schapenvacht, lamsvel wat is het verschil ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

schapenvacht, lamsvel wat is het verschil ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 20:42

Hoi,

Wat is nu precies het verschil tussen een sjabrak of onderlegger van lamsvel of van schapenvacht ???
En zijn er ook duidelijke verschillen tussen de merken ( mattes, christ, bartl, Orgaterm, HKM ) ?

Groetjes,

Maris


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:48

het grootste verschil lijkt mij duidelijk. Een schapenvel komt van een volwassen schaap en een lamsvel van een lam. Net zoals met vlees zal het lamsvel soepeler zijn, dan het schaapsvel.
Duidelijke verschillen tussen die merken weet ik niet. Ik rijd niet met een bontonderlegger...


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:15

ik vroeg me laats ook al af wat het verschil was.

ik denk dat de schapenvel ook minder lang mooi blijft,en mijn moeder dat dat de schapenvel mischien hard zou worden?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:52

Denk het niet hoor, ik heb ook schapenvachten en die zijn net zo soepel als lamsvel, blijft net zo mooi en soepel, slijt niet sneller en wordt ook niet stug of hard.
Het enige verschil wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat de schapenvacht wat langer in het "haar" zit

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 00:05

Volgens mij is een schapenvacht zonder vel op het dek gestikt, en een lamsvel zit het leer nog aan

Goedgekeurd onderschrift :)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 15:51

Bij een schapenvelletje zit er dus meer wol op ? Dat zou dan ook weer beter de druk moeten verdelen of...?

Ik heb trouwens zelf een schapenvel, daar zit ook gewoon het schapenvelletje ( nu leer dus ) aan hoor .

Groetjes,

Maris

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:54

Schapenvacht wordt zonder vel op het dekje gestikt en lamsvel met vel.

Doordat het lamsvel met vel wordt opgestikt blijft de vacht goed op het vel zitten, terwijl de schapenvacht aardig snel los laat.

Het is niet zo dat de schapenvacht hard wordt.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 07:15

Tja, met een dekje weet ik het eigenlijk niet, ik gebruik ze eigenlijk alleen als seat saver en niet onder het zadel, ik maak ze zelf en dan van schapenvacht, met leer dus

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:40

Billy schreef:
Volgens mij is een schapenvacht zonder vel op het dek gestikt, en een lamsvel zit het leer nog aan


Dat is correct. Bij een schapenvacht shabrak is het wol op katoen gestikt en bij een lamsvel shabrak zit de wol nog op de huid en is dat geheel op katoen gestikt.

Omdat het lamswol nog op het vel zit, is het veel duurzamer en zachter voor het paard.

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 80 bezoekers