oliën

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

oliën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 21:51

ik heb hier een paar soorten oliën dat goed is voor jou en je paard! *LOL* Tong uitsteken Haha!
citronella: enkele druppels op de hals van je paard doen; hierdoor blijft je paard vliegvrij.

dennenolie: is goed voor de luchtwegen, voor chronische hoestproblemen liefste met eucalyptusolie in verhouding. enkele druppel per dag over het voer.

eucalyptusolie : slijmoplossend, moet verdunt worden met bronwater.

geraniumolie: bloedstelpend en helend, ook bij schurft en eczeem, als het schuren pas is begonnen met amandelolie, al langer bezig met sojaolie
in verhouding: 1:10 (aangetaste plek wassen met groene zeep en dan olie aanbrengen)

jeneverbesolie: voor de urine, voor paarden die slecht plassen, iets met hun blaas hebben, 4 tot 6 weken max. anders kan het schade aanrichten aan de nieren.

kamilleolie: kalmerende werking op maag en darmstelsel, wordt ook bij ontstekingen gebruikt.

lavendelolie: brede werking: bij je massageolie kan je een scheutje lavendel doen, gemengt met jeneverbesolie tegen schurft, schimmel ect. (ook huisparasieten)

rozemarijnolie: voor paarden zonder fut, hardnekkig hoesten, stijve spieren; over het voer doen.

tijmolie: ontsmettend, kan je verdampen na een besmettelijke ziekte, dood alle bacteriën

recepten:

beginnende hoest: paard: 3 x daags 8 druppels eucalyptusolie over je voer (tot dat het over is) pony: 3 keer daags 4 druppels.

vastzittende spieren in hals of heup: enkele druppels rozemarijn, sinaasappel en lavendelolie vermengen met amandelolie. op je hand doen en pijnlijke plekken inwrijven (NIET INMASSEREN!!)

brokkelige hoeven: 1 deel bijenwas oplossen in 5 delen koudgeperste zonbloemolie en 5 delen water, 1/2 deel citronella verhard de hoorn.

opgelopen benen: jeneverbes met sesamolie vermengen (verhouding: 1:10) na werk op de benen smeren.

Reumatische aandoeningen: 20 delen wortelolie, 1 deel jeneverbesolie, 1 deel oregano (vermengen) op de reumatische plekken smeren!




Dit heb ik niet uit een boekje ofzow maar uit een reformzaak voor dieren daar hadden ze een clinic van (geen boeken van!!)



Pling OK dan! *LOL* Pling Ach gut

Your style, is my lifestyle!(K)


Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:32

Even een aanvulling. Geen enkele olie mag je puur aan een paard geven, niet in- of uitwendig (er zijn twee uitzonderingen).
Ik zeg het niet om banketstaaf te doen, maar jou zijn dingen geadviseerd die echt gevaarlijk zijn. Tijm bijvoorbeeld kan bij een zwanger dier/mens de vrucht afdrijven.
Olie laat zich niet verdunnen met water, de olie zal altijd als 1 grote druppel op het water blijven blijven drijven.
Jeneverbes olie, alleen toepassen als je weet waar je mee bezig bent. Maximaal 1 druppel per dag max. 10 dagen.
Ik weet niet wie de voorlichting heeft gegeven, maar die met er echt mee ophouden voordat er dieren blijvende schade aan over houden.
Dit is een serieuze waarschuwing. Met olie kun je veel goede dingen bereiken, maar het kan ook enorme schade aanrichten.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:12

Ja mijn paard reageerd dus super heftig op citronella olie. Krijgt mega grote bulten ervan.

