Welke hengst voor een Adios x Zeus merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:22

Tsja het blijft moeilijk.. aan de ene kant is het inderdaad zonde om een springlijn om te proberen buigen naar dressuur aan de andere kant.. als je zelf een wat meer allround paard wilt en er geen 1 wilt kopen maar wilt fokken met je eigen merrie.. ben het er wel mee eens dat er best behoefte is aan een beetje allround paarden. Er zijn zat mensen die willen springen+dressuur. Bovendien maakt het in zekere zin niet zoveel uit omdat een veulen van een springer x allround of dressuur best nog steeds M of zelfs Z kan halen met springen en de meeste mensen komen zelf toch niet verder als zij en hun paard dat uberhaupt al halen. In zekere zin is het dus alleen echt van belang om of spring of dressuurmatig te fokken voor wie een toppaard wil. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat het altijd een uitdaging is om een zo goed mogelijk paard te fokken.. maar ja dat vind ik en dat zal niet voor iedereen gelden.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:32

Pipo schreef:
De kans dat jij een allrounder gaat fokken met een dressuurhengst erop is bijzonder klein. De kans dat je een allrounder gaat fokken met een springhengst erop is zeer groot. Alleen heeft dit voor jou minder klinkende namen, en dat is denk ik de reden dat je een dressuurhengst wil kiezen. Op deze manier worden de laatste tijd zeer veel goede sportlijnen volledig om zeep geholpen. Dit is puur modefokken en niet echt fokken.


Wel of geen klinkende namen maakt niet uit het gaat erom dat een paard kwaliteit heeft. Weet niet of de springers voor haar minder aansprekende namen hebben maar daar moet ze idd niet op selecteren. Wat modefokken betreft ben ik het met je eens maar aan de andere kant fok je zeker als je het veulen zelf wilt houden natuurlijk vooral om jou gewenste resultaat te bereiken en dat hoeft niet altijd overeen te komen met ideale bloedlijnen hoe zonde dat soms misschien ook is in de ogen van een buitenstaander.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:33

Toscana, wat jij noemt heet vermeerderen, niet verbeteren.
Springen + dressuur kan ook met een goed allround gefokt paard. En de allrounders komen toch écht bijna allemaal van springhengsten af.
Ik kan me er zowieso geen een bedenken welke dressuur is gefokt.
Jij asocieert springen met slechte gangen, ik vind dat dat helemaal niet hoeft. En dat is NIET omdat er dan een dressuurhengst opgezet wordt.
Dat is omdat de hengst de minder goede punten van de merrie aanvult en de goede punten bevestigd. En ook vind ik dat het kwa bloedlijn moet passen!

linsy
Berichten: 283
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:41

ik hoop dat hij gelukt is

Afbeelding

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:44

Rinske,
Ik zei alleen dat ik er liever een allrounder (zoals al zei bijv. Timeless) in zou gooien en deed suggesties van goede dressuurhengsten voor het geval ze toch dressuur erin wil gooien. Dat wil niet zeggen dat ik zelf een dressuurhengst erop zou zetten. Ze vraagt naar bruine/donkerbruine dressuurhengsten dus die reik ik aan.. en dat over het algemeen een kruising van diciplines niet tot een verbetering aanzet hoef je mij niet uit te leggen. Maar zoals al zei hoeft niet iedereen een toppaard en is dat haar eigen keuze. Bovendien leveren ook niet alle zorgvuldig uitgezochte combinaties van geweldige springxspring of dressuurxdressuur het gewenste resultaat op. Je moet ook een beetje geluk hebben soms levert een wat vreemde combinatie een heel mooi resulaat op maar ja die kans is wel het kleinst
Overigens, waar haal jij vandaan dat ik springen met slechte gangen associeer? Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:48

En wat dan van Ferro bloed?
Negro, Metall, Osmium, Redford?
Allemaal dieren die redelijk all round zijn, maar toch een voor jou klinkende afstamming hebben. Ook fok je zo terug op Farn wat het nog intressanter maakt.

