Gelpad; goed of slecht ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Gelpad; goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 21:54

Omdat mijn paard een gevoelige rug heeft rijdt ik met een equi gelpad. Volgens een fysiotherapeute is dat juist heel erg slecht. Verward De gelpad zou "strak" trekken over de rug en daardoor zijn ruggegraat (die iets uitsteekt omdat hij spieren is verloren) pijnlijk belasten. Ze is sowieso geen voorstander van gelpads, volgens haar zijn ze gewoon heel slecht voor de paardenrug. Heeft ze nou gelijk of niet ?


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:02

Denk dat het beste is om naar je zadel te kijken als dat goed ligt heb je volgens mij geen pad nodig en laat je de ruimte tussen de kussens lekker vrij liggen. Heb ook wel eens gehoord dat de pads kunnen gaan broeien.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 01:57

ik vind het niks om dezelfde reden als je fysio. Het trekt strak, schuift. Voor de gevoelige rug zou ik een schapenvachtsjabrak kopen. Het kost je wat maar die dingen zijn lekker dik en zacht en werken vele malen beter dan een gelpad. Ik vind dus dat ze gelijk heeft.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:05

Ik ben het met haar eens. Een gelpad trekt plat terwijl je aan het trainen bent, en zo kunnen de schoft en de rest van de ruggegraat onder druk komen te staan.
En, een goed passend zadel heeft geen onderlegger nodig. Maar als je er toch een wilt gebruiken (met springen bv.) kun je het beste zo'n schapenvachtbontje nemen.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:05

Ben ik het helemaal mee eens, vraag eens of er een goede zadelmaker naar je zadel komt kijken, of ie helemaal goed ligt, of dat ie misschien wel opgevuld moet worden.

* Dream As If You'll Live Forever *
~ Live As If You'll Die Tomorrow ~

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:01

daarnaast zijn die dingen vaak met een soort plastic omringd.
\Hierdoor gaat het extra zweten en wordt het erg warm.

Misschien eens naar een andere onderlegger zoeken, schapenvacht zou een hele goede zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

isje29
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:49

Een goed passend zadel heeft niets nodig naar mijn mening. Het is wel belangrijk dat je regelmatig eens goed naar je zadel kijkt of het nog past. Als je dat zelf niet ziet, laat er dan een zadelmaker naar kijken. Een paard kan ook veranderen in houding en spieren door training.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:52

Gebruik de zoekmachine ook maar eens! Daar staat ook genoeg in!

Het beste is een ritje naar een goede, erkende zadelmaker. Zo'n iemand moet er alles vanaf weten! Want een zadel dat goed ligt heeft niets eronder nodig.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:20

Ik heb bij mijn vorige paard wel een gelpad gebruikt omdat deze zo'n dunne huid en vacht had, dat ze heel snel "slijt plekjes" kreeg. Dat werkte goed maar ik trok de gelpad gewoon (net als een sjabrak) de kamer in.

Dat broeien verwacht ik echter wel..... ik heb het nooit voor lange ritten of met heel heet weer durven gebruiken.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 21:32

Ik had een goede zadelmaker- dacht ik. Hij werd me in ieder geval door verschillende mensen aangeraden. Omdat mijn paard ook kale plekken liep onder het zadel heb ik een gelpad aangeschaft. Mijn paard heeft een nogal breed zadel nodig, maat L tot XL is mij aangeraden, er blijkt een M op te liggen ! Als je dan eens rondkijkt in ruitersportzaken blijken die niet echt op voorraad. Heb het idee dat die zadelmaker hem gewoon niet heeft willen bestellen en daarom een M erop gelegt heeft. Was al een hele verbetering buiten het zadel waar ik hem mee gekocht heb, maar het ligt te dicht bij zijn ruggegraat. Heb het zelfs door die man nog wel eens op laten vullen omdat het naar mijns inziens niet goed lag. Voel me gen....!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:56

Ik kan me je gevoelens voorstellen..... volgens mij ben je ook gen....

Alleen ben ik bang dat een gelpad je nu inderdaad niet zal helpen. Ik weet niet hoelang je het zadel al hebt, kun je niet alsnog verhaal halen?? Je laat toch niet voor niets iemand komen om zadels te passen??

