Niet rijden na inenten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Niet rijden na inenten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 00:13

Gisteren is mijn verzorgpaard ingeent, 's avonds had ik les. Ik mocht haar niet in het zweet werken en we hebben er erg op gelet maar op een gegeven moment zweette ze alleen gigantisch aan de linkerkant van haar hals (manen zitten rechts) en onder het zadel. Ze was de hele les erg sloom en duf. Niks voor haar ze is altijd vliegerig. Ze hing ook ontzettend.
Komt dit nou door de inenting?? Het zou ook kunnen dat ze te veel stro heeft gegeten want normaal staat ze op koolzaad en dat eet ze niet maar gisteren stond ze op stro en dat eet ze wel!

Wie weet er dus wat eigelijk de bijwerkingen kunnen zijn van inenten en of ze iest kan oplopen van veel stro eten??

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:51

dit komt dus echt ddor de inenting ik rij de eerste dag naar de enting nooit!de 2 de dag doe ik rustig aan allen stappen en een beetje draf de derde dag kan je weer normaal trainen!door de inenting krijgt je paard een deel van het virus (het verzwakte virus)ingespoten zodat hij er antistoffen tegen aanmaakt zodat hij zich er de volgende keer tegen kan beschermen als dat virus dus in zijn lichaam komt.hij is dus na de spuit een beetje ziek.vandaar dat je um niet in het zweet mag werken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 01:46

Yep, zo doe ik het ook altijd.
Ik heb ook gehoord dat waneer je ze wel in het zweet rijd ze de ingespoten stoffen er zo weer uitzweten of is dit een fabeltje?
Vorig jaar is er bij ons op stal een paard erg ziek geworden na de inenting, de eigenaresse had gewoon een stevige les gedraaid s'avonds na het inenten, het paard is een paar weken daarna weer opnieuw geent.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 10:11

Mijn paard is donderdag geent. Volgens de DA is het belangrijkste om de enting goed te laten werken, dat het paard een week niet aan stress wordt blootgesteld.
In het zweet werken heeft daar dus helemaal niets mee te maken.
Als jij je paard altijd in het zweet werkt, kun je dat na een enting ook gewoon doen. Als jij rustig aan doet normaal gesproken, moet je dat ook niet veranderen.

Dus voorkomen van stress is eigenlijk de belangrijkste factor.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 14:09

wij rijden ook 2 dagen niet, 3e dag licht rijden en 4e dag weer normaal.

ik ken een pony die er ontzettend ziek van is geweest door hem intensief te rijden na het enten...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 12:10

Dat verhaal van dat enten en zweten is idd erg achterhaald.

Het verhaal zoals Fitz verteld klopt. Als je je paard stilzet na een enting loop je juist de kans op maandag ziekte en dat moet je absoluut voorkomen want dan ben je nog verder van huis.

Training mag gewoon maar dan in mindere mate.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:13

Onze veearts heeft het ook afgeraden. Dus heb ik niet gereden.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 15:04

Door het paard te enten, maak je hem eigenlijk een beetje ziek, want je spuit de ziekteverwekker in. Deze is wel zo bewerkt dat hij een paard niet ziek kan maken, maar wel zorgt voor een goede immuunrespons. Als je een paard te intensief gaat trainen (zweten en hem nat op stal laat staan en zo) kan hij ziek worden van de inenting omdat zijn immuunsysteem overbelast/onderdrukt wordt. Daarom moet je stress proberen en voorkomen. Een aangezien zeer intensief trainen ook een vorm van stress is, moetje dat ook zien te voorkomen. Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is geworden. DOEI!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:57

De tweede dag is het virus helemaal door het lichaam opgenomen, dus dat is het moment dat je rustig aan moet doen (eerste dag ook wel, maar dan is de stof nog niet zo ver dat ze al ´een beetje gedoseerde griep´ hebben).