Waar de Bokkers jou voor waarschuwen is het gevaar dat je zo met een natte krant overblijft. Een beestje wat geen fatsoenlijke sprong kan maken maar ook niet kan lopen.
Dat risico loop je echt als je gaat dekken met een uitgesproken dressuurhengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:51

Zo op het oog vind ik het een sympathiek dier, alleen zou ze net wat meer lengte mogen hebben. Dat zou ik een belangrijk aandachtspunt vinden. Het beenwerk kan ik vanaf deze foto niet beoordelen.

zo.......nu ga ik weer verder met de film Haha!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:54

Sjuimpje schreef:
Waar de Bokkers jou voor waarschuwen is het gevaar dat je zo met een natte krant overblijft. Een beestje wat geen fatsoenlijke sprong kan maken maar ook niet kan lopen.
Dat risico loop je echt als je gaat dekken met een uitgesproken dressuurhengst.


Kijk dat noem ik nou wijze woorden OK dan!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:57

Dat probeer ik ook al een bladzijde (of 2 inmiddels al) te zeggen Scheve mond

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:00

Rinske schreef:
Dat probeer ik ook al een bladzijde (of 2 inmiddels al) te zeggen Scheve mond


ja maar sjuimpje verwoord het wel lekker toch? *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:01

Na 3 pagina's mag het kwartje ook weleens gaan vallen Toscana.

linsy
Berichten: 283
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:12

Pipo schreef:
, alleen zou ze net wat meer lengte mogen hebben.
Haha!


Vraagje pipo: waar wil jij meer lengte hebben in deze merrie?

Nog even iets; het is niet zo dat deze merrie geen beweging heeft, in tegendeel. Het enige wat beter zou kunnen is een iets sterkere achterhand en meer draagvermogen achter. Verder is het denk ik een heel mooi type en niet een uitgesproken spring type. Dat ze wel heel best kan springen is mooi meegenomen.

En natuurlijk zijn er ook hele best bewegende spring hengsten.
Ik zou ook nog eens kijken bij de groningers. Want dat zijn echte allrouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:15

linsy schreef:
Vraagje pipo: waar wil jij meer lengte hebben in deze merrie?

Nog even iets; het is niet zo dat deze merrie geen beweging heeft, in tegendeel. Het enige wat beter zou kunnen is een iets sterkere achterhand en meer draagvermogen achter. Verder is het denk ik een heel mooi type en niet een uitgesproken spring type. Dat ze wel heel best kan springen is mooi meegenomen.

En natuurlijk zijn er ook hele best bewegende spring hengsten.
Ik zou ook nog eens kijken bij de groningers. Want dat zijn echte allrouders.



Juist als ze wat kracht en afdruk mist dan moet je naar een springhengst. Want met een Gribaldi of San remo gaat dat er niet beter van worden.
In de rug vind ik de merrie net iets te kort, dat gaat ten koste van de souplesse en als je gaat fokken met een hengst die zelf bekend staat om het nageven van te weinig lengte dan ga je een propje fokken.

Groningers Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward
Wat denk je daar mee te verbeteren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-04 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:15

Pipo schreef:
Na 3 pagina's mag het kwartje ook weleens gaan vallen Toscana.


Kwartje? In welke tijd leef jij? lol

linsy
Berichten: 283
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:37

Hoi Pipo,

Gribaldi heeft een super dragende draf. De meeste spring gefokte paarden hebben een stuwende draf.