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 11:23

Ik ben bang dat dat een welles nietes spelletje gaat worden. Ging wel volledig af op zijn oordeel, maar ik heb het zadel zelf gekocht, was het niet verplicht. Dat is nu 2 jaar terug. Mijn paard is ziek geweest, heb een jaar niet gereden,hij is spieren verloren, hij is slanker geworden,het zadel zou juist nu wel beter moeten passen, kun je nagaan, zelfs nu is het te klein. Hij vertelde me toen dat ik geluk had dat het zadel paste, anders had ik er 1 op maat moeten laten maken. Ik dacht echt dat er een L op lag...
Ik moet mijn verlies maar nemen, ben nu op zoek naar een goedkoper zadel Boos! , ik weet nu een beetje waar ik zelf op moet letten, dit gebeurd me niet nog een keer !!!!!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:34

Ik heb zelf wel een gelpad er onder liggen. En ik denk dat ik als ik terug ben op zoek ga naar een schapenvacht. Het is voor mij puur omdat ik niet echt soepel door kan zitten en ik zo haar rug wat wil sparen.

Ik heb dat ding nu geloof ik 2 jaar, en ik twijfel af en toe behoorlijk aan of hij wel helemaal goed ligt. Vaak valt hij scheef en schuift naar achter of naar voren. Mijn scheve zit zal daar overigens ook niet bij meehelpen, maar toch.

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:20

Ik ben een voorstander van een gelpad, een goed gelpad verdeelt het gewicht van de ruiter gelijkmatig over de paardenrug, en vangt schokken op. Ik rij zelf al ruim 3 jaar met een gelpad, en het heeft mijn paard veel goed gedaan, en zoals al eerder genoemd is, is het wel belangrijk dat je hem recht onder het zadel legt en goed omhoog trekt samen met je sjabrak, Op deze manier kan het niet gaan knellen. Lachen

En wat het broeien betreft, je legt het gelpad tussen je zadel en sjabrak toch? dan valt het wel mee..... Ik denk dat je het gewoon een tijdje moet proberen

* Nieuw Profiel, met foto's!!!*


luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:08

Estar schreef:
Ik ben een voorstander van een gelpad, een goed gelpad verdeelt het gewicht van de ruiter gelijkmatig over de paardenrug, en vangt schokken op.


in BIT (het maandblad) hebben ze hier al eens onderzoek naar gedaan en het blijkt dat een gelpad het gewicht juist helemaal niet goed verdeeld, het geeft juist meer druk.
als beste kwam een schapevacht uit de test

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:14

Iduna schreef:
Ik had een goede zadelmaker- dacht ik. Hij werd me in ieder geval door verschillende mensen aangeraden. Omdat mijn paard ook kale plekken liep onder het zadel heb ik een gelpad aangeschaft. Mijn paard heeft een nogal breed zadel nodig, maat L tot XL is mij aangeraden, er blijkt een M op te liggen ! Als je dan eens rondkijkt in ruitersportzaken blijken die niet echt op voorraad. Heb het idee dat die zadelmaker hem gewoon niet heeft willen bestellen en daarom een M erop gelegt heeft. Was al een hele verbetering buiten het zadel waar ik hem mee gekocht heb, maar het ligt te dicht bij zijn ruggegraat. Heb het zelfs door die man nog wel eens op laten vullen omdat het naar mijns inziens niet goed lag. Voel me gen....!



je zadel ligt dus te krap? dan zou ik er zeker geen gelpad onder leggen want die maakt het zadel in weze nog smaller!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:13

Een gelpad verdeelt de druk helemaal niet zo goed. Je zadel wordt er ook nog eens smaller door. Ik zou eens goed naar mijn zadel laten kijken en als je paard dan nog een gevoelige rug heeft kan je er een stuk schapebont tussen leggen. Dat verdeelt wel goed.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:15

Onze zadelmaker geeft aan nooit gelpad te gebruiken,omdat het de zadelligging verslechterd. Bontje prima, maar let op als je een dik dekje of bontje onder je zadel legt, wordt de kamer ook smaller en kan weer tot andere problemen leiden.

Mijn tip: goede zadelmaker, en een passend zadel voor je paard laten aanmeten waar je zelf ook goed op zit. Daarnaast goede les, zodat je je paard zijn rug niet te veel belast.

