wat mag je verwachten van een goedkoop zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

wat mag je verwachten van een goedkoop zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 12:03

Vanaf welk bedrag denken jullie dat je een kwalitatief goed zadel mag verwachten? En wat mag je verwachten van een zadel van 200 euro?
Een versleten zadel noem ik een zadel waarvan de boom niet goed meer is, of waaarvan ergens het leer doorgesleten is.

Ik heb het niet over het passen op het paard, ga er van uit dat het past (weet wel dat het niet zo hoeft te zijn). En dat een goedkoop zadel minder lang meegaat weet ik ook wel. Maar je hoeft toch ook geen troep te verwachten?

Ik lees geregeld dat je voor 500 euro niets mag verwachten. Nou, dat is wel 1100 gulden, voor dat geld verwacht ik wel een zadel wat 10 jaar meegaat. Dus niet dat het leer direct vaal wordt, singelstoten die direct af zijn, enz.

Zelfs voor een zadelmarktzadel van 200 euro mag je nog verwachten dat het 4-5 jaar meegaat, je betaalt er wel 440 gulden voor. Dus de boom moet zo lang meegaan, en de rest van het zadel ook (singelstoten misshcien 1 keer vervangen, maar mogen niet binnen een jaar stuk zijn).

Soms lijkt het wel alsof iedereen zo een maandsalaris over heeft om even een zadel te kopen, want dat kosten de A-merken tegenwoordig (spreek uit ervaring, heb zelf een stubben, een rib uit m'n lijf, ben dus ook niet op zoek).

Nadeel van goedkopere zadels is de pasvorm, die is vaak niet zo universeel, en soms zijn de zadels scheef. Voor de ruiter kan het ook nog zijn dat je niet lekker zit.
Maar als je nu net een goede treft, dan kan iemand toch prima plezier beleven aan een goedkoop zadel? (en misshcien een jaar of 5 later een ander kopen). Ik heb ooit eens bij iemand een behoorlijk oude Kadet gezien, lag mooi op het paard (ik kon er niet op zitten, maar dat terzijde, de ruiter zelf wel). Je hebt het dan over een zadeltje van nog geen 150 euro.

A-kwaliteit verwacht ik vanaf zo'n 1000 euro, maar ook daaronder mag je toch nog behoorlijk wat verwachten.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-08-04 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:06

IK verwacht van een zadel van 200 euro wel dat het redelijk leer is en geen pasvorm
Daarin tegen vind ik wel dat als je een zadel 2de hands koop dat het best nog goed kan zijn
Ik heb van Tyrza een zadel gekocht van 750 euro, een Kn en die is nog super dus wel a kwaliteit onder de 1000 euro!

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:08

Tja wat denk je zelf?

Het zit minder comfortabel, leer kan vaal worden/ bruin worden, kan sneller slijten, pasvorm kan slecht zijn.

Zelf heb ik een jaar gespaard voor mijn Kieffertje, elke maand wat op zij gelegd en ben toen tegen een nieuwe tweedehands Haha! aangekomen die ik direct gekocht heb! Hij is onverslijtbaar en ik vind het elke dag weer een plezier om op te rijden!

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 12:13

Ik heb het even niet over tweedehands, maar puur over nieuw. Je ziet soms dat mensen worden afgekraakt omdat ze een goedkoop zadel hebben gekocht, en dat is in mijn ogen niet altijd terecht, of heb ik het mis? (soms ook wel terecht hoor). Je leest altijd van koop een goed merkzadel tweedehands of spaar door. Maar als soms kun je ehct wel een goedkoop zadel treffen wat ook nog goed is. Maar waar het mij om gaat is wat mag je er van verwachten, qua slijtage e.d.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Liselot

Berichten: 32169
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:18

Citaat:
Ik lees geregeld dat je voor 500 euro niets mag verwachten. Nou, dat is wel 1100 gulden, voor dat geld verwacht ik wel een zadel wat 10 jaar meegaat. Dus niet dat het leer direct vaal wordt, singelstoten die direct af zijn, enz.