Voor wat betreft de Groningers; daar heb jij je ws nooit in verdiept want veel spring paarden van het KWPN stammen van dezelfde hengsten af. Alleen de groningers gooien er niet zoveel volbloed in. Maar er zitten zeker wel hele goede hengsten tussen. Bijv. Gerlinus (legaat x flipper = Farn en moeder komt uit Oberlina stam) En Leonardo (Landwind II)
Verder zit er veel Farn, Rigoletto, Ladykiller, Legaat, Sineada, MarcoPolo en noem maar op. Hier zijn veel KWPN hengsten afstammeling van (en dan vooral de spring gefokte). Dus niet te neerbuigend over de Groningers graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:51

linsy schreef:
Hoi Pipo,

Gribaldi heeft een super dragende draf. De meeste spring gefokte paarden hebben een stuwende draf.

Voor wat betreft de Groningers; daar heb jij je ws nooit in verdiept want veel spring paarden van het KWPN stammen van dezelfde hengsten af. Alleen de groningers gooien er niet zoveel volbloed in. Maar er zitten zeker wel hele goede hengsten tussen. Bijv. Gerlinus (legaat x flipper = Farn en moeder komt uit Oberlina stam) En Leonardo (Landwind II)
Verder zit er veel Farn, Rigoletto, Ladykiller, Legaat, Sineada, MarcoPolo en noem maar op. Hier zijn veel KWPN hengsten afstammeling van (en dan vooral de spring gefokte). Dus niet te neerbuigend over de Groningers graag.


Ik krijg hier echt de slappe lach van........................

Gribaldi vererft geen afdruk in de beweging. Iets wat deze merrie naar jou zeggen mist.

Marcopolo is een trakhener, Farn= Holstein, Rigoletto= anglo x holstein, Ladykiller= engels volbloed, Legaat = Marco Polo x Sineada

Dus hoezo Gronings Verward

En springpaarden een stuwende draf? Kijk eens naar de internationale dressuurpaarden en hun afstamming. Daar kom je voornamelijk alleen maar springgefokte paarden tegen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-04 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:55

Haarlem misschien, zwart, had zelf nette cijfers voor zijn gangen en ik ken er ook wel leuke dressuurtypjes van.

Jetset D is ook wel allround, ben ik ook altijd wel gecharmeerd van.

Of Pacific, ook springhengst met goede beweging.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 00:15

Hihi, wat een geweldig topic.. de kennis is zeer indrukwekkend bij diverse adviesgevers Nagelbijten / Gniffelen *NOT*
Nooit eerder heb ikmogen lezen dat Gribaldi een sterk achterbeen geeft, en dat Darwin bekend staat om een 'vals' karakters *whahahaha*

Serieus naar de topicstartster; doe je zelf een lol en koop een dressuurpaard. Geloof me, uit jouw springpaard fok jij nooit een dressuurpaard, en volgens mij is dat juist wat je wilt, een dressuurpaard. Omdat je toevallig een springmerrie hebt neem je genoegen met het hoogst haalbare en dat is een zgn. 'allrounder'....
Daarom, doe jezelf een lol. Of je fokt een mooi springveulentje (en geloof me, die kunnen vaak nog beter lopen dan die dressuurpapiertjes), of je koopt een echt leuk veulen.
Beide keuzes even duur!

Mijn advies is misschien nu even zuur, maar over 4 jaar ben jij blij dat je wijs was Knipoog

Veelzijdige hengsten die lekker bewegen geven zijn Wolfgang (overleden, zoek om nafok), Cantos en zonen, Goodtimes. Die kant op. Dat zijn geen concessies aan de sterke punten van je merrie, en toch kans op beter dan gemiddels lopen. Een dressuurhengst op dit soort merries wordt nooit wat...

