als ik om rijtechnische tips vraag zal ik ze ook uitproberen, ook als ze nog niet meteen werken. je kan niet van een paard verwachten dat ie iets al meteen snapt of dat het meteen werkt


geduld is een schone zaak

jaja.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 00:59

maar wat ik ook nog niet helemaal snap: je rijd M1 met hem, en je kan dit niet oplossen?.. nooit eerder last van dit probleem gehad? is het opeens dat hij dit doet?!

start paardensport Zie profiel voor meer info

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 01:02

en waarom ziet je instuctrice/teur dit niet tijdens de les? dit moet hem toch wel duidelijk opgevallen zijn?

start paardensport Zie profiel voor meer info

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 03:29

Ik denk dat ik je wel begrijp. Sommige paarden (en pony's want ik heb er ook zo een) zijn heel erg sterk in hun mond. Bij wijze van spreken zou een stuk prikkeldraad nog niet helpen. Dat moet je dus ook niet doen!
Je kunt alle verschillende trensen en stangen die er zijn proberen maar ik weet uit ervaring dat dat niet helpt. Je kunt winst halen als je druk achter de oren kunt uitoefenen en dat kan alleen met een bit met kinketting en dus hefboomwerking (pelham of thiedemann).
Je zegt dat je M1 dressuur rijd dus ik neem aan dat jij en je instructrice weten waar jullie mee bezig zijn. Tevens is het een goede voorbereiding op de oefeningen in de hogere klassen waar je met stang en trens zult gaan rijden. Niet van de een op de andere dag overstappen maar het paard rustig (aan de hand of met iemand erop EN ernaast) laten wennen aan het nieuwe bit en de manier van inwerken. Beter een bit wat pittig inwerkt en waarmee je duidelijke hulpen kunt geven dan een zogenaamd zacht bit waar je aan moet trekken. Een goed naslagwerk is een boek dat door weekblad de hoefslag is uitgegeven: Het paard, het bit en de ruiter Succes! OK dan!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:15

hmm en toch ben ik van mening dat je een paard zelfs zonder bit goed moet kunnen houden., dus ik ben het absoluut niet eens met pevoco: zij zegt: beter een bit wat pittig inwerkt en waarmee je duidelijke hulpen kunt geven.
NEE, beter leren op je zit en beenhulpen te rijden.
drijven met die handel, zorg dat het niet meer leuk voor hem word als hij naar voren wil, dat hij NIET eens WIL trekken!

start paardensport Zie profiel voor meer info

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:31

Dat kan niet iedereen. De gebroken trens is niet heilig en bitten met kinketting zijn niet per defenitie paardonvriendelijk. Ik heb een pony onder het zadel die verschrikkelijk graag werkt en heel erg lief in de omgang is. Echter, zij is verschrikkelijk sterk in haar mond. Ik had de blaren op mijn handen en elke keer dacht ik dat zij die ook wel op haar mond zou hebben, maar niet dus! En elke keer als ik met het hoofdstel aankwam om te gaan rijden deed en doet ze haar mond open om het bit aan te nemen.

Het vastpakken heb ik afgeleerd door TIJDELIJK een tonglepeltje te gebruiken. Deze heb ik al lang niet meer nodig en ze pakt haar bit ook nooit meer vast. Ik moest haar gewoon duidelijk maken dat dit niet de bedoeling was en gebruikte daar een hulpmiddeltje voor.

Wat ik bedoel te zeggen is dat hulpmiddelen, mits goed gebruikt, niet fout zijn. En goed gebruikt is dat het hulpmiddel ter verduidelijking van de ruiterhulpen ingezet word en niet in plaats van. De pony waar ik het over heb rijd ik inmiddels tijdens buitenritten met een endurance hoofdstel en een los teugeltje. Ben ik dan paardonvriendelijk bezig geweest?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers

cron