Ratjetou

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Ratjetou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 21:24

voor 3 a 4 personen.
Nodig:
3 kipfilets (indien vegatarisch, kip vervangen door tofu)
1 ui
2 kleine potjes worteltjes en erwtjes
2 kleine blikjes ananas stukjes
2 blikjes gesneden champignonnen.

Snij de kip in stukjes en braad ze in de pan (duh).
Snij de ui in ringen of snippers (net wat je zelf lekker vind) en fruit ze even aan. DOe de kip erbij, even later garen.
Dan de rest erbij (champignons zonder vocht)
Deksel op de pan, 20 minuten laten smoren, af en toe roeren.
Rijst of aardappelpuree erbij, en eet smakelijk!

pmarena

Berichten: 48106
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:05

Hee , dat is helemaal geen ratjetoe ! Haha!

Wij maken het altijd zo :

benodigdheden :

- een mooie biefstuk per persoon
- champignons
- rode , gele en groene paprika
- ui
- rode wijn
- rijst

De parika snij je in "stroken" zeg maar , champignons in plakjes , ui in stukjes om te fruiten.

Dit doe je bij elkaar in een hapjespan , heeeel klein beetje water erbij druppelen zodat het niet aanbakt in het begin , deksel erop en zachtjes laten smoren zodat alles lekker zacht en wat gaarder wordt.

Ondertussen witte rijst koken , 2 koffiekopjes per volwassene meestal.
Snufje zout bij rijst.

Als de groenten wat zijn gesmoord , een flinke scheut rode wijn erbij en zo nog zachtjes laten door smoren. Mag echt een flinke plas vocht onder liggen

Ondertussen boter bruin laten worden in de koekenpan , biefstukken evt. zouten en peperen aan beide kanten.

Biefstukken snel dicht laten schroeien en netjes bakken , zodat de binnenkant niet rauw maar nog wel mooi rood is.

Ondertussen zijn de mooi zacht gesmoorde groenten klaar. (mogen best een uurtje opstaan)

Alles op tafel zetten , de rijst opscheppen in een kopje en zachtjes aandrukken met een lepel. Nu als een torentje midden op het bord zetten.
Volwassenen nemen gemiddeld 2 kopjes / torentjes.

Eromheen schep je de gesmoorde groenten , goed het vocht (wijn en groentesap-mengeling) erbij scheppen , dat maakt het juist zo lekker ! Vingers aflikken

Iedereen z'n biefstuk in stukjes laten snijden , en biefstukblokjes met jus van simpelweg de boter waar het in gebakken heeft , ook op het bord erbij scheppen , en het hele zooitje door elkaar husselen , heerlijk !!! Vingers aflikken Vingers aflikken

Zo ken ik ratjetoe , dus vandaar dat ik het er hier even bij zet Lachen

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:08

Dacht even dat het een dubbelpost was Haha!

pmarena

Berichten: 48106
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:24

Haha!

Kwam door je onderschrift : ik ging even kijken en dacht : ha , ratjetoe ! Lachen

Maar er klopt niks van Knipoog dus vandaar Haha!

FennekeR
Full-Time Bokker

Berichten: 6598
Geregistreerd: 09-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:44

Dankjewel pmarena, dat lijkt me heerlijk. Ik ga het een keer maken.

pmarena

Berichten: 48106
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:14

Alsjeblieft Lachen

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:26

Wij doen ratjetoe altijd lekker wokke, verschillende groentes en kleine stukjes vlees. Waar je op dat moment trek in heb en dan met gebakke aardappel blokjes of schijnfjes er bij... MMMM erg lekker Heb nu alweer terk

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:22

pmarena schreef:
Hee , dat is helemaal geen ratjetoe ! Haha!

Wij maken het altijd zo :

benodigdheden :

- een mooie biefstuk per persoon
- champignons
- rode , gele en groene paprika
- ui
- rode wijn
- rijst

De parika snij je in "stroken" zeg maar , champignons in plakjes , ui in stukjes om te fruiten.

Dit doe je bij elkaar in een hapjespan , heeeel klein beetje water erbij druppelen zodat het niet aanbakt in het begin , deksel erop en zachtjes laten smoren zodat alles lekker zacht en wat gaarder wordt.

Ondertussen witte rijst koken , 2 koffiekopjes per volwassene meestal.
Snufje zout bij rijst.

Als de groenten wat zijn gesmoord , een flinke scheut rode wijn erbij en zo nog zachtjes laten door smoren. Mag echt een flinke plas vocht onder liggen

Ondertussen boter bruin laten worden in de koekenpan , biefstukken evt. zouten en peperen aan beide kanten.

Biefstukken snel dicht laten schroeien en netjes bakken , zodat de binnenkant niet rauw maar nog wel mooi rood is.

Ondertussen zijn de mooi zacht gesmoorde groenten klaar. (mogen best een uurtje opstaan)

Alles op tafel zetten , de rijst opscheppen in een kopje en zachtjes aandrukken met een lepel. Nu als een torentje midden op het bord zetten.
Volwassenen nemen gemiddeld 2 kopjes / torentjes.

Eromheen schep je de gesmoorde groenten , goed het vocht (wijn en groentesap-mengeling) erbij scheppen , dat maakt het juist zo lekker ! Vingers aflikken

Iedereen z'n biefstuk in stukjes laten snijden , en biefstukblokjes met jus van simpelweg de boter waar het in gebakken heeft , ook op het bord erbij scheppen , en het hele zooitje door elkaar husselen , heerlijk !!! Vingers aflikken Vingers aflikken

Zo ken ik ratjetoe , dus vandaar dat ik het er hier even bij zet Lachen


Zo ken ik het ook ja, heb het net achter de kiezen Lachen

pmarena

Berichten: 48106
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:25

Mjam , ik heb er ook weer trek in ! Vingers aflikken

Maar moet eerst eens ergens kleine flesjes rode wijn zien te vinden ,
want ik vind het altijd zo zonde om de rest weg te spoelen Bloos