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 08:11

Dees; wil geen dressuurpaard!! (maar wel een die alles kan, en dus niet een die met perfectie over een sprong gaat en inderdaad nog niet eens tot M dressuur te rijden is) Ik heb ook nog een voorbeeld gegeven over 2 eerdere veulens die ze heeft gehad.
En Pipo, op blz. 1 had ik het al over Hamlet, maar die werd eigenlijk meteen al afgeschreven, en op blz. 2 kan je zien dat Rinske hengsten aangaf die inderdaad al op mijn lijstje staan.
Dus nog even in het algemeen; ben dus niet gefocused op dressuurhengsten, maar hou graag alle opties nog even open en zoek een hengst die mijn merrie kan verbeteren waar dat nodig is. Maar dat moet er toch ook wel een zijn die mij ook aanspreekt (en nee dat zijn niet alleen dressuurhengsten.....) Als ik naar een hengstenhouder ga smeert hij me waarschijnlijk toch de hengst aan die hij op stal heeft staan. Dus daar schiet ik helemaal niets mee op.
Wat denken jullie trouwens van Oscar (v. Wolfgang), staat in begin van mijn topic, maar niemand schijnt een mening over hem te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:51

Oscar is een fijne hengst maar springt nog geen deuk in een pakje boter.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:47

Elcaro is toch nog beschikbaar voor fokkerij? Waarom probeer je die dan niet nog een keer? Je zei zelf al dat je daar al eerder best een leuk veulen mee hebt gefokt die ster geworden is en Elcaro scoort goed op zowel dressuur als springen.. niet alleen zelf maar ook zijn nakomelingen zie je in beide diciplines terug. Als je dan toch zoiets wilt en de hengst al bewezen heeft een aardig veulen bij jou merrie te kunnen geven lijkt me dat helemaal niet zo'n rare optie. Misschien dat anderen hier daar een mening over kunnen geven?!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:25

Cynderella81 schreef:
Dees; wil geen dressuurpaard!! (maar wel een die alles kan, en dus niet een die met perfectie over een sprong gaat en inderdaad nog niet eens tot M dressuur te rijden is)


Even ter verdediging van het springpaard; een paard die met perfectie over de sprong gaat zal zeer zeker wel minimaal tot het Z kunnen komen. Als klein voorbeeldje, ze moeten met gemak kunnen changeren en dat zie ik in de M nog niet gedaan worden.
Hoe dan ook, maak je keuze maar ik zou de goed bedoelde dekadviezen van de mensen die in de springhoek adviseren niet in de wind slaan.

Haarlem zelf vind ik een fijn paard om te zien en zijn nakomelingen bevallen me ook, volgens mij heeft Wouter hier op Bokt een Haarlem.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:35

chantal1 schreef:

Haarlem zelf vind ik een fijn paard om te zien en zijn nakomelingen bevallen me ook, volgens mij heeft Wouter hier op Bokt een Haarlem.


Mee eens, een clubgenootje heeft een haarlem merrie die vorig jaar op de keuring 82 punten kreeg voor beweging!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:43

Als je dan toch voor dressuur gaat kun je alleen terecht bij een Rubinstein zoon.
Desnoods een die bv. Inschallah al in zich heeft,maar hoeft niet persee.

Maar ik houdt het nog steeds met Quatro voor dit bloed.

Ferro en zijn nakomenlingen zou ik volledig uitsluiten daar je een aanparing met Línvasion gaat doen.

Even hier nog een uit een Zeusmoeder met LM en voorbeen gebruik.

Afbeelding


.

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 17:33

Toscana; inderdaad Elcaro zou het goede optie zijn, maar helaas verkleind hij.
Ik ga volgend weekend kijken bij dat veulen/paard (dus de Elcaro x Adios) en misschien ben ik er dan wel zo weg van, dat ik het verkleinen op de koop toe neem. Al lijkt het me niet ideaal.
SamSam; Haarlem verkleind ook iets, maar ik ga eens even wat info over hem opzoeken.
Chantal; ik snap wat je bedoeld met die springpaarden en ben het met je eens, zo zou het ook moeten zijn, maar de echte springers die ik ken (en dat zijn er aardig wat M en hoger) vind ik toch echt niet overtuigend dressuur lopen. MAAR; dit kan natuurlijk ook aan desbetreffende ruiter(s) liggen.........