http://www.galgolovefoundation.nl
http://www.charmeur.info
Theeleuter :9k

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:48

kijk idd uit met olien zomaar aan je paard geven. Er is niet voor niets een studie aromatherapie in NL. Ook mag je niet zomaar alle olien gebruiken. Er is een hoop sh*t op de markt. Merken als Chi en Silverlinde zijn betrouwbaar maar andere merken zijn echt alleen uitwendig aan te raden. Er wordt vaak met inferieure grondstoffen gewerkt die weinig tot niets uitrichten. Lekker voor op de plee zeg ik altijd.
En citronella is twijfelachtig. Amerikaanse onderzoeken hebben aangetoond dat het al kankerverwekkend kan zijn in kleine dosissen. Ikzelf krijg er spontane keelontstekingen van, vooral van de goedkopere soorten. Laat je dus heel goed voorlichten of blijf er gewoon vanaf als je inwendig wilt gaan werken!!!
Als je toch iets inwendig uit wilt gaan richten kun je je beter richten tot de kant en klaar verpakte kruiden. Die zijn veel veiliger Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:10

pfft ik vind bovenstaande tips hele gevaarlijke tips. Etherische olieen nooit rechtstreeks op de huid aanbrengen, maar altijd vermengen met een neutrale olie. Daarnaast zou ik niet adviseren om bepaalde olieen (als bijvoorbeeld eucalyptus) inwendig te bruiken. Niet doen hoor. Doe anders zelf maar eens een druppel lavendel op je tong dan zal je voelen wat ik bedoel, of ga maar eens in een bad zitten met wat druppels mint er in... dat brand. nee niet doen, het idee is leuk maar dit is zeker niet de bedoeling.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:25

Jeneverbes niet geven aan drachtige merries.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:45

Zo kreeg ik onlangs in een ruitersportzaak het advies om een paar druppels tea-tree olie (puur) onder de ogen van mijn paard te doen tegen de vliegen.

Nooit doen!!!! Ik (of eigenlijk mijn paard) heb helaas de les op de harde manier moeten leren. De huid onder zijn ogen is (op sommige plekken tot bloedens toe) gebarsten.

Ik smeer deze huid nu in met uierzalf (niet op de open plekken) ter verzachting en verzorging.

Btw als iemand tips heeft voor de verzorging van deze plekken.. graag...

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:22

mmouse schreef:
Zo kreeg ik onlangs in een ruitersportzaak het advies om een paar druppels tea-tree olie (puur) onder de ogen van mijn paard te doen tegen de vliegen.


Ooo, arm dier. Moet je eens een druppeltje tea tree op je vinger doen en in de buurt van je ogen houden (niet te dicht bij) de tranen schieten je uit de ogen.
Voor de geleden schade zou je jojoba-olie kunnen proberen, alleen onder de ogen en niet te dicht bij het oog. Probeer wel aan een jojaba olie te komen met een EKO keurmerk.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:27

wat een idote tips kunnen mensen toch geven. Teatree kan idd huidreacties geven, zeker bij puur gebruik. Wat verzachtend werkt is kamille creme. Ik koop het altijd in Duitsland maar ze hebben hier vast ook wel ergens goede kamillecreme. Je kunt anders ook een theetje trekken van kamille (natuurlijk wel eerst af laten koelen Knipoog)

Niets zo charmant als een paard in her land.

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:13

Ik gebruik teatree oliepuur, tegen zomerecxeem (na een tip van iemand)en het werkt tot nu toe het beste van wat ik heb geprobeert. Maar het is dus slecht om olie puur te gebruiken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:21

annek schreef:
Ik gebruik teatree oliepuur, tegen zomerecxeem (na een tip van iemand)en het werkt tot nu toe het beste van wat ik heb geprobeert. Maar het is dus slecht om olie puur te gebruiken??


Klopt, de meeste olien zijn ongeschikt om puur te gebruiken. Teatree olie kun je wel puur gebruiken voor zover ik weet, alleen niet vlakbij ogen, neus, mond. Als je paard er overgevoelig op reageert, zou ik verdunnen met jojoba olie.

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 22:07

hallo,



Het spijt me, ik weet het nu zelf ook, maar ik luister echt nooit meer naar de manege. Ik heb het niet op mijn paard geprobeert, maar met lochies nadenk is het wel zo.



SORRIE

Your style, is my lifestyle!(K)

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 08:59

Heel erg bedankt,maar ik hou het toch maar bij lijnzaadolie Lachen

Paradise is pretty sweet until you smash your fase to a banian tree...
...Paarden schenken ons de vleugels die wij ontbreken...
Who put the flower in the barrel of that gun ?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:15

Odi schreef:
Ooo, arm dier. Moet je eens een druppeltje tea tree op je vinger doen en in de buurt van je ogen houden (niet te dicht bij) de tranen schieten je uit de ogen.
Voor de geleden schade zou je jojoba-olie kunnen proberen, alleen onder de ogen en niet te dicht bij het oog. Probeer wel aan een jojaba olie te komen met een EKO keurmerk.


