Longeren: Hoe een paard leren keren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Longeren: Hoe een paard leren keren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 20:10

Nou het onderwerp zegt denk ik al genoeg:
Hoe leer ik mijn paard keren als ik aan het longeren ben? Lachen

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 20:16

Sorry, denk beter bij vraag maar raak.. Bloos

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:14

Niet Haha!
Ik denk dat leren keren wel het domste is dat je kunt doen, je leert daarmee dat het oke is om gewoon om te draaien.
Ik vraag altijd om naar me toe te komen, heb daar ook een commando voor (klinkt raar zeg). Dan draai ik pas om en niet eerder.

Ineke2

Berichten: 33100
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:15

Gewoon, laten halthouden...naar het paard toegaan, je longeerlijn zo vastmaken dat hij de andere kant opkan en hem de andere kan opsturen...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132014
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:18

Ik heb je topic verplaatst naar Uit het Zadel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:21

ik loop meer richting zijn hoofd na ik hem heb laten halthoude(sta normaal in het midden van zijn lijf, zweep bij de achterhand) En hef dan de zweep op van de grond, dan draait hij om.
Of het zo hoort volgens de meer ervaren longeer mensen weet ik niet, maar het werkt wel Tong uitsteken

Maar meestal laat ik hem gewoon naar binnen komen.
Geef hem een aai en laat hem de andere kant opgaan.
Vind dat zelf prettiger om te doen.

Joets

Berichten: 1630
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:26

Ik laat hem eerst even een paar rondjes stappen (doh Knipoog )
Dan maak ik de voltes steeds kleiner, als ze bij mij is laat ik haar stil staan en zet haar de goede kant op..

En dan volgt bij mij altijd het klungelige gedeelte.
Ze loopt dan altijd weg van het midden en dan raakt mijn touw in de war Clown)
Maar als ik dat op orde heb gaat het verder altijd perfect Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:30

runningkawa schreef:
ik loop meer richting zijn hoofd na ik hem heb laten halthoude(sta normaal in het midden van zijn lijf, zweep bij de achterhand) En hef dan de zweep op van de grond, dan draait hij om.
Of het zo hoort volgens de meer ervaren longeer mensen weet ik niet, maar het werkt wel Tong uitsteken

Maar meestal laat ik hem gewoon naar binnen komen.
Geef hem een aai en laat hem de andere kant opgaan.
Vind dat zelf prettiger om te doen.


Sttt, dadelijk merkt iedereen nog dat we wel eens last hebben van lamme dagen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:41

Ow wacht begrijp nu pas dat het in het keren in het algemeen bedoeld word.
Het is te laat en kan dan niet meer denken (smorgens ook niet hoor, is het te vroeg Tong uitsteken )
Dacht dat ze juist bedoelde zonder naar binnen halen, hoe ik daar nu weer bij kom?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 01:18

Aan de enkele longe laat ik hem halt houden, verander hoe mijn lijn aan het bit zit en stuur hem de andere kant op.
Aan de dubbele longe stuur ik hem gewoon de andere kant op met het comando 'Chancé'(op z'n frans) er bij. Ik heb dit comando toevallig van iemand over genomen. Aan de enkele longe aan een halstertje of kaptoom(waar ik de longe recht onder of recht boven vast heb gemaakt) doet Dennis dit ook op stem comando.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 01:22

Fleur heeft ongelofelijke ruzie als ze naar binnen komt of keert tijdens het longeren. Ik geef het halthouden commando, dan loop ik naar haar toe, neem ik 'r mee naar het midden en stuur haar naar de overkant.
Hierdoor voorkom ik dat ze het ooit in haar koppie haalt uit zichzelf te keren of naar binnen te komen als ze het zat is.

xxsummyxx

Berichten: 3202
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:28

andere kant op moet doe ik gewoon de longeer lijn verwissele

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 11:32

Okee, bedankt allemaal voor jullie reacties! OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:32

Ik doe het met dubbele longe, dus ik stuur hem eerst iets naar de binnenhoefslag en kan hem daarna omdraaien op teugelhulp. Ook gebruik ik het commando: Change

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:50

Aan de enkele longe keert Felix om op OM.

aan de dubbel moet ik eerst de lijnen wisselen(ik heb de binnenste lijn nooit via de singel) dan blijft ie netjes staan tot ik klaar ben.

Danno laat iik aan de enkele lijn eerst halthouden dan naar me toe komen en dan omdraaaien, werkt bij hem gewoon het fijnst.

Aan de dubbel gaat het bij hem hetzelfde als bij Felix.

Overigens weet felix precies wanneer ik klaar ben, dan gaat ie stil staan of hij komt naar me toe Lovers
Hij maakt er geen spelletje van want ik kan hem zo nog even een paar rondjes wegsturen.

Brave haflinger he! *LOL*

hilde66

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:01

Ik heb het op een speciale manier geleerd, meer richting freestyle: je voeten zijn altijd naar de achterhand gericht, (heeft drijvende werking), zodra je je voeten naar het hoofd richt merkt ze dat meteen en stopt ze. Als ze daar niet op reageren, meer naar het hoofd toelopen en uitademen.
Klinkt misschien een beetje hocus pocus, maar bij de 4 pony's die ik verzorg werkt het heel goed.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:14

mijn shetje kan het ook. Ik longeer met een enkel touw. Ik draai dan eerst de zweep en het longeertouw om, dan wijs je dus met de zweep naar zijn hoofd en dan gebruik ik het commando 'wenden'. dit doe ik vanuit de stap.

Dit kan je aanleren door je pony eerst te laten stappen, dan je pony op een kleine cirkel laten lopen, dan de zweep voor het hoofd en met je andere hand vraag je zijn hoofd naar binnen en geef hierbij het stemcommando. Als hij nu naar je toe wilt komen drijf je hem met de zweep verder door en geef je weer het commando stappen. In het begin gaat het natuurlijk niet netjes en zal het misschien even duren voor hij het snapt.

Tegenwoordig gebruik ik het alleen als ik aan het halster longeer, want met het hoofdstel maak ik de longe zo vast dat ik eerst dat moet veranderen als ik van hand verander.