Uit ervaring weet ik dat je veel kunt oplossen, maar wel aanhouder moet blijven om ook bij goede zadelmaker te blijven 'zeuren' over de pasvorm van je zadel. Ik heb het gelukkig nu helemaal op kunnen lossen en mijn paard en ik zijn beide weer blij. Alle opzadel, aansingel en opstap problemen zijn helemaal weg. Terwijl iedereen riep, ja dat heb je bij een merrie!

sterkte.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re: Gelpad; goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:55

Heb een paard met een rugprobleem. Op aanraden van meerdere dierenartsen en fyshio rijden we haar met een gelpad direct op de rug. Dus niet tussen het dekje en het zadel. Paard heeft met rijden geen last van haar rug meer. We rijden nu al weer zo'n 7 jaar met een Action backpad. Hij is nog nooit gaan schuiven. Als dat gebeurt past je zadel denk ik niet goed. je ziet heel vaak dat een zadel wipt van achter bij het licht rijden en dan druk je langszaam aan de gelpad er tussen weg.
Ik heb niets dan lof over een gelpad.

http://www.lavitaspictures.nl dierenfotografie!!" target="_blank

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:59

Zelf ben ik niet zo weg van Gelpads. Ze ademen niet en 's zomers kunnen ze ontzettend heet worden, iets wat de paardenrug niet erg bevordert. Rijd dan liever met een bontje. Maar dat is mijn mening..

Do you have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometimes in your life...
Winston Churchill

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:02

Mijn paard heeft o.a. een beschadiging op de rug. het is een plek zonder haar ter groote van een vuist. Het kan absoluut niet tegen warmte of schuren. Zou ik 10 minuten met een dekje rijden is de plek open en kan ik weken niet rijden en wordt de plek vuurrood. Met de gelpad is er niks aan de hand dus zou je denken dat het juist helemaal niet warm wordt. Terwijl ik hem direct op de rug heb liggen. De pad is ook nooit echt warm als ik hem heb gebruikt.

http://www.lavitaspictures.nl dierenfotografie!!" target="_blank

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:04

Ik rij al 8 jaar met gelpad.. bevalt me prima.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:14

Elzepelze schreef:
Zelf ben ik niet zo weg van Gelpads. Ze ademen niet en 's zomers kunnen ze ontzettend heet worden, iets wat de paardenrug niet erg bevordert. Rijd dan liever met een bontje. Maar dat is mijn mening..



Do you have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometimes in your life...
Winston Churchill

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:07

Estar schreef:
Ik ben een voorstander van een gelpad, een goed gelpad verdeelt het gewicht van de ruiter gelijkmatig over de paardenrug.


Een goed zadel verdeelt het gewicht van de ruiter gelijkmatig over de paardenrug.

Wanneer een zadel goed past hoeft er niks dan een simpel dekje onder, dit nog voornamelijk om het leer van het zadel te beschermen.
Om evt. schokken op te vangen (met springen bv.) is een schapenvachtje beter aan te raden (mits het zadel met schapenvacht goed ligt) om eerder genoemde redenen. En daarbij loopt de rand van het schapenvachtje nog geleidelijk af, dit is (en kan) bij een gelpad niet eens (of je zou er wat gel uit moeten halen, zodat de druk eraf is), dan staat er veel druk onder de rand en is er even geen druk na de rand.

Als ik al een gelpad zou gebruiken zou dit zijn bij huidonzuiverheden (bultjes ed) omdat de gel zich op dat moment (het is dus een moment-opname, een zadel moet gewoon goed liggen!) om de huidonzuiverheid heen vormt, dit is bij een schapenvacht minder. En wanneer je de onderlegger direct op de huid gebruikt is er nog 1 fijne bijkomstigheid, dat is dat er in een schapenvacht gemakkelijk viezigheid kan gaan zitten, dit is bij een gelpad niet het geval daarvan is het oppervlak gemakkelijk te reinigen.
Dit zijn de enige 2 pluspunten die ik aan een gelpad kan toeschrijven.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 18-04-06 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Gelpad; goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:09

Xox schreef:
Heb een paard met een rugprobleem. Op aanraden van meerdere dierenartsen en fyshio rijden we haar met een gelpad direct op de rug. Dus niet tussen het dekje en het zadel. Paard heeft met rijden geen last van haar rug meer. We rijden nu al weer zo'n 7 jaar met een Action backpad. Hij is nog nooit gaan schuiven. Als dat gebeurt past je zadel denk ik niet goed. je ziet heel vaak dat een zadel wipt van achter bij het licht rijden en dan druk je langszaam aan de gelpad er tussen weg.
Ik heb niets dan lof over een gelpad.


dit is ook mijn ervaring. Noob wordt altijd gereden met pad en een zeer goed passend zadel. Hij is overgevoelig op de rug door kissing spines en dit haalt toch een hoop geschok weg.

...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, SemrushBot en 130 bezoekers