Je hebt helemaal gelijk. Ik was mijn gezicht met tea-tree wasgel, nou als dat in je ogen komt wordt je er echt niet vrolijk van (zacht uitgedrukt Scheve mond ).
En dan kun je nagaan dat dat spul verdund is, en speciaal gemaakt om de huid te reinigen. Laat staan pure tea-tree Blauw oog .
Waar komt dat eigenlijk vandaan (een thee-plant Haha! )? Het is tegenwoordig wel helemaal in, ook in van die dieren-shampoos enzo.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:47

Locanda schreef:
Waar komt dat eigenlijk vandaan (een thee-plant Haha! )? Het is tegenwoordig wel helemaal in, ook in van die dieren-shampoos enzo.


Tea tree is een boom uit Australie. Het is ook al een heel oud (alternatief) middeltje. Misschien dat het nu weer in opmars komt omdat wetenschappelijk is aangetoond dat deze olie ontsmettend en bacterie dodend werkt. Tea tree is ook zeer breed inzetbaar.

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 18:49

kijk allemaal eens op www.paardendrogist.nl en vraag dan de catalogus aan! Daar staan deze oliën ALLEMAAL in!, dus ik denk dat het niet gevaarlijk is.

Your style, is my lifestyle!(K)

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:14

De olien op zich zijn niet gevaarlijk, maar het gebruik ervan Knipoog

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 17:02

ook niet denk ik want waarom zou het in een PAARDENblad staan, met gezondsheidsspullen? Verward

Your style, is my lifestyle!(K)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:11

Citaat:
3/ Inname
Bij een aantal aandoeningen werken de oliën exacter wanneer ze via de spijsvertering worden opgenomen. In veel gevallen is voor inname wel een deskundig advies nodig in verband met de hoge concentratie actieve stoffen

wel alles lezen bij de paardendrogist hè Lachen

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 18:51

Ohw, maar je mag het wel oraal en uitwendig gebruiken, maar ik snap wel met deskundig advies OK dan! tnx.

Your style, is my lifestyle!(K)


klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:43

wat een gedoe zeg allemaal!!!
ik snap je goede bedoelingen om info neer te zetten, maar laat je eerst DESKUNDIG informeren alvorens zelf te gaan dokteren, het is gevaarlijk en onverantwoord.
iedereen kan wel een homeopatisch receptje maken, maar dosering en het juiste gebruik ervan is erg belangrijk en noodzakelijk voor een gewenst resultaat. Wat erg van dat paard met die tea-trea olie onder zijn ogen!!! calendula-creme is ook verzachtend en licht ontsmettend. Mijn vriendin is afgestudeert op alternatief diergeneeskunde en raad dit ook aan voor onder zijn ogen. De creme is ook prima voor andere wondjes en voor verbrande huid door zon.
groetjes joyce

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:38

klomp schreef:
wat een gedoe zeg allemaal!!!
Wat erg van dat paard met die tea-trea olie onder zijn ogen!!! calendula-creme is ook verzachtend en licht ontsmettend. Mijn vriendin is afgestudeert op alternatief diergeneeskunde en raad dit ook aan voor onder zijn ogen. De creme is ook prima voor andere wondjes en voor verbrande huid door zon.
groetjes joyce


Ik heb de geirriteerde huid een aantal dagen met calendula verzorgt en het gaat nu idd al een stuk beter!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:39

mmouse schreef:
Ik heb de geirriteerde huid een aantal dagen met calendula verzorgt en het gaat nu idd al een stuk beter!


Gelukkig!!! ik ben blij dat ik heb kunnen helpen. Ik vond het zo zielig en vooral pijnlijk klinken, ik moest gewoon even reageren.
Een dikke knuffel voor je paard!!! OK dan!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:27

klomp schreef:
Een dikke knuffel voor je paard!!! OK dan!


Zal je knuffel zo ff aan m doorgeven Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, BingBot, joyce83, jugito, Noblesse_ en 34 bezoekers