voor 500 euro heb je een nieuwe wintec, die gaan toch wel een jaar of 8 mee...


als je een zadeltje koopt voor 200 euro is de pasvorm minder, de zit een stuk minder confortabel en natuurlijk ook de kwaliteit van het leer is minder.
na ongeveer 2 jaar intensief gebruik beginnen deze zadels te slijten, na zo'n 3 jaar zijn ze wel "op"

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lieke

Berichten: 11347
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:27

Heb ooit voor mijn verzorgpony's een zadel gekocht voor 400 gulden.
Op zich was het een fijn zadeltje, zat ook nog eens lekker, maar de kwaliteit was gewoon minder.
Leer was stug, slijt snel en bruine plekken, goed onderhouden is een must.
Nadat ik na een aantal maanden terugkwam en zag dat die andere meiden het zadel alleen hadden gebruikt voor te rijden en geen enkele keer hebben schoongemaakt zag je heel goed dat het zadel te lijden had gehad.
Het lag overigens prima op de pony's die hebben er geen last van gehad.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:29

Een zadel van 200 euro.. Tja, misschien een shetlanderzadel dan Clown
Maar een zadeltje van 200 euro lijkt mij toch nie tbest.
Het ligt er ook aan wie het verkoopt, mensen zijn ook verschillend.
Ik verkoop 2e handsspullen bv. altijd ontzettend goedkoop, terwijl andere mensen nog hardstikke veel er voor vragen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:31

Volgens mij heeft claudia23 van bokt ook een zadelmarkt zadel. Moet je haar ff pben!


Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:44

De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft ergens voor heel goedkoop een zadel opgedaan. Het is niet meer in nieuwe staat en dat is ook duidelijk te zien, maar door het gebruik is het leer wel soepeler geworden en zit het lekkerder, eigenlijk Lachen

De paarden hebben er geen last van Lachen

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:58

voor 200 euro hoef je geen super zadel te verwachten die lang meegaat.
mijn schoonouders hebben een zadelmarkt zadel gekocht voor hun fjord.. ik moet zeggen hij zit best lekker en hij zit als gegoten op het beesie.. hiervoor hadden ze een imperial riding(goedmerk voor andere dingen maar de zadels zijn werkelijk bagger) die toch rond de 400 euro ofzo ligt nieuw?? en die lag voor geen vierkante centimeter en zag er stukken slechter uit.

kiefer zit net boven de 1000 euro.. mag zich een a merk noemen.. maar ik vind daar de pasvorm zo erg achteruit gegaan dat ik het die 1000 euro absoluut niet waard vind en ik het die a merk status nooit had gegeven...

er zijn veel zadels rond de 500-700 die lang mee gaan, die ik stukken beter vind dan kiefer.. de rossner of de kentaur bijvoorbeeld.. erg fijne zadels..

maar voor alle zadels geld.. of het nu goedkoop of duur is.. je moet hem goed onderhouden..

als je een zadel intensief gebruikt dan weet je bij een goedkoper zadel dat hij sneller versleten zal zijn.. daarom koop je ook een kwalitatief beter zadel als je intensief rijd..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:21

Alle waar is naar z'n geld en dat geldt zeker voor zadels. Een goed zadel maken kan gewoon niet voor die prijs, denk alleen al aan de kosten van goed leer en arbeidsloon. Dat vangen ze dan op door in lage lonen landen te werken en afvalleer te gebruiken, maar dan noem ik het geen goed zadel meer....

Je kunt geluk hebben, je kunt pech hebben, er zijn altijd uitzonderingen in positieve en in negatieve zin, maar bij een zadel waag IK nooit een gokje. Dat een ander dat wel doet moet hij/zij zelf weten, ik snap goed dat niet iedereen zomaar even rond de 1500 euro ophoest voor een zadel.