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 15:07

Ik reed een keer debak, kwam de dierenarts, had geent en zei dat ik gewoon door kon rijden Verward Deed ik ook gewoon, en merkte geen verschil.. Hoorde t laatst ook bij ons op stal, dat je niet mag rijden de dag erna, en dan weer rustig aan opboouwen, maar weet ut dus nie.
Groetjes

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:09

Direkt rijden na een enting is ronduit gezegt slecht!!!!!!!!!!!!
Je paard krijgt, een wel is waar verzwakt maar toch, een virus binnen.
Als je hem dan aan het werk zet komt zijn imuunsysteem te veel onder druk te staan en loop je het risico dat je paard daadwerkelijk de griep krijgt waar je hem eigenlijk tegen had willen beschermen.

Ik heb geleerd net als alle anderen met een verstandig antwoord hier. De eerste dag rust en dan de tweede dag voorzichtig aan weer beginnen, niet te zwaar trainen dus en daar na weer gewoon aan de slag.

Maar iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten. Ik ga af op wat elke dierenarts en trainer die ik tot nu toe heb gehad hebben gezegt.

En dat over het krijgen van maandag ziekte als je paard 1!!! dagje stil staat is wel heel erg overdreven. Dan kun je dus nooit eens een dagje niet rijden?? Je paard hoeft geen week stalrust te krijgen hoor.

Adrienne

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 22:54

Je kan het bestje je paard niet in het zweet rijden omdat hij dan vatbaarder is voor ziektes, en hij bij de inenting natuurlijk (een kleine hoeveelheid) van de ziekte binnen heeft gekregen, is hij vatbaarder voor ziektes, en wanneer je je paard in het zweet hebt gereden dus nog meer..

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 14:21

Dat van een dag niet rijden heb ik ook begrepen. Daarom heb ik mijn paard de middag na de enting los in de bak gezet. Kon ze het zelf uitzoeken. Omdat ze de laatste tijd vaak in de bak staat had ik niet verwacht dat ze veel zou doen. Maar ze ging toch ontzettend te keer. Op een gegeven moment heb ik haar maar gevangen, want ze bokte en galoppeerde aan één stuk door. Behoorlijk bezweet en een wat snellere ademhaling was het gevolg. Zo ziek heeft ze zich kennelijk niet gevoeld en ik heb er verder ook niets van gemerkt (de volgende dag gewoon weer gereden).

Als het paard zelf ervoor zorgt dat het zich inspant en bezweet wordt, dan kan het toch niet slecht zijn ? Of moet ik haar dan een dag op stal laten staan?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 14:57

Jouw paard voelde zich niet ziek (dat is ook de bedoeling van de enting) maar hij maakt wel een lichte infectie door. Hij is op dat moment gewoon ietsjes gevoeliger voor infecties. Een dagje rust kan nooit kwaad. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een paard door het wel rijden ziek werd, maar ik doe altijd iets rustiger aan. Ik maakt bijvoorbeeld een lange, rustige bosrit of zo. Ik vind het wel verstandig van je dat je hem uit de bak hebt gehaald. Het kan in ieder geval geen kwaad! (dat je hem uit de bak hebt gehaald)

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 11:51

die v mij is maandag geënt ,heeft dinsdag in de paddock gestaan met zijn vriendje en gisteren heb ik gereden,niet echt in het zweet,gewoon lekker laag en lang losgereden!ging wel goed...nu moet ie alleen straks weer aan het werk..haha word leuk!! Pling

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 17:25

Meestal rij ik hem voor dat hij geent wordt. De dag daarna rustig aan de longeer lijn. En dan de volgende dag er weer op, maar rustig aan zodat hij niet zweet. En daarna begin ik pas weer met de echte training.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 19:53

O.o, o., wat is mijn paard ziek geworden na het enten en het gewoon in het zweet rijden!!!

NIET DUS!

Ik ben blij dat mijn DA niet zo ouderwets is als die van jullie.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:56

Mijn DA is zeker niet ouderwets hoor, hij vertelde me dat bij de entingen van nu gewoon doorgereden kan worden. Ik heb er alleen zelf voor gekozen de rustdag de dag na het enten te houden, omdat ik me er anders niet prettig bij voel. Gewoon voor de zekerheid..........