Bas met z'n nieuwe zadel... Past het ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Bas met z'n nieuwe zadel... Past het ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 22:53

Vanmiddag een 2ehands zadeltje voor Bas opgehaald, een 'echte' i.p.v de pannemkoek die ik had.
Vanavond even gepast maar op een of andere manier stond het me eerst niet aan, had het gevoel dat die zweetbladen zo groot waren, de lepel te dicht op de lendenen lag en de boom te hoog was.
Het was vrij schemerig dus echt supergoed kon ik het ook niet zien.

Een vriendin van me zei dat het wel meeviel en dat ik er misschien raar tegenaankeek omdat ik 'schoft'paarden gewend ben, en geen bas zonder schoft. Daarbij hadden die beesten een beetje lengte in de rug, Bas niet, die rug kun je amper rug noemen

Ik heb even wat foto's genomen en nu ik de foto's zie denk ik van : Ach zo valt het ook wel mee...

Wat vinden jullie ervan ? Ik heb even foto's genomen zonder dekje, met 4kant dekje en met zadelvormig dekje...

Ohja, btw: Bas heeft last van overmatige spekvetjes Haha! Schijnheilig Komt wel weer goed

Zonder brakkie
Afbeelding

Met 4 kant brakkie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met zadelvormig brakkie
Afbeelding
Afbeelding


Heb ik nou gelijk en past het niet ? Of heeft vriendin gelijk en kijk ik er gewoon maf tegenaan omdat ik dit niet gewend ben ?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:55

Ik heb het idee dat het zwaartepunt misschien iets te ver naar achteren ligt? Maar ik kan het mis hebben, heb er totaal geen verstand van. Heb je niet iemand in de buurt of op stal die er echt veel van weet en aan wie je het na kan vragen? Dan weet je het zeker.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 22:58

Ja dat idee had ik ook, alsof er nog net even een zetje onder moet...
Maar dat kan ook weer door die hoge boom komen, die trouwens al vrij plat is eigenlijk Haha!

Morgen zowiezo bij daglicht nog even bekijken

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:06

Hij ligt achterover, dus op laten vullen achter, of speciaal tennisachtig ding eronder doen Vork

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:09

Ja, het zwaartepunt ligt iets te veel naar achter, maar niet extreem. Ik zou hem van achter even laten opvullen, voor de rest ligt hij goed. Maar de enige manier om dit te testen is rijden zonder sjabrakje, en dan even kijken waar de haren omhoog staan.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:12

hmm, niet echt verstand van enzo, maar volgens mij ligt het goed.. ff nakijken of het zadel een beetje eerlijk verdeeld is over de rug...mooie brakkies trouwens!! mooi zadeltje ook, kan je geen instructrice vragen ofzo? die hebben er meer verstand van, maar op foto's ziet het er meestal anders uit als in het echt..dus suc6!!!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:23

voglens mijh licht het wel goed

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 23:25

Heb geen instructrice of iemand in de burt die er verstand van heeft... degene die ik ervoor had is verhuist naar heel-ver-weg Haha!

Ik had ook al even aan de lepel getild, en dan komt de boom wel beter te liggen. Opzich is het geen gek zadel, maar dan zou er dus kussens moeten worden opgevuld of een schiune onderlegger onder ( hebben ze die in Bassiemaat ? Haha! )

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:29

Ik zou dan toch kiezen voor opvullen, dan heb je meteen een goed passend zadel. Ben nooit zo'n fan van die onderleggers. Heb er ooit ook een tijdje mee gereden, maar het is eigenlijk meer een noodoplossing vind ik, niet iets wat je voor altijd moet gebruiken. Het schijnt namelijk slecht voor de rug te kunnen zijn.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 11:42

Hmz, ik moet er nog over denken, ga vandaag weer kijken maar echt dolenthousiast ben ik er niet over eigenlijk...

Hij lijkt op die eerste wel heel erg huge, maar dat komt geloof ik omdat ie daar scheef hangt, het zweetblad hangt nl helemaal over zn zwarte vlek en dat is op de andere foto's niet zo

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:48

de eerste foto lijtk idd eenbeetje vreemd maar op de foto's met het vierkant dekje ziet het er gewoon goed uit!
maar si toch moilijk van een foto.. maar tis en blijft een shet idd zonder schoft en met een korte rug..

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:52

Op die eerste foto lijkt het net alsof de zweetbladen heel ver naar voren liggen, maar als er een sjabrak onder ligt zit het er gewoon uit Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:50

Marwszjeuh schreef:
Hij ligt achterover, dus op laten vullen achter, of speciaal tennisachtig ding eronder doen Vork


Inderdaad. Dit denk ik er ook van.
Pink heeft bij alle zadeltjes hetzelfde probleem. Ik heb zo´n ´tennisracket-ding´.

[edit]
Opvullen ging bij mijn zadeltje niet, eruit halen was niet slim. Mij raadde ze dus zo'n geval aan.
Ik heb een standaard paardenmaat gekocht en die geknipt. Ging prima Lachen

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 12:53

En die zweetbladen dan ? wat vinden jullie daarvan ? Zouden die hem niet te veel belemmeren in zn schouder ?

En de afstand van lepel --> lendenen ?

Pff, bij een groot paard zie je het veel makkelijker, dit is allemaal zo uit verhouding met zo'n bolletje shet Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:45

SANEX schreef:
En die zweetbladen dan ? wat vinden jullie daarvan ? Zouden die hem niet te veel belemmeren in zn schouder ?

En de afstand van lepel --> lendenen ?

Pff, bij een groot paard zie je het veel makkelijker, dit is allemaal zo uit verhouding met zo'n bolletje shet Haha!


Volgensmij valt het wel mee hoor. Maar inderdaad het is zo veel moeilijker te zien Lachen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:50

mm met deje erop vind ik het er prima uitzien, maar op die 1ste foto zit et zweetblad en beetje vaag.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:07

ziet er mooi uit!
leuk zadeltje

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 17:27

Ik heb besloten het zadel niet te houden.
Heb Bas vanmiddag ermee gelongeerd en dat ging voor geen meter, binnen de korste tijd zat het zadel op zn nek, zelfs met strak aangetrokken staartriem.
De zweetbladen zaten helemaal op zn schouders.
Bas bokte als een idioot ( wat me een leuke foto heeft opgeleverd Knipoog )

Met kussentje eronder lag het wel beter, maar ik wil eigenlijk geen achteraf geklooi met het ding, moet meteen goed liggen
Kortom: bevalt me niet, ben er niet laaiend over, wil er niet over twijfelen dus het ding gaat terug en ik zoek na mijn tocht naar Denemarken rustig verder naar een ander zadel dat wel helemaal oke ligt.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:42

Ik had het idee dat er ook wel erg veel ruimte onder de voorboom was, waardoor alles achterover kantelt.
Een zadeltje met wat bredere boom zal beter liggen.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:11

ik denk het wel