Ik wilde een springzadeltje voor erbij, voor een klein prijsje. Ik heb voor ruim onder de 200 euro een oude stubben op de kop getikt, hij ziet er niet echt mooi meer uit, maar de boom is wel recht en goed (is nagekeken) en het leer valt niet spontaan uit elkaar. Dat heb ik veel liever dan een nieuwe "Argentino Economic Start" of hoe die dingen ook heten.

Nulla tenaci invia est via

Saar4
Berichten: 2344
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:08

Van een zadel dat nieuw 200 euro kost mag je denk ik niks verwachten. Als je tweedehands een A-merk op de kop kan tikken voor dat geld denk ik dat dat nog best een tijdje mee kan.

Echte kwaliteit mag je verwachten van merken als bijvoorbeeld stubben, daaleman en passier. Daar zit dan vaak wel een prijskaartje tussen de 1300 en 2000 euro aan.

Ik heb dat er voor over. Ik heb voor mezelf besloten dat ik niet wil bezuinigen op een goed zadel. Mijn pony heeft een lastige rug qua pasvorm en ik wil gelijk voor de komende jaren klaar zijn. Mijn oude Daaleman waar mijn pony helaas uitgegroeid was was ruim 20 jaar oud toen ik hem weer verkocht. Zag eruit als nieuw.

Maar iedereen moet die beslissing voor zichzelf nemen. Als jij een goed passend zadel van 500 euro kan vinden moet je dat vooral doen. Maar je moet dan niet verwachten dat hij 10-15 jaar meegaat.

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 14:34

Het is niet voor mij, heb zelf een goede stubben. Dat zadel heeft ook het nodige gekost. Dat je zoiets niet kunt vergelijken met een merkloos zadel weet ik ook wel. Ik ben zelf wel een beetje verwend, hou van mooie en goede spullen Knipoog

maar is het voor kinderen ook een afrader? Kinderen zijn niet altijd even voorzichtig met spullen.
16 inch zadels zijn tweedehands niet makkelijk te vinden van een A-merk.
Is 4 jaar te veel gevraagd voor een zadel van 200 euro?
Laatst bijgewerkt door germie op 15-08-04 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:40

Ik zou in zo'n geval eerder een kunststof zadeltje overwegen. Een wintecje of iets dergelijks is ook niet zo heel duur en toch een stuk betrouwbaarder en gaat makkelijk die tijd mee. Kadet of JC is ook nog wel aardig.

Nulla tenaci invia est via

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:42

ik ben begonnen met een zadelmarktzadel, daar heb ik 2 jaar mee gereden en het beviel perfect, zat heerlijk, goede pasvorm, zag er ook na 2 jaar nog goed uit, maar helaas lag het wel wat dicht op de schoft van mn haflinger en daardoor heb ik een wintec genomen, maar die bevalt helemaal niet.
Ben laatst naar de stal in Noordwijk geweest, die hadden wel een mooi zadel liggen(hun eigen-merk zadel), maar ik vond het te duur: 160 euro terwijl nieuwe 230 waren.
Het zadel beviel hun erg goed, ze werden in India gemaakt en het leer was minder soepel dan a-merken, maar het zadel stond volgens hen goed bekend.
Ben nu druk aan het rondkijken, ik wil aan de ene kant wel een zadel op maar laten maken, maar das een erg dure grap,
aan de andere kant ben ik aan het kijken voor leuke tweedehandsjes, maar dat wil nog niet erg lukken.....
Maar ik raak offtopic, ik was tevreden met mijn zadelmarktzadel

Saar4
Berichten: 2344
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:44

Voor een kind vind ik het geen afrader. Een kind groeit er toch zo uit. Maar weinig volwassenen passen nog in een 16 inch Knipoog

Voorwaarde is wel dat het zadel gewoon goed op de pony ligt.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:47

germie schreef:
Vanaf welk bedrag denken jullie dat je een kwalitatief goed zadel mag verwachten? En wat mag je verwachten van een zadel van 200 euro?
Een versleten zadel noem ik een zadel waarvan de boom niet goed meer is, of waaarvan ergens het leer doorgesleten is.

Ik heb het niet over het passen op het paard, ga er van uit dat het past (weet wel dat het niet zo hoeft te zijn). En dat een goedkoop zadel minder lang meegaat weet ik ook wel. Maar je hoeft toch ook geen troep te verwachten?

.


Van een zadel van 200 (nieuw)kun je weinig/niks verwachten.
En ervan uit gaan dat ie past is absoluut niet aan de orde, eerder flinke "knijpers" op de rug van je paard.
Dus eigenlijk plaag je je paard er meer mee en creeer je er zelf op den duur problemen mee.
Ga je "oplossingen" zoeken in de vorm van onderleggers terwijl de oorzaak in het niet passen zit.
Ook zijn zulke zadels niet tot weinig te veranderen omdat ze niet genaaid zijn maar geplakt.
Vullingen zijn niet van wl en ga zo maar door.

Het tweedehands kopen van een merkzadel en die laten aanpassen door een vakman is vele malen beter!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:29

[quote="LuvdaTossa"]
leer kan vaal worden/ bruin worden, kan sneller slijten,
quote]

Nou, hier op bokt was ook iemand met een Kieffer of Stubben (IIG een ZEER duur zadel ) die na een weekje als vaal aant worden was. Bloos!
Dan vind ik dus ook niet kunnen! Prijs zegt niet altijd alles hoor!

Mijn zadel is merkloos en heb ik voor 250 euro gekocht, goed pasvorm, (hij is voor wat bredere paarden, maar heeft opzicht een goed pasvorm) vaal wordt hij idd wel, maar ik rij er ook elke dag mee (soms wel 2 paarden). Hij is wel van goed soepel leer, (vet hem ook wel vaak in Cool )
en is wel een mooie zadel .

The point is duur kan wel een soort garantie bieden maar zekers niet altijd! Nou heb ik mijn zadel van mij stiefvader overgekocht (hij had hem weer van iemand anders gekregen om te verkopen) maar zoiets kun je altijd wel tegenkomen! Niet bang worden van merkloos zadel..

Wel passen voor die tijd, zo mogelijk! Als hij niet goed ligt, heb je er ook niets aan

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:36

Ik heb een goed 2e hands winteczadel gekocht van mensen. Het kostte mij 150 euro. Hij ziet er nog als nieuw uit. Dus ik ben buitengewoon tevreden!!

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:26

Kheb een zadel van 500 GULDEN!! Het goedkoopste zadeltje van de Hyporama (merk Zilver kan dat??) een 17 inch. Kheb um nu al bijna 6 jaar en hij begint nu pas met slijten.. Heb um na drie jaar 1 x op laten vullen omdat mijn paard opeens wat meer spier kreeg en het zadel begon te schuiven.. Het zit als gegoten zowel voor hem als voor mij.. Ik kan er alles mee Springen en dressuur.. Zaten ook stijgbeugels en de hele mik bij.. Voor een armzalig studentje van toen der tijd een zadel wat duur genoeg was.. Als deze echt op is koop ik gerust het zelfde zadeltje weer.

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:50

Ik vindt het echt onzin dat een zadel heel duur moet zijn voordat ie lang meegaat. Wat hebben jullie hierop te zeggen: Ik heb een 'goedkoop' zadel (150 euro) Ik doe er al 5 jaar mee dus zowat?
Ik heb een westernzadel van zadelmarkt daar doe k ook al 4 a 5 jaar mee.

Dus ik vindt het super onzin, trouwens mijn zadels worden helemaal niet bruin!

OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _suus19_, Elisabeth32, Heez, maralyn, moonsparkle, Noraafjord, plutolover, Ptl4ever, RanjaRietje en 26